Sánchez compareixerà el dia 30 en el Congrés per a explicar els indults

Finalment, serà el dimecres 30 de juny quan el president del Govern, Pedro Sánchez, done compte davant el Congrés de l’aprovació dels indults pel Consell de Ministres. Este mateix dissabte, el seu equip en la Moncloa va registrar la compareixença, a petició pròpia, davant el ple de la Cambra baixa, per a informar dels dos últims Consells Europeus, l’extraordinari del 24 i 25 de maig i l’ordinari dels pròxims 24 i 25 de juny, «així com de la situació política i econòmica«, segons consta en l’escrit registrat en el Congrés.

No hi ha confirmació oficial

L’Executiu buida així una altra de les dates claus en este llarg trajecte cap a la mesura de gràcia. En l’última setmana fonts del Grup Socialista havien apuntat la data del 7 de juliol com la marcada perquè el president acudís a la Cambra baixa a explicar-se, però fonts de la Moncloa indicaven que este dia tal vegada quedava lluny, perquè els indults als líders del ‘procés‘ s’aprovaran el 22 de juny és el dia «més probable» ara mateix o, com tard, el dimarts 29. No hi ha encara confirmació oficial, encara que en principi només hi ha estes dos alternatives.

El Consell de Ministres també es reunirà de manera extraordinària dijous que ve, però per a aprovar el reial decret llei que eliminarà l’obligatorietat de l’ús de la màscara en exteriors, que entrarà en vigor el dissabte 26 de juny. No obstant això, la Moncloa no vol barrejar les dos qüestions. En primer terme, perquè la dreta no acusament a Sánchez de voler tapar la mesura de gràcia amb una iniciativa d’impacte social i que serà acollida pels ciutadans després de més d’un any de lluita contra la pandèmia. I dos, perquè el president no vol que el perdó governamental es veja com una iniciativa «vergonyant»: ho defensa a pit descobert perquè la considera una pedra fonamental en el camí de recomposició de la «convivència» dins de Catalunya i de Catalunya amb la resta d’Espanya.

La remodelació del Gabinet

El 30 de juny, doncs, Sánchez agruparà dos qüestions: Consells Europeus i indults. La compareixença del president en el Congrés per a donar compte de les cimeres europeus és obligada, i sol ser un debat que es prolonga durant cinc o sis hores, previ, habitualment, a la sessió de control a l’Executiu. Ara, la Moncloa ha preferit sumar els dos elements en lloc de programar dos plens separats. Encara que Sánchez no tragués a relluir la qüestió dels indults, l’oposició li ho llançaria. I més en este cas, quan esta qüestió porta instal·lada en primera línia del debat públic des de fa un mes i quan PP, Cs i Vox emeten missatges duríssims contra Sánchez, acusant-lo de traïció només per a «mantenir-se en el poder». Els populars han colat al Rei al centre de l’escena a través de la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso.

Sánchez té una altra cita pendent, la reunió amb el ‘president’, Pere Aragonès, en la Moncloa, en principi programada per a este mes, encara que no té data. El que ja és clar és que l’aprovació dels indults serà prèvia a esta primera entrevista entre els dos presidents.

Una vegada quede tancada la carpeta de la mesura de gràcia, el líder socialista podria escometre una profunda remodelació del Govern. Ell mateix ha estat preguntat per esta qüestió. A Buenos Aires, fa 10 dies, va confessar que la seua prioritat és la vacunació i la recuperació econòmica, però no la va negar. També podria demorar esta reestructuració ministerial per a l’arrencada del curs polític, al setembre, encara que la col·locació de les peces en els últims dies, amb el panorama més buidat una vegada es done via lliure als indults, apunta al fet que la reorganització del Gabinet pogués tenir lloc el mes vinent.

Últimes notícies

Nit històrica del Valencia Basket a l’Euroliga amb 111 punts al Baskonia

El Valencia Basket ha aconseguit la millor anotació de la seua història en l’Euroliga en sumar 111 punts davant el Kosner Baskonia en la segona jornada (111-88). Un triple final de Dylan Osetkowski ha fixat el nou rècord, que supera els 108 punts signats al febrer a Vitòria.

El Valencia Basket esclafa el Baskonia amb una exhibició a l’Eurolliga (111-88)

El Valencia Basket ha passat per damunt del Kosner Baskonia al Roig Arena (111-88) en la segona jornada de l’Eurolliga, amb un joc molt més ràpid i contundent que el del conjunt basc.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges al nord de Castelló este dijous

Aemet ha activat per a este dijous a la vesprada l’avís taronja al nord de Castelló per pluges que poden arribar a 100 l/m2 en poques hores, i el nivell groc s’estén a València i al sud de la província castellonenca per ruixats intensos i tempestes.

La defensa d’Emilio Argüeso denuncia al CGPJ per no comunicar-li l’arxiu de les queixes contra la jutgessa de la DANA

La defensa de l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso ha denunciat davant el Defensor del Poble que el CGPJ haja fet públic a la premsa l’arxiu de les seues queixes contra la jutgessa de la DANA de Catarroja sense notificar-li formalment la resolució. Anuncien que impugnaran la decisió quan tinguen accés a l’acord complet.

Buñol reconeix Màxim Huerta com a Fill Adoptiu per la seua trajectòria cultural

El Ple de l’Ajuntament de Buñol ha nomenat l’escriptor i exministre de Cultura Màxim Huerta Fill Adoptiu del municipi, en reconeixement al seu vincle personal i a la seua aportació a la vida cultural local. El guardó destaca també el paper de la Llibreria de Doña Leo com a focus literari i motor de la Festa del Llibre.

El decret Mari Carmen, entre els titulars i la realitat de l’habitatge

Albert Llueca valora el decret Mari Carmen com a resposta a la crisi residencial i a la necessitat d'un habitatge digne.

La IA impulsa la transformació del teixit empresarial valencià, segons Jordi Sevilla

L’exministre Jordi Sevilla ha destacat a València la transformació del teixit empresarial valencià gràcies a la intel·ligència artificial i la digitalització, i ha advertit d’un cicle econòmic menys generós. Íñigo de la Serna ha reclamat reformes estructurals i més educació i formació per a reforçar la productivitat i la competitivitat d’Espanya i d’Europa.

València distingix Ceuta i els futbolistes valencians campions del món

El ple de l'Ajuntament de València ha aprovat els Honors i Distincions de 2026, amb una Medalla d'Honor excepcional per a Ceuta i títols per als futbolistes Ferran Torres i Alejandro Grimaldo, campions del món amb Espanya.