Famílies que es neguen vacunar als seus majors poden perdre la seua tutela

 

Els tutors legals de les persones majors que es troben en situació d’incapacitat que es neguen al fet que estos familiars siguen vacunats contra el coronavirus podran exposar-se a la pèrdua de la seua tutela en cas que un jutge, basant-se en criteris de salut, estime obligatòria la vacunació.

 

Així ho ha manifestat este dimecres el fiscal delegat de Majors i Protecció de Persones amb Discapacitat en Sevilla, Norberto Sotomayor, després de conéixer el primer cas de familiars que rebutgen la vacunació d’un ancià que residix en un geriàtric de la província.

 

Sotomayor ha explicat al citat mitjà que «ha sigut la residència la que el va informar que els familiars, fills del pacient, es van negar a emplenar el formulari previ a la vacunació i per tant no van donar el seu consentiment».

 

Cap investigació penal

El fiscal no ha obert cap diligència informativa respecte a este primer cas de negativa expressa a la vacunació i en cap moment emprendria una investigació penal més enllà de la civil, segons ha aclarit el representant del Ministeri Públic.

 

De fet, el fiscal està en contacte amb les autoritats sanitàries per a canalitzar el procés i este dimarts va enviar un escrit a la delegada provincial de Salut per a demanar-li que requerisca a totes les residències informació sobre supòsits de rebuig a la vacunació d’ancians incapacitats.

 

Si els familiars no es convencen i el criteri mèdic és que no hi ha cap incompatibilitat per a eixes vacunacions, els primers s’exposen a perdre la tutela de la persona en el cas que la tinguen i que l’assumpte arribe a la via judicial.

Vetlar per la salut del tutelat

«Estem parlant que el tutor ha de vetlar per la salut del tutelat, per la qual cosa en un cas extrem es pot desencadenar una remoció de la tutela judicial, encara que això és posar el pegat abans que la ferida. Però eixa persona està representant a l’altra i si ho fa malament, el tutor no està actuant correctament», ha indicat Sotomayor.

«Quan el familiar, l’afí o, en cas d’abandó, el director del centre es nega al fet que el pacient es vacune, existix la Llei d’Autonomia del Pacient. Si eixa decisió no és encertada, s’intervé judicialment i s’obliga a vacunar, però cal analitzar cas a cas amb l’assessorament dels metges que tracten a la persona i del forense que porte la Fiscalia», ha afegit.

 

«Una persona amb plena capacitat pot negar-se a ser vacunat. El problema és que eixa decisió l’haja de prendre una altra persona en el seu nom».

 

Si el rebuig familiar persistix, «el director de la residència o el fiscal, que estan legitimats, hauran d’instar que se li pose la vacuna després que un jutge entenga que no hi ha cap obstacle» i dicte un acte per a forçar eixa vacunació.

 

 

 

 

Últimes notícies

El PSPV denuncia un fort retall d’inversions de la Generalitat a Alacant en els comptes de 2026

El PSPV-PSOE d’Alacant ha assegurat que la Generalitat ha reduït més de la mitat les inversions territorialitzades a la província en els pressupostos de 2026, mentre que el Govern d’Espanya preveu una aportació rècord als municipis alacantins.

PP i Vox aproven a soles les conclusions de la comissió de la DANA del 29 d’octubre

El ple de Les Corts ha aprovat amb PP i Vox el dictamen de la comissió d’investigació sobre la DANA del 29 d’octubre de 2024, rebutjat per PSPV i Compromis, que acusen el Consell de voler exculpar-se de la gestio d’una tragèdia amb 230 morts.

Pedro Martínez apel·la a la tranquil·litat abans de la final entre València Basket i Barça

Pedro Martínez assegura que el València Basket arriba a la final de la Lliga Endesa contra el Barça amb la tranquil·litat del treball ben fet, el factor pista a favor i molta il·lusió.

Pradilla encén l’afició taronja abans de la final contra el Barça al Roig Arena

Jaime Pradilla destaca la il·lusió del vestidor del Valencia Basket abans d’afrontar la final de la Lliga Endesa contra el Barça, que començarà este dijous al Roig Arena.

Orgull LGTBI a València: la Delegació del Govern es declara espai refugi

La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana ha celebrat un acte institucional pel Dia de l’Orgull LGTBI amb desplegament de bandera i un conversatori amb entitats i les ministres Ana Redondo i Diana Morant, reivindicant la llibertat i la dignitat del col·lectiu.

Milers de metges ixen al carrer a València i Alacant per a defensar la sanitat pública

Metges i facultatius han omplit este dimecres els carrers de València i Alacant per a protestar contra l’Anteprojecte d’Estatut Marc i reclamar millors condicions laborals i assistència digna per als pacients. El Sindicat Mèdic CESMCV avisa que les mobilitzacions continuaran i no descarta una vaga indefinida.

Les víctimes de la dana claven foc a Les Corts pel tancament de la investigació

Les principals associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre han qualificat de vergonya el tancament de la comissió d’investigació en Les Corts i han acusat Carlos Mazón de riure’s de les famílies afectades.

Temperatures de rècord a la Comunitat Valenciana des de dilluns: calor extrema a l’interior

El calor s’intensificarà des d’este cap de setmana a la Comunitat Valenciana i, entre dilluns 22 i divendres 26 de juny, la temperatura mitjana podria marcar rècords diaris des de 1950, amb especial incidència en l’interior.