La Biblioteca Valenciana data un cartell taurí de 1822 a València

La Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu ha datat un cartell taurí d’una correguda de bous celebrada a València l’11 d’agost de 1822. És el cartell taurí més antic que conserva la Biblioteca Valenciana.

 

El cartell taurí manca de referència espai temporal. La investigació s’ha realitzat amb les dades que aporta el text sobre les institucions benèfiques que cita, els toreros que actuaven aqueix dia i per les seues característiques tipogràfiques.

 

Les seues dimensions són de 35 x 32 cm, en format horitzontal, amb un text orlat sense gravats, amb lletres negres sobre fons verd. Està encapçalat amb les paraules ‘Avís al públic’ que no serà l’habitual en els cartells posteriors del cus valencià, però sí en altres contemporanis d’altres places en aqueixes dates.

 

El cartell anuncia la venda d’entrades el ‘Diumenge 11 d’agost’ sense citar l’any, però es dedueix que és de 1822 perquè en el ‘Diari de la Ciutat de València’ del 5 d’agost de 1822 es troba una confirmació, tal com indica el cartell, que hi havia correguda de bous programada per als dies 11 i 12, a través de l’anunci de la subhasta de la venda de begudes en la plaça.

 

Quant al lloc, el text cita tres centres: l’Hospital Nacional i General, la Casa de Beneficiència i la Casa de La nostra Senyora de la Misericòrdia, que existeixen a València en el període del Trienni Liberal (1820-1823). També és d’aqueix període polític la denominació ‘Ajuntament constitucional’ i ‘*Gefe polític Superior d’aqueixa província’, com apareix en el cartell.

 

Els caps de bestiar que es breguen són ‘Bous navarresos de José Murillo, veí d’Egea dels Cavallers’, ramaderia activa en la dècada dels vint del segle XIX i s’han identificat a tots els matadors i picadors de vara que participen en el festeig i s’ha ratificat que van estar actius l’any 1822.

 

Un d’ells és José Orillana, un picador de bous nascut a Sevilla en 1770, que és clau per a la investigació perquè va morir en 1830 a conseqüència de les ferides patides en ser banyegat per un bou. Per tant, el cartell taurí ha de ser anterior a 1830 i l’11 d’agost que va ser diumenge anterior a aqueix any, és l’any 1822.

 

El tècnic que ha datat el cartell és Germán Perales, responsable del fons gràfic de la Biblioteca Valenciana.

 

A més de ser el centre bibliogràfic principal de la Comunitat Valenciana i de custodiar més de milió i mig de documents, la Biblioteca Valenciana desplega una labor d’investigació i contextualització de les imatges, textos i cartells amb l’objectiu d’aprofundir en la cultura valenciana i entendre millor la història del nostre territori.

Últimes notícies

Oriol Rey ressalta el canvi d’actitud del Llevant després del 3-0 contra l’Espanyol

El centrecampista del Llevant Oriol Rey ha posat en valor el canvi d’actitud de l’equip després del 3-0 encaixat davant l’Espanyol i ha destacat la unió del vestuari en el seu partit número cent com a granota.

Racing i Elx es juguen tres punts vitals en la lluita per la salvació

Racing de Santander i Elx, tots dos amb només un punt, obrin divendres la tercera jornada de LALIGA en un duel directe per la permanència a El Sardinero, on l’equip il·licità no ha puntuat mai en Primera.

El Villarreal busca a Mendizorrotza el primer triomf de Lliga contra un Alabés invicte

El Villarreal visita este divendres Mendizorrotza per a aconseguir la primera victòria del curs davant un Alabés que encara no ha perdut i que ha començat LaLiga amb quatre punts.

Anselmi aposta per la constància de l’Elx abans de visitar El Sardinero

Martín Anselmi assegura que no es preocupa per victòries o derrotes en este inici de LALIGA, sinó per mantindre la idea de joc i la constància de l’Elx abans de visitar el Racing de Santander a El Sardinero.

Íñigo Pérez busca a Vitòria la seua primera victòria amb el Vila-real

Íñigo Pérez afronta la visita del Vila-real a Mendizorrotza amb el repte d’estrenar-se amb triomf en Lliga, després de dos empats a domicili i amb tota la plantilla disponible.

Ordenen evacuar El Saler pel ràpid avanç del foc a la Devesa

L’Ajuntament de València ha ordenat des del Cecopal evacuar el poble d’El Saler per l’avenç de l’incendi declarat a la Gola de Pujol, dins de la Devesa.

El PSPV arranca el curs polític amb reunió a Les Corts i executiva clau per a 2027

El PSPV arrancarà dilluns 31 d’agost el curs polític amb una reunió del grup de Les Corts amb Diana Morant i, de vesprada, una executiva que tancarà la Conferència Política de setembre i el calendari de primàries per a 2027.

El robatori del Tresor de Villena eleva a tres els saquejos d’or en museus espanyols enguany

El saqueig del Tresor de Villena, valorat en cinc milions d’euros, és el tercer robatori d’or en museus espanyols enguany, després dels de Badajoz i Albacete, tots amb un patró d’actuació ràpid i violent.