11.9 C
València
Dissabte, 31 gener, 2026

‘Protegeix el teu mòbil de ciberatacs’, consells per a evitar el robatori de dades

La Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic ha llançat, a través del Centre de Seguretat de TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), una campanya informativa per a conscienciar a la ciutadania sobre com han de protegir el mòbil de ciberatacs.

Sota el nom ‘Protegeix el teu mòbil de ciberatacs’, l’entitat especialitzada en ciberseguretat, dependent de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), informarà sobre les mesures que poden posar en marxa els usuaris i usuàries de dispositius mòbils per a evitar ser víctimes de ciberatacs, reconéixer una infecció realitzada amb programes maliciosos –malware– i protegir les seues dades privades o el de les organitzacions en les quals desenvolupen la seua vida professional.

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España, ha destacat que en l’actualitat “és fonamental aprendre a protegir els nostres mòbils dels ciberdelincuentes, ja que és un risc al qual estem tots exposats. A més, des de principis de febrer, s’ha detectat un augment del 500% en els intents d’enviament de ‘malware’ per a mòbils a Europa, una tendència que només pot continuar augmentant a causa de l’enorme ús que es realitza de la missatgeria mòbil“.

Per part seua, el director general de TIC, José Manuel García Duarte, ha indicat que en els últims temps “alguns programes maliciosos per a mòbils, com spyware o Pegasus, han copat les portades dels mitjans de comunicació, generant una certa alarma social, per la qual cosa des de la DGTIC hem considerat que és necessari posar una mica de llum en aquest tema, amb alguns consells bàsics que permeten a qualsevol persona posar el seu mòbil fora de perill“.

Durant les pròximes setmanes, CSIRT-CV llançarà una sèrie composta per deu recomanacions de ciberseguretat per a aplicar en l’ús de dispositius mòbils, amb informació i recursos, com a apps, guies i microcursos.

La campanya podrà seguir-se a través de les xarxes socials del centre en Face-book (www.facebook.com/csirtcv) i Twitter (twitter.com/csirtcv) i en el portal especialitzat en formació i conscienciació en ciberseguretat de la Generalitat (consultar ací).

El centre incidirà en missatges relacionats amb com reforçar la seguretat dels mòbils mitjançant l’ús de programes antivirus i de verificació dels nivells de seguretat; la protecció de l’accés al dispositiu amb PIN, patró, contrasenya i sistemes d’identificació biomètrica (reconeixement facial o empremta dactilar); l’actualització constant del sistema operatiu, les aplicacions i l’antivirus; o el xifratge de dades.

A més, oferirà consells per a reconéixer quan està infectat un mòbil; quines apps són segures i quins no han de descarregar-se; quines precaucions s’han de prendre amb els permisos que s’atorguen a les apps o en l’ús de xarxes wifi públiques o sense contrasenya; quan s’han de desactivar les connexions bluetooth, wi-fi o la ubicació del mòbil; com recuperar informació; i com protegir-se del robatori de dades mitjançant ‘phishing’ i ‘smishing’

Labor de conscienciació

La campanya de CSIRT-CV forma part de la intensa activitat de formació i conscienciació en ciberseguretat que duu a terme la DGTIC a través del centre. CSIRT-CV, a més, ha realitzat diverses campanyes similars, entre les quals destaquen ‘10 ciberamenaces que han marcat 2021‘, ’10 consells per a no ser víctima del frau del CEO’, ‘Ciberseguretat, una assignatura pendent’ i ‘Deu recomanacions de ciberseguretat per a equips domèstics’.

L’objectiu del Centre de Seguretat TIC de la Comunitat és millorar la seguretat dels sistemes d’informació dins del seu àmbit, així com promoure una cultura de la seguretat i bones pràctiques en l’ús de les noves tecnologies entre la ciutadania, les empreses i l’Administració.

Últimes notícies

Dimitix la regidor d’Urbanisme d’Alacant després de ser adjudicatària d’una vivenda pública

Rocío Gómez ha anunciat la seua dimissió un dia després de conéixer-se que va ser adjudicatària d'una vivenda pública a la Platja de Sant Joan; el cas està sota investigació per possibles irregularitats.

Marcelino va assegurar que el dol davant Osasuna serà de ritme alt, intensitat i dificultat

El tècnic del Vila-real va assegurar este divendres que el xoc a Pamplona exigirà la millor versió, va subratllar la fortalesa local d'Osasuna i va confirmar diverses baixes.

El Consell insta el Govern a activar la clàusula de salvaguarda per a cítrics de Sud-àfrica

Comerç i Agricultura han remés un informe conjunt perquè l'Executiu sol·licite a Brussel·les l'activació de la salvaguarda. Assenyalen una caiguda del 24% en les exportacions de Castelló i demanen vigilància des d'octubre.

El Consell sosté que no hi ha risc de menor recaptació amb la rebaixa fiscal

Barrachina ha defés que la rebaixa fiscal no minvarà els ingressos en ampliar els límits de deduccions de l'IRPF amb retroactivitat a 1 de gener de 2025. També ha explicat el seu rebuig al decret òmnibus que inclou l'exempció d'ajudes per la DANA per mesclar matèries.

Pérez Llorca destaca l’impuls del Consell al progrés d’Ontinyent amb obres i servicis

El president Juanfran Pérez Llorca ha reafirmat el compromís de la Generalitat amb projectes clau a Ontinyent: hospital, Palacio de Justícia, Facultat de Veterinària i desdoblament de la CV-60. També s'impulsen corredors verds després de la dana.

Pérez Llorca demana que la Comissió Mixta de la DANA siga l’inici d’un enteniment

El president ha reclamat que la comissió que coordina la reconstrucció després de la DANA servisca per a superar la confrontació i centrar-se en la seguretat de les zones afectades. Ha admés que arriba molt tard i que potser hi ha assumptes sense solució.

Pérez Llorca demana al Govern explicacions i que rectifique per les indemnitzacions a víctimes de la DANA

El president ha exigit explicacions i una rectificació perquè les víctimes de la DANA no siguen tractades com de segona. A més, ha rebutjat la proposta de finançament autonòmic pel seu impacte fiscal en la Comunitat Valenciana.

El Consell acusa a Sánchez de tracte desigual: 72.000 a víctimes de la DANA a València enfront de 210.000 en Adamuz

Miguel Barrachina ha denunciat que les víctimes de la DANA en la Comunitat Valenciana han rebut 72.000 euros enfront dels 210.000 de l'accident ferroviari de Adamuz. També ha retret retards i ha demanat igualtat de tracte.