Famílies que es neguen vacunar als seus majors poden perdre la seua tutela

 

Els tutors legals de les persones majors que es troben en situació d’incapacitat que es neguen al fet que estos familiars siguen vacunats contra el coronavirus podran exposar-se a la pèrdua de la seua tutela en cas que un jutge, basant-se en criteris de salut, estime obligatòria la vacunació.

 

Així ho ha manifestat este dimecres el fiscal delegat de Majors i Protecció de Persones amb Discapacitat en Sevilla, Norberto Sotomayor, després de conéixer el primer cas de familiars que rebutgen la vacunació d’un ancià que residix en un geriàtric de la província.

 

Sotomayor ha explicat al citat mitjà que «ha sigut la residència la que el va informar que els familiars, fills del pacient, es van negar a emplenar el formulari previ a la vacunació i per tant no van donar el seu consentiment».

 

Cap investigació penal

El fiscal no ha obert cap diligència informativa respecte a este primer cas de negativa expressa a la vacunació i en cap moment emprendria una investigació penal més enllà de la civil, segons ha aclarit el representant del Ministeri Públic.

 

De fet, el fiscal està en contacte amb les autoritats sanitàries per a canalitzar el procés i este dimarts va enviar un escrit a la delegada provincial de Salut per a demanar-li que requerisca a totes les residències informació sobre supòsits de rebuig a la vacunació d’ancians incapacitats.

 

Si els familiars no es convencen i el criteri mèdic és que no hi ha cap incompatibilitat per a eixes vacunacions, els primers s’exposen a perdre la tutela de la persona en el cas que la tinguen i que l’assumpte arribe a la via judicial.

Vetlar per la salut del tutelat

«Estem parlant que el tutor ha de vetlar per la salut del tutelat, per la qual cosa en un cas extrem es pot desencadenar una remoció de la tutela judicial, encara que això és posar el pegat abans que la ferida. Però eixa persona està representant a l’altra i si ho fa malament, el tutor no està actuant correctament», ha indicat Sotomayor.

«Quan el familiar, l’afí o, en cas d’abandó, el director del centre es nega al fet que el pacient es vacune, existix la Llei d’Autonomia del Pacient. Si eixa decisió no és encertada, s’intervé judicialment i s’obliga a vacunar, però cal analitzar cas a cas amb l’assessorament dels metges que tracten a la persona i del forense que porte la Fiscalia», ha afegit.

 

«Una persona amb plena capacitat pot negar-se a ser vacunat. El problema és que eixa decisió l’haja de prendre una altra persona en el seu nom».

 

Si el rebuig familiar persistix, «el director de la residència o el fiscal, que estan legitimats, hauran d’instar que se li pose la vacuna després que un jutge entenga que no hi ha cap obstacle» i dicte un acte per a forçar eixa vacunació.

 

 

 

 

Últimes notícies

A presó un jove per robatoris violents a dones majors a Sueca

La Guàrdia Civil ha detingut a Sueca un jove de 28 anys, ja en presó provisional, per diversos robatoris violents de joies a dones d’edat avançada. Un altre home, de 44 anys, ha sigut arrestat per receptació i estafa en relació amb la venda de les peces sostretes.

Alerta groga per temperatures de fins a 38 °C a l’interior de València i el litoral sud

Aemet ha activat per a dimarts l’avís groc per calor a l’interior de la província de València i el seu litoral sud, on s’esperen fins a 38 graus abans de dos dies encara més calorosos.

Oratge calorós a València i possibles ruixats a l’interior nord esta vesprada

El dimarts estarà marcat per cels poc ennuvolats, calor significativa a l’interior i litoral de València i alguns ruixats al nord interior. Dimecres la calor s’intensificarà i podria arribar als 41 o 42 graus en punts de València i Alacant.

Les màximes freguen els 39 °C a Xàtiva i superen els 36 °C en molts punts

Xàtiva ha registrat hui 38,7 °C, la temperatura més alta de la Comunitat Valenciana, i diverses localitats han superat els 36 °C. Aemet alerta d’una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous, amb màximes que podrien arribar als 42 o 43 °C.

Un incendi en una empresa de palets d’Algar s’estén a zona forestal

Un incendi originat en una empresa de palets de fusta a Algar del Palància s’ha estés a terreny forestal i ha mobilitzat bombers de València, Castelló i mitjans aeris de la Generalitat.

Bejís i Toràs demanaran ser zona catastròfica per la tromba d’aigua

Bejís i Toràs han patit greus danys per la tromba d’aigua i granís del dissabte i preparen la sol·licitud de zona afectada per emergència de protecció civil.

El Valencia CF recupera Sadiq per al debut i manté el dubte de Rioja

El Valencia CF afronta el debut de LaLiga davant el Celta amb Sadiq Umar ja recuperat i Luis Rioja encara entre cotons per una lesió al quàdriceps dret.

Sis anys de presó per a un pare i dos fills per apunyalar un familiar a El Puig

La Secció Quinta de l'Audiència Provincial de Valencia ha condemnat a sis anys de presó un pare i els seus dos fills per intentar matar a ganivetades un familiar el 3 d’agost de 2024 a El Puig de Santa Maria. A més de la pena de presó, els tres hòmens hauran d’indemnitzar la víctima i tenen prohibit acostar-se-li durant 20 anys.