‘Protegeix el teu mòbil de ciberatacs’, consells per a evitar el robatori de dades

La Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic ha llançat, a través del Centre de Seguretat de TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), una campanya informativa per a conscienciar a la ciutadania sobre com han de protegir el mòbil de ciberatacs.

Sota el nom ‘Protegeix el teu mòbil de ciberatacs’, l’entitat especialitzada en ciberseguretat, dependent de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), informarà sobre les mesures que poden posar en marxa els usuaris i usuàries de dispositius mòbils per a evitar ser víctimes de ciberatacs, reconéixer una infecció realitzada amb programes maliciosos –malware– i protegir les seues dades privades o el de les organitzacions en les quals desenvolupen la seua vida professional.

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España, ha destacat que en l’actualitat «és fonamental aprendre a protegir els nostres mòbils dels ciberdelincuentes, ja que és un risc al qual estem tots exposats. A més, des de principis de febrer, s’ha detectat un augment del 500% en els intents d’enviament de ‘malware’ per a mòbils a Europa, una tendència que només pot continuar augmentant a causa de l’enorme ús que es realitza de la missatgeria mòbil«.

Per part seua, el director general de TIC, José Manuel García Duarte, ha indicat que en els últims temps «alguns programes maliciosos per a mòbils, com spyware o Pegasus, han copat les portades dels mitjans de comunicació, generant una certa alarma social, per la qual cosa des de la DGTIC hem considerat que és necessari posar una mica de llum en aquest tema, amb alguns consells bàsics que permeten a qualsevol persona posar el seu mòbil fora de perill«.

Durant les pròximes setmanes, CSIRT-CV llançarà una sèrie composta per deu recomanacions de ciberseguretat per a aplicar en l’ús de dispositius mòbils, amb informació i recursos, com a apps, guies i microcursos.

La campanya podrà seguir-se a través de les xarxes socials del centre en Face-book (www.facebook.com/csirtcv) i Twitter (twitter.com/csirtcv) i en el portal especialitzat en formació i conscienciació en ciberseguretat de la Generalitat (consultar ací).

El centre incidirà en missatges relacionats amb com reforçar la seguretat dels mòbils mitjançant l’ús de programes antivirus i de verificació dels nivells de seguretat; la protecció de l’accés al dispositiu amb PIN, patró, contrasenya i sistemes d’identificació biomètrica (reconeixement facial o empremta dactilar); l’actualització constant del sistema operatiu, les aplicacions i l’antivirus; o el xifratge de dades.

A més, oferirà consells per a reconéixer quan està infectat un mòbil; quines apps són segures i quins no han de descarregar-se; quines precaucions s’han de prendre amb els permisos que s’atorguen a les apps o en l’ús de xarxes wifi públiques o sense contrasenya; quan s’han de desactivar les connexions bluetooth, wi-fi o la ubicació del mòbil; com recuperar informació; i com protegir-se del robatori de dades mitjançant ‘phishing’ i ‘smishing’

Labor de conscienciació

La campanya de CSIRT-CV forma part de la intensa activitat de formació i conscienciació en ciberseguretat que duu a terme la DGTIC a través del centre. CSIRT-CV, a més, ha realitzat diverses campanyes similars, entre les quals destaquen ‘10 ciberamenaces que han marcat 2021‘, ’10 consells per a no ser víctima del frau del CEO’, ‘Ciberseguretat, una assignatura pendent’ i ‘Deu recomanacions de ciberseguretat per a equips domèstics’.

L’objectiu del Centre de Seguretat TIC de la Comunitat és millorar la seguretat dels sistemes d’informació dins del seu àmbit, així com promoure una cultura de la seguretat i bones pràctiques en l’ús de les noves tecnologies entre la ciutadania, les empreses i l’Administració.

Últimes notícies

Arnau admet la superioritat del Barça a Mestalla: ‘Ens han passat per damunt’

Arnau Martínez admet que el Barcelona ha sigut molt superior al Valencia a Mestalla i demana paciència a l’afició, convençut que l’equip remuntarà la situació.

Una eixida nefasta deixa Los Gallos sense final del SailGP de València

Los Gallos, líders del seu grup abans de l’última jornada del SailGP de València, han perdut el pas a la final per una mala eixida i el triomf de l’US SailGP Team en l’última mànega classificatòria.

Golejada del Barcelona a Mestalla i lideratge en solitari

El Barcelona ha passat per damunt del València a Mestalla amb un 0-5, amb doblet de Lamine Yamal, i se situa líder en solitari després del punxó del Real Madrid.

L’Elx busca la primera victòria davant una Reial que encara no puntua fora

L’Elx rep hui al Martínez Valero la Reial Societat necessitat de guanyar per estrenar el seu caseller, davant un rival que encara no ha puntuat com a visitant.

Xiulets massius a Kiat Lim en el seu primer partit de Lliga a Mestalla

Kiat Lim ha viscut a Mestalla el seu primer partit de Lliga com a president del Valencia entre xiulets, càntics contra Peter Lim i un vaciat parcial de la grada d’animació.

Part de Mestalla entra al minut 19 entre crits contra Lim

La Curva Nord ha accedit a Mestalla al minut 19 del Valencia-Barcelona, després d’una protesta fora de l’estadi i entre forts càntics contra Peter Lim i la seua gestió del club.

Llíria encapçala un primer diumenge de setembre tòrrid amb quasi 40 graus

La Comunitat Valenciana ha viscut un primer diumenge de setembre excepcionalment calorós, amb 39,2 graus a Llíria i rècord de 38,4 graus a l’aeroport de València-Manises.

Aemet alerta per calor extrem amb avis groc en València i Alacant

Aemet ha activat l’avís groc per calor este dilluns en tot la província de València i el litoral d’Alacant, amb temperatures que poden arribar fins als 38 graus.