14.9 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

Sánchez compareixerà el dia 30 en el Congrés per a explicar els indults

Finalment, serà el dimecres 30 de juny quan el president del Govern, Pedro Sánchez, done compte davant el Congrés de l’aprovació dels indults pel Consell de Ministres. Este mateix dissabte, el seu equip en la Moncloa va registrar la compareixença, a petició pròpia, davant el ple de la Cambra baixa, per a informar dels dos últims Consells Europeusl’extraordinari del 24 i 25 de maig i l’ordinari dels pròxims 24 i 25 de juny, “així com de la situació política i econòmica“, segons consta en l’escrit registrat en el Congrés.

No hi ha confirmació oficial

L’Executiu buida així una altra de les dates claus en este llarg trajecte cap a la mesura de gràcia. En l’última setmana fonts del Grup Socialista havien apuntat la data del 7 de juliol com la marcada perquè el president acudís a la Cambra baixa a explicar-se, però fonts de la Moncloa indicaven que este dia tal vegada quedava lluny, perquè els indults als líders del ‘procés‘ s’aprovaran el 22 de juny és el dia “més probable” ara mateix o, com tard, el dimarts 29. No hi ha encara confirmació oficial, encara que en principi només hi ha estes dos alternatives.

El Consell de Ministres també es reunirà de manera extraordinària dijous que ve, però per a aprovar el reial decret llei que eliminarà l’obligatorietat de l’ús de la màscara en exteriors, que entrarà en vigor el dissabte 26 de juny. No obstant això, la Moncloa no vol barrejar les dos qüestions. En primer terme, perquè la dreta no acusament a Sánchez de voler tapar la mesura de gràcia amb una iniciativa d’impacte social i que serà acollida pels ciutadans després de més d’un any de lluita contra la pandèmia. I dos, perquè el president no vol que el perdó governamental es veja com una iniciativa “vergonyant”: ho defensa a pit descobert perquè la considera una pedra fonamental en el camí de recomposició de la “convivència” dins de Catalunya i de Catalunya amb la resta d’Espanya.

La remodelació del Gabinet

El 30 de juny, doncs, Sánchez agruparà dos qüestions: Consells Europeus i indults. La compareixença del president en el Congrés per a donar compte de les cimeres europeus és obligada, i sol ser un debat que es prolonga durant cinc o sis hores, previ, habitualment, a la sessió de control a l’Executiu. Ara, la Moncloa ha preferit sumar els dos elements en lloc de programar dos plens separats. Encara que Sánchez no tragués a relluir la qüestió dels indults, l’oposició li ho llançaria. I més en este cas, quan esta qüestió porta instal·lada en primera línia del debat públic des de fa un mes i quan PP, Cs i Vox emeten missatges duríssims contra Sánchez, acusant-lo de traïció només per a “mantenir-se en el poder”. Els populars han colat al Rei al centre de l’escena a través de la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso.

Sánchez té una altra cita pendent, la reunió amb el ‘president’, Pere Aragonès, en la Moncloa, en principi programada per a este mes, encara que no té data. El que ja és clar és que l’aprovació dels indults serà prèvia a esta primera entrevista entre els dos presidents.

Una vegada quede tancada la carpeta de la mesura de gràcia, el líder socialista podria escometre una profunda remodelació del Govern. Ell mateix ha estat preguntat per esta qüestió. A Buenos Aires, fa 10 dies, va confessar que la seua prioritat és la vacunació i la recuperació econòmica, però no la va negar. També podria demorar esta reestructuració ministerial per a l’arrencada del curs polític, al setembre, encara que la col·locació de les peces en els últims dies, amb el panorama més buidat una vegada es done via lliure als indults, apunta al fet que la reorganització del Gabinet pogués tenir lloc el mes vinent.

Últimes notícies

Espanya cau 2-3 davant Països Baixos: Telgenkamp decidix al final

Espanya va remuntar del 0-2 al 2-2, però un gol de Duco Telgenkamp en el 58 va donar la victòria a Països Baixos en la quarta jornada de la Pro League a València. És la tercera derrota seguida malgrat l'empenyiment després del descans i el bon paper de Revilla.

Marcelino alerta: l’Espanyol és un rival competitiu capaç de sorprendre a qualsevol

Marcelino va valorar a l'Espanyol com un rival directe, competitiu i difícil malgrat la seua mala ratxa. Va reclamar màxim nivell en La Ceràmica per a obrir bretxa en la taula.

Bombers revisen les façanes de la plaça de l’Ajuntament per a les mascletaes

El Servici de Bombers de València ha iniciat la inspecció dels 29 edificis que envolten la plaça de l'Ajuntament per a previndre despreniments durant les mascletaes. Els treballs es prolongaran fins al 22 de febrer i permetran esmenar xicotets desperfectes abans de l'inici de les Falles l'1 de març.

La Policia Nacional deté a un pres escapolit de l’Hospital General de València

La Policia Nacional ha detingut a un intern que s'havia escapolit mitja hora abans de l'Hospital General de València, on havia sigut portat des de Picassent. Va ser localitzat en l'Estació del Nord després d'un dispositiu activat amb avís de la Guàrdia Civil.

La Fe realitza el primer trasplantament renal robòtic de donant viu en la Comunitat Valenciana

La Fe ha realitzat el primer trasplantament renal de donant viu amb el sistema Da Vinci en la Comunitat Valenciana. La pacient, de 37 anys, es va recuperar amb rapidesa i la donant, la seua mare, va rebre l'alta en dia i mig.

Sense sequeres, moment de planificar l’aigua a Espanya, segons un expert

Les últimes borrasques han assegurat recursos per a almenys un any i, en algunes regions, per a dos. Jorge Olcina ha demanat aprofitar esta finestra per a acordar una política estatal de l'aigua.

Tres detinguts per traficar amb drogues des d’un pis de Benidorm i repartir-les en la zona anglesa

La Policia Nacional ha detingut a Benidorm a dos hòmens i una dona per vendre marihuana i cocaïna des de la seua vivenda. Distribuïen en la zona anglesa i usaven un patinet elèctric.

La UPV impulsa el diagnòstic i investigació de l’epilèpsia amb IA gràcies a volBrain

La plataforma volBrain, desenrotllada per la UPV, aplica IA a la ressonància magnètica per a mesurar amb precisió estructures cerebrals vinculades a l'epilèpsia i donar suport a decisions clíniques.