Una clínica quiropràctica haurà de pagar 150.866 euros per causar greus lesions a una pacient

Condena per greus lesions i mala praxi quiropràctica

El Tribunal d’Instància 15 de València ha condemnat una clínica quiropràctica al pagament de 150.866 euros d’indemnització per les greus lesions causades a una pacient de 32 anys després d’unes manipulacions vertebrals contraindicades que van empitjorar el seu estat neurològic fins a desencadenar una síndrome de cua de cavall.

La sentència, dictada el 23 d’abril, estima íntegrament la demanda presentada per l’afectada. La fallada conclou que les lesions patides i les posteriors intervencions quirúrgiques que va necessitar la pacient van ser conseqüència directa de la mala praxi del quiropràctic que treballava en el centre, situat a Torrent (València). El jutjat detalla que les actuacions realitzades es van apartar de la pràctica sanitària exigible i van vulnerar els estàndards mínims de prudència i cura que han de regir qualsevol tractament sobre la columna.

Quadre previ conegut i maniobres no recomanades

La dona va acudir per primera vegada a la clínica al setembre de 2020 afligida d’un quadre de ciàtica a la cama dreta. Ja comptava amb un diagnòstic previ de patologia lumbar, concretament una hèrnia discal extruida, del qual va informar expressament el centre quiropràctic. Malgrat eixa informació i de la rellevància de la lesió, va ser sotmesa a diverses manipulacions vertebrals que, segons arreplega la resolució, no sols no eren recomanables en la seua situació concreta, sinó que estaven clarament contraindicades pel risc d’agreujar el mal en la zona afectada.

Conseqüències neurològiques greus

Després de la realització d’estes maniobres sobre la columna, la pacient va experimentar un empitjorament progressiu del seu estat neurològic. La clínica evolució descrita en la sentència reflectix com, en lloc d’obtindre alleujament dels símptomes de la ciàtica, l’afectada va anar perdent capacitat funcional fins a desenrotllar una síndrome de cua de cavall, una afecció neurològica greu derivada de la compressió de les arrels nervioses en la part final de la medul·la espinal.

Davant esta situació, la pacient va haver de ser intervinguda en diverses ocasions a l’hospital La Fe, on va ser sotmesa a diferents cirurgies amb l’objectiu de tractar les lesions generades i frenar l’avanç del mal neurològic. Malgrat estes intervencions, la dona ha quedat amb importants seqüeles funcionals i neurològiques. Entre elles, la sentència i la informació aportada al procediment destaquen problemes urinaris i de control d’esfínters, limitacions funcionals severes i una notable pèrdua de qualitat de vida en el seu dia a dia.

Durant el juí, les declaracions dels neurocirujanos de l’hospital La Fe que van atendre posteriorment la pacient van resultar determinants. Estos especialistes van confirmar que tant les lesions observades com l’evolució clínica de la dona eren conseqüència directa de les manipulacions realitzades en el centre quiropràctic. D’esta manera, es va establir un vincle clar entre l’actuació professional en la clínica i la deterioració neurològica que va acabar patint l’afectada.

Consentiment informat i lex artis

El jutge considera acreditat a més que no es va proporcionar un correcte consentiment informat abans d’iniciar el tractament en la clínica. Subratlla que este tràmit constituïx un dret fonamental del pacient i que obliga el professional a explicar de manera comprensible els riscos, alternatives i possibles conseqüències del procediment proposat. En este cas, la resolució conclou que no es van complir eixes exigències mínimes, la qual cosa va deixar a la pacient sense la informació necessària per a decidir de manera conscient si acceptava o no les manipulacions sobre la seua columna.

La sentència també assenyala que l’actuació no es va dur a terme pel sanitari adequat ni ajustada a la lex artis, el conjunt de criteris professionals que marquen com ha de desenrotllar-se una intervenció sanitària en condicions de seguretat. Segons el jutjat, la forma en què es van practicar les maniobres i l’absència de respecte a les contraindicacions existents evidencien un allunyament d’eixes pautes tècniques exigibles.

La resolució, que encara pot ser recorreguda davant l’Audiència Provincial de València, condemna a la clínica demandada no sols al pagament de la indemnització de 150.866 euros, sinó també a l’abonament íntegre de les costes processals del procediment. Esta condemna econòmica reflectix la responsabilitat del centre per les greus seqüeles que arrossega la pacient i reforça l’obligació d’extremar les cauteles i el control de riscos en qualsevol tractament sobre la columna vertebral, especialment quan existix una patologia prèvia coneguda.

Últimes notícies

Oratge estable diumenge amb cel ras i descens de les temperatures a l’interior

La Comunitat Valenciana viurà un diumenge de cel poc nuvolós o ras, amb màximes a la baixa a l’interior de València i sense canvis en la resta, i vent fluix de direcció variable amb predomini de llevant a la vesprada.

Empat de l’Almería a Castàlia i l’eliminatòria es decidirà als Jocs del Mediterrani

Castelló i Almería empaten 1-1 a Castàlia en l’anada de la primera eliminatòria de la promoció a Primera Divisió, en un partit on els albinegres disposen de les millors ocasions.

El Barça s’imposa al Nava sense patir i jugarà una nova final de Copa del Rei

El Barça derrota el Viveros Herol Nava per 27-38 en la semifinal d’Alacant, defensa el títol de Copa del Rei i arriba a la final sense necessitat de mostrar la seua millor versió.

El Bidasoa Irún passa per damunt del Bada Huesca i torna a una final de Copa 30 anys després

El Bidasoa Irún goleja el Bada Huesca per 30-37 en la semifinal de la Copa del Rei a Alacant, torna a una final 30 anys després i es garantix plaça europea per a la pròxima temporada.

El Bidasoa Irún atropella el Bada Huesca i torna a una final de Copa 30 anys després

El Bidasoa Irún goleja el Bada Huesca per 30-37 en la semifinal de la Copa del Rei a Alacant, torna a una final 30 anys després i s’assegura plaça europea per a la pròxima temporada.

Centenars de persones ixen al carrer a València contra el negoci de la vivenda

Centenars de persones es manifesten este dissabte pel centre de València per a denunciar l especulació immobiliària, el model turístic descontrolat i la pèrdua d identitat dels barris, i per a reclamar vivenda digna i lloguers assequibles.

El Barça atropella el Nava a Alacant (27-38) i es planta en una nova final de Copa

El Barça guanya amb autoritat el Viveros Herol Nava per 27-38 en la semifinal de la Copa del Rei d’handbol a Alacant i es classifica per a una nova final, en un partit que va dominar sense necessitat d’exhibir la seua millor versió.

Es cancel·la el Festival de Les Arts de València després de les queixes pel so

El Festival de Les Arts no continua este dissabte a la Ciutat de les Arts i les Ciències de València després de les nombroses queixes per falta de so i de la negativa de l'Ajuntament i la direcció del recinte a permetre l'obertura. L'organització anuncia devolucions i lamenta no haver pogut tindre una reunió amb l'Alcaldia per buscar alternatives.