La Biblioteca Valenciana data un cartell taurí de 1822 a València

La Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu ha datat un cartell taurí d’una correguda de bous celebrada a València l’11 d’agost de 1822. És el cartell taurí més antic que conserva la Biblioteca Valenciana.

 

El cartell taurí manca de referència espai temporal. La investigació s’ha realitzat amb les dades que aporta el text sobre les institucions benèfiques que cita, els toreros que actuaven aqueix dia i per les seues característiques tipogràfiques.

 

Les seues dimensions són de 35 x 32 cm, en format horitzontal, amb un text orlat sense gravats, amb lletres negres sobre fons verd. Està encapçalat amb les paraules ‘Avís al públic’ que no serà l’habitual en els cartells posteriors del cus valencià, però sí en altres contemporanis d’altres places en aqueixes dates.

 

El cartell anuncia la venda d’entrades el ‘Diumenge 11 d’agost’ sense citar l’any, però es dedueix que és de 1822 perquè en el ‘Diari de la Ciutat de València’ del 5 d’agost de 1822 es troba una confirmació, tal com indica el cartell, que hi havia correguda de bous programada per als dies 11 i 12, a través de l’anunci de la subhasta de la venda de begudes en la plaça.

 

Quant al lloc, el text cita tres centres: l’Hospital Nacional i General, la Casa de Beneficiència i la Casa de La nostra Senyora de la Misericòrdia, que existeixen a València en el període del Trienni Liberal (1820-1823). També és d’aqueix període polític la denominació ‘Ajuntament constitucional’ i ‘*Gefe polític Superior d’aqueixa província’, com apareix en el cartell.

 

Els caps de bestiar que es breguen són ‘Bous navarresos de José Murillo, veí d’Egea dels Cavallers’, ramaderia activa en la dècada dels vint del segle XIX i s’han identificat a tots els matadors i picadors de vara que participen en el festeig i s’ha ratificat que van estar actius l’any 1822.

 

Un d’ells és José Orillana, un picador de bous nascut a Sevilla en 1770, que és clau per a la investigació perquè va morir en 1830 a conseqüència de les ferides patides en ser banyegat per un bou. Per tant, el cartell taurí ha de ser anterior a 1830 i l’11 d’agost que va ser diumenge anterior a aqueix any, és l’any 1822.

 

El tècnic que ha datat el cartell és Germán Perales, responsable del fons gràfic de la Biblioteca Valenciana.

 

A més de ser el centre bibliogràfic principal de la Comunitat Valenciana i de custodiar més de milió i mig de documents, la Biblioteca Valenciana desplega una labor d’investigació i contextualització de les imatges, textos i cartells amb l’objectiu d’aprofundir en la cultura valenciana i entendre millor la història del nostre territori.

Últimes notícies

Els rodatges deixen més de 4.000 pernoctacions en hotels d’Alacant en mig any

Els rodatges de pel·lícules, sèries, documentals i anuncis han generat 4.107 pernoctacions en hotels de quatre i cinc estrelles d’Alacant entre gener i juny de 2026, impulsats per grans produccions internacionals com ‘Enredados’ i ‘People of the book’. Alicante Film Office veu perspectives “prometedores” per al que resta d’any i destaca també l’impacte en promoció turística i formació de talent local.

L’aigua de Gàtova torna a ser apta per a beure després de l’incendi de Sogorb

El Centre de Salut Pública de València ha confirmat que l’aigua de l’aixeta de Gàtova torna a ser apta per al consum, després de diversos dies de restriccions arran de l’incendi forestal de Sogorb.

Quatre mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Pina de Montalgrao

Quatre mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen este dimecres en l’extinció d’un incendi forestal declarat a Pina de Montalgrao, a la província de Castelló, segons el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat.

L’altra volta a les aules a València, o per què hi ha professionals que comencen setembre amb un MBA

Descobreix com els MBA estan transformant professionals experimentats a València en aquest inici de curs escolar.

Detinguts tres jóvens de 20 anys per una agressió sexual a una xica en una vivenda de Gandia

La Policia Nacional ha detingut tres jóvens de 20 anys després d’una agressió sexual a una xica, presumptament menor, en una vivenda de Gandia. Un d’ells està investigat com a autor material i els altres dos per omissió del deure de socors.

El ponent tornarà este dijous al litoral de València amb fins a 36 graus

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per calor a tot el litoral de la província de València, on es poden assolir fins a 36 graus per l’entrada de vent de ponent. L’avís estarà vigent entre les 12 i les 20 hores amb una probabilitat estimada entre el 40 % i el 70 %.

Les Urgències del Doctor Peset guanyen un 21 % d’espai amb una inversió de 5,2 milions

El projecte de modernització de les Urgències de l’Hospital Universitari Doctor Peset de València reforma l’espai i l’amplia un 21 %, amb una inversió de 5,2 milions i quatre fases d’obres previstes fins al primer trimestre de l’any que ve. La primera fase ja està acabada i inclou una sala d’espera més gran, més espai per a pacients crítics i noves consultes d’especialitats.

Quatre persones ateses a la Tomatina de Bunyol per gas pebre enmig de la festa

Quatre persones han hagut de rebre atenció sanitària lleu després d’un llançament de gas pebre durant la Tomatina de Bunyol. L’incident, que també es va produir l’any passat, no ha provocat ferits greus.