El Palau de la Música presenta l’estrena absoluta de l’òpera Medea de Sánchez-Verdú

El Palau de la Música de València estrena aquest divendres l’òpera Medea

El Palau de la Música de València estrena aquest divendres l’òpera Medea de José María Sánchez-Verdú, compositor resident de la temporada 2025/26, en un programa que s’obri amb la interpretació de la Simfonia núm. 1 en do major, op. 21, de Ludwig van Beethoven. La combinació d’un clàssic del repertori simfònic amb una creació contemporània busca subratllar el diàleg entre tradició i avantguarda en la programació de l’Orquestra de València.

L’estrena absoluta de Medea s’ha donat a conéixer en una presentació en la qual han participat el director gerent del Palau, Vicente Llimerá, la subdirectora de Música, Nieves Pascual, el director titular i artístic de l’Orquestra de València, Alexander Liebreich, el propi compositor José María Sánchez-Verdú i la soprano Ángeles Blancas, encarregada de donar vida al personatge protagonista. L’òpera ha sigut encarregada específicament pel Palau al compositor resident, la qual cosa reforça el suport institucional a la nova creació lírica.

Residència i compromís amb la creació contemporània

La residència de Sánchez-Verdú en el Palau de la Música es va iniciar amb l’estrena a Espanya de l’obra Mural en el primer concert d’abonament de la temporada, i va continuar amb la interpretació de Paradís tancat dins del cicle Cambra al Palau. Estes peces han anat mostrant al públic l’univers sonor del compositor abans de l’arribada de Medea, que es presenta com una fita dins d’esta col·laboració prolongada.

Vicente Llimerá ha destacat que esta òpera monodramática és una mostra del compromís del Palau amb la creació contemporània i amb la figura del compositor en residència, una figura que, segons subratlla, convertix a l’Orquestra de València en l’única a Espanya amb esta mena de vincle estable amb un creador actual. Este model permet desenrotllar projectes de llarg recorregut i estrenes concebudes específicament per a la formació i els seus espais.

Sánchez-Verdú ha explicat que Medea torna a situar-ho enfront de la tragèdia grega i naix d’un poemari actualitzat de Chantal Maillard, publicat en 2020, una obra enormement exigent a la qual ha donat forma a través de la veu d’Ángeles Blancas. L’elecció d’un text contemporani per a revisitar el mite clàssic reforça la idea de Medea com a figura atemporal, travessada per conflictes que continuen interpel·lant al present.

Segons detalla el compositor, l’òpera proposa una immersió profunda en el personatge de Medea. A més de l’Orquestra de València, intervé el kárnix, un instrument d’origen antic que utilitzaven els pobles cèltics en contextos bèl·lics i que en esta producció interpreta Abraham Cupeiro. La presència d’este timbre poc habitual afig una dimensió ritual i arcaica a la partitura, que dialoga amb la modernitat del llenguatge musical de Sánchez-Verdú.

El personatge de Medea, descriu l’autor, mira cap arrere des del futur i va canviant de paper al llarg de l’obra, configurant un autèntic melodrama. Sánchez-Verdú concep la música com una reflexió sobre l’espai i, en esta ocasió, l’orquestra no romandrà confinada a l’escenari tradicional. Molts instruments estaran repartits per la sala, canviaran de posició i contribuiran a integrar al públic en un ritual de moviment, de manera que l’experiència escènica s’estenga més enllà del fossat i l’escenari.

Activitat complementària

Com a activitat complementària a l’estrena, este dijous 14 de maig se celebraran a la Sala Lucrecia Bori, a les 13.30 hores, les Trobades de Composició amb alumnat dels tres conservatoris de València. Estes sessions permeten als estudiants conéixer de prop el procés creatiu i plantejar preguntes directament al compositor, afavorint l’intercanvi entre l’esfera professional i l’acadèmica.

Eixe mateix dia s’ha programat una xarrada prèvia a l’estrena de Medea a la Sala Rodrigo, a les 18.15 hores, en la qual participaran la subdirectora de Música, Nieves Pascual, i el crític musical Paco Yáñez. La trobada estarà oberta a tot el públic i servirà per a oferir claus d’escolta, comentar el context del mite de Medea i explicar les particularitats escèniques i sonores de la nova òpera abans de la seua presentació oficial en el Palau de la Música.

Últimes notícies

Alerta taronja per pluges fortes a l’interior de Castelló i València este dissabte

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat per a dissabte l’alerta taronja per pluges i tronades a l’interior nord de Castelló i per pluges a l’interior nord de València, a més de diverses alertes grogues per pluja, tronades i temperatures altes al litoral.

Foios estrena un gran mural en homenatge a Ferran Torres al poliesportiu municipal

Foios ha estrenat un mural gegant al poliesportiu municipal dedicat a Ferran Torres, autor del gol que va donar a Espanya el seu segon Mundial. L’Ajuntament també ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.

Quaranta atesos durant la Nit de l’Albà d’Elx, amb dues ferides greus

La Nit de l'Albà d'Elx ha deixat 40 persones ateses, majoritàriament per lesions lleus, encara que dues menors han patit danys més greus per cremades i impacte de canyes.