El TS cancel·la la declaració voluntària d’Ábalos i rebutja posposar-la obrint la porta al suplicatori

L’alt tribunal estudiarà ara si cursa el suplicatori davant del Congrés per a poder interrogar-ho

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

L’instructor del ‘cas Koldo’ en el Tribunal Suprem (TS), el magistrat Leopoldo Puente, ha suspès la declaració voluntària de l’ex ministre de Transports José Luis Ábalos que estava assenyalada per a dijous que ve, tal com havia demanat este, si bé s’ha negat a posposar-la, la qual cosa obri la porta al fet que curse l’obligat suplicatori davant del Congrés dels Diputats per a poder interrogar-ho.

L’alt tribunal va obrir causa contra Ábalos, sobre la base de l’exposició raonada enviada per l’Audiència Nacional (AN), que li atribuïa un paper principal en la presuntra trama, i li va oferir declarar voluntàriament, «amb caràcter previ a resoldre sobre la procedència d’elevar el corresponent suplicatori a la Presidència del Congrés dels Diputats», del que és membre.

En resposta, Ábalos va traslladar al Suprem el seu interès a comparèixer voluntàriament però poc després va sol·licitar ajornar la cita, fixada per al 12 de desembre, explicant que fins al passat dia 5 no havia tingut accés a tot l’investigat, a causa de problemes informàtics, per la qual cosa no li donava temps a estudiar la causa a fons abans de prestar declaració «amb garanties».

En una interlocutòria, emès este mateix dilluns, Puente indica que, efectivament, correspon a Ábalos la decisió de comparèixer o no davant del TS, per ser aforat i no haver-se cursat el corresponent suplicatori al Congrés dels Diputats, si bé aclarix que sixó no significa «que puga fer-ho en el moment que considere més oportú».

«S’entendrà fàcilment si es repara que, oferida la possibilitat de declarar de forma voluntària abans de procedir a adoptar la decisió pertinent sobre elevar o no el corresponent suplicatori, esta decisió no pot (ni ha de) quedar suspesa fins a tant aquell considere arribat el moment oportú per a prestar la seua declaració voluntària», diu el magistrat.

Puente exposa que «això no només donaria pàbul al sorgiment d’eventuals dilacions indegudes, sinó que podria perjudicar també seriosament l’eficàcia de la investigació, que només es podrà dirigir en termes inculpatoris respecte de la persona aforada a partir del moment en el qual el suplicatori resultara concedit per la Càmera de la qual l’aforat forma part».

AVISA QUE AMB SUPLICATORI SERÀ OBLIGATORI QUE COMPAREGA

En el cas d’Ábalos, l’instructor subratlla que, si bé la decisió de demanar un ajornament de la seua declaració voluntària és «plenament legítima», sí «disposa de còpia de la totalitat de l’actuat», al que sumisca que «és raonable considerar que ve coneixent, com quasi qualsevol altre ciutadà espanyol, a través dels mitjans de comunicació, el traç gruixut dels fets que se li atribuïxen».

I li advertix que, «d’esta manera, jutja preferible per als seus legítims interessos que l’instructor adopte la decisió d’elevar o no el corresponent suplicatori a la Presidència de la Càmera de la qual forma part, al fet que ho faça després de sentir-li voluntàriament en declaració en un moment que considera prematur».

En este sentit, Puente avisa que, «si el suplicatori finalment es cursa i resulta atorgat, serà el senyor Ábalos anomenat a declarar, en este cas ja amb l’estatus ple de l’investigat en un procés penal i amb obligació de comparèixer». «Podrà fer-ho, a més, amb este mateix estatus, a petició pròpia en cada ocasió que ho precise», recorda.

Últimes notícies

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.

L’operadora del SAIH declara que ningú va telefonar per la pujada sobtada del Poyo a les 18.43 hores

Una operadora del SAIH de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer assegura davant el jutjat de Catarroja que ningú va telefonar per demanar aclariments sobre la crescuda sobtada del barranc del Poyo, de la qual havien avisat per correu electrònic a les 18.43 hores durant la dana.

Quinze tortugues marines nascudes a Dénia tornen a la mar en el Dia Mundial dels Oceans

Quinze tortugues marines nascudes a Dénia i criades a l'Oceanogràfic de València han sigut alliberades a la platja de Punta del Raset en el marc del projecte de conservació 'Head Starting'. L'acte, celebrat en el Dia Mundial dels Oceans, ha reunit institucions, entitats i voluntariat implicats en la protecció dels nius.

Un centenar i mig de docents pedalegen entre Castelló i Vila-real en la cinquena setmana de vaga

Al voltant de 150 docents i simpatitzants recorren en bicicleta Castelló i Vila-real en l’inici de la cinquena setmana de vaga indefinida de l’ensenyament públic no universitari, amb 21 jornades lectives de paro i el conflicte encara obert entre la Conselleria d’Educació i els sindicats.