El PSPV acusa el PP de bloquejar les seues preguntes a Camarero sobre la comissió de VPP a Alacant

El PSPV-PSOE acusa el PP de bloquejar preguntes sobre VPP d’Alacant

El PSPV-PSOE ha denunciat que el PP ha bloquejat diverses preguntes registrades en Les Corts i dirigides a la vicepresidenta del Consell, Susana Camarero, relacionades amb la comissió d’investigació sobre les presumptes irregularitats en l’adjudicació de vivendes de protecció pública (VPP) a Alacant. Els socialistes interpreten este bloqueig com un intent de limitar el control parlamentari entorn d’un cas que consideren especialment greu per afectar vivenda pública.

Segons el relat del PSPV, les preguntes anaven destinades al fet que Camarero donara explicacions en ple sobre el desenrotllament de la comissió i sobre la posició del seu propi partit respecte a les compareixences. Per als socialistes, el fet que Les Corts no permeten tramitar estes qüestions suposa una deterioració de la qualitat democràtica i un missatge dissuasiu cap a la fiscalització del Consell.

Per part seua, el PP rebutja que existisca un veto i sosté que el que s’ha demanat és una reformulació de les preguntes plantejades. Els populars argumenten que els textos socialistes es referien a fets que encara no s’han produït, per la qual cosa consideren que no s’ajusten al funcionament habitual del control al Consell, basat a preguntar sobre decisions ja adoptades o actuacions efectivament realitzades.

Encreuament d’acusacions en Les Corts

En la roda de premsa posterior a la Junta de Síndics, el síndic del PSPV, José Muñoz, ha acusat els populars d’exercir el poder de manera feudal en el Parlament valencià. Al seu juí, s’està vivint el pitjor moment de Les Corts des de l’inici de la democràcia, perquè es limitaria tant el debat polític com la rendició de comptes dels membres del Consell.

Muñoz ha denunciat que estan impedint que els socialistes interpel·len a la vicepresidenta Camarero en els plens. Ha recordat que, segons la seua versió, primer se’ls va negar el debat sobre la reprovació de la vicepresidenta i ara se’ls impedix reclamar explicacions sobre el que denominen escàndol de les VPP d’Alacant. Per al PSPV, l’acumulació d’obstacles entorn d’esta qüestió reflectix una estratègia del PP per a reduir la pressió política sobre Camarero i sobre la gestió de la vivenda pública.

El síndic del PP, Nando Pastor, ha respost acusant a Muñoz de falsejar la realitat. Ha insistit que no s’ha vetat cap pregunta i que la Mesa únicament ha sol·licitat que es reformulen o que es plantegen quan els fets sobre els quals pregunten s’hagen produït. Des de la perspectiva popular, l’oposició estaria tractant d’anticipar un desenllaç de la comissió i de forçar conclusions polítiques abans que l’òrgan parlamentari fixe el seu pla de treball i comence a desenrotllar les seues sessions.

Pastor ha posat com a exemple una de les preguntes registrades pel PSPV, en la qual es plantejava si Camarero compartix la suposada decisió del PP de vetar la seua compareixença en la comissió d’investigació sobre les VPP. El síndic popular sosté que tal decisió no existix, perquè encara no s’ha aprovat el pla de treball de la comissió ni ha finalitzat el termini per a presentar propostes. És a dir, considera que no pot parlar-se de veto a una compareixença que ni tan sols s’ha debatut formalment.

El calendari de la comissió d’investigació

Segons ha explicat Pastor, el termini perquè els grups parlamentaris registren les seues propostes de pla de treball conclou este dijous. En eixes propostes, cada grup pot detallar quines compareixences considera necessàries, així com l’orde i l’estructura de les sessions. Posteriorment, la comissió té previst reunir-se dimarts que ve per a debatre les diferents iniciatives i aprovar un pla definitiu.

En este context, una de les preguntes que el PSPV volia portar al ple de la setmana següent demanava a Camarero que valorara la possibilitat que una comissió sobre un possible escàndol de vivenda pública quede buidada de compareixents. Els socialistes també volien saber si la vicepresidenta considera que eixa situació, en cas de produir-se, seria compatible amb l’obligació de transparència que, al seu juí, hauria d’assumir el PP en un assumpte que implica gestió de recursos públics.

A més, el grup socialista havia registrat altres preguntes orientades a forçar una posició clara de Camarero sobre la seua participació en la comissió. En concret, volien que la consellera aclarira si comparteix la decisió que atribuïxen al Partit Popular de vetar la seua pròpia compareixença en l’òrgan d’investigació i si estaria disposada a comparéixer voluntàriament davant Les Corts malgrat l’eventual veto del seu grup parlamentari. Per al PSPV, estes qüestions són essencials per a determinar el compromís de la vicepresidenta amb la transparència i amb la rendició de comptes.

En definitiva, el xoc entre PSPV i PP gira tant entorn del contingut de les preguntes com al moment en què es plantegen. Mentres els socialistes denuncien un bloqueig polític a la seua labor d’oposició, els populars apel·len al respecte dels procediments i al calendari de la comissió. El desenllaç dependrà de com es tanque el pla de treball i de si finalment s’inclouen les compareixences reclamades per l’oposició, entre elles la de la vicepresidenta Susana Camarero.

Últimes notícies

Els artistes fallers reclamen ajudes i posar fre a l’intrusisme per a salvar el sector

El mestre major del Gremi d’Artistes Fallers, Vicente Julián, alerta que l’ofici travessa serioses dificultats per la pujada del preu del suro i l’intrusisme, i reclama ajudes directes, regulació i reconeixement professional per a garantir el futur del sector.

Quatre detinguts a Alacant per comprar mòbils cars amb nòmines falsificades

La Policia Nacional deté quatre hòmens a Alacant acusats d’estafar comerços de telefonia amb nòmines falsificades per finançar mòbils de gamma alta valorats en 1.500 euros.

El sud-est peninsular, clau arqueològica dels jocs de tauler preromans

El sud-est peninsular, especialment la província dAlacant, concentra la major quantitat de restes arqueològiques de jocs de tauler preromans, una peça clau per a entendre les relacions socials entre els pobles mediterranis i les elites locals abans de la romanització.

Oratge estable diumenge amb cel ras i descens de les temperatures a l’interior

La Comunitat Valenciana viurà un diumenge de cel poc nuvolós o ras, amb màximes a la baixa a l’interior de València i sense canvis en la resta, i vent fluix de direcció variable amb predomini de llevant a la vesprada.

Empat de l’Almería a Castàlia i l’eliminatòria es decidirà als Jocs del Mediterrani

Castelló i Almería empaten 1-1 a Castàlia en l’anada de la primera eliminatòria de la promoció a Primera Divisió, en un partit on els albinegres disposen de les millors ocasions.

El Barça s’imposa al Nava sense patir i jugarà una nova final de Copa del Rei

El Barça derrota el Viveros Herol Nava per 27-38 en la semifinal d’Alacant, defensa el títol de Copa del Rei i arriba a la final sense necessitat de mostrar la seua millor versió.

El Bidasoa Irún passa per damunt del Bada Huesca i torna a una final de Copa 30 anys després

El Bidasoa Irún goleja el Bada Huesca per 30-37 en la semifinal de la Copa del Rei a Alacant, torna a una final 30 anys després i es garantix plaça europea per a la pròxima temporada.

El Bidasoa Irún atropella el Bada Huesca i torna a una final de Copa 30 anys després

El Bidasoa Irún goleja el Bada Huesca per 30-37 en la semifinal de la Copa del Rei a Alacant, torna a una final 30 anys després i s’assegura plaça europea per a la pròxima temporada.