El Govern central acorda més ajudes directes al sector del transport

El Govern central ha acordat un nou paquet d’ajudes directes al sector del transport. En la negociació, que va tindre lloc ahir dimecres, van participar membres del Comité Nacional del Transport per Carretera i representants del Ministeri de Transports, com María José Rallo i Jaime Moreno.

En la trobada, finalitzat a última hora del dia, es van pactar ajudes directes similars a les ja anunciades en el mes de març passat pel Govern: variaran en funció de la mena de vehicle, per la qual cosa els camions rebran una quantia fixa de 1.250 euros i les furgonetes de 500 euros.

L’acord incloïa la revisió de les ajudes en el cas que l’actual situació de preus dels combustibles completament descontrolats persistira. Com així és.

Per això, el passat 24 de juny, el Comité Nacional va sol·licitar al Ministeri de Transports noves ajudes i mesures econòmiques, “per a garantir la supervivència de les empreses i autònoms del transport de mercaderies”, com un augment de 20 cèntims de subvenció per litre de combustible per als professionals del transport; l’increment del 30% al 40% del pes del combustible en la clàusula de revisió del preu del transport per la variació del preu del combustible i l’obligació de facturar de manera independent el cost del combustible en les factures (per als transportistes que no tinguen contractes de llarga duració). Aquests dos últims aspectes ja acordats i en vigor.

L’objectiu és poder tindre aprovat aquest nou Reial decret al juliol perquè puga començar a sol·licitar-se la nova ajuda al més prompte possible. I, s’espera que La Llei de la Cadena de Transport s’incloga en el mateix Reial decret perquè entre en vigor com més prompte millor.

El preu del combustible, pels núvols

Des del Comité posen sobre la taula l’augment considerable de la inflació en aquests últims mesos, especialment des de l’inici de la Guerra a Ucraïna, o la pujada desorbitada del preu dels combustibles, que s’han vist afectats en un 40%. Assenyalen, a més, que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana s’havia compromés a ampliar les mesures acordades al març o a aplicar unes noves en cas que la situació econòmica no millorara.

Des de la Federació Nacional d’Associacions de Transport d’Espanya confirmen, a més, el trasllat per part de la CNTC al MITMA de les modificacions que haurien de produir-se en el text de la Llei de la Cadena de Transport. Entre aqueixos canvis, assenyales, són necessaris «la imperatividad del contracte escrit o els criteris amb els quals s’ha d’especificar el cost individual«.

Destaquen, a més, que la finalitat d’aquestes trobades és que s’empare al sector i es prenguen mesures efectives que permeten deixar de «treballar amb pèrdues«.

Avanços en el Projecte de Llei de Cadena del Transport

Abans del 31 de juliol, segons el compromís adquirit pel Govern amb el sector en els acords de març, ha d’estar en marxa la nova Llei de la Cadena de Transport, que ha de garantir que no es pot treballar en el sector del transport de mercaderies per davall de cost.

A més, serà obligatori que tots els serveis de transport es recullen de manera escrita ja siga per un contracte de transport o una carta de port escrita, en els quals ha de figurar obligatòriament el preu que percebrà el transportista pel servei i, en el cas que haja de fer la càrrega i la descàrrega (perquè siga una de les activitats exceptuades), també ha de figurar per escrit l’import corresponent a aquestes operacions.

Per descomptat, i és l’objecte fonamental de la norma, el preu del transport haurà de cobrir tots els costos d’explotació del transportista, per al que es prendrà com a referència l’estructura de l’Observatori de Costos. Si el preu no cobreix el cost del transport, la sanció serà per al carregador contractual sempre que siga contractista principal, operador de transport o empresa de transport (en aquest últim cas sempre que l’empresa de transport que contracte el transportista tinga una dimensió d’almenys quatre vegades més vehicles que el transportista contractat).

Hi ha altres aspectes, com limitar els intervinents en la Cadena de Subcontractació, que no estan encara resolts.

Últimes notícies

Educació i sindicats es tornaran a reunir dijous per tancar l’acord sobre salaris i valencià

La Conselleria d’Educació i els sindicats de la mesa negociadora es veuran dijous a les 9 del matí per decidir si avalen el nou document amb canvis en salaris, burocràcia i valencià, després d’una maratoniana reunió d’onze hores.

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.