12.7 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

Famílies que es neguen vacunar als seus majors poden perdre la seua tutela

 

Els tutors legals de les persones majors que es troben en situació d’incapacitat que es neguen al fet que estos familiars siguen vacunats contra el coronavirus podran exposar-se a la pèrdua de la seua tutela en cas que un jutge, basant-se en criteris de salut, estime obligatòria la vacunació.

 

Així ho ha manifestat este dimecres el fiscal delegat de Majors i Protecció de Persones amb Discapacitat en Sevilla, Norberto Sotomayor, després de conéixer el primer cas de familiars que rebutgen la vacunació d’un ancià que residix en un geriàtric de la província.

 

Sotomayor ha explicat al citat mitjà que «ha sigut la residència la que el va informar que els familiars, fills del pacient, es van negar a emplenar el formulari previ a la vacunació i per tant no van donar el seu consentiment».

 

Cap investigació penal

El fiscal no ha obert cap diligència informativa respecte a este primer cas de negativa expressa a la vacunació i en cap moment emprendria una investigació penal més enllà de la civil, segons ha aclarit el representant del Ministeri Públic.

 

De fet, el fiscal està en contacte amb les autoritats sanitàries per a canalitzar el procés i este dimarts va enviar un escrit a la delegada provincial de Salut per a demanar-li que requerisca a totes les residències informació sobre supòsits de rebuig a la vacunació d’ancians incapacitats.

 

Si els familiars no es convencen i el criteri mèdic és que no hi ha cap incompatibilitat per a eixes vacunacions, els primers s’exposen a perdre la tutela de la persona en el cas que la tinguen i que l’assumpte arribe a la via judicial.

Vetlar per la salut del tutelat

«Estem parlant que el tutor ha de vetlar per la salut del tutelat, per la qual cosa en un cas extrem es pot desencadenar una remoció de la tutela judicial, encara que això és posar el pegat abans que la ferida. Però eixa persona està representant a l’altra i si ho fa malament, el tutor no està actuant correctament», ha indicat Sotomayor.

«Quan el familiar, l’afí o, en cas d’abandó, el director del centre es nega al fet que el pacient es vacune, existix la Llei d’Autonomia del Pacient. Si eixa decisió no és encertada, s’intervé judicialment i s’obliga a vacunar, però cal analitzar cas a cas amb l’assessorament dels metges que tracten a la persona i del forense que porte la Fiscalia», ha afegit.

 

«Una persona amb plena capacitat pot negar-se a ser vacunat. El problema és que eixa decisió l’haja de prendre una altra persona en el seu nom».

 

Si el rebuig familiar persistix, «el director de la residència o el fiscal, que estan legitimats, hauran d’instar que se li pose la vacuna després que un jutge entenga que no hi ha cap obstacle» i dicte un acte per a forçar eixa vacunació.

 

 

 

 

Últimes notícies

El camp manté les protestes malgrat la paralització de l’acord UE-Mercosur

Les organitzacions agràries han decidit continuar mobilitzant-se encara que l'Eurocambra ha enviat el pacte UE-Mercosur al TJUE. Reclamen evitar la seua aplicació provisional.

Troben roba i calçat de la desapareguda a Favara i creuen que pot haver-se refugiat a prop

Els equips han localitzat un abric i el calçat de la dona i orienten el rastreig al seu entorn immediat. Després d'una nit de fred i pluja, les previsions són optimistes.

València, premiada en Fitur pels seus avanços en turisme inclusiu i sostenible

València ha rebut en Fitur els premis FITUR4all i FITURNext per integrar accessibilitat i sostenibilitat en el seu model turístic. Els guardons destaquen la gestió de l'aigua i la millora de l'experiència per a totes les persones.

La Guàrdia Civil coordina la busca d’una dona desapareguda en un barranc de Favara (València)

Guàrdia Civil i bombers han activat un ampli operatiu per a localitzar a una dona desapareguda en un barranc de Favara. En el dispositiu intervenen equips terrestres, canins, drons i suport aeri.

Adif limita a 160 km/h un tram de l’AVE Madrid-València després d’avisos d’un maquinista

Adif ha limitat temporalment a 160 km/h un tram de 1,8 km de l'AVE Madrid-València després d'avisos d'un maquinista. La resta de la línia manté la velocitat habitual.

Un jutge ordena a Benidorm complir el pagament de 350 milions pels terrenys de Serra Gelada

El jutjat ha instat l'Ajuntament de Benidorm a executar la sentència del TSJCV pel APR-7 de Serra Gelada i a articular el pagament d'uns 350 milions.

Madrid i la Comunitat Valenciana pacten impulsar junts el seu turisme amb un conveni estratègic

Madrid i la Comunitat Valenciana han firmat un conveni per a coordinar la seua promoció turística i guanyar projecció internacional. L'acord es recolza en innovació, dades i formació per a atraure més visitants.

Rovira ha defés que un finançament just és condició per a invertir en infraestructures

Rovira ha defés que un finançament just és condició per a invertir en infraestructures, fer costat al teixit productiu i guanyar productivitat. Ha assenyalat una menor dotació per càpita i un marge limitat després de cobrir servicis essencials.