Les noves mesures suposaran una rebaixa d’entre 25 i 28 euros mensuals en la factura elèctrica

 

 

Després de la publicació ahir en el BOE del Reial decret llei 17/2021 de mesures urgents per a mitigar l’impacte de l’escalada de preus del gas natural en els mercats minoristes de gas i electricitat, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que la seua aplicació suposarà una reducció d’entre 24,83 i 28,05 euros en la factura elèctrica d’una llar mitjana (4,6 kW i 3.500 kWh). O cosa que és el mateix, d’entre el 28% i el 33% si els preus de l’electricitat en el mercat majorista es mantenen en valors similars als registrats entre juny i setembre.

Si es mantenen els preus de la primera quinzena de setembre, la principal rebaixa, de 17,22 euros, correspondrà al concepte de Càrrecs de la factura, que ha reduït tant el terme de potència com el preu del KWH (sobretot en horari punta) en previsió dels ingressos que es produiran per les aportacions de les plantes generadores d’electricitat que, sense tindre com a matèria primera al gas, s’estan beneficiant dels elevats preus del mercat majorista.

La resta dels estalvis són resultat de reduir al 0,5% de l’Impost de l’Electricitat, a més de l’anterior reducció de l’IVA al 10%, que es tradueix en un descompte addicional de fins a 3,60 i 7,23 euros respectivament, deixant la factura de setembre en 72,27 euros per a una llar mitjana.

OCU recorda que estes mesures únicament redueixen parcialment les elevadíssimes factures que estan pagant una gran part de les llars espanyoles amb motiu de l’escalada de preus de l’electricitat, però no evitaran que les factures continuen registrant imports de rècord, llevat que hi haja una reducció de preus majorista.

OCU considera que estes mesures apunten en la bona direcció i suposen acceptar reivindicacions històriques de l’organització. A més, recorda que les aportacions que les plantes de generació deuran mentre es mantinguen el preu del gas i els drets de CO₂ elevats, únicament reduiran els extraordinaris i no previstos ingressos que estan rebent per este motiu, malgrat que els seus costos no han patit cap modificació.

OCU considera que queden altres importants mesures pendents

 

Primer, donant-los un caràcter permanent. I seguir després amb una reforma del Bo Social que facilite l’accessibilitat a totes les llars (més de 1,2 milions haurien de ser beneficiaris del Bo Social i no el tenen contractat) amb mesures que faciliten la seua aplicació automàtica sobre la base de criteris d’ingressos i la seua extensió a comercialitzadores en el mercat lliure, que podrien aplicar-lo eixos descomptes sobre el seu catàleg de tarifes vigent.

A més, caldria obligar les companyies a publicar el catàleg complet de les seues diferents tarifes, siguen fixes o indexades, de manera que els usuaris puguen conéixer-les i comparar-les fàcilment, la qual cosa sens dubte impulsarà la competència real del mercat elèctric.

Últimes notícies

El PSPV denuncia un fort retall d’inversions de la Generalitat a Alacant en els comptes de 2026

El PSPV-PSOE d’Alacant ha assegurat que la Generalitat ha reduït més de la mitat les inversions territorialitzades a la província en els pressupostos de 2026, mentre que el Govern d’Espanya preveu una aportació rècord als municipis alacantins.

PP i Vox aproven a soles les conclusions de la comissió de la DANA del 29 d’octubre

El ple de Les Corts ha aprovat amb PP i Vox el dictamen de la comissió d’investigació sobre la DANA del 29 d’octubre de 2024, rebutjat per PSPV i Compromis, que acusen el Consell de voler exculpar-se de la gestio d’una tragèdia amb 230 morts.

Pedro Martínez apel·la a la tranquil·litat abans de la final entre València Basket i Barça

Pedro Martínez assegura que el València Basket arriba a la final de la Lliga Endesa contra el Barça amb la tranquil·litat del treball ben fet, el factor pista a favor i molta il·lusió.

Pradilla encén l’afició taronja abans de la final contra el Barça al Roig Arena

Jaime Pradilla destaca la il·lusió del vestidor del Valencia Basket abans d’afrontar la final de la Lliga Endesa contra el Barça, que començarà este dijous al Roig Arena.

Orgull LGTBI a València: la Delegació del Govern es declara espai refugi

La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana ha celebrat un acte institucional pel Dia de l’Orgull LGTBI amb desplegament de bandera i un conversatori amb entitats i les ministres Ana Redondo i Diana Morant, reivindicant la llibertat i la dignitat del col·lectiu.

Milers de metges ixen al carrer a València i Alacant per a defensar la sanitat pública

Metges i facultatius han omplit este dimecres els carrers de València i Alacant per a protestar contra l’Anteprojecte d’Estatut Marc i reclamar millors condicions laborals i assistència digna per als pacients. El Sindicat Mèdic CESMCV avisa que les mobilitzacions continuaran i no descarta una vaga indefinida.

Les víctimes de la dana claven foc a Les Corts pel tancament de la investigació

Les principals associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre han qualificat de vergonya el tancament de la comissió d’investigació en Les Corts i han acusat Carlos Mazón de riure’s de les famílies afectades.

Temperatures de rècord a la Comunitat Valenciana des de dilluns: calor extrema a l’interior

El calor s’intensificarà des d’este cap de setmana a la Comunitat Valenciana i, entre dilluns 22 i divendres 26 de juny, la temperatura mitjana podria marcar rècords diaris des de 1950, amb especial incidència en l’interior.