14.8 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

‘Protegeix el teu mòbil de ciberatacs’, consells per a evitar el robatori de dades

La Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic ha llançat, a través del Centre de Seguretat de TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), una campanya informativa per a conscienciar a la ciutadania sobre com han de protegir el mòbil de ciberatacs.

Sota el nom ‘Protegeix el teu mòbil de ciberatacs’, l’entitat especialitzada en ciberseguretat, dependent de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), informarà sobre les mesures que poden posar en marxa els usuaris i usuàries de dispositius mòbils per a evitar ser víctimes de ciberatacs, reconéixer una infecció realitzada amb programes maliciosos –malware– i protegir les seues dades privades o el de les organitzacions en les quals desenvolupen la seua vida professional.

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España, ha destacat que en l’actualitat “és fonamental aprendre a protegir els nostres mòbils dels ciberdelincuentes, ja que és un risc al qual estem tots exposats. A més, des de principis de febrer, s’ha detectat un augment del 500% en els intents d’enviament de ‘malware’ per a mòbils a Europa, una tendència que només pot continuar augmentant a causa de l’enorme ús que es realitza de la missatgeria mòbil“.

Per part seua, el director general de TIC, José Manuel García Duarte, ha indicat que en els últims temps “alguns programes maliciosos per a mòbils, com spyware o Pegasus, han copat les portades dels mitjans de comunicació, generant una certa alarma social, per la qual cosa des de la DGTIC hem considerat que és necessari posar una mica de llum en aquest tema, amb alguns consells bàsics que permeten a qualsevol persona posar el seu mòbil fora de perill“.

Durant les pròximes setmanes, CSIRT-CV llançarà una sèrie composta per deu recomanacions de ciberseguretat per a aplicar en l’ús de dispositius mòbils, amb informació i recursos, com a apps, guies i microcursos.

La campanya podrà seguir-se a través de les xarxes socials del centre en Face-book (www.facebook.com/csirtcv) i Twitter (twitter.com/csirtcv) i en el portal especialitzat en formació i conscienciació en ciberseguretat de la Generalitat (consultar ací).

El centre incidirà en missatges relacionats amb com reforçar la seguretat dels mòbils mitjançant l’ús de programes antivirus i de verificació dels nivells de seguretat; la protecció de l’accés al dispositiu amb PIN, patró, contrasenya i sistemes d’identificació biomètrica (reconeixement facial o empremta dactilar); l’actualització constant del sistema operatiu, les aplicacions i l’antivirus; o el xifratge de dades.

A més, oferirà consells per a reconéixer quan està infectat un mòbil; quines apps són segures i quins no han de descarregar-se; quines precaucions s’han de prendre amb els permisos que s’atorguen a les apps o en l’ús de xarxes wifi públiques o sense contrasenya; quan s’han de desactivar les connexions bluetooth, wi-fi o la ubicació del mòbil; com recuperar informació; i com protegir-se del robatori de dades mitjançant ‘phishing’ i ‘smishing’

Labor de conscienciació

La campanya de CSIRT-CV forma part de la intensa activitat de formació i conscienciació en ciberseguretat que duu a terme la DGTIC a través del centre. CSIRT-CV, a més, ha realitzat diverses campanyes similars, entre les quals destaquen ‘10 ciberamenaces que han marcat 2021‘, ’10 consells per a no ser víctima del frau del CEO’, ‘Ciberseguretat, una assignatura pendent’ i ‘Deu recomanacions de ciberseguretat per a equips domèstics’.

L’objectiu del Centre de Seguretat TIC de la Comunitat és millorar la seguretat dels sistemes d’informació dins del seu àmbit, així com promoure una cultura de la seguretat i bones pràctiques en l’ús de les noves tecnologies entre la ciutadania, les empreses i l’Administració.

Últimes notícies

Castelló inaugura la Supercopa d’Espanya femenina amb el Madrid-Atleti a les 19.15 i VAR a demanda

Castelló va presentar la fase final de la Supercopa femenina: Madrid-Atleti el dimarts i Barça-Athletic el dimecres, amb final el dissabte en Castalia. L'RFEF ha confirmat el retard de 15 minuts del primer dol i l'ús del FVS, un VAR a petició dels entrenadors.

Pérez destaca la seguretat com a motor per a atraure visitants a la província d’Alacant

Toni Pérez ha defés en l'I Fòrum Policia Local i Turisme que la seguretat impulsa l'elecció d'Alacant com a destí. Ha posat en valor a la Policia Local com a primer contacte del visitant.

112 Euskadi va saber d’almenys dos víctimes a les 21.05 del 29-O i va registrar 32 crides per la DANA a València

El 112 del País Basc va atendre 32 peticions d'auxili vinculades a les riuades en el sud de València els dies 29 i 30 d'octubre de 2024 i va tindre constància d'almenys #dos morts a les 21.05 del 29-O. La cronologia va ser remesa al Jutjat de Catarroja, que investiga la gestió de l'emergència.

Els Arts estrena Eugenio Oneguin amb la mirada introspectiva de Laurent Pelly

El Palau de les Arts estrenarà el 20 de gener Eugenio Oneguin de Txaikovski amb posada en escena introspectiva de Laurent Pelly i batuta de Timur Zangiev. El títol torna al repertori del coliseu quinze anys després amb un repartiment internacional i activitats paral·leles.

Gómez supedita la jornada de 35 hores en Sanitat al que acorde la Taula General

El conseller ha reiterat que Sanitat activarà la reducció quan la Taula General la fixe i ha defés un Estatut Marc 'nou i modern' amb criteris homogenis.

Ford Almussafes suma dos dies de parada per ERTO en la planta de motors

Ford Almussafes ha afegit dos dies de parada total en la planta de motors, el 26 de gener i el 2 de febrer, dins de l'ERTO en vigor. La mesura afecta a totes les línies excepte blocs i servicis indirectes i se suma al calendari acordat per a gener i febrer.

Pérez Llorca reclama una proposta seriosa i rigorosa de finançament autonòmic

El president ha lamentat l'absència d'una proposta concreta del Govern després de l'últim Consell de Política Fiscal i Financera i ha demanat un debat transparent i conjunt.

València Basket busca prolongar la seua ratxa en la pista de l’Estudiants

El conjunt taronja visita a Estudiants en la jornada 17 per a estirar una ratxa de cinc victòries, impulsat pel seu bon moment en Eurolliga i la volta de peces clau.