Carvajal no és Calpe

Fa uns quants dies, com tots sabem, la selecció espanyola masculina de futbol va guanyar la Copa d’Europa de seleccions nacionals per quarta vegada. La primera va ser fa seixanta anys, amb el famós gol de Marcelino, contra Rússia. I l’any passat la selecció espanyola femenina de futbol es va proclamar campiona del Mundial de Futbol Femení.

En els dos casos, l’alegria generalitzada en tota Espanya es va vore i s’ha vist enterbolida i enfosquida per notícies extraesportives: en el cas de la selecció femenina, la victòria va ser tacada pel ridícul bes de l’impresentable president, d’eixe temps, de la Federació Espanyola de Futbol, Luis Rubiales, a la jugadora de la selecció campiona Jenni Hermoso.

En el cas del triomf de la selecció masculina, la maror noticiera l’ha creada la intolerable acció del defensa de la selecció i del Real Madrid Dani Carvajal, evitant mirar a la cara  i no saludar de manera educada al president del Govern d’Espanya, en la recepció que tingué lloc en el palau de la Moncloa.

Carvajal va dir, no fa molt, que ell no es clava en política. Ho digué a propòsit de les paraules de Mbappé en què demanà, per dos vegades, parar l’extrema dreta francesa, i criticant-lo, per tant. Però eixa suposada convicció d’apoliticisme no l’ha exercida en el desaire fet a l’ocupant de la Presidència del Govern del seu país. Eixe acte, no saludar com toca, a posta, menysprear la primera autoritat governamental públicament, és un acte clarament polític, és ficar-se en política.

És curiós que molts dels que han dit o diuen que són apolítics i que no es claven en política, se’ls veu la vena i el rabo xenòfobs, misògins, homòfobs, supremacistes, pròxims a l’extrema dreta, la ideologia coneguda i sabuda de Carvajal que, per a ser consegüent del tot amb el seu desaire a un alt representant democràtic del país que també i tan bé ha representat ell en la canxa de gespa, s’hauria de negar a compartir equip, camp de joc i viatges amb un navarrés com Nico Williams i com un  català com Lamine Yamal, perquè amb eixos colors de pell, no deuen ser molt del gust dels “autèntics espanyols”. Per al meu gust, naturalment que em representen. I quin goig que fa tindre una selecció multiracial i campiona. I encara que no haguera sigut triomfadora. I a la temporada que ve, Carvajal tindrà de company de canxa, de vestuari i de viatges, en el Real Madrid, a Mbappé, un contrari de les ultradretes i mestís, a més dels diferents de color, de pell i de política, que ja té.

Júlia Otero, la setmana passada, en el seu programa d’Onda Cero, es va ocupar del desaire que comentem, i va dir que si no volia saludar el president del Govern, podia haver-se quedat en casa o haver-se’n anat a passejar i no donar peu a l’espectacle que ha provocat. Rosa Villacastín també ha opinat sobre les declaracions del defensa madridiste quan este diu que “el vot de cada u és privat”. “Efectivament, la ideologia política és privada, però això no impedix ser educat”, indica ella. I afig, “Carvajal ha embrutat, amb la seua actitud, una imatge impagable de la selecció espanyola”.

I un futboliste que es va negar a donar-li la mà a Franco, per motius ben diferents del desaire de Carvajal a Pedro Sánchez, va ser Antonio Calpe, valencià i cabanyaler, defensa del Llevant i del Real Madrid, que a la recepció del dictador als campions de la sexta Copa d’Europa, plantilla, cos tècnic i directius del Madrid, no va acudir perquè el règim del tirà d’El Pardo, entre els milers d’afusellats en la llarga postguerra, hi havia un tio de Calpe. I per respecte a sa iaia i per convicció pròpia, no li xocà la mà ni saludà a Franco, però quedant-se en sa casa.

Quan Santiago Bernabéu, president del Madrid, va dir als seus jugadors, en el vestuari, que l’endemà havien d’anar a fer-li el rendibú al Generalísimo, Calpe va invocar l’afusellament de son tio i el sofriment de sa iaia, per a no anar-hi. Bernabeu ho va comprendre, amb la condició que es quedara quietet en sa casa i que no li ho contara a ningú, “por ahora”. I als altres jugadors els va dir: “I vosotros, chitón”. Com veiem, Carvajal no és el nostre Antonio Calpe. Segurament, en l’única cosa que coincidixen era/és en la posició en el camp de futbol, laterals els dos. En altres camps, la posició pareix ben distinta.

Últimes notícies

Acampada per la vivenda a la plaça de l’Ajuntament de València després d’una manifestació

Un grup de participants en la manifestació per la vivenda d’este dissabte a València ha iniciat una acampada espontània a la plaça de l’Ajuntament, recolzada pel Sindicat d’Inquilines, després d’una marxa que ha acabat amb incidents i detinguts al Palau de les Arts.

Copete torna als entrenaments amb el València set mesos després de la lesió

El central José Copete ha tornat a exercitar-se parcialment amb el València CF set mesos després d’una lesió meniscal i sota les ordres de Javier Aguirre, que prepara el seu debut a la banqueta valencianista.

Nikola Mirotic es converteix en el tercer màxim anotador de la Eurolliga

Nikola Mirotic, ala-pivot del Valencia Basket, ha avançat Vassilis Spanoulis i ja és el tercer màxim anotador històric de la Eurolliga després dels 22 punts sumats en la victòria a la pista de l'ASVEL Villeurbanne.

Una persona detinguda pels altercats després de la protesta per la vivenda a València

Una persona ha sigut detinguda a València després dels altercats registrats en acabar la manifestació pel dret a la vivenda, en què nou policies han resultat ferits.

Incidents a València en acabar la marxa per la vivenda que crida a la vaga de novembre

Milers de persones han eixit als carrers de València per reclamar el dret a una vivenda digna, denunciar l’especulació i cridar a sumar-se a una vaga general al novembre. La protesta ha acabat amb càrregues policials, agents ferits i moments de tensió davant del Palau de Les Arts.

Huit policies ferits en els aldarulls a València després d’una protesta per la vivenda

Huit agents de la Policia Nacional han resultat ferits en els aldarulls registrats davant del Palau de Les Arts, al final d’una manifestació pel dret a la vivenda a València.

Vivas rep la Medalla d’Honor de València i l’Alta Distinció de la Generalitat enmig del seu pols amb el Govern central

El president de Ceuta acumularà dos reconeixements institucionals en la jornada del 9 d'Octubre: el màxim honor de la Generalitat Valenciana i la Medalla d'Honor de l'Ajuntament de València, després de mesos enfrontat a la gestió de Sánchez durant la crisi migratòria.

El primer somni europeu del Levante Femení complix 25 anys

Este 3 d’octubre es complixen 25 anys del debut del Levante Femení en competicions europees, com a primer equip espanyol en participar-hi el 2001. Aquella estrena en la Copa de la UEFA Femenina va obrir el camí a noves presències granotes en tornejos continentals.