Un incendi declarat este dijous en dos plantes baixes okupades al carrer Picayo, al barri de Benicalap de València, ha obligat a desallotjar preventivament 80 veïns de dos blocs pels alts nivells de fum, encara que no s’han registrat ferits, segons han informat fonts municipals.
L’edifici afectat està situat als números 23 i 25 del carrer Picayo. Fins al lloc s’han desplaçat dotacions de bombers dels parcs de Campanar, Oest i Sud, que han continuat treballant durant hores en les tasques d’extinció i ventilació, encara que el foc ha quedat controlat.
Segons han detallat fonts policials, el foc ha afectat únicament els baixos, que estaven okupats. Estes dependències anaven a ser desallotjades per ordre judicial este mateix dijous al matí, fet que ha portat els investigadors a analitzar si l’incendi podria haver sigut intencionat, sense descartar de moment altres hipòtesis.
Investigació oberta i possible reallotjament
Els equips d’investigació treballen per determinar l’origen exacte de les flames. Per ara estudien si hi ha relació entre el foc i el desnonament judicial previst en estos baixos, i també intenten aclarir si en el moment de l’inici de l’incendi hi havia persones a l’interior.
La gran quantitat de fum acumulat en les zones comunes i en alguns habitatges ha fet necessari el desallotjament preventiu de tot el veïnat dels dos blocs, com a mesura de seguretat. Els bombers han continuat revisant vivenda per vivenda per comprovar que no hi haguera risc i per facilitar la ventilació.
La alcaldessa de València, María José Catalá, s’ha desplaçat fins al carrer Picayo per seguir l’operatiu sobre el terreny. Catalá ha advertit que és possible que alguns residents no puguen passar la nit en les seues cases per la presència de fum: ‘El fum pot ser irrespirable almenys esta nit i estem treballant en la hipòtesi de gent que no poguera dormir en sa casa, és evident’, ha manifestat davant els periodistes.
L’alcaldessa ha explicat que ja s’ha activat el SAUS, el Servici d’Atenció a Urgències Socials i Col·laboració en Emergències, per atendre els afectats: ‘Ja tenim l’equip SAUS muntat en un centre d’atenció a tots els veïns per a començar a treballar i a avaluar’, ha indicat, i ha subratllat la gran quantitat de fum generat pel material inflamable acumulat als baixos.
Segons ha detallat Catalá, els bombers estan centrant-se en rematar l’extinció completa del foc, en garantir la seguretat estructural i en rescatar mascotes que encara podrien trobar-se dins d’algunes vivendes. També ha destacat que este mateix matí s’havia produït un desnonament judicial en estos baixos.
‘A partir d’ahí, hi ha distintes hipòtesis sobre com s’ha originat el foc’, ha assenyalat la primera edil, que ha remarcat que encara no se sap si hi havia gent dins de les plantes baixes en el moment d’inici de l’incendi.
Catalá ha confirmat igualment que no s’ha registrat cap ferit i ha assegurat que alguns dels veïns desallotjats ja han sigut traslladats a un centre municipal de l’Ajuntament de València, on reben atenció i informació sobre la seua situació temporal.
Malestar veïnal per la situació prèvia
Diversos veïns de la zona han expressat el seu malestar per la situació que, segons denuncien, es vivia des de fa temps als baixos okupats. Fonts veïnals han qualificat la convivència de ‘insostenible’ i han relatat que la zona s’havia convertit en un punt conflictiu.
‘Passar per eixa zona era horrorós, hi havia amenaces diàries, hi havia molta brutícia i fins i tot femta en el sòl’, han assegurat estes fonts, que han vinculat l’incendi amb el conflicte previ per l’ocupació d’estos immobles.
Després del desallotjament, els servicis municipals continuen valorant cas per cas la situació dels residents afectats per a decidir si poden tornar a les seues vivendes o necessiten allotjament alternatiu mentre persistisca la presència de fum o la zona continue en revisió tècnica.







