Crònica d’un aplec

I finalment ens vam retrobar a dalt de la muntanyeta, al tercer intent després de la pandèmia i la Dana, en un Aplec de la Muntanyeta de Sant Antoni, que després d’allò del diumenge, no hi ha cap dubte que s’ha de treballar per donar-li una necessària continuïtat.

Vam ballar, vam jugar, però sobretot va ser una jornada reivindicativa del valencianisme social, cultural i polític del nostre país.

Més de tres-centes cinquanta persones ens vam aplegar a Betxí, a l’Aplec de la Muntanyeta de Sant Antoni, per a retre homenatge als pares del valencianisme actual, aquell grup de joves valencianistes liderats per Vicent Tomàs i Martí, que des de l’any 1920 fins al 1923, van mantenir encesa la flama del valencianisme en les quatre trobades a la Muntanyeta, on van debatre les diferents bases de la Declaració Valencianista redactada l’any 1918.

Les entitats Decidim, Plataforma pel Dret a Decidir del País Valencià, Acció Cultural del País Valencià i l’Ajuntament de Betxí governat per Compromís, van organitzar una magnífica trobada en un paratge que recollia el simbolisme dels darrers aplecs, i la bellesa paisatgística d’un en clau meravellós i únic.

L’aplec de diumenge a la Muntanyeta va ser molt més que un acte polític, i és que des de l’organització, s’ha volgut unir la reivindicació nacional amb l’aspecte festiu i familiar. Les realitats d’aquest segle fa que la festa, la cultura i la política vagen agafades de la mà.

Una quinzena d’entitats van participar en la fira d’entitats: sindicats, editorials, partits polítics i plataformes culturals, conjuntament amb jocs infantils i les actuacions dels dolçainers de Betxí i la Muixeranga de la Plana, van omplir l’esplanada de l’ermitori. Els actes musicals van vindre de la mà de DJ Keizz i el popular Dani Miquel.

La tertúlia valencianista va girar al voltant de la llengua amb la recent commemoració del noranta aniversari de la signatura de les Normes de Castelló. Toni Meneu, filòleg natural de Betxí i exalcalde de la població va moderar l’acte, acompanyat de Zahia Guidoum presidenta de Decidim País Valencià, Anna Oliver presidenta d’Acció Cultural del País Valencià, l’historiador Antoni Pitarch i l’escriptor Carles Fenollosa. Uns participants de luxe que van debatre sobre el diagnòstic de la llengua, dividit en tres blocs: Llengua i moviments migratoris, les llengües minoritàries i les noves tecnològics, i el reconeixement oficial del valencià.

Crec necessari extreure un missatge important arran de l’aplec de diumenge, i és la importància d’empoderar-nos com a societat amb la lluita pels drets del poble valencià i la lluita pels drets nacionals, i uns i altres sols poden ser assolits per vies democràtiques. Cal continuar treballant per allò que ja reivindicava Vicent Tomàs i Martí a principis del darrer segle: Un país amb molta més sobirania, una hisenda pròpia, aconseguir el dret civil valencià i les llibertats més elementals com a poble. Sols d’aquesta manera aconseguirem el País Valencià que volem.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Agricultura i l’UJI assagen el control biològic contra la plaga que amenaça els cirerers

La Conselleria d'Agricultura i l'UJI proven la solta del parasitoide Ganaspis kimorum i reforcen l'ús d'insecticides biològics per a contindre la Drosophila suzukii en cirerers valencians.

Les tempestes deixen 16,4 litres per metre quadrat a Millares en la matinada de l’1 de maig

Les tempestes registrades de matinada han deixat 16,4 litres per metre quadrat a Millares i acumulats significatius en diversos municipis de l'interior de la Comunitat Valenciana, amb cel cobert i ruixats febles en la resta del territori.

Puente acusa la dreta de bloquejar la regularització d’immigrants per a no cedir en res

Óscar Puente defén la regularització extraordinària d'immigrants com a via per a reconéixer drets bàsics i critica que la dreta es negue a repetir processos que abans va aplicar. El ministre també descarta que existisca fonament en les especulacions sobre una candidatura per Alacant.

Vila-real busca la Champions i el Llevant s’aferra a la permanència en La Ceràmica

Vila-real necessita només un punt per a segellar la seua presència en la pròxima Lliga de Campions, mentres que el Llevant està obligat a guanyar per a continuar viu en la lluita per la permanència.

La Policia proposa sancionar al president del Panathinaikos per alterar la seguretat a la Fonteta

La Policia Nacional ha proposat sancionar al president del Panathinaikos, Dimitris Giannakopoulos, per una conducta que considera generadora d'una situació de risc al final del partit d'Eurolliga a València.

L’Audiència Nacional admet a tràmit el recurs de Castella-la Manxa pel transvasament Tajo-Segura

L'Audiència Nacional ha admés a tràmit el recurs de Castella-la Manxa contra el Govern per no adaptar encara les normes del transvasament Tajo-Segura a les sentències del Suprem i als cabals ecològics del Tajo.

Hisenda impulsarà reunions amb les comunitats per a tancar un finançament molt beneficiós

Hisenda anuncia una ronda de reunions amb totes les comunitats autònomes per a explicar la seua proposta de finançament, que considera extremadament beneficiosa per a l'estat del benestar i, especialment, per a la Comunitat Valenciana.

Castro avisa abans de visitar al Vila-real: No és fàcil, però tampoc és fàcil guanyar-nos

Luís Castro reconeix la dificultat de visitar al Vila-real en La Ceràmica, però reivindica el moment competitiu del Llevant i la solidesa defensiva de les últimes jornades.