La Biblioteca Valenciana data un cartell taurí de 1822 a València

La Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu ha datat un cartell taurí d’una correguda de bous celebrada a València l’11 d’agost de 1822. És el cartell taurí més antic que conserva la Biblioteca Valenciana.

 

El cartell taurí manca de referència espai temporal. La investigació s’ha realitzat amb les dades que aporta el text sobre les institucions benèfiques que cita, els toreros que actuaven aqueix dia i per les seues característiques tipogràfiques.

 

Les seues dimensions són de 35 x 32 cm, en format horitzontal, amb un text orlat sense gravats, amb lletres negres sobre fons verd. Està encapçalat amb les paraules ‘Avís al públic’ que no serà l’habitual en els cartells posteriors del cus valencià, però sí en altres contemporanis d’altres places en aqueixes dates.

 

El cartell anuncia la venda d’entrades el ‘Diumenge 11 d’agost’ sense citar l’any, però es dedueix que és de 1822 perquè en el ‘Diari de la Ciutat de València’ del 5 d’agost de 1822 es troba una confirmació, tal com indica el cartell, que hi havia correguda de bous programada per als dies 11 i 12, a través de l’anunci de la subhasta de la venda de begudes en la plaça.

 

Quant al lloc, el text cita tres centres: l’Hospital Nacional i General, la Casa de Beneficiència i la Casa de La nostra Senyora de la Misericòrdia, que existeixen a València en el període del Trienni Liberal (1820-1823). També és d’aqueix període polític la denominació ‘Ajuntament constitucional’ i ‘*Gefe polític Superior d’aqueixa província’, com apareix en el cartell.

 

Els caps de bestiar que es breguen són ‘Bous navarresos de José Murillo, veí d’Egea dels Cavallers’, ramaderia activa en la dècada dels vint del segle XIX i s’han identificat a tots els matadors i picadors de vara que participen en el festeig i s’ha ratificat que van estar actius l’any 1822.

 

Un d’ells és José Orillana, un picador de bous nascut a Sevilla en 1770, que és clau per a la investigació perquè va morir en 1830 a conseqüència de les ferides patides en ser banyegat per un bou. Per tant, el cartell taurí ha de ser anterior a 1830 i l’11 d’agost que va ser diumenge anterior a aqueix any, és l’any 1822.

 

El tècnic que ha datat el cartell és Germán Perales, responsable del fons gràfic de la Biblioteca Valenciana.

 

A més de ser el centre bibliogràfic principal de la Comunitat Valenciana i de custodiar més de milió i mig de documents, la Biblioteca Valenciana desplega una labor d’investigació i contextualització de les imatges, textos i cartells amb l’objectiu d’aprofundir en la cultura valenciana i entendre millor la història del nostre territori.

Últimes notícies

Dolores es bolca en un emotiu minut de silenci pel crim masclista en la caserna de la Guàrdia Civil

Centenars de veïns de Dolores es concentren davant l'ajuntament per a guardar un minut de silenci pel crim masclista ocorregut en una vivenda de la caserna de la Guàrdia Civil i mostrar el seu suport a la família.

El guàrdia civil acusat de matar a la seua dona i fill no tenia denúncies prèvies per maltractament

El guàrdia civil de 55 anys acusat d'assassinar a la seua esposa i al seu fill a la casa caserna de Dolores no constava en el sistema Viogén ni tenia denúncies prèvies per maltractament.

El professorat valencià intensifica la vaga amb noves manifestacions la setmana vinent

Els sindicats de docents de la Comunitat Valenciana han convocat una nova bateria de manifestacions i concentracions la setmana vinent dins de la vaga indefinida per a exigir millores en ràtios, plantilles, infraestructures, climatització, ensenyança en valencià i salaris.

Dos persones resulten ferides per l’explosió d’un fogó en un concurs de truites a la Vila Joiosa

Un home de 77 anys i una dona de 66 han patit cremades lleus en explotar la bombona d'un fogó de càmping gas durant un concurs de truites a la Vila Joiosa.

El pacient espanyol amb hantavirus evoluciona de manera favorable i continua estable

L'únic pacient espanyol amb hantavirus ingressat a l'hospital Gómez Ulla continua estable i millorant, mentres els seus 13 companys del vaixell Hondius i altres contactes continuen asimptomàtics.

Investiguen com a violència masclista les morts d’un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill a Dolores

La Delegacion del Govern contra la Violència de Genero investiga com a possible violència masclista la mort d'un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill en una vivenda de la caserna de Dolores, on el municipi ha decretat tres dies de dol i un minut de silenci.

La Real acomiada a Elustondo davant un València que busca tancar la permanència

La Reial Societat es prepara per a acomiadar a Anoeta a Aritz Elustondo en un dol davant un València que aspira a certificar de manera matemàtica la seua permanència en Primera Divisió.

Llevant i Mallorca es juguen la vida en un dol directe per la permanència

Llevant i Mallorca arriben empatats a 39 punts i s'enfronten en el Ciutat de València en un partit decisiu, on la victòria acosta la salvació i la derrota pot sentenciar el descens.