Sánchez compareixerà el dia 30 en el Congrés per a explicar els indults

Finalment, serà el dimecres 30 de juny quan el president del Govern, Pedro Sánchez, done compte davant el Congrés de l’aprovació dels indults pel Consell de Ministres. Este mateix dissabte, el seu equip en la Moncloa va registrar la compareixença, a petició pròpia, davant el ple de la Cambra baixa, per a informar dels dos últims Consells Europeusl’extraordinari del 24 i 25 de maig i l’ordinari dels pròxims 24 i 25 de juny, «així com de la situació política i econòmica«, segons consta en l’escrit registrat en el Congrés.

No hi ha confirmació oficial

L’Executiu buida així una altra de les dates claus en este llarg trajecte cap a la mesura de gràcia. En l’última setmana fonts del Grup Socialista havien apuntat la data del 7 de juliol com la marcada perquè el president acudís a la Cambra baixa a explicar-se, però fonts de la Moncloa indicaven que este dia tal vegada quedava lluny, perquè els indults als líders del ‘procés‘ s’aprovaran el 22 de juny és el dia «més probable» ara mateix o, com tard, el dimarts 29. No hi ha encara confirmació oficial, encara que en principi només hi ha estes dos alternatives.

El Consell de Ministres també es reunirà de manera extraordinària dijous que ve, però per a aprovar el reial decret llei que eliminarà l’obligatorietat de l’ús de la màscara en exteriors, que entrarà en vigor el dissabte 26 de juny. No obstant això, la Moncloa no vol barrejar les dos qüestions. En primer terme, perquè la dreta no acusament a Sánchez de voler tapar la mesura de gràcia amb una iniciativa d’impacte social i que serà acollida pels ciutadans després de més d’un any de lluita contra la pandèmia. I dos, perquè el president no vol que el perdó governamental es veja com una iniciativa «vergonyant»: ho defensa a pit descobert perquè la considera una pedra fonamental en el camí de recomposició de la «convivència» dins de Catalunya i de Catalunya amb la resta d’Espanya.

La remodelació del Gabinet

El 30 de juny, doncs, Sánchez agruparà dos qüestions: Consells Europeus i indults. La compareixença del president en el Congrés per a donar compte de les cimeres europeus és obligada, i sol ser un debat que es prolonga durant cinc o sis hores, previ, habitualment, a la sessió de control a l’Executiu. Ara, la Moncloa ha preferit sumar els dos elements en lloc de programar dos plens separats. Encara que Sánchez no tragués a relluir la qüestió dels indults, l’oposició li ho llançaria. I més en este cas, quan esta qüestió porta instal·lada en primera línia del debat públic des de fa un mes i quan PP, Cs i Vox emeten missatges duríssims contra Sánchez, acusant-lo de traïció només per a «mantenir-se en el poder». Els populars han colat al Rei al centre de l’escena a través de la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso.

Sánchez té una altra cita pendent, la reunió amb el ‘president’, Pere Aragonès, en la Moncloa, en principi programada per a este mes, encara que no té data. El que ja és clar és que l’aprovació dels indults serà prèvia a esta primera entrevista entre els dos presidents.

Una vegada quede tancada la carpeta de la mesura de gràcia, el líder socialista podria escometre una profunda remodelació del Govern. Ell mateix ha estat preguntat per esta qüestió. A Buenos Aires, fa 10 dies, va confessar que la seua prioritat és la vacunació i la recuperació econòmica, però no la va negar. També podria demorar esta reestructuració ministerial per a l’arrencada del curs polític, al setembre, encara que la col·locació de les peces en els últims dies, amb el panorama més buidat una vegada es done via lliure als indults, apunta al fet que la reorganització del Gabinet pogués tenir lloc el mes vinent.

Últimes notícies

Les víctimes de la dana de València envien un missatge de suport a Veneçuela pel terratrémol

Les principals associacions de víctimes de la dana de València han mostrat la seua solidaritat amb Veneçuela després del terratrémol, amb un manifest en què compartixen el dolor de les famílies i reclamen més ajuda humanitària internacional.

Mor un jove motorista de 20 anys en un accident a la CV-400 a Paiporta

Un jove de 20 anys ha mort després que el ciclomotor que conduïa ha col·lisionat per abast amb un turisme a la CV-400, a l’altura de Paiporta. El sinistre, ocorregut cap a les 16.40 hores, està sota investigació de la Guàrdia Civil.

Torres defensa Zapatero i reclama no interferir en les investigacions judicials

El ministre Angel Victor Torres assegura en Algemesi que, des que fa politica, no es fica ni prejuzga les investigacions judicials i reclama respectar la separacio de poders arran de la causa sobre les joies de José Luis Rodriguez Zapatero.

La Generalitat critica que els nous fons per a la dependència arriben tard i malament

La consellera de Serveis Socials, Elena Albalat, assegura que els 535 milions d’euros addicionals per a la dependència que rebrà la Comunitat Valenciana entre 2026 i 2027 són insuficients, arriben tard i no garantixen el finançament al 50 % que marca la llei.

Així canviarà el Batxillerat valencià per a adaptar-se a les PAU i a la norma estatal

El Consell ha modificat el currículum de Batxillerat per a harmonitzar-lo amb la normativa estatal i garantir la igualtat en les PAU, amb nous continguts i matèries i una aplicació progressiva a partir del curs 2026-2027.

Pérez Llorca replica que és incongruent exigir-li negociar un model de finançament rebutjat per 16 autonomies

Juanfran Pérez Llorca critica en Algemesí que Arcadi España li exigisca negociar un model de finançament autonòmic que, segons assegura, rebutgen 16 de les 17 autonomies.

El Suprem ratifica els quasi huit anys de presó per a Marcos Benavent en el primer juí d’Imelsa

El Tribunal Suprem ha confirmat la sentència de l’Audiència de València que imposa set anys i 10 mesos de presó a Marcos Benavent, l’autodenominat ‘yonqui del dinero’, en el primer juí del cas Imelsa, amb una reducció parcial només de costes i d’una de les penes als condemnats.

Els ajuntaments valencians esperen agilitzar 1.100 milions en obres posdana

El Govern d’Espanya ha validat 1.100 milions d’euros en obres municipals posdana de 2024, però el Consell reclama canvis normatius per a poder executar-les més ràpidament als ajuntaments valencians.