El personal d’Infermeria alerta de la saturació imminent dels hospitals

L’allau de casos Covid-19 demostra, dia a dia, que la manca de personal d’Infermeria es fa cada cop més alarmant als hospitals de la Comunitat Valenciana.

Especialment, als centres comarcals on la pressió assistencial per la pandèmia s’ha desbordat de forma exponencial per l’augment de baixes laborals (a causa dels contagis creixents de Covid-19 i a l’extenuació de les professionals).

Les Incapacitats Laborals Temporals (ILT) han crescut durant les darreres setmanes i són «impossibles de cobrir davant l’absència de plantilles adequades per atendre totes les necessitats els pacients«, ha alertat el president del Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana, CECOVA.

El representant autonòmic de la Infermeria, davant este nivell de desesperació de la seua professió, fa una crida d’auxili dirigit tant al president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, com a la consellera de Sanitat, Ana Barceló, perquè siguen conscients de “la dramàtica situació de pressió que pateixen les àrees d’infermeria de gran part dels departaments de salut i que hi són abocades al col·lapse pels casos de coronavirus, si no s’estableixen mesures de control del virus i una reorganització de les plantilles per adaptar-les a les necessitats reals de les àrees més afectades dels centres”.

L’elevació de la corba de contagis està espletant les plantilles d’infermeres. Prova d’això és que esta situació que ha obligat el Departament de Salut Xàtiva-Ontinyent a habilitar fins a 15 llits de reforç al gimnàs de rehabilitació de l’hospital Lluís Alcanyís, com ja va passar fa un any per estes mateixes dates. En altres hospitals comarcals de

Alacant i Castelló també s’està constatant un increment de la pressió assistencial a les urgències generals, així com a les plantes d’hospitalització.

“Un clar avís que el contacte poblacional massiu està servit i que cal buscar solucions per a evitar la transmissió del virus i la manca de professionals, perquè la situació és que ja no hi ha infermeres. Els departaments pateixen greus problemes per trobar professionals per contractar”, continua el president del CECOVA que exigeix ​​més greu de responsabilitat política i social.

Tirat preveu que cada dia “hi ha més personal contagiat i de baixa. I les infermeres que queden han d’assumir la feina de les companyes, amb acumulació de tasques i cansament. Les treballadores i els treballadors porten mesos esgotades sense rebre una solució per part de les gerències dels hospitals ni de la Conselleria de Sanitat, mentre els nivells d’absentisme han crescut del 4% fins a xifres properes al 20% a alguns centres hospitalaris comarcals”.

El president del CECOVA insisteix que “resulta imprescindible la contractació de professionals de manera indefinida i no temporal com s’ha fet fins ara, perquè la manca d’infermeres és estructural no conjuntural”.

De la mateixa manera, «la necessitat de potenciar l’Atenció Primària ha de ser l’objectiu dels gestors públics per descongestionar l’Atenció Especialitzada (hospitalària) i per modernitzar els conceptes de salut entre la població», segons el president del CECOVA, que assegura que ha de canviar-se la mentalitat d’una sanitat medicalitzada i basada en tractaments farmacològics”, per una altra manera de pensar “basada en la prevenció i les cures per evitar la despesa ingent en medicaments i gran part de les patologies, que podrien evitar-se amb uns hàbits saludables”.

Per millorar la salut de la població, però, Tirado incideix que s’han de contractar “les infermeres necessàries per a poder atendre la sisena onada la Covid-19 i les venidores” perquè “tot i que des del CECOVA advertim que podria ser perillós abaixar la guàrdia durant els dies previs i durant les festes nadalenques, la relaxació social ha posat en perill l’assistència sanitària i ha saturat els hospitals. Estem comprovant que la corba ascendent de contagis ja s’ha desbordat, amb la consegüent saturació hospitalària».

El personal d’Infermeria patim problemes físics i mentals greus perquè ens emportem la feina a casa. «Portem a les nostres ments la inquietud i el nerviosisme que ens impedeix gaudir de la nostra família, per la precaució d’evitar més contagis. Ens ‘autoaïllem’ socialment per evitar més transmissió Covid, mentre veiem irresponsabilitat en alguns sectors de la població”, exposa Tirado, que recorda que des de la Infermeria es veu com “una vocació i entrega impagable, que posa al davant el nostre sacrifici i empenta per protegir la societat. Per això estem en el nostre dret de demanar la responsabilitat i la col·laboració de tots”.

Últimes notícies

Aemet puja a taronja l’avís al nord de l’interior de València per fortes pluges

Aemet ha elevat a taronja l’avís per fortes pluges al nord de l’interior de València, on es poden acumular fins a 50 l/m2 en una hora, amb tempesta, granís i ratxes molt fortes de vent. També hi ha avisos taronja i grocs en distintes comarques de Castelló i Alacant per precipitacions intenses, tempestes i temperatures altes.

Accident múltiple a la V-21 en Foios: una dona morta i dos homes ferits

Una dona ha mort i dos hòmens han resultat ferits en un accident múltiple amb set vehicles implicats este dissabte a la V-21, a l’altura de Foios, que ha generat quasi tres quilòmetres de retencions.

Fortes tempestes a Toràs amb 141,6 l/m2 i ratxes de 100 km/h

Les fortes tempestes d’este dissabte han deixat fins a 141,6 l/m2 i ratxes de vent de 100 km/h a Toràs, mentre el calor extrem continua en altres punts de la Comunitat Valenciana amb sensacions tèrmiques de fins a 45 graus.

Avís taronja per fortes pluges a l’interior nord de Castelló este diumenge

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per pluges de fins a 40 l/m² en una hora, amb tronades, possible granís i ratxes molt fortes de vent. El litoral nord i l’interior sud de la província estaran en avís groc.

Mor una dona després d’un incendi en una vivenda de Riba-roja de Túria

La Guàrdia Civil investiga la mort d’una dona que havia sigut rescatada amb vida després d’un incendi en una vivenda de Riba-roja de Túria. El foc es va declarar dimecres a la vesprada en un quart pis del carrer Magallanes.

Racing i Villarreal obrin LALIGA amb l’estrena del projecte d’Iñigo Pérez

Racing de Santander i Villarreal es mesuren en la primera jornada de LALIGA, amb el retorn dels càntabres a Primera i l’estrena del projecte d’Iñigo Pérez a la banqueta grogueta.

L’Elx refà el trio ofensiu amb el retorn d’Ezequiel Ponce

L’Elx ha tancat la renovació del seu trident d’atac per a la temporada 2026-27 amb el retorn d’Ezequiel Ponce, que s’unix als fitxatges de Fer Niño i Abiel Osorio en una davantera amb menys experiència en Primera que l’anterior.

El PPCV acusa l’Estat de retardar la justícia per a les víctimes del tren de Bejís

El PPCV denuncia que, quatre anys després de l'accident del tren de Bejís durant l'incendi forestal, les víctimes continuen sense resolució judicial ni indemnitzacions i critica la gestió del Govern central i de l'antic Consell.