Els consells d’un expert amb l’ingesta de l’omeprazol i els dies de menjar en excès

 

El farmacèutic Javier Velasco, de la subcomissió de Revisió de l’Ús dels Medicaments de la Societat Espanyola de Farmàcia Familiar i Comunitària, ha assenyalat en una entrevista amb ‘El Español’ els errors més freqüents amb l’omeprazol. 

 

No és un protector d’estómac

En primer lloc, l’expert ha subratllat que l’omeprazol no és un protector d’estómac. La verdadera funció d’este fàrmac és la de reduir la producció d’àcid de l’estómac. El seu ús està indicat en casos de reflux gastroesofàgic, i en úlceres pèptiques, així com en el tractament de la infecció per la bactèria helicobacter pylori. 

 

L’expert ha apuntat que la confusió de l’omeprazol com un protector d’estómac es deu al fet que «en reduir l’àcid s’està protegint l’estómac, però no es forma cap classe de capa que protegisca d’una altra manera l’estómac», com assenyala la creença popular.

 

A demés, ha destacat que tot i que es tracta d’un medicament que, en alguns casos, és possible conseguir sense recepta mèdica, sempre s’ha de prendre baix un consell farmacèutic previ.

 

 

Per esta raó, Javier Velasco ha indicat que l’omeprazol s’ha de prendre quan el metge ho recepte. Sense prescripció mèdica només s’ha de prendre quan una persona patisca reflux gastroesofàgic de manera puntual i sempre durant un període curt de temps. «Està indicat sempre que el pacient tinga problemes d’estómac o més de 55 anys», ha indicat l’expert.

 

No s’ha de barrejar amb antiinflamatoris ni amb antibiòtics

Encara que ha destacat que sí que es pot interaccionar amb altres medicaments, ha remarcat que «per norma general» no s’ha de prendre amb antiinflamatoris. Tampoc s’ha de prendre amb antibiòtics «perquè pot disminuir l’efecte dels mateixos».

 

Sinó es tenen en compte els consells dels sanitaris i es barregen diferents fàrmacs sense recepta mèdica, la ingesta de l’omeprazol «pot ser que altres medicaments no tinguen l’efecte desitjat».

 

«Per exemple, reduïx l’absorció d’alguns anticoagulants, augmenta l’efecte d’alguns antidepressius i antiepilèptics», indica. Igualment, «reduïx l‘eliminació de medicaments per l’artrosi, que poden causar una intoxicació al pacient sinó s’elimina este medicament. Per este motiu, no és un medicament per prendre sense consultar».

 

En esta mateixa línia, ha explicat que prendre més omeprazol del compte pot provocar Alzheimer. Prendre este fàrmac durant un «període prolongat pot reduir l’absorció d’algunes vitamines, com la B12», i això pot derivar en «problemes de memòria en persones grans».

 

També ha ressaltat que la ingesta continua d’este medicament pot reduir la producció de l’àcid a l’estómac i l’excès de vitamines pot provocar diferències que poden alterar l’organisme.

 

No s’ha de prendre amb menjar ni dissoldre’s en aigua

D’altra banda, Javier Velasco ha destacat que este medicament no s’ha de prendre mai amb menjar. En el seu lloc, ha assenyalat que l’ideal és prendre’l «mitja hora abans de l’esmorzar» i, si s’ha prescrit dos vegades al dia, també «mitja hora abans de sopar».

 

«Si el prenem després del menjar l’àcid ja estarà produït i no tindrà l’efecte que volem», ha advertit l’expert. De fet, si el prenem després de menjar, «l’estómac detecta el menjar i produïx àcid».

 

Un altre error que ha remarcat l’expert ha sigut el de prendre este medicament amb llet, begudes carbonatades o sucs, perquè pot alterar la seua absorció, a demés de disminuir la producció de l’àcid. Per tant, prendre omeprazol juntament amb algun d’estos aliments reduïx el seu efecte.

 

Finalment, ha remarcat que diluir este medicament en aigua és una altra equivocació perquè «es poden perdre les seues propietats, tot i que en xiquets a voltes no queda una altra opció».

Últimes notícies

PP i Vox tomben totes les propostes de l’oposició i exhibixen fractura en immigració i finançament

PP i Vox han rebutjat totes les propostes de l’oposició en el debat sobre l’estat de la Comunitat Valenciana i han evidenciat discrepàncies en immigració i finançament autonòmic, tot i mantindre acords en matèria de vivenda.

Avís per fortes pluges des de dijous al migdia a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta des de dijous al migdia un episodi de pluges molt intenses i estàtiques, amb risc d’inundacions i barrancades, que pot arribar a nivell roig en punts de Castelló, València i nord d’Alacant.

Una desena de municipis valencians suspenen les classes per l’alerta per pluges intenses

Almenys deu municipis de la província de València han suspés per a dijous l’activitat lectiva per l’alerta taronja per pluges intenses i tempestes. L’avís afecta també Castelló i el litoral nord d’Alacant, amb recomanacions d’extremar la precaució fins divendres.

Presó provisional per a l’home detingut per matar la seua parella a Benidorm

El jutjat de Violència sobre la Dona de Benidorm ha ordenat l’ingrés a presó provisional, comunicada i sense fiança, per a l’home detingut per matar presumptament la seua parella al domicili comú. Altres dos arrestats queden en llibertat provisional, investigats per encobriment.

Jasiel Rivero es queda al Valencia Basket fins al final de temporada

El Valencia Basket ha ampliat fins al final de temporada el contracte mensual de Jasiel Rivero, que ha rendit a bon nivell en el seu retorn. El cubà disputarà així la seua tercera etapa al club taronja després del període 2021-2023.

Solís somia estrenar el Nou Mestalla jugant competició europea

El director general del València CF, Javier Solís, confia que el Nou Mestalla puga inaugurar-se en competició europea el curs 2027-28 i garantix que els abonaments mantindran preus similars o més baixos que l’actual estadi.

El Valencia es mostra molt confiat que el Nou Mestalla siga seu del Mundial 2030

El director general del Valencia, Javier Solís, s’ha mostrat molt optimista perquè València aculla partits del Mundial 2030 al Nou Mestalla, amb unes obres que avancen segons el calendari i una inauguració prevista per a l’estiu de 2027.

El PSPV portarà a Anticorrupció el dosier sobre Juanfran Pérez Llorca

Diana Morant anuncia que el PSPV presentarà una denúncia davant la Fiscalia Anticorrupció pel contingut del dosier sobre el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca. El cap del Consell es declara tranquil i insta que el porten al jutjat.