Crònica d’un aplec

I finalment ens vam retrobar a dalt de la muntanyeta, al tercer intent després de la pandèmia i la Dana, en un Aplec de la Muntanyeta de Sant Antoni, que després d’allò del diumenge, no hi ha cap dubte que s’ha de treballar per donar-li una necessària continuïtat.

Vam ballar, vam jugar, però sobretot va ser una jornada reivindicativa del valencianisme social, cultural i polític del nostre país.

Més de tres-centes cinquanta persones ens vam aplegar a Betxí, a l’Aplec de la Muntanyeta de Sant Antoni, per a retre homenatge als pares del valencianisme actual, aquell grup de joves valencianistes liderats per Vicent Tomàs i Martí, que des de l’any 1920 fins al 1923, van mantenir encesa la flama del valencianisme en les quatre trobades a la Muntanyeta, on van debatre les diferents bases de la Declaració Valencianista redactada l’any 1918.

Les entitats Decidim, Plataforma pel Dret a Decidir del País Valencià, Acció Cultural del País Valencià i l’Ajuntament de Betxí governat per Compromís, van organitzar una magnífica trobada en un paratge que recollia el simbolisme dels darrers aplecs, i la bellesa paisatgística d’un en clau meravellós i únic.

L’aplec de diumenge a la Muntanyeta va ser molt més que un acte polític, i és que des de l’organització, s’ha volgut unir la reivindicació nacional amb l’aspecte festiu i familiar. Les realitats d’aquest segle fa que la festa, la cultura i la política vagen agafades de la mà.

Una quinzena d’entitats van participar en la fira d’entitats: sindicats, editorials, partits polítics i plataformes culturals, conjuntament amb jocs infantils i les actuacions dels dolçainers de Betxí i la Muixeranga de la Plana, van omplir l’esplanada de l’ermitori. Els actes musicals van vindre de la mà de DJ Keizz i el popular Dani Miquel.

La tertúlia valencianista va girar al voltant de la llengua amb la recent commemoració del noranta aniversari de la signatura de les Normes de Castelló. Toni Meneu, filòleg natural de Betxí i exalcalde de la població va moderar l’acte, acompanyat de Zahia Guidoum presidenta de Decidim País Valencià, Anna Oliver presidenta d’Acció Cultural del País Valencià, l’historiador Antoni Pitarch i l’escriptor Carles Fenollosa. Uns participants de luxe que van debatre sobre el diagnòstic de la llengua, dividit en tres blocs: Llengua i moviments migratoris, les llengües minoritàries i les noves tecnològics, i el reconeixement oficial del valencià.

Crec necessari extreure un missatge important arran de l’aplec de diumenge, i és la importància d’empoderar-nos com a societat amb la lluita pels drets del poble valencià i la lluita pels drets nacionals, i uns i altres sols poden ser assolits per vies democràtiques. Cal continuar treballant per allò que ja reivindicava Vicent Tomàs i Martí a principis del darrer segle: Un país amb molta més sobirania, una hisenda pròpia, aconseguir el dret civil valencià i les llibertats més elementals com a poble. Sols d’aquesta manera aconseguirem el País Valencià que volem.

Últimes notícies

Els municipis de la zona zero de la dana suspendixen classes i activitats per l’alerta taronja per pluges

Aldaia, Alaquàs, Paiporta, Torrent i Catarroja han activat plans d’emergència, han tancat col·legis des de les 15.00 hores i han suspés activitats a l’aire lliure davant l’alerta taronja per pluges intenses d’Aemet.

Les connexions metropolitanes, el gran repte per a la mobilitat a València

Investigadors de la UPV destaquen el creixement del transport públic i la bicicleta a València però alerten que el gran repte és millorar les connexions amb l’àrea metropolitana, encara molt dependents del cotxe privat.

El vent complica l’extinció de l’incendi de Tuéjar, que ja ha arrasat 880 hectàrees

L’incendi forestal de Tuéjar ha calcinat ja 880 hectàrees de muntanya i el vent erràtic, amb ratxes de fins a 80 km/h, amenaça de complicar unes tasques d’extinció centrades ara a evitar que el foc creue el pantà de Benagéber.

Investiguen un veí d’Alqueries per la mort del seu gos per abandó extrem

La Guàrdia Civil ha obert diligències contra un home de 45 anys d'Alqueries del Niño Perdido per deixar morir el seu gos sense menjar ni aigua a la terrassa de la vivenda.

La Comunitat Valenciana encadena 717 embargaments d’habitatge en només tres mesos

Les execucions hipotecàries sobre habitatge habitual han augmentat un 27,5 % a Espanya entre abril i juny. La Comunitat Valenciana és la tercera autonomia amb més casos, amb 717 embargaments de vivendes.

UGT exige a Ford Almussafes blindar la revisió salarial retroactiva en l’acord fins 2030

UGT condiciona el seu suport a l’Acord 2030 de Ford Almussafes a tres exigències clau, entre elles garantir la revisió salarial retroactiva cada any. El sindicat iniciarà una consulta interna per reforçar la seua posició en la mesa de negociació.

Una mare i el seu fill de 3 anys, ferits en caure d’un balcó a Canals

Un xiquet de 3 anys ha patit diversos traumatismes i la seua mare s’ha fracturat els dos turmells en caure des d’un balcó del primer pis a Canals. Tots dos han sigut traslladats a centres hospitalaris de València i Xàtiva.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges en zones de València i Castelló

Aemet ha activat per a esta vesprada l’avís taronja per pluges de fins a 40 l/m2 en una hora en gran part de la província de València i a l’interior sud de Castelló, amb possibles tempestes amb calamarsa. La resta de zones de València i Castelló es mantenen en avís groc per aiguats menys intensos.