78 milions més per a potenciar la investigació d’excel·lència i donar-li projecció internacional

El Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats ha concedit 78 milions d’euros addicionals a 10 centres i 6 unitats d’excel·lència, un 83 % més que en 2018, per a reforçar els seus plans estratègics durant quatre anys i enfortir el lideratge i la visibilitat internacional de la investigació espanyola.

L’acte de lliurament de les acreditacions Severo Ochoa i María de Maeztu ha tingut lloc este dilluns a la Universitat Politècnica de València, presidit per la ministra de Ciència, Innovació i Universitats, Diana Morant. Estes distincions les atorga el Ministeri a través de l’Agencia Estatal de Investigación (AEI) a centres i unitats que han demostrat una trajectòria científica d’alt nivell.

Cada centre reconegut com a ‘Severo Ochoa’ rebrà 4,5 milions d’euros per a actuacions estratègiques al llarg de quatre anys. Les unitats acreditades com a ‘María de Maeztu’ disposaran de 2,25 milions d’euros en el mateix període per a impulsar les seues línies prioritàries de treball.

A més, la convocatòria inclou finançament específic per a nou talent investigador. Cada persona investigadora predoctoral en formació, un total de 142, comptarà amb 134.200 euros per a cobrir el contracte laboral i les estades en altres centres d’investigació d’Espanya o de l’estranger.

Morant ha avançat també que esta mateixa setmana està previst que el MICIU publique, per mitjà de l’AEI, la proposta de resolució provisional de la convocatòria de Proyectos de Generación de Conocimiento 2025. Esta convocatòria està dotada amb 700 milions d’euros, el pressupost més alt de la seua història i més d’un 40 % superior al de 2018.

Durant la seua intervenció, la ministra ha subratllat el valor simbòlic i pràctic d’estos reconeixements. Segons ha afirmat, ‘amb estos reconeixements celebrem una forma de construir el progrés basada en la curiositat, el rigor, la cooperació i la confiança en el talent’.

Morant ha relacionat directament estes acreditacions amb l’evolució socioeconòmica recent. Ha indicat que estan darrere del creixement econòmic i de la millora del benestar de la ciutadania que Espanya ha experimentat en els últims anys.

En el seu discurs, ha remarcat la importància estratègica d’invertir en coneixement: ‘La aposta per la innovació no és una política sectorial, ni tan sols una política d’Estat. És una política més urgent que mai per a tota la humanitat’, ha assegurat.

La ministra ha recordat també l’evolució del programa d’excel·lència en els últims anys. En 2018 hi havia 41 centres i unitats reconeguts, i hui són 23 més, fet que, segons ha destacat, reflectix l’expansió d’esta xarxa de referència científica.

Morant ha posat com a exemple l’augment dels recursos destinats a investigació i desenvolupament. ‘Des de 2018, el gasto en I+D en Espanya ha augmentat més d’un 60 %, arribant a un màxim anual històric de quasi 24.000 milions d’euros. Mai abans havíem destinat tants recursos a la ciència i la innovació’, ha remarcat.

Per este reforç pressupostari i la consolidació d’acreditacions, la ministra ha conclòs que Espanya és hui ‘un país que investiga més, que innova més, que atrau talent i que crea ocupació de qualitat’.

Selecció de 16 centres i unitats i 142 nous investigadors

Al llarg de l’acte, Morant ha traslladat el seu reconeixement als centres distingits. ‘La meua enhorabona als 16 centres i unitats i, en especial, als 5 centres i unitats que hui obteniu la vostra primera acreditació i als 4 que la revalidau per quarta vegada. Aconseguir l’excel·lència és difícil; mantindre-la durant anys, encara més’, ha aplaudit.

En total, la convocatòria concedix 78 milions d’euros per a executar els plans estratègics dels centres i unitats seleccionats. Estes entitats hauran de destinar els fons a objectius científics prioritaris, definits en els seus programes de treball per als pròxims quatre anys.

La inversió inclou també la formació de 142 nous investigadors i investigadores mitjançant la realització de tesis doctorals. Estes tesis s’alineen amb les línies prioritàries dels plans estratègics, la qual cosa reforça la continuïtat i l’impacte de la investigació que desenvolupen els centres d’excel·lència.

La selecció de les propostes la realitza un comité científic internacional de reconegut prestigi. Este comité avalua els projectes de forma independent, amb criteris estrictes de qualitat científica, impacte i viabilitat, i garantix així que el finançament arribe als grups més competitius.

Amb este conjunt de mesures, el Govern espanyol ha consolidat un marc estable de suport a la investigació d’alt nivell. Això permet que els centres d’excel·lència planifiquen a mig termini, reforcen els seus equips i augmenten la seua presència en l’escena científica internacional.

Últimes notícies

Cinc detinguts en una macrooperació contra el narcotràfic amb 4 tones d’haixix a València

Cinc persones han sigut detingudes en una operació policial contra el narcotràfic en què s’han intervingut quatre tones d’haixix en una nau industrial de Silla. La investigació continua oberta i sota secret de sumari, dirigida des de Madrid pel Tribunal Central d’Instància.

Un accident en la A-7 a Paterna col·lapsa la via amb 6 km d’aturades

Un accident de trànsit en la A-7 a l’altura de Paterna ha generat sis quilòmetres de retencions en sentit Barcelona esta vesprada de dilluns, després de tallar-se el carril dret al punt quilomètric 324,500.

José María Chiquillo assumirà una direcció en l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons el DOGV.

José María Chiquillo s’incorpora com a directiu a l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons publica el DOGV, després d’una trajectòria política i institucional vinculada a València i a l’àmbit internacional.

Mompó no descarta ser candidat del PP a la Generalitat: ‘No hi ha jugador de futbol que no vullga ser titular’

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, no s'ha descartat com a candidat del PP a la Generalitat i ha defés la gestió provincial en la DANA durant un esmorzar informatiu d'AMDComVal.

Un nou campus gratuït de programació arribarà a Alacant a partir de 2027

La Generalitat i la Fundació Telefónica posaran en marxa el campus 42 Alicante en l’antic edifici de Correus, amb formació gratuïta en programació, IA i ciberseguretat finançada amb 10,3 milions d’euros.

La pel·lícula valenciana ‘La violinista’ fa història en Annecy com a primer llargmetratge espanyol premiat

La consellera Carmen Ortí ha rebut a València la productora Paloma Mora per celebrar el Cristal a millor llargmetratge d’animació que ha aconseguit 'La violinista' en el Festival d’Annecy, el primer per a una pel·lícula espanyola en este certamen.

‘La violinista’, primera pel·líçula espanyola premiada a Annecy, triomfa amb segell valencià

La pel·lícula d’animació ‘La violinista’, amb participació de la productora valenciana TV ON Producciones i suport de l’Institut Valencià de Cultura, s’ha convertit en la primera cinta espanyola guanyadora del Cristal al millor llargmetratge al Festival d’Annecy. La consellera Carmen Ortí ha rebut la productora Paloma Mora i ha destacat el valor històric del reconeixement.