El Congrés aprova la Llei de Memòria Democràtica

Llum verda per a la Llei de Memòria Democràtica, que tira avant en finalitzar el ple en el Congrés dels Diputats. La llei compta amb el suport del Govern -PSOE i Unidas Podemos- i també amb EH Bildu, PNB. El rebuig de PP, Vox i Ciutadans i l’abstenció d’ERC, que la considera insuficient.

A més, ha generat crítiques per part dels partits de l’oposició i també pels polítics de la Transició per estar pactada amb Bildu. Alberto Núñez Feijóo ja ha assegurat en una reunió a porta tancada amb associacions de víctimes del terrorisme, que derogarà la llei de Memòria Democràtica, per estar pactada amb Bildu i per considerar-la revisionista.


El ministre de la Presidència, Relacions amb les Corts i Memòria Democràtica, Félix Bolaños ha justificat la necessitat d’una llei que “farà més digna la nostra democràcia” i ha definit la memòria com “un dret de la ciutadania i de les víctimes”. El ministre ha llegit fragments del text per a mostrar que “no diu el que alguns diuen” i ha assegurat que “homenatja a totes les víctimes de la Guerra Civil, d’un bàndol i d’un altre. I de la dictadura, que n’hi va haver, i moltes”. “Aquest Govern està sempre amb totes les víctimes, abrigallant-les i no tractant d’utilitzar-les”, ha etzibat.

El Govern busca mantindre el record de les víctimes de la Guerra Civil i la dictadura franquista a través dels principis de “veritat, justícia i reparació” i fomentar el coneixement de les figures que van fer possible la Transició.

A més, l’Executiu pretén avançar respecte a la llei de Memòria Històrica, aprovada en 2007 durant el Govern de José Luis Rodríguez Zapatero i que serà derogada amb l’entrada en vigor de la nova norma, previsiblement al setembre, després de la seua votació definitiva i la seua publicació en el Boletín Oficial del Estado.

Les claus de la llei de Memòria Democràtica

Entre les claus de la nova llei es troba el compromís de l’Estat en la cerca de desapareguts de la Guerra Civil i la dictadura franquista i l’estudi de possibles vulneracions de drets humans entre 1978 i finals de 1983.

Deu aspectes de la llei de Memòria Democràtica, que entrarà en setembre

L’Estat assumeixen la cerca de persones desaparegudes: Correspondrà a l’Administració General de l’Estat la cerca de les al voltant de 114.000 persones desaparegudes. Per a això s’elaborarà un mapa de localització i crearà un banc estatal d’ADN de víctimes de la Guerra Civil.

Règim Franquista es declararà il·legal.

Prevaldrà el dret internacional enfront de la llei d’amnistia: No es deroga la Llei d’Amnistia de 1977. Però les lleis s’interpretaran de conformitat amb el Dret Internacional.

Possible vulneració de drets humans de 1978 a 1983: Es crearà una comissió que estudie les possibles vulneracions de drets humans.

Creació d’un Fiscal de Sala per a investigar les violacions de drets humans: Impulsarà també els processos de cerca de víctimes.

Definició de víctima: La llei considera víctima a aquelles persones que hagen patit mal físic, moral o psicològic, danys patrimonials o menyscapte de drets fonamentals des del colp d’estat del 18 de juliol de 1936 fins a l’entrada en vigor de la Constitució de 1978.

Canvi de nom del ‘Valle de los caídos’ : ‘el ‘Valle de los caídos’ ara passarà a dir-se el ‘Valle de Cuelgamuros’.

Accés a informació dels arxius: La llei garanteix el dret a l’accés lliure, gratuït i universal als arxius públics i privats sobre tots els fets ocorreguts entre el colp d’estat de 1936 i la Transició fins a l’entrada en vigor de la Constitució de 1978.

Actualització de continguts educatius.

Se suprimeixen els títols nobiliaris durant la guerra civil i dictadura.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

El doblet d’Iván Romero rellança al Llevant i afona al Sevilla en la lluita per la salvació

Dos gols d'Iván Romero van donar la victòria al Llevant davant el Sevilla (2-0) i deixen al conjunt granota a només dos punts d'una permanència que marca el propi equip andalús.

Vox exigix a la Generalitat valenciana que reclame prioritat nacional en ajudes i servicis públics

Vox registra en Les Corts una proposta de tramitació urgent perquè la Generalitat demane al Govern central prioritzar als espanyols en ajudes socials, vivenda i servicis públics, i endurir l'accés d'immigrants sense residència legal.

Iván Romero impulsa al Llevant amb un doblet i afona al Sevilla en la lluita per la salvació

El Llevant es va imposar 2-0 al Sevilla gràcies a dos gols d'Iván Romero, que acosten als granotas a només dos punts d'un rival directe per la permanència en LaLiga.

Vox demana a la Generalitat que reclame al Govern prioritat nacional en ajudes i vivenda

Vox ha registrat en Les Corts una proposició no de llei perquè la Generalitat reclame al Govern central prioritat nacional en ajudes socials, vivenda i servicis públics, i un enduriment de l'accés d'estrangers irregulars a prestacions i sanitat.

Iván Romero impulsa al Llevant cap a la salvació al descans davant el Sevilla

El Llevant marxa al descans 1-0 enfront del Sevilla gràcies a un potent gol d'Iván Romero que, de mantindre's el marcador, li acostaria a només dos punts de la permanència.

Llevant i Sevilla repetixen onze en un dol decisiu per la permanència

Llevant i Sevilla afronten en el Ciutat de València un xoc directe per la permanència apostant pels mateixos onces que els van donar el triomf en l'última jornada.

Mor un treballador atropellat pel remolc d’un tractor en una finca de Polinyà de Xúquer

Un treballador de 46 anys mor en ser atropellat pel remolc d'un tractor en una finca agrícola de Polinyà de Xúquer després d'un intent fallit de reanimació pels servicis d'emergència.

Una menor de 14 anys resulta ferida en ser atropellada en la vorera a Alacant

Una menor de 14 anys ha sigut hospitalitzada després de ser atropellada per un cotxe que va invadir la vorera en el barri de Pau 2, a Alacant. La jove va patir un fort colp, encara que en principi no revist gravetat.