Un estudi revela a quina hora és més probable contagiar-se de covid

 

Des de l’inici de la pandèmia, un dels objectius dels científics ha sigut investigar amb tot detall com es contagia el coronavirus. Molts estudis s’han centrat en indagar el lloc on es produeixen els contagis o quina és la principal forma de transmissió.

Al llarg dels mesos, s’ha pogut arribar a conclusions prou fiables sobre estos dos aspectes. D’una banda, la majoria d’experts donen per demostrat que la majoria de contagis es produeixen en llocs tancats on passem molt de temps i a vegades sense mascareta, com en les trobades socials. I és que, d’altra banda, epidemiòlegs i viròlegs estos últims mesos han insistit que la principal forma de contagiar la malaltia és a través dels aerosols, les xicotetes gotetes que produïm al parlar, cantar o tossir i que es queden en l’aire durant hores.

Però clar, fins ara no s’havia fet cap èmfasi sobre si realment pot existir un moment del dia en què és més probable contagiar-se o ser més contagiós. I en això s’ha centrat un estudi dut a terme als Estats Units que recull que és exactament a les dos del migdia quan es produeixen més contagis de SARS-CoV-2.

Esta és la conclusió a la qual han arribat un grup d’investigadors del centre mèdic de la Universitat de Vanderbilt a Nashville, a l’estat de Tennessee. Han analitzat els resultats de més de 30.000 persones a les quals se’ls va fer una PCR entre març i juny de 2020.

Tal com expliquen en un article publicat a Medrxiv, el seu objectiu era investigar el moment del dia en què es detectaven més falsos positius, un punt clau per a la gestió de la pandèmia, segons la seua opinió. Ja feia temps que tenien sobre la taula la idea de comprovar la seua hipòtesi, que és que el nombre de proves positives és diferent segons l’hora del dia en què es duen a terme, el que demostraria que hi ha una major càrrega viral segons el moment del dia i, per tant, més capacitat de contagiar als altres.

 

El moment del dia més perillós per a exposar-se al virus

 

Estes 30.000 proves s’haurien realitzat tant entre persones amb símptomes com asimptomàtiques. La conclusió a la qual haurien arribat és que hi ha una clara diferència entre les diferents hores diürnes per a detectar proves positives i que quan s’arribava al pic de contagis era a les dos del migdia. D’altra banda, l’estudi confirmaria que és menys probable que es produesquen falsos negatius si les proves es duen a terme a les primeres hores de la tarda, quan es detecten fins al doble de positius.

I com déiem, tot estaria relacionat amb una variació de la càrrega viral que tenim segons l’hora del dia en què ens hem contagiat. L’estudi insisteix que és al principi de la tarda quan la càrrega és major.

Per este mateix motiu, adverteixen que a les dos de la tarda és l’hora en què es produeix el pic més gran de contagis, ja que hi ha més risc de transmissió. Consideren que en este precís moment i durant les hores següents és quan s’han d’evitar escenaris de risc com ara grans aglomeracions, trobades socials en llocs tancats, etc.

Finalment, afegeixen que esta dada podria millorar la fiabilitat dels tests ràpids o d’antígens, que tenen menys eficàcia quan es tracta de detectar casos asimptomàtics. Saber en quin moment del dia hi ha major càrrega de virus hauria de permetre disminuir el marge d’error dels tests.

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Compromís reclama pactes per a evitar el col·lapse de València en les Falles

Compromís denuncia que les Falles de València han estat marcades pel col·lapse en mobilitat, neteja i convivència i exigix tres pactes per a reconduir l'organització de les festes, a més de recuperar la taxa turística.

Milers de taxis oferixen servicis gratuïts a València i Alacant contra la liberalització dels VTC

Milers de taxistes de València i Alacant han realitzat servicis gratuïts durant dos hores per a protestar contra la liberalització dels VTC i exigir mesures de xoc immediates.

L’Elx presenta la seua samarreta retro inspirada en els 90 per a la jornada vintage de LaLiga

L'Elx ha presentat una samarreta retro amb la franja verda més alta i estreta, inspirada en els anys 90, que s'estrenarà en la jornada temàtica retro de LaLiga.

Els valencians Grimaldo, Mosquera, Fornals, Soler i Ferran Torres lideren la llista d’Espanya

Luis de la Font convoca a cinc futbolistes valencians i estrena a Mosquera, Joan García, Barrenetxea i Víctor Muñoz per als amistosos de març davant Sèrbia i Egipte.

El govern de Barcala defén la seua gestió dels bons comercie a Alacant

L'equip de govern d'Alacant sosté que la gestió dels bons comercie es va ajustar als procediments i que tota la informació és pública, mentres l'oposició exigix més transparència i accés als expedients.

Quique Llopis apunta a medalla en el Mundial de Toruń i Eusebio Càceres busca consolidar el seu renaixement

Quique Llopis arriba al Mundial de Toruń amb opcions reals de medalla en 60 metres barres, mentres que Eusebio Càceres vol confirmar el seu renàixer esportiu en la longitud.

El València complix 107 anys entre la lluita per la permanència i el repte del Nou Mestalla

El València CF celebra el seu 107 aniversari lluny dels llocs europeus, centrat en assegurar la permanència i en l'avanç de les obres del Nou Mestalla amb vista a 2027.

Vila-real i Reial Societat es juguen un pas clau cap a Europa en La Ceràmica

Vila-real i Reial Societat s'enfronten en La Ceràmica amb objectius europeus distints però urgents: afermar la Champions o assegurar presència continental la pròxima temporada.