La Biblioteca Valenciana data un cartell taurí de 1822 a València

La Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu ha datat un cartell taurí d’una correguda de bous celebrada a València l’11 d’agost de 1822. És el cartell taurí més antic que conserva la Biblioteca Valenciana.

 

El cartell taurí manca de referència espai temporal. La investigació s’ha realitzat amb les dades que aporta el text sobre les institucions benèfiques que cita, els toreros que actuaven aqueix dia i per les seues característiques tipogràfiques.

 

Les seues dimensions són de 35 x 32 cm, en format horitzontal, amb un text orlat sense gravats, amb lletres negres sobre fons verd. Està encapçalat amb les paraules ‘Avís al públic’ que no serà l’habitual en els cartells posteriors del cus valencià, però sí en altres contemporanis d’altres places en aqueixes dates.

 

El cartell anuncia la venda d’entrades el ‘Diumenge 11 d’agost’ sense citar l’any, però es dedueix que és de 1822 perquè en el ‘Diari de la Ciutat de València’ del 5 d’agost de 1822 es troba una confirmació, tal com indica el cartell, que hi havia correguda de bous programada per als dies 11 i 12, a través de l’anunci de la subhasta de la venda de begudes en la plaça.

 

Quant al lloc, el text cita tres centres: l’Hospital Nacional i General, la Casa de Beneficiència i la Casa de La nostra Senyora de la Misericòrdia, que existeixen a València en el període del Trienni Liberal (1820-1823). També és d’aqueix període polític la denominació ‘Ajuntament constitucional’ i ‘*Gefe polític Superior d’aqueixa província’, com apareix en el cartell.

 

Els caps de bestiar que es breguen són ‘Bous navarresos de José Murillo, veí d’Egea dels Cavallers’, ramaderia activa en la dècada dels vint del segle XIX i s’han identificat a tots els matadors i picadors de vara que participen en el festeig i s’ha ratificat que van estar actius l’any 1822.

 

Un d’ells és José Orillana, un picador de bous nascut a Sevilla en 1770, que és clau per a la investigació perquè va morir en 1830 a conseqüència de les ferides patides en ser banyegat per un bou. Per tant, el cartell taurí ha de ser anterior a 1830 i l’11 d’agost que va ser diumenge anterior a aqueix any, és l’any 1822.

 

El tècnic que ha datat el cartell és Germán Perales, responsable del fons gràfic de la Biblioteca Valenciana.

 

A més de ser el centre bibliogràfic principal de la Comunitat Valenciana i de custodiar més de milió i mig de documents, la Biblioteca Valenciana desplega una labor d’investigació i contextualització de les imatges, textos i cartells amb l’objectiu d’aprofundir en la cultura valenciana i entendre millor la història del nostre territori.

Últimes notícies

Triomf del Valencia Basket en la pròrroga (118-117) en el primer duel de semifinals davant el Joventut

El Valencia Basket ha obert l’eliminatòria de semifinals de la Lliga Endesa amb una victòria ajustada per 118-117 davant l’Asisa Joventut al Roig Arena, després d’una pròrroga molt disputada.

El professorat valencià aposta per suspendre la vaga i rebutja 6 dels 7 punts d’Educació

Un 67 % dels docents que han participat en la consulta sindical ha apostat per parar la vaga indefinida i, d’ells, un 71 % preferix suspendre-la per mantindre les mobilitzacions actives.

Bordalás seguirà al Getafe fins a 2028 després de renovar per dos temporades

José Bordalás ha renovat amb el Getafe per dos temporades i continuarà fins a juny de 2028, després de dues setmanes de negociacions.

Jorge Bellver oferix el seu càrrec al president de la Generalitat després de ser imputat pel cas Azud

El director general de Transparència, Jorge Bellver, ha posat el seu càrrec a disposició del president de la Generalitat després que l’Audiència Provincial de Valencia haja confirmat la seua imputació en el cas Azud. També ha demanat la suspensió temporal de la seua militància en el PP de la Comunitat Valenciana.

Diego López passa per quiròfan a Madrid pel trencament del lligament del genoll dret

L’extrem del Valencia Diego López ha sigut operat a Madrid del trencament del lligament creuat anterior del genoll dret i romandrà en observació abans de rebre l’alta hospitalària.

El president del Castelló promet que l’equip tornarà encara més fort després del colp de l’ascens

El president del CD Castellón, Haralabos Voulgaris, llança un missatge d’ànim després de quedar-se a les portes de l’ascens davant l’Almería i reivindica el creixement del club, la plantilla i l’entrenador Pablo Hernández.

Affengruber explica com fitxar per l’Elx l’ha obert la porta al Mundial

El central austríac de l’Elx David Affengruber assegura des de Califòrnia que la seua arribada al club fa dos anys ha sigut clau per disputar el Mundial amb Àustria.

Morant acusa Mazón de preocupar-se només per la imatge durant la DANA del 29-O

Diana Morant denuncia que al Govern de Carlos Mazón el 29 d octubre de 2024 només li preocupava la imatge. El PSPV-PSOE exigeix que Juanfran Pérez Llorca li retire l acta de diputat i cese els consellers que van gestionar la DANA.