El personal d’Infermeria alerta de la saturació imminent dels hospitals

L’allau de casos Covid-19 demostra, dia a dia, que la manca de personal d’Infermeria es fa cada cop més alarmant als hospitals de la Comunitat Valenciana.

Especialment, als centres comarcals on la pressió assistencial per la pandèmia s’ha desbordat de forma exponencial per l’augment de baixes laborals (a causa dels contagis creixents de Covid-19 i a l’extenuació de les professionals).

Les Incapacitats Laborals Temporals (ILT) han crescut durant les darreres setmanes i són “impossibles de cobrir davant l’absència de plantilles adequades per atendre totes les necessitats els pacients“, ha alertat el president del Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana, CECOVA.

El representant autonòmic de la Infermeria, davant este nivell de desesperació de la seua professió, fa una crida d’auxili dirigit tant al president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, com a la consellera de Sanitat, Ana Barceló, perquè siguen conscients de “la dramàtica situació de pressió que pateixen les àrees d’infermeria de gran part dels departaments de salut i que hi són abocades al col·lapse pels casos de coronavirus, si no s’estableixen mesures de control del virus i una reorganització de les plantilles per adaptar-les a les necessitats reals de les àrees més afectades dels centres”.

L’elevació de la corba de contagis està espletant les plantilles d’infermeres. Prova d’això és que esta situació que ha obligat el Departament de Salut Xàtiva-Ontinyent a habilitar fins a 15 llits de reforç al gimnàs de rehabilitació de l’hospital Lluís Alcanyís, com ja va passar fa un any per estes mateixes dates. En altres hospitals comarcals de

Alacant i Castelló també s’està constatant un increment de la pressió assistencial a les urgències generals, així com a les plantes d’hospitalització.

“Un clar avís que el contacte poblacional massiu està servit i que cal buscar solucions per a evitar la transmissió del virus i la manca de professionals, perquè la situació és que ja no hi ha infermeres. Els departaments pateixen greus problemes per trobar professionals per contractar”, continua el president del CECOVA que exigeix ​​més greu de responsabilitat política i social.

Tirat preveu que cada dia “hi ha més personal contagiat i de baixa. I les infermeres que queden han d’assumir la feina de les companyes, amb acumulació de tasques i cansament. Les treballadores i els treballadors porten mesos esgotades sense rebre una solució per part de les gerències dels hospitals ni de la Conselleria de Sanitat, mentre els nivells d’absentisme han crescut del 4% fins a xifres properes al 20% a alguns centres hospitalaris comarcals”.

El president del CECOVA insisteix que “resulta imprescindible la contractació de professionals de manera indefinida i no temporal com s’ha fet fins ara, perquè la manca d’infermeres és estructural no conjuntural”.

De la mateixa manera, “la necessitat de potenciar l’Atenció Primària ha de ser l’objectiu dels gestors públics per descongestionar l’Atenció Especialitzada (hospitalària) i per modernitzar els conceptes de salut entre la població”, segons el president del CECOVA, que assegura que ha de canviar-se la mentalitat d’una sanitat medicalitzada i basada en tractaments farmacològics”, per una altra manera de pensar “basada en la prevenció i les cures per evitar la despesa ingent en medicaments i gran part de les patologies, que podrien evitar-se amb uns hàbits saludables”.

Per millorar la salut de la població, però, Tirado incideix que s’han de contractar “les infermeres necessàries per a poder atendre la sisena onada la Covid-19 i les venidores” perquè “tot i que des del CECOVA advertim que podria ser perillós abaixar la guàrdia durant els dies previs i durant les festes nadalenques, la relaxació social ha posat en perill l’assistència sanitària i ha saturat els hospitals. Estem comprovant que la corba ascendent de contagis ja s’ha desbordat, amb la consegüent saturació hospitalària”.

El personal d’Infermeria patim problemes físics i mentals greus perquè ens emportem la feina a casa. “Portem a les nostres ments la inquietud i el nerviosisme que ens impedeix gaudir de la nostra família, per la precaució d’evitar més contagis. Ens ‘autoaïllem’ socialment per evitar més transmissió Covid, mentre veiem irresponsabilitat en alguns sectors de la població”, exposa Tirado, que recorda que des de la Infermeria es veu com “una vocació i entrega impagable, que posa al davant el nostre sacrifici i empenta per protegir la societat. Per això estem en el nostre dret de demanar la responsabilitat i la col·laboració de tots”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Descobrixen a Villena un teler de fa 3.500 anys clau per a entendre la revolució tèxtil del Bronze

La troballa d'un teler de fa 3.500 anys en el jaciment de Cabezo Redó, a Villena, permet reconstruir amb detall com s'organitzava la producció tèxtil i el treball cooperatiu durant l'Edat del Bronze.

Turistes llatinoamericans viuen unes Falles cada vegada més emocionants i intenses

Turistes llatinoamericans que viuen o visiten València relaten com les Falles els continuen resultant impactants i emocionants, des de les mascletaes fins als bunyols i la cremà.

Com estalviar en la factura del gas amb la caldera davant l’escalada de preus

Descobreix com reduir la teva factura del gas amb un ús eficient de la caldera i estalviats d'energia a casa.

Una activista marroquina reivindica unes Falles més diverses i multiculturals

Boutaina El Hadri, activista d'origen marroquí amb llarga trajectòria a València, descriu el seu enamorament sobtat amb les Falles i reclama que la diversitat de la ciutat també arribe a les comissions falleres.

Antonio Carmona torna en solitari amb Baro Drom, un viatge gitano del flamenc al rap francés

Antonio Carmona torna nou anys despues amb Baro Drom (Exodo), un disc ambiciós i gitano que mescla jazz, ritmes africans, llatins i rap frances després del seu impuls creatiu amb C. Tangana.

Fiscalia demana substituir la condemna a l’acusat d’enaltiment gihadista per la seua expulsió d’Espanya

La Fiscalia ha demanat en l'Audiència Nacional canviar la possible condemna a un acusat d'enaltiment gihadista per la seua expulsió d'Espanya. Al·lega que ja existia una orde administrativa prèvia, que la pena sol·licitada no supera els sis anys i que l'acusat manca d'arrelament.

El TSJCV confirma 2,5 anys a un multireincident per robar un televisor i menjar a Vila-real

El Tribunal Superior valencià ha ratificat dos anys i mig de presó per a un home amb antecedents per sostraure menjar i un televisor en un local de Vila-real. La condemna inclou indemnitzar pels danys en finestres i encara pot recórrer-se en cassació.

L’Elx prepara la visita del Mallorca amb les absències de John, Héctor Fort i Da Silva

L'Elx ha treballat amb les absències de John Chetauya i Héctor Fort, mentres que André da Silva ha sigut dosificat. El davanter lusità no està descartat per al dissabte.