Els experts aconsellen vida saludable i desconnexió davant de la fatiga pandèmica

 

Després de conviure 8 mesos amb el coronavirus i haver experimentat canvis radicals en els nostres hàbits de vida, un alt percentatge de la població patix ja fatiga pandèmica, una sensació de fastig, tristesa i neguit a la que es pot plantar cara, segons els experts, amb hàbits de vida saludables, una «desintoxicació» del consum d’informació i noves motivacions.

 

El psicòleg Enric Valls, especialista en salut mental i educació, assenyala a EFE que esta sensació arriba per «l’impacte que estan causant en nosaltres tots els mesos de confinament i mesures restrictives, i és una rosca que s’estreny cada volta més i deriva en una sensació d’apatia, desmotivació, esgotament mental i tristesa».

 

Per a la psicòloga clínica especialitzada en gestió emocional Gracia Vinagre, a demés, esta tristesa arriba després d’una acumulació d’estrés que ja no som capaços de gestionar. «Estem experimentant un duel perquè ens hem acomiadat de molts hàbits que ens feien feliços i tenim la sensació que no els recuperarem i perdem un poc l’esperança», explica.

 

Evitar ús d’aparells electrònics abans de dormir

En les seues consultes, estes sensacions es transformen en ràbia, tensió, a «estar cremat», qüestionar-se les mesures de seguretat, i deriven en «problemes per a concentrar-se, pensaments negatius, aïllament, irritabilitat i agressivitat, pensaments de futur catastrofistes» i fins i tot problemes greus d’ansietat.

 

Els psicòlegs aconsellen una sèrie d’hàbits per a fer front a este problema, ja que és necessari reconéixer que s’està patint i saber que si hi ha eines que es poden aplicar a nivell individual. Hi ha una sèrie de pautes, segons Valls, que ens poden ajudar i que passen per menjar de manera saludable evitant l’alcohol i el tabac; dormir no menys de set o huit hores i fer-ho sense estar pendents de les pantalles del mòbil, la tauleta o la televisió en el llit.

 

Esta classe d’hàbit, d’adormir-se mirant la pantalla del mòbil o la televisió, «fa que el cervell interprete que és de dia i et fa estar més actiu perquè s’altera la segregació de la melatonina, l’hormona inductora del somni, i t’espavila i t’impedix descansar correctament».

 

Segons Enric Valls, llegir un llibre o escoltar música abans de dormir ens ajudarà a tindre major qualitat del somni i, en conseqüència, a reduir el nivell d’estrés i cansament. Sobre la saturació informativa, el psicòleg aconsella vore només una hora de notícies, preferiblement al migdia perquè «si són catastrofistes poden generar més insomni i preocupació».

 

També és necessari fer exercici o caminar uns 30 minuts al dia, perquè «desconnectes, alliberes dopamina», que millora l’humor i la motivació; parlar-se a un mateix amb amor i respecte, i convéncer-se que «això és temporal», que un pot «contribuir a eixir d’esta situació» i que pot adaptar-se, i parlar amb la família i els amics sobre els sentiments i les emocions.

Últimes notícies

L’incendi d’una nau industrial a Aspe seguix actiu però evoluciona de manera favorable

L’incendi declarat dimarts en una nau industrial d’Aspe, dedicada a plats de dutxa, seguix actiu este dimecres de matí, però els bombers indiquen que evoluciona de manera favorable.

Juliol comença amb núvols en l’interior i oratge estable a la Comunitat Valenciana

L’inici de juliol arriba a la Comunitat Valenciana amb núvols d’evolució en zones de l’interior, lleuger descens tèrmic al nord de Castelló i pocs canvis en la resta del territori.

El Levante començarà LaLiga amb dos desplaçaments i Betis i Barça com a primers rivals a Orriols

El Levante iniciarà LaLiga EA Sports 26-27 fora de casa contra l’Espanyol, encadenarà dos partits a domicili i estrenarà el Ciutat davant Betis i Barça. El derbi amb el València arribarà en gener a Orriols i es tancarà la Lliga contra el Celta.

L’Elx començarà la Lliga al camp del Deportivo, on va celebrar l’ascens fa un any

L’Elx iniciarà la Lliga 2026-27 al camp del Deportivo de La Coruña, escenari del seu ascens, i la tancarà al Martínez Valero davant el Racing de Santander.

El Valencia arrancarà la Lliga contra el Betis a Mestalla i s’acomiadarà de l’estadi davant l’Elx

El Valencia començarà la Lliga 2026-2027 a Mestalla contra el Betis el 15 o 16 d’agost i jugarà l’últim partit oficial a l’actual estadi davant l’Elx en la penúltima jornada, abans de tancar la competició a El Sadar.

El Villarreal començarà la Lliga 2026/27 a Santander i la tancarà a Sant Sebastià

El Villarreal ha conegut el seu calendari de Lliga 2026/27, amb un inici marcat per tres jornades seguides com a visitant per les obres a l’estadi de la Ceràmica i un tram inicial carregat de derbis i duels davant els grans.

Un incendi en una nau d’Aspe arrasa la instal·lació i crema una zona de muntanya pròxima

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant treballen per a apagar un incendi en una nau industrial d’Aspe que s’ha estès a una zona de muntanya pròxima i ha deixat la instal·lació molt afectada.

Mig milió d’euros valencians per a ajuda d’emergència a Veneçuela després dels terratrémols

La Generalitat ha posat en marxa un paquet extraordinari de 500.000 euros per a assistència bàsica a Veneçuela, a més de reforçar l’enviament d’equips de rescat i personal especialitzat des de la Comunitat Valenciana.