12.1 C
València
Diumenge, 4 gener, 2026

El TS cancel·la la declaració voluntària d’Ábalos i rebutja posposar-la obrint la porta al suplicatori

L’alt tribunal estudiarà ara si cursa el suplicatori davant del Congrés per a poder interrogar-ho

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

L’instructor del ‘cas Koldo’ en el Tribunal Suprem (TS), el magistrat Leopoldo Puente, ha suspès la declaració voluntària de l’ex ministre de Transports José Luis Ábalos que estava assenyalada per a dijous que ve, tal com havia demanat este, si bé s’ha negat a posposar-la, la qual cosa obri la porta al fet que curse l’obligat suplicatori davant del Congrés dels Diputats per a poder interrogar-ho.

L’alt tribunal va obrir causa contra Ábalos, sobre la base de l’exposició raonada enviada per l’Audiència Nacional (AN), que li atribuïa un paper principal en la presuntra trama, i li va oferir declarar voluntàriament, “amb caràcter previ a resoldre sobre la procedència d’elevar el corresponent suplicatori a la Presidència del Congrés dels Diputats”, del que és membre.

En resposta, Ábalos va traslladar al Suprem el seu interès a comparèixer voluntàriament però poc després va sol·licitar ajornar la cita, fixada per al 12 de desembre, explicant que fins al passat dia 5 no havia tingut accés a tot l’investigat, a causa de problemes informàtics, per la qual cosa no li donava temps a estudiar la causa a fons abans de prestar declaració “amb garanties”.

En una interlocutòria, emès este mateix dilluns, Puente indica que, efectivament, correspon a Ábalos la decisió de comparèixer o no davant del TS, per ser aforat i no haver-se cursat el corresponent suplicatori al Congrés dels Diputats, si bé aclarix que sixó no significa “que puga fer-ho en el moment que considere més oportú”.

“S’entendrà fàcilment si es repara que, oferida la possibilitat de declarar de forma voluntària abans de procedir a adoptar la decisió pertinent sobre elevar o no el corresponent suplicatori, esta decisió no pot (ni ha de) quedar suspesa fins a tant aquell considere arribat el moment oportú per a prestar la seua declaració voluntària”, diu el magistrat.

Puente exposa que “això no només donaria pàbul al sorgiment d’eventuals dilacions indegudes, sinó que podria perjudicar també seriosament l’eficàcia de la investigació, que només es podrà dirigir en termes inculpatoris respecte de la persona aforada a partir del moment en el qual el suplicatori resultara concedit per la Càmera de la qual l’aforat forma part”.

AVISA QUE AMB SUPLICATORI SERÀ OBLIGATORI QUE COMPAREGA

En el cas d’Ábalos, l’instructor subratlla que, si bé la decisió de demanar un ajornament de la seua declaració voluntària és “plenament legítima”, sí “disposa de còpia de la totalitat de l’actuat”, al que sumisca que “és raonable considerar que ve coneixent, com quasi qualsevol altre ciutadà espanyol, a través dels mitjans de comunicació, el traç gruixut dels fets que se li atribuïxen”.

I li advertix que, “d’esta manera, jutja preferible per als seus legítims interessos que l’instructor adopte la decisió d’elevar o no el corresponent suplicatori a la Presidència de la Càmera de la qual forma part, al fet que ho faça després de sentir-li voluntàriament en declaració en un moment que considera prematur”.

En este sentit, Puente avisa que, “si el suplicatori finalment es cursa i resulta atorgat, serà el senyor Ábalos anomenat a declarar, en este cas ja amb l’estatus ple de l’investigat en un procés penal i amb obligació de comparèixer”. “Podrà fer-ho, a més, amb este mateix estatus, a petició pròpia en cada ocasió que ho precise”, recorda.

Últimes notícies

El Vila-real recupera la pegada i tomba l’invicte de l’Elx a casa (1-3)

El Vila-real ha guanyat 1-3 en el Martínez Valero amb punts de Moleiro, Mikautadze i Pedraza i ha posat fi a l'invicte de l'Elx com a local. L'equip franjiverde va reaccionar després del 0-2, però li va faltar ullal en la segona part.

El Vila-real recupera la pegada i tomba l’invicte de l’Elx a casa (1-3)

Victoria 1-3 del Vila-real en el Martínez Valero que posa fi a l'invicte local de l'Elx. Dos gols en 13 minuts i sentència de Pedraza van marcar el derbi.

Protesta davant el consolat dels EUA a València contra el suposat colp d’estat a Veneçuela

Quasi un centenar s'ha concentrat enfront del consolat dels Estats Units a València per a denunciar el que consideren ingerència i un suposat colp d'estat a Veneçuela.

Els bombers han rescatat a un home ferit en la rocalla de la cala de Finestrat (Alacant)

Un home ha sigut rescatat després de quedar atrapat en la rocalla de la cala de Finestrat. L'operatiu ha durat quasi tres hores i ha culminat amb evacuació per mar.

1-3: el Vila-real recupera la pegada i acaba amb l’invicte de l’Elx com a local

El Vila-real es va imposar 1-3 en el Martínez Valero i va tallar la ratxa de l'Elx a casa. Un inici fulminant i la sentència de Pedraza van decidir el derbi

1-3: El Vila-real acaba amb la ratxa invicta de l’Elx en el seu estadi

El Vila-real ha trencat l'invicte de l'Elx com a local amb un 1-3 consolidat en dos colps inicials de Moleiro i Mikautadze i una sentència final de Pedraza. Martin Neto va acostar al conjunt il·licità abans del descans, però després de la represa a penes va generar perill clar.

Cavalcada de Reis a València bat rècord amb 1.300 participants i repartiment de llum, caramels i peluixos

València prepara una Cavalcada de Reis històrica amb 1.300 participants i un fort reforç artístic. Hi haurà repartiment de pals de llum, corones, caramels sense glútens i 3.000 peluixos.

El Vila-real colpeja prompte i s’avança davant l’Elx al descans (1-2)

Dos gols en tretze minuts permeten al Vila-real anar-se amb avantatge davant l'Elx; Martim Net retalla i el quadre local acaba fregant l'empat abans del descans.