Sánchez compareixerà el dia 30 en el Congrés per a explicar els indults

Finalment, serà el dimecres 30 de juny quan el president del Govern, Pedro Sánchez, done compte davant el Congrés de l’aprovació dels indults pel Consell de Ministres. Este mateix dissabte, el seu equip en la Moncloa va registrar la compareixença, a petició pròpia, davant el ple de la Cambra baixa, per a informar dels dos últims Consells Europeusl’extraordinari del 24 i 25 de maig i l’ordinari dels pròxims 24 i 25 de juny, «així com de la situació política i econòmica«, segons consta en l’escrit registrat en el Congrés.

No hi ha confirmació oficial

L’Executiu buida així una altra de les dates claus en este llarg trajecte cap a la mesura de gràcia. En l’última setmana fonts del Grup Socialista havien apuntat la data del 7 de juliol com la marcada perquè el president acudís a la Cambra baixa a explicar-se, però fonts de la Moncloa indicaven que este dia tal vegada quedava lluny, perquè els indults als líders del ‘procés‘ s’aprovaran el 22 de juny és el dia «més probable» ara mateix o, com tard, el dimarts 29. No hi ha encara confirmació oficial, encara que en principi només hi ha estes dos alternatives.

El Consell de Ministres també es reunirà de manera extraordinària dijous que ve, però per a aprovar el reial decret llei que eliminarà l’obligatorietat de l’ús de la màscara en exteriors, que entrarà en vigor el dissabte 26 de juny. No obstant això, la Moncloa no vol barrejar les dos qüestions. En primer terme, perquè la dreta no acusament a Sánchez de voler tapar la mesura de gràcia amb una iniciativa d’impacte social i que serà acollida pels ciutadans després de més d’un any de lluita contra la pandèmia. I dos, perquè el president no vol que el perdó governamental es veja com una iniciativa «vergonyant»: ho defensa a pit descobert perquè la considera una pedra fonamental en el camí de recomposició de la «convivència» dins de Catalunya i de Catalunya amb la resta d’Espanya.

La remodelació del Gabinet

El 30 de juny, doncs, Sánchez agruparà dos qüestions: Consells Europeus i indults. La compareixença del president en el Congrés per a donar compte de les cimeres europeus és obligada, i sol ser un debat que es prolonga durant cinc o sis hores, previ, habitualment, a la sessió de control a l’Executiu. Ara, la Moncloa ha preferit sumar els dos elements en lloc de programar dos plens separats. Encara que Sánchez no tragués a relluir la qüestió dels indults, l’oposició li ho llançaria. I més en este cas, quan esta qüestió porta instal·lada en primera línia del debat públic des de fa un mes i quan PP, Cs i Vox emeten missatges duríssims contra Sánchez, acusant-lo de traïció només per a «mantenir-se en el poder». Els populars han colat al Rei al centre de l’escena a través de la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso.

Sánchez té una altra cita pendent, la reunió amb el ‘president’, Pere Aragonès, en la Moncloa, en principi programada per a este mes, encara que no té data. El que ja és clar és que l’aprovació dels indults serà prèvia a esta primera entrevista entre els dos presidents.

Una vegada quede tancada la carpeta de la mesura de gràcia, el líder socialista podria escometre una profunda remodelació del Govern. Ell mateix ha estat preguntat per esta qüestió. A Buenos Aires, fa 10 dies, va confessar que la seua prioritat és la vacunació i la recuperació econòmica, però no la va negar. També podria demorar esta reestructuració ministerial per a l’arrencada del curs polític, al setembre, encara que la col·locació de les peces en els últims dies, amb el panorama més buidat una vegada es done via lliure als indults, apunta al fet que la reorganització del Gabinet pogués tenir lloc el mes vinent.

Últimes notícies

El Rototom redueix un 90% els combustibles fòssils amb un sistema híbrid pioner

El festival Rototom Sunsplash implantarà este estiu a Benicàssim un sistema híbrid d’energia solar i bateries que reduirà un 90% l’ús de combustibles fòssils i evitarà l’emissió de 7,7 tones de CO₂, dins d’una estratègia ambiental que convertix el recinte en un referent de sostenibilitat i adaptació al canvi climàtic.

El Rototom reduïx un 90% els combustibles fòssils amb un sistema híbrid pioner a Benicàssim

El festival Rototom Sunsplash implantarà este estiu a Benicàssim un sistema híbrid d’energia solar i bateries que reduïx fins al 90% l’ús de combustibles fòssils i evita 7,7 tones de CO₂, dins d’una estratègia ampla d’adaptació climàtica i sostenibilitat.

Mario Saint-Supéry reforça el Valencia Basket fins a 2030

El base malagueny Mario Saint-Supéry, de 20 anys, ha signat fins a 2030 amb el Valencia Basket després de brillar a l’NCAA i en la Liga Endesa.

Quan arriba l’Alzheimer: què ha de fer la família des del primer moment

Els experts recomanen que, davant un diagnòstic recent d’Alzheimer, la família actue prompte en l’àmbit jurídic i psicològic per evitar conflictes i protegir el patrimoni del malalt, clau per a futurs cuidados.

Confiscats a València 34.000 puros havans falsos que es venien a diversos països d’Europa

La Guàrdia Civil ha intervingut a València 34.000 puros havans falsificats i ha detingut tres persones, en una operació contra el contraban i una presumpta organització criminal amb ramificacions en diversos països europeus.

Rototom redueix un 90% els combustibles fòssils amb un sistema híbrid pioner a Benicàssim

El festival Rototom Sunsplash estrenarà este agost a Benicàssim un sistema híbrid d’energia solar i bateries que reduirà fins a un 90% l’ús de combustibles fòssils i evitarà l’emissió de 7,7 tones de CO₂.

Què ha de fer la família quan arriba l’Alzheimer: passos jurídics i emocionals clau

Experts en dret sanitari i neurologia recomanen actuar prompte, abans que avance l’Alzheimer, per a protegir la persona malalta, evitar conflictes familiars i blindar el patrimoni.

Oratge estable este dissabte: cel poc nuvolós i temperatures a la baixa en la Comunitat

Este dissabte l’oratge serà estable en la Comunitat Valenciana, amb cel poc nuvolós o ras, temperatures lleugerament més baixes i vent fluix d’est, tant en l’interior com al litoral.