Un potent anticicló ha disparat este dissabte les temperatures en gran part d’Espanya, amb 23 capitals per damunt dels 32 graus i màximes de fins a 39 graus en ciutats com Badajoz. La jornada ha estat marcada per la calor, amb nits tropicals en amplies zones del sud i del litoral mediterrani i amb avisos meteorològics activats en deu comunitats autònomes.
Segons dades de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), les temperatures més altes s’han concentrat en el sud-oest peninsular, el valle del Ebro i alguns punts de la meseta nord. Badajoz ha arribat als 39 graus, mentres que Cáceres, Córdoba i Logroño han marcat 37 graus.
Altres capitals com Ciudad Real, Jaén, Lleida, Salamanca, Sevilla, Toledo, Zamora i Zaragoza han assolit 36 graus, i Palencia i Valladolid s’han quedat en 35 graus. Totes estes ciutats han patit un ambient clarament canicular a mitjan juny.
En l’interval entre 33 i 34 graus han superat els 32 graus Burgos, Castellón de la Plana, Girona, Granada, Guadalajara, Huesca, León, Madrid i Palma. En estes zones la calor també ha sigut intensa, encara que lleugerament inferior a la del sud-oest.
Per contra, les màximes més baixes s’han registrat en Ceuta i Las Palmas de Gran Canaria, amb 23 graus, seguides de Melilla, amb 25 graus. Són valors clarament més suaus respecte al conjunt del país.
També han quedat en temperatures moderades Málaga i Santa Cruz de Tenerife, amb 28 graus, mentres que Alicante, Cádiz i Tarragona han arribat als 29 graus, un ambient càlid però més suportable que a l’interior.
Nits tropicals en el sud i al litoral mediterrani
Durant la nit, les temperatures mínimes han pujat a la mitat nord peninsular i a les Illes Balears, mentres que a la mitat sud quasi no s’han registrat canvis. Aemet ha assenyalat que s’han produït nits tropicals en els principals valls fluvials del sud-oest i en bona part del litoral mediterrani.
En estes zones, els termòmetres no han baixat dels 20 graus, cosa que ha dificultat el descans nocturn. La nit més calorosa s’ha viscut en Almería, Cádiz i Jaén, on no s’ha descendit dels 22 graus, valors típics de nit tropical.
Les mínimes també han sigut elevades en altres capitals. A Alicante, Barcelona, Cáceres i Melilla s’han marcat 21 graus, mentres que Madrid, Málaga i Sevilla s’han quedat en 20 graus. Estes xifres consoliden l’ambient de calor persistent, tant de dia com de nit.
Diumenge: menys anticicló, més tempestes
Per a diumenge, Aemet ha avançat un canvi de patró, amb el debilitament de l’anticicló i l’arribada d’una massa d’aire fred en capes altes de l’atmosfera. Este descens d’aire fred afavorirà una major inestabilitat en l’interior peninsular, mentres que en els litorals i als arxipèlags es mantindrà un oratge més estable.
Este nou escenari donarà lloc a la formació de tempestes fortes en àmplies zones d’Andalucía, Asturias, Cantabria, Castilla y León, Castilla-La Mancha, Galicia, Extremadura i Comunidad de Madrid. Davant d’esta situació, Aemet ha activat per a demà l’avís groc per tempestes en estes comunitats.
Quant a les temperatures de diumenge, les màximes pujaran en l’arc mediterrani i en Balears, però baixaran a l’oest peninsular. A la nit, les mínimes descendiran en el sud-oest i pujaran en la resta, amb un augment notable, de més de 6 graus, en la zona de l’alt Ebro.
Malgrat este descens en alguns punts, encara es preveuen nits tropicals en els valls fluvials d’Extremadura i en els litorals mediterranis, on les mínimes continuaran per damunt dels 20 graus.
Avisos grocs per calor i tempestes en deu comunitats
Deu comunitats continuen este dissabte amb avís groc, considerat de perill baix, per calor intensa o per tempestes fortes amb granís i ratxes molt intenses de vent, segons ha informat Aemet en la seua pàgina web.
En Extremadura, l’avís groc per calor afecta zones de la vega del Guadiana, Villuercas i Montánchez, on les temperatures han arribat als 38 graus. Són valors molt elevats per a estes dates de final de primavera.
En la mitat nord peninsular, Asturias i Cantabria mantenen també el nivell groc per màximes de fins a 34 graus. En el País Vasco, l’alerta per calor abraça totes les províncies, amb valors que oscil·len entre 34 i 36 graus.
Navarra i La Rioja han activat l’avís per temperatures que han escalat fins als 36 graus en punts de la ribera del Ebro. Allí, la combinació de calor i orografia dels valls potencia estes màximes.
Galicia presenta una situació mixta. D’una banda, hi ha avís groc per calor en les províncies d’A Coruña i Ourense, amb valors entre 34 i 36 graus. De l’altra, quasi tota la comunitat, excepte Pontevedra, està sota avís groc per tempestes amb granís i ratxes molt fortes de vent.
En el nord-est peninsular, Aragón té avís groc en la província de Zaragoza per màximes de fins a 36 graus. En Cataluña, la calor incidix especialment en la província de Lleida, on també s’han registrat 36 graus en àrees del valle de Arán.
Les províncies de León i Zamora, a Castilla y León, es troben sota avís groc per tempestes, amb probabilitat de ratxes fortes o localment molt fortes de vent. Estes situacions poden generar problemes puntuals en activitats a l’aire lliure o en desplaçaments.
La pròpia Aemet recorda que, amb l’avís groc, ‘no existix risc meteorològic per a la població en general, encara que sí per a alguna activitat concreta’. Estes activitats poden incloure treballs a l’exterior, pràctica esportiva o actes massius, on la calor o les tempestes poden tindre un impacte major.
Inici d’una setmana final de primavera més inestable
La pròxima setmana, última de la primavera, arrancarà amb aire fred en capes altes i amb un oratge inestable en quasi tot el país, especialment a l’interior. Quedaran fora d’esta inestabilitat general els litorals, el sud-oest i els dos arxipèlags, on l’ambient serà més estable.
S’esperen núvols baixos en els litorals cantàbric i gallec i, durant el matí, també en el sud-oest peninsular i l’àrea de l’Estrecho. Estes boires i núvols baixos podran reduir la visibilitat en alguns trams de carretera.
De dia, les màximes baixaran de forma generalitzada, excepte en els litorals del sud, on pujaran. S’espera que se superen els 35 graus en els valls del Tajo i del Guadiana i que es puguen arribar als 36-37 graus en el valle del Ebro.
Pel que fa a les mínimes, pujaran en la part est i baixaran en la resta del territori. Este contrast mantindrà la sensació de calor en moltes zones, sobretot en els grans valls fluvials i en el litoral mediterrani, on les nits tropicals continuaran sent freqüents.








