Els experts aconsellen vida saludable i desconnexió davant de la fatiga pandèmica

 

Després de conviure 8 mesos amb el coronavirus i haver experimentat canvis radicals en els nostres hàbits de vida, un alt percentatge de la població patix ja fatiga pandèmica, una sensació de fastig, tristesa i neguit a la que es pot plantar cara, segons els experts, amb hàbits de vida saludables, una «desintoxicació» del consum d’informació i noves motivacions.

 

El psicòleg Enric Valls, especialista en salut mental i educació, assenyala a EFE que esta sensació arriba per «l’impacte que estan causant en nosaltres tots els mesos de confinament i mesures restrictives, i és una rosca que s’estreny cada volta més i deriva en una sensació d’apatia, desmotivació, esgotament mental i tristesa».

 

Per a la psicòloga clínica especialitzada en gestió emocional Gracia Vinagre, a demés, esta tristesa arriba després d’una acumulació d’estrés que ja no som capaços de gestionar. «Estem experimentant un duel perquè ens hem acomiadat de molts hàbits que ens feien feliços i tenim la sensació que no els recuperarem i perdem un poc l’esperança», explica.

 

Evitar ús d’aparells electrònics abans de dormir

En les seues consultes, estes sensacions es transformen en ràbia, tensió, a «estar cremat», qüestionar-se les mesures de seguretat, i deriven en «problemes per a concentrar-se, pensaments negatius, aïllament, irritabilitat i agressivitat, pensaments de futur catastrofistes» i fins i tot problemes greus d’ansietat.

 

Els psicòlegs aconsellen una sèrie d’hàbits per a fer front a este problema, ja que és necessari reconéixer que s’està patint i saber que si hi ha eines que es poden aplicar a nivell individual. Hi ha una sèrie de pautes, segons Valls, que ens poden ajudar i que passen per menjar de manera saludable evitant l’alcohol i el tabac; dormir no menys de set o huit hores i fer-ho sense estar pendents de les pantalles del mòbil, la tauleta o la televisió en el llit.

 

Esta classe d’hàbit, d’adormir-se mirant la pantalla del mòbil o la televisió, «fa que el cervell interprete que és de dia i et fa estar més actiu perquè s’altera la segregació de la melatonina, l’hormona inductora del somni, i t’espavila i t’impedix descansar correctament».

 

Segons Enric Valls, llegir un llibre o escoltar música abans de dormir ens ajudarà a tindre major qualitat del somni i, en conseqüència, a reduir el nivell d’estrés i cansament. Sobre la saturació informativa, el psicòleg aconsella vore només una hora de notícies, preferiblement al migdia perquè «si són catastrofistes poden generar més insomni i preocupació».

 

També és necessari fer exercici o caminar uns 30 minuts al dia, perquè «desconnectes, alliberes dopamina», que millora l’humor i la motivació; parlar-se a un mateix amb amor i respecte, i convéncer-se que «això és temporal», que un pot «contribuir a eixir d’esta situació» i que pot adaptar-se, i parlar amb la família i els amics sobre els sentiments i les emocions.

Últimes notícies

Una forta tromba d’aigua inunda vivendes i carreteres a Utiel-Requena

Una intensa tromba d’aigua ha deixat quasi 60 l/m² a Requena, ha inundat vivendes i ha complicat el trànsit en diverses carreteres de la comarca, mentres es manté l’alerta per pluges molt fortes a l’interior de la Comunitat Valenciana.

Una forta tromba d’aigua inunda vivendes i carreteres a Utiel-Requena

Una intensa tromba d’aigua ha deixat quasi 60 litres per metre quadrat en Requena, ha inundat vivendes i ha obligat a intervindre Emergències, que manté l’alerta per noves pluges fortes esta matinada.

Pérez Llorca diu que no li preocupa el seu futur sinó el dels valencians

Juanfran Pérez Llorca assegura en el debat de política general que no està preocupat per la seua candidatura sinó pel futur dels valencians i defensa els seus anuncis davant les crítiques de l’oposició.

Pradas afirma que no vol tapar ningú i reclama que es conega tota la veritat de la DANA

Salomé Pradas, exconsellera de Justícia i Interior imputada per la DANA de 2024, ha assegurat al Congrés que no vol tapar ningú, tampoc l’expresident Carlos Mazón, i que el seu objectiu és que es conega tota la veritat del que va passar.

Galán reclama a Europa un nou model energètic per reduir la dependència exterior

El president executiu d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, ha defensat a València que Europa necessita un nou model energètic per trencar la seua dependència exterior i ha reclamat més inversió en xarxes elèctriques i estabilitat reguladora. L'ex primer ministre italià Enrico Letta ha advertit també sobre la fragmentació europea i el domini nord-americà en banca i intel·ligència artificial.

L’humor de Javier Aguirre conquista Mestalla en la seua presentació

Javier Aguirre s’ha presentat com a nou entrenador del Valencia amb una roda de premsa plena d’humor, proximitat i frases espontànies, mantenint intacta la seua personalitat. El tècnic mexicà ha promés donar-ho tot per revertir la mala dinàmica esportiva de l’equip.

Vox defensa que els acords amb el PP fan als valencians millor i més segurs

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, ha defensat en el debat de política general que els acords del seu partit amb el PP han millorat la situació dels valencians i han augmentat la seua seguretat, sobretot en matèria d’immigració i vivenda. Ha advertit, no obstant això, que els pressupostos de 2026 només recullen una part del programa de Vox i que aspiren a anar més lluny si governen en solitari.

L’home acusat de matar la seua parella a Benidorm ix de la vivenda després de cinc hores amb la Policia

L’home detingut per l’assassinat masclista de la seua parella a Benidorm ha abandonat el domicili escortat per la Policia Nacional després de cinc hores dins de la vivenda. La víctima, una dona brasilera de 33 anys, no constava en el sistema Viogén i Benidorm ha decretat un dia de dol i una concentració de condemna.