El govern espanyol prepara un canvi en les pensions

 

El govern de coalició format pel PSOE i Unides Podem té previst aplicar nous canvis en el sistema de pensions de la Seguretat Social. Segons ha informat ‘La Razón’, el govern faria retallades, ja que afirmen que el sistema actual és insostenible tenint en compte la relació de treballadors/pensionistes que hi haurà en Espanya en els pròxims anys.

 

‘La Razón’ ha explicat que el ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, ha proposat reformar les condicions d’accés a la jubilació a través del període de càlcul, que passaria dels 25 anys actuals als 35. Això es traduïx en el fet que, actualment, la pensió que rebrà una persona es calcula segons els últims 25 anys cotitzats, i la intenció del ministre seria augmentar esta quantitat fins als 35 anys.

 

Tenint en compte com està el mercat laboral en Espanya, a on els jóvens passen els primers anys en condicions precàries, amb salaris baixos i contractes temporals, l’ampliació del període de càlcul es traduiria, en molts casos, en una pensió mínima

 

Les pensions baixarien un 5,45%

Esta série de canvis en el sistema de pensions podrien suposar una pèrdua del 5,45% pels futurs pensionistes respecte al que cobrarien si es mantenen les característiques i condicions actuals. En conseqüència, els sindicats Unides Podem, s’han mostrat en contra d’eixos canvis.

 

La intenció del govern espanyol seria intentar salvar un sistema de pensions que és insostenible, ja que en trenta anys s’espera que Espanya tinga tants pensionistes com treballadors en actiu, uns 15 o 16 milions. Això vol dir que en comptes d’haver el doble de treballadors que de pensionistes, la ràtio s’igualaria i els treballadors haurien de sostindre les pensions de més pensionistes.

 

A demés, ‘La Razón’ afirma que les ajudes europees són una de les causes per les que el govern espanyol es planteja aplicar eixos canvis. Europa va prometre un paquet de 140.000 milions d’euros en ajudes per a pal·liar la crisi econòmica que ens ha deixat el Covid-19, una ajuda que l’Executiu espanyol va anunciar que arribaria «sense condicions» o, en el pitjor dels casos, amb condicions «toves» molt allunyades de les imposicions que van arribar després de la crisi financera de l’any 2008.

 

Alguns mitjans de comunicació defensen que la reforma de les pensions és una de les condicions que Europa hauria posat a Espanya per a poder rebre este fons, i que explicaria per què el govern espanyol està tramitant la reforma amb tanta rapidesa.

 

La decisió de Pedro Sánchez

Cal recordar que Pedro Sánchez ha tornat a reindexar les pensions a l’IPC, cosa que va finalitzar l’any 2013 amb el govern de Rajoy, que va canviar-ho per tal d’evitar augmentar-les cada any i intentar controlar el forat que el sistema de pensions deixa en l’economia pública espanyola. Amb la decisió de Sánchez, les pensions pujaran amb la inflació.

 

Per tant, amb l’ampliació del període de càlcul de les pensions, es busca compensar la pujada que comportarà el fet que tornen a estar indexades a l’IPC, i intentar mantindre un equilibri del sistema de pensions.

 

El text preparat pel govern espanyol ja circula internament per l’Executiu, i està previst que pròximament s’envie a Brussel·les per a rebre el vistiplau de la UE, pel que es farà públic i es podrà observar quins canvis s’apliquen. Per ara, se sap que també s’estan estudiant opcions que permetin al treballador prescindir d’alguns anys en este període de còmput si ha tingut forats grans d’ingressos i cotització, siga per pèrdua d’ocupació o altres circumstàncies.

 

Encara queda debatre les condicions amb la resta d’agents socials, però Unides Podem ja ha anunciat que votarà en contra de l’ampliació, ja que aposten per alçar el sostre de cotitzacions màximes -actualment, 4.070 euros al mes-, el que implicaria que les rendes altes cotitzen més.

Últimes notícies

L’Espanyol goleja el Llevant en l’estrena de la Lliga 2026-27

L’Espanyol ha debutat en la Lliga 2026-27 amb un contundent 3-0 contra el Llevant al RCDE Stadium, amb doblet de Roberto Fernández i un gol final de Dolan. El partit també ha deixat el debut del jove Marc Santos, que amb 15 anys s’ha convertit en el futbolista més jove de la història del club granota.

Fortes tempestes deixen fins a 62 l/m² a Castellfort en poques hores

Les fortes tempestes d’este diumenge han deixat fins a 62 litres per metre quadrat a Castellfort i han activat l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per intensitat de pluja, calamarsa i ratxes fortes de vent.

Compte arrere de 200 dies per a l’Europeu de pista curta a València

La fi de l’Europeu de Birmingham dona pas a un compte arrere de 200 dies per al Campionat d’Europa de pista curta de 2027 al Velòdrom Lluís Puig, que l’Ajuntament de València ja està adaptant amb obres i millores tècniques.

Corbalán afronta la Euroliga amb el València Basket com el gran repte de la seua carrera

L’escorta argentí Gonzalo Corbalán ha arribat a València per a incorporar-se al València Basket i ha assegurat que jugar la Euroliga i defensar el títol de la Lliga ACB és un repte molt gran en la seua trajectòria professional.

Arriaga es queda fora de la llista del Llevant i obri la porta a Bardeli i Manu Sánchez

Kevin Arriaga s ha quedat fora de la llista del Llevant davant l Espanyol i podria eixir prompte cap a l AEK d Atenes, fet que ha obert plaça per a Manu Sánchez i Enzo Bardeli.

Altea encapçala les màximes amb 38,3 graus en un diumenge de calor intensa

Altea ha registrat este diumenge la temperatura més alta de la Comunitat Valenciana, amb 38,3 graus, seguida per Callosa d'en Sarrià i diverses localitats de València i Castelló. Les capitals de província s'han mantingut per davall dels 34 graus, segons Avamet i Aemet.

Jóvens amb discapacitat intel·lectual d’Alacant i Castelló tindran formació per a l’ocupació a la universitat

Les universitats d’Alacant i Castelló participaran en un programa de la Fundació ONCE i el Fons Social Europeu Plus per a formar jóvens amb discapacitat intel·lectual i millorar-ne l’ocupabilitat de cara al curs 2025-26.

Metrovalencia guanya usuaris en juliol mentre el TRAM d’Alacant retrocedix

Metrovalencia ha transportat 6,6 milions de persones en juliol, un 6,22 % més que en 2025, mentres que el TRAM d’Alacant ha baixat fins a 1,7 milions, un 2,48 % menys. El TRAM de Castelló ha crescut un 9,63 % fins als 242.180 viatgers.