Mastodon
23.1 C
València
Dijous, 18 setembre, 2025

Els regants de la Comunitat Valenciana amb falta d’aigua i venen la del Xúquer a Almeria

La Unió de Llauradors s’oposa de manera frontal al transvasament encobert que es pretén realitzar des de la Séquia Real del Xúquer a Almeria, mitjançant una cessió de drets d’aigua, perquè les necessitats dels regants de la Comunitat Valenciana no estan encara cobertes i existeixen zones amb un evident dèficit hídric.

En principi durant almenys cinc anys, es pretén portar 10 hectòmetres cúbics d’aigua des del Xúquer fins a l’Almanzora d’Almeria. L’aigua es vendria entre 0,27/0,30 euros/metre cúbic i es vol aconseguir 15 milions d’euros (3 milions d’euros anuals) amb l’excusa de dur a terme la modernització de regadius.

L’organització agrària denuncia que aquesta aigua no servirà per tant per a regar les nostres terres, ni per a regenerar l’Albufera, ni per a augmentar el cabal del Xúquer, ja que es transvasaria des d’Alarcón a 300 quilòmetres de la desembocadura.

No pot ser que hui estiguem manifestant-nos a Alacant per les retallades del Tajo que reduiran la transferència a les comarques alacantines, que els regants del Vinalopó seguisquen amb dificultats per a regar, que ens oposem al fet que s’exhaurisquen els aqüífers del Xúquer a la Manxa oriental i mentrestant alguns es dediquen a vendre l’aigua a altres comunitats autònomes en una maniobra que al final el que tracta és de lucrar-se amb aquest bé públic, que és de tots els regants”, critica el dirigent de la Unió, Carles Peris.

En aquest sentit, la Unió reafirma així mateix el seu compromís ferm a favor del transvasament Tajo-Segura, com a font de subministrament d’aigua de qualitat per a una de les zones més riques agrícolament de tota Europa, com són les comarques del sud d’Alacant.

Així, insisteix a “rebutjar qualsevol acord que supose una reducció en els cabals d’aigua transvasada des de la Conca Hidrogràfica del Tajo a la Conca Hidrogràfica del Segura, en compliment del seu defensa dels interessos dels llauradors i dels ciutadans en general, a disposar de recursos alimentaris de qualitat, que només poden aconseguir-se mitjançant un subministrament adequat d’aigua per al reg agrícola”.

Recomana la Unió a les autoritats competents que plantegen una solució integral en els recursos hídrics, integrant propostes vertebradores i constructives per a tots, en evitació de conflictes entre territoris. La coordinació entre les diferents Confederacions Hidrològiques, l’habilitació de plans hidrològics estatals i fins i tot europeus, entre altres mesures, són passos indispensables per a resoldre els conflictes. Per això “reclamem una visió d’Estat a tots els nostres governants, perquè cal socialitzar les solucions, no els problemes”, assegura el secretari general de la Unió.

“La realitat actual ens indica que altres alternatives viables als transvasaments amb un preu assumible perquè els llauradors puguem mantindre les nostres explotacions no existeixen i per tant no és moment d’assumir ara retallades d’aigua, just quan els costos de producció estan desorbitats”, assenyala Peris.

Últimes notícies

Mazón reivindica la fortalesa de l’economia valenciana després de la DANA i crida a no baixar la mirada

Mazón va defendre que l'economia valenciana ha resistit i crescut després de la DANA del 29 d'octubre, que va danyar el 20% dels actius en les zones afectades. Va reivindicar suport empresarial, va anunciar menys burocràcia i rebaixes fiscals, i va lamentar absències en la gala de la Nit de l'Economia Valenciana.

Manzanares cancel·la els seus compromisos després de fracturar-se una costella

José María Manzanares patix la fractura de l'octava costella esquerra i és baixa a Guadalajara, Salamanca, Nimes i Lorca. Marco Pérez li substituirà a Guadalajara.

Cos destaca que l’esforç empresarial ha permés eixir sense cicatrius del xoc aranzelari

Carlos Cuerpo enaltix a València la resiliència d'empreses i treballadors i eleva el creixement al 2,7%, amb consum i inversion com a motors. Parla d'un canvi estructural recolzat en un mercat laboral robust i en la modernizacion productiva.

Morata, president de Cambra València, reclama estabilitat i un projecte comú per a Espanya

José Vicente Morata alerta d'una polarització estructural que frena consensos i demana marcs estables per a les empreses. Reivindica autonomia estratègica i inversió en I+D i infraestructures.

La calor persistix en la Comunitat Valenciana i Ademuz frega els 36 graus

La Comunitat Valenciana encadena una altra jornada de calor estiuenca a menys d'una setmana de la tardor. Ademuz frega 36 °C i les capitals queden prop de 30 °C, amb pics locals encara majors.

Sánchez presenta demà el pla d’inversions d’Aena per als aeroports espanyols

Sánchez detallarà a Alacant-Elx el nou pla d'Aena per a la xarxa aeroportuària, amb xifres que el Govern anticipa com a elevades i amb el DAURA III en l'horitzó.

Tretze municipis se sumen al pla de la Generalitat per a reparar el clavegueram després de la dana

Tretze municipis s'adherixen al pla de la Generalitat per a arreglar el clavegueram danyat per la dana. Vaersa centralitza la contractació d'obres per 134,75 milions.

Mor un home després d’autolesionar-se amb una navaixa després d’agredir a un altre a Sant Joan

Un home de 53 anys va morir a Sant Joan després de tallar-se el coll amb una navaixa després d'agredir amb un pal a un altre de 48 anys. La investigació apunta a una disputa laboral com a detonant.