Sánchez compareixerà el dia 30 en el Congrés per a explicar els indults

Finalment, serà el dimecres 30 de juny quan el president del Govern, Pedro Sánchez, done compte davant el Congrés de l’aprovació dels indults pel Consell de Ministres. Este mateix dissabte, el seu equip en la Moncloa va registrar la compareixença, a petició pròpia, davant el ple de la Cambra baixa, per a informar dels dos últims Consells Europeusl’extraordinari del 24 i 25 de maig i l’ordinari dels pròxims 24 i 25 de juny, «així com de la situació política i econòmica«, segons consta en l’escrit registrat en el Congrés.

No hi ha confirmació oficial

L’Executiu buida així una altra de les dates claus en este llarg trajecte cap a la mesura de gràcia. En l’última setmana fonts del Grup Socialista havien apuntat la data del 7 de juliol com la marcada perquè el president acudís a la Cambra baixa a explicar-se, però fonts de la Moncloa indicaven que este dia tal vegada quedava lluny, perquè els indults als líders del ‘procés‘ s’aprovaran el 22 de juny és el dia «més probable» ara mateix o, com tard, el dimarts 29. No hi ha encara confirmació oficial, encara que en principi només hi ha estes dos alternatives.

El Consell de Ministres també es reunirà de manera extraordinària dijous que ve, però per a aprovar el reial decret llei que eliminarà l’obligatorietat de l’ús de la màscara en exteriors, que entrarà en vigor el dissabte 26 de juny. No obstant això, la Moncloa no vol barrejar les dos qüestions. En primer terme, perquè la dreta no acusament a Sánchez de voler tapar la mesura de gràcia amb una iniciativa d’impacte social i que serà acollida pels ciutadans després de més d’un any de lluita contra la pandèmia. I dos, perquè el president no vol que el perdó governamental es veja com una iniciativa «vergonyant»: ho defensa a pit descobert perquè la considera una pedra fonamental en el camí de recomposició de la «convivència» dins de Catalunya i de Catalunya amb la resta d’Espanya.

La remodelació del Gabinet

El 30 de juny, doncs, Sánchez agruparà dos qüestions: Consells Europeus i indults. La compareixença del president en el Congrés per a donar compte de les cimeres europeus és obligada, i sol ser un debat que es prolonga durant cinc o sis hores, previ, habitualment, a la sessió de control a l’Executiu. Ara, la Moncloa ha preferit sumar els dos elements en lloc de programar dos plens separats. Encara que Sánchez no tragués a relluir la qüestió dels indults, l’oposició li ho llançaria. I més en este cas, quan esta qüestió porta instal·lada en primera línia del debat públic des de fa un mes i quan PP, Cs i Vox emeten missatges duríssims contra Sánchez, acusant-lo de traïció només per a «mantenir-se en el poder». Els populars han colat al Rei al centre de l’escena a través de la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso.

Sánchez té una altra cita pendent, la reunió amb el ‘president’, Pere Aragonès, en la Moncloa, en principi programada per a este mes, encara que no té data. El que ja és clar és que l’aprovació dels indults serà prèvia a esta primera entrevista entre els dos presidents.

Una vegada quede tancada la carpeta de la mesura de gràcia, el líder socialista podria escometre una profunda remodelació del Govern. Ell mateix ha estat preguntat per esta qüestió. A Buenos Aires, fa 10 dies, va confessar que la seua prioritat és la vacunació i la recuperació econòmica, però no la va negar. També podria demorar esta reestructuració ministerial per a l’arrencada del curs polític, al setembre, encara que la col·locació de les peces en els últims dies, amb el panorama més buidat una vegada es done via lliure als indults, apunta al fet que la reorganització del Gabinet pogués tenir lloc el mes vinent.

Últimes notícies

La plantilla de Lladró manté els paros contra el descuelgue salarial del conveni

Els treballadors de Lladró, Arte y Porcelanas i Daisa han fet un nou paro de dos hores per oposar-se al descuelgue de la part econòmica del conveni i advertixen que les mobilitzacions seguiran si no es garantixen els drets salarials.

La plantilla de Lladró manté les aturades contra el descuelgue salarial del conveni

Els treballadors de Lladró, Arte y Porcelanas i Daisa han fet un nou paro de dos hores en protesta pel descuelgue del conveni en la part econòmica i advertixen que les mobilitzacions continuaran si no es garantixen els seus drets salarials.

Alicant amplia fins divendres el dispositiu per calor extrema i atén 55 persones sense llar en el CAUS

L’Ajuntament d’Alacant ha ampliat fins divendres el dispositiu especial per l’ola de calor per a persones sense llar, amb 55 atesos en el CAUS i reforç d’atenció a majors i dependents.

Multes a Vila-real per usar targetes de discapacitat de persones mortes per aparcar

La Policia Local de Vila-real ha detectat en els últims quatre mesos 23 casos d’ús irregular de targetes d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, incloses fotocòpies i targetes de persones mortes.

Alicant amplia fins divendres el dispositiu per calor extrema i atén 55 persones sense llar al CAUS

L’Ajuntament d’Alacant ha ampliat fins divendres el dispositiu especial per l’ona de calor per a persones sense llar, amb 55 usuaris atesos al CAUS i controls reforçats als col·lectius més vulnerables.

Detecten a Vila-real l’ús de targetes de difunts per aparcar en places de mobilitat reduïda

La Policia Local de Vila-real ha descobert en quatre mesos 23 casos d’ús irregular de targetes de mobilitat reduïda, incloses fotocòpies i documents de persones difuntes.

Set milions de productes falsos requisats en 2025, amb la Comunitat Valenciana entre les més afectades

Les forces de seguretat han intervingut 7,3 milions de productes falsificats valorats en 694 milions d’euros, amb la Comunitat Valenciana entre les autonomies amb més incautacions. També s’han bloquejat més de cent webs que vulneraven la propietat intel·lectual.

La Comunitat Valenciana, entre les autonomies amb més productes falsificats requisats en 2025

Les forces de seguretat han requisat en 2025 més de 7,3 milions de productes falsificats a Espanya, valorats en 694 milions d’euros, amb la Comunitat Valenciana entre les autonomies amb més intervencions. També s’han detectat 47.077 articles que vulneraven la propietat intel·lectual, amb quasi 1,8 milions d’euros de valor al mercat.