20.4 C
València
Dilluns, 16 febrer, 2026

Sonora protesta contra la MAT amb quasi un centenar de vehicles i centenars de veïns en contra

Amb una caravana des d’Atzeneta del Maestrat fins a Castelló i quasi un miler de persones concentrades entre la Plaça Maria Agustina i les diferents poblacions per les quals ha passat el comboi, la província de Castelló ha mostrat, aquest dissabte,el rebuig al projecte de la implantació de torres de Molt Alta Tensió, més conegut com MAT.

Els vehicles que van eixir a les 16 hores des de Atzeneta van anar sumant adhesions al seu pas pels municipis del recorregut (La Barona, Vilafamés, Sant Joan de Moró, Borriol, i altres nuclis poblacionals afectats) fins a convertir-se en quasi un centenar que van entrar sonorament en la capital de la Plana per a visibilitzar la seua negativa a la implantació d’aquestes torres.

La idea de donar a conéixer i visibilitzar que és la MAT i que impliquen les torres per als territoris que les creuen, o el que representa quant a la seua afecció al paisatge i a la població va buscar de nou visibilitat social.

Per això, a més de la lectura d’un manifest, es va continuar explicant a la gent com la fórmula triada per les empreses elèctriques no és l’única alternativa. “Jo no estic en contra del progrés, i entenc que cal avançar però després ens penedirem perquè hi ha altres fórmules que ja s’han fet en altres llocs i que soterren les línies…per què ací no es fa així?, comentava a Actualitat Valenciana una de les centenars de persones afectades pel traçat al seu pas per Borriol.

 

I és que de fet, més enllà de qüestionar si decisions com aquestes venen marcades per interessos econòmics o polítics que deixen al marge als ciutadans, entre les veus que s’oposen, no es parla de negacionismo radical sinó de fórmules alternatives a unes gegantesques torres que impliquen desforestació i afecció directa a espais, fauna i qualitat de vida.

L’alcalde de Atzeneta, Santiago Agustina, per exemple, ha reclamat que s’utilitze el traçat de la línia antiga que es desmantellarà per a evitar que la MAT passe prop de les cases. En altres municipis s’ha demanat que es modifique el traçat per a allunyar-lo de nuclis poblacionals i els qui van més enllà, apunten el canvi de fórmula i replantejar-se una nova planificació que implique enterrar la línies.

I ara, què?

De moment, la protesta va servir per a visibilitzar la negativa de gran part de l’opinió pública. Falta saber no obstant això, fins a quin punt aquesta acció puga tindre conseqüències en un projecte que el febrer passat va aconseguir la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA).

I això, sense comptar que des de fa mesos, fins i tot abans que “oficialment” el projecte tinguera llum verda definitiva, empreses subcontractades que, en cap moment esmentaven les grans companyies, ja han estat sondejant als propietaris dels terrenys afectats amb ofertes econòmiques per a tancar la part comercial abans que el ressò entre l’opinió pública fora massa gran.

Cal recordar que la nova línia MAT, emmarcada en el projecte ja iniciat Morella-La Plana pretén creuar fins a 16 poblacions de la província i ha causat un gran rebuig. El projecte preveu 86,7 quilòmetres de doble línia. En ells se situaran 189 torres elèctriques, que poden aconseguir una alçada de prop de 50 metres.

A més, el traçat continuarà, amb noves afeccions en zones de l’’Horta Sud, amb pas per terrenys dels quals la immensa majoria dels seus habitants desconeixen que vagen a estar afectats fins que, probablement, i com ja ha passat en reiterades ocasions, el termini per a presentar cap mena d’al·legació, haja expirat.

Noves accions i més projectes d’impacte

D’altra banda, la concentració d’aquest dissabte, que assegura la Plataforma No a la MAT, Comarques de Castelló, “no serà l’última”, també apunta ara a un altre dels projectes vinculats a la MAT. E aquest cas, se tracta del macroparc eòlic de Forestalia entre els termes de Castelló i Terol i que preveu construir un total de 22 parcs eòlics, la qual cosa suposaria un 10% del total del territori de la província de Terol, apunten des d’aquesta organització. 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca reforça el diàleg amb el TSJCV i destaca 101 milions per a seus judicials

Pérez Llorca ha reafirmat el diàleg permanent amb el TSJCV per a una justícia 'més eficient, pròxima i al servici de la ciutadania'. A més, ha detallat que en dos anys la inversió en infraestructures judicials aconseguix 101 milions, 70 més que en l'anterior legislatura, amb seus culminades a Llíria, Gandia i Alzira

Una infermera de 64 anys mor apunyalada per la seua exparella en el centre de salut de Benicàssim

La sanitària, de 64 anys, ha mort després de ser atacada amb una arma blanca de grans dimensions en el seu lloc de treball; la seua exparella, de 70, ha sigut detinguda. Ni víctima ni presumpte autor figuraven en VioGén i la investigació continua oberta.

La Generalitat demana a la policia aclarir qui viu en les VPP de la Platja de Sant Joan

Vivenda ha sol·licitat a l'Ajuntament d'Alacant el llistat d'empadronats i verificacions in situ en les 140 VPP dels Naus, i investiga l'adjudicació. Susana Camarero ha defés el Pla Viu i ha criticat els controls de l'anterior Consell.

Roman tancat el centre de salut de Benicàssim després de l’assassinat d’una infermera per la seua exparella

L'ambulatori suspén la seua activitat mentres un equip de salut mental fa costat al personal. L'exparella de la víctima, de 70 anys, ha sigut detinguda.

La Fundació Broseta rebutja la semillibertat per a Txeroki per falta de penediment

La Fundació Professor Manuel Broseta ha condemnat la concessió de semillibertat a Garikoiz Aspiazu, Txeroki, en considerar que no ha mostrat penediment. Reclama decisions transparents i ajustades als requisits reforçats per a delictes de terrorisme.

Mor una infermera apunyalada en un centre de salut de Benicàssim per la seua exparella, ja detingut

Una sanitària de 64 anys ha sigut atacada amb una arma blanca en el seu lloc de treball i ha mort després de ser traslladada a l'Hospital General de Castelló. La Guàrdia Civil ha detingut a la seua exparella, de 70 anys, i manté oberta la investigació.

Mor una infermera apunyalada per la seua exparella en un centre de salut de Benicàssim

Una dona de 64 anys ha mort després de ser apunyalada en el seu lloc de treball a Benicàssim. La seua exparella, de 70 anys, ha sigut detingut i la Guàrdia Civil investiga.

La jutgessa demana a Telegram i WhatsApp els missatges de l’excap de gabinet de Mazón del 29-O

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha demanat a Telegram i WhatsApp els missatges del 29-O de l'excap de Gabinet de Mazón i amplia les diligències. A més, cita a testimonis i rebutja investigar la presa de Forata per falta de relació amb les defuncions.