10 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

Les noves mesures suposaran una rebaixa d’entre 25 i 28 euros mensuals en la factura elèctrica

 

 

Després de la publicació ahir en el BOE del Reial decret llei 17/2021 de mesures urgents per a mitigar l’impacte de l’escalada de preus del gas natural en els mercats minoristes de gas i electricitat, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que la seua aplicació suposarà una reducció d’entre 24,83 i 28,05 euros en la factura elèctrica d’una llar mitjana (4,6 kW i 3.500 kWh). O cosa que és el mateix, d’entre el 28% i el 33% si els preus de l’electricitat en el mercat majorista es mantenen en valors similars als registrats entre juny i setembre.

Si es mantenen els preus de la primera quinzena de setembre, la principal rebaixa, de 17,22 euros, correspondrà al concepte de Càrrecs de la factura, que ha reduït tant el terme de potència com el preu del KWH (sobretot en horari punta) en previsió dels ingressos que es produiran per les aportacions de les plantes generadores d’electricitat que, sense tindre com a matèria primera al gas, s’estan beneficiant dels elevats preus del mercat majorista.

La resta dels estalvis són resultat de reduir al 0,5% de l’Impost de l’Electricitat, a més de l’anterior reducció de l’IVA al 10%, que es tradueix en un descompte addicional de fins a 3,60 i 7,23 euros respectivament, deixant la factura de setembre en 72,27 euros per a una llar mitjana.

OCU recorda que estes mesures únicament redueixen parcialment les elevadíssimes factures que estan pagant una gran part de les llars espanyoles amb motiu de l’escalada de preus de l’electricitat, però no evitaran que les factures continuen registrant imports de rècord, llevat que hi haja una reducció de preus majorista.

OCU considera que estes mesures apunten en la bona direcció i suposen acceptar reivindicacions històriques de l’organització. A més, recorda que les aportacions que les plantes de generació deuran mentre es mantinguen el preu del gas i els drets de CO₂ elevats, únicament reduiran els extraordinaris i no previstos ingressos que estan rebent per este motiu, malgrat que els seus costos no han patit cap modificació.

OCU considera que queden altres importants mesures pendents

 

Primer, donant-los un caràcter permanent. I seguir després amb una reforma del Bo Social que facilite l’accessibilitat a totes les llars (més de 1,2 milions haurien de ser beneficiaris del Bo Social i no el tenen contractat) amb mesures que faciliten la seua aplicació automàtica sobre la base de criteris d’ingressos i la seua extensió a comercialitzadores en el mercat lliure, que podrien aplicar-lo eixos descomptes sobre el seu catàleg de tarifes vigent.

A més, caldria obligar les companyies a publicar el catàleg complet de les seues diferents tarifes, siguen fixes o indexades, de manera que els usuaris puguen conéixer-les i comparar-les fàcilment, la qual cosa sens dubte impulsarà la competència real del mercat elèctric.

Últimes notícies

Cap de setmana de pluges a València i Alacant i cota de neu en descens a Castelló

El primer cap de setmana de 2026 arriba amb ruixats localment forts en el sud de València i nord d'Alacant i amb la cota de neu en descens a l'interior nord de Castelló.

Octava jornada de busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

La busca dels tres espanyols desapareguts després del naufragi del KM Putri Sakinah va entrar en la seua octava jornada amb quatre sonares i una àrea més delimitada. La Policia manté oberta una investigació per a esclarir responsabilitats.

Presó provisional per al detingut per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un jutjat ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al sospitós de l'incendi d'un edifici a Crevillent. La causa està oberta per incendi, assassinat i lesions.

Mor Enric Mestre als 89 anys, referent de la ceràmica contemporània

L'Ajuntament d'Alboraia va anunciar la defunció del ceramista als 89 anys. La seua obra geomètrica va deixar empremta en espais públics del municipi i la seua última aparició va ser al novembre amb un premi a l'excel·lència.

Un incendi en un edifici de Paiporta deixa 11 ferits, cinc traslladats a l’hospital

Onze persones d'entre 3 i 79 anys han sigut ateses després d'un incendi en un edifici del carrer l'Horta. Cinc han sigut traslladades, quatre per fum i una per cremades.

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.