8.6 C
València
Dimecres, 4 febrer, 2026

L’AEMPS fa una alerta per un medicament que ja ha provocat set morts es Espanya

El metotrexat és indicat per a tractar el càncer i malalties ocasionades pel sistema immunitari, com l'artritis reumatoide i la psoriasis

El metotrexat està indicat per a tractar el càncer i malalties ocasionades en el sistema immunitari, com l’artritis reumatoide i la psoriasi | farmaciainformativa

 

L’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris (AEMPS) ha fet una alerta sobre el metotrexat, per la mort de set pacients. L’organisme dependent del ministeri de Sanitat ha elaborat una nota informativa per a explicar que s’han adoptat noves mesures en el medicament, després que es detectaren 55 reaccions adverses en els últims anys i, fins i tot, la mort de 7 pacients per la seua administració errònia.

 

El metotrexat és un medicament que evita la proliferació de cèl·lules i que s’utilitza contra la psoriasi i l’artritis, igual com també per alguna classe de càncer, com el de mama, d’úter, de pulmó o la leucèmia. En el comunicat, l’AEMPS explica que s’han donat centenars de casos en què el medicament ha sigut administrat diàriament i no setmanalment, tal com indica la dosi recomanada, fet que ha provocat conseqüències greus en els pacients.

 

Dosi errònia

«Després de la revisió europea dels casos d’errors d’administració amb metotrexat, s’establiran noves mesures de prevenció del risc. Tot i els advertiments establits, se seguixen produint casos de reaccions adverses greus, alguns d’ells, mortals, a conseqüència de l’administració diària de metotrexat en lloc de setmanal», informa l’AEMPS.

 

En Espanya, al llarg dels anys, s’han notificat errors en els que la dosi de metotrexat administrada al pacient no era la correcta, ocasionant la mort en alguns casos. Segons l’Agència governamental, s’ha informat en diferents ocasions sobre estos errors i s’han actualitzat les advertències a professionals sanitaris sobre eixe risc, però «tot i això, s’han seguit notificant casos d’errors d’administració diària en comptes de setmanal», expliquen.

 

Les causes dels errors d’administració poden ser diverses i es poden produir tant en la prescripció, dispensació o en l’administració pel pacient. D’eixa manera, l’AEMPS ha volgut fer una alerta per tal d’«introduir noves mesures per a minimitzar el risc i comunes per a tots els països de la UE, reforçant les ja adoptades en alguns d’ells».

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Gener resta 34.576 afiliats en la Comunitat Valenciana i l’atur augmenta en 1.788

La Comunitat Valenciana va tancar gener amb 1.788 aturats més i 34.576 afiliats menys, encara que en termes interanuals hi ha 26.850 aturats menys i 78.188 afiliats més.

No suprimir res del valencià, protegir-lo, sí

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana exposa una idea molt clara i contundent: 'El valencià és de tots o no serà de ningú'

Maig encara el Benidorm Fest amb ‘Toca’m’ i llibertat creativa enfront de OT

Maig porta al Benidorm Fest 2026 'Toca'm' i remarca que, a diferència de 'OT', gaudix de llibertat creativa total. Presentarà un xou dissenyat amb el seu propi equip.

Ratxes molt fortes de ponent a l’interior abans del repunt de les màximes

L'interior de València i Castelló afrontarà de matinada ratxes molt fortes de ponent i un descens tèrmic; el dimecres les màximes repuntaran, sobretot a València.

Dos detinguts pel robatori de material ceràmic en una empresa d’Almassora

La Guàrdia Civil ha arrestat a dos hòmens de 37 i 46 anys per sostraure diverses caixes de material ceràmic després de forçar el perímetre d'una empresa a Almassora. El dispositiu d'investigació va permetre localitzar-los i posar-los a disposició judicial eixa mateixa nit.

L’atur puja al gener en la Comunitat Valenciana i cau l’afiliació, amb millor evolució interanual

La desocupació va augmentar un 0,62% al gener fins a 291.731 persones i l'afiliació va caure un 1,53%. En l'últim any l'atur baixa un 8,43% i l'afiliació puja un 3,63%.

L’Atlètic inscriu a Mendoza sobre la botzina i destaca en un mercat d’hivern auster

L'Atlètic de Madrid va ser protagonista del tancament en registrar a Lookman, Obed Vargas i a Rodrigo Mendoza, confirmat a les 23.57. LaLiga va validar 14 altes en un gener amb 44 operacions i gasto total per davall de 60 milions.

L’Elx reforça el seu centre del camp amb el retorn de Tete Morente fins a 2028

L'Elx ha incorporat a Tete Morente, que torna després d'una etapa en el US Lecce i firma fins a juny de 2028. És el tercer reforç del mercat hivernal.