El TS cancel·la la declaració voluntària d’Ábalos i rebutja posposar-la obrint la porta al suplicatori

L’alt tribunal estudiarà ara si cursa el suplicatori davant del Congrés per a poder interrogar-ho

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

L’instructor del ‘cas Koldo’ en el Tribunal Suprem (TS), el magistrat Leopoldo Puente, ha suspès la declaració voluntària de l’ex ministre de Transports José Luis Ábalos que estava assenyalada per a dijous que ve, tal com havia demanat este, si bé s’ha negat a posposar-la, la qual cosa obri la porta al fet que curse l’obligat suplicatori davant del Congrés dels Diputats per a poder interrogar-ho.

L’alt tribunal va obrir causa contra Ábalos, sobre la base de l’exposició raonada enviada per l’Audiència Nacional (AN), que li atribuïa un paper principal en la presuntra trama, i li va oferir declarar voluntàriament, “amb caràcter previ a resoldre sobre la procedència d’elevar el corresponent suplicatori a la Presidència del Congrés dels Diputats”, del que és membre.

En resposta, Ábalos va traslladar al Suprem el seu interès a comparèixer voluntàriament però poc després va sol·licitar ajornar la cita, fixada per al 12 de desembre, explicant que fins al passat dia 5 no havia tingut accés a tot l’investigat, a causa de problemes informàtics, per la qual cosa no li donava temps a estudiar la causa a fons abans de prestar declaració “amb garanties”.

En una interlocutòria, emès este mateix dilluns, Puente indica que, efectivament, correspon a Ábalos la decisió de comparèixer o no davant del TS, per ser aforat i no haver-se cursat el corresponent suplicatori al Congrés dels Diputats, si bé aclarix que sixó no significa “que puga fer-ho en el moment que considere més oportú”.

“S’entendrà fàcilment si es repara que, oferida la possibilitat de declarar de forma voluntària abans de procedir a adoptar la decisió pertinent sobre elevar o no el corresponent suplicatori, esta decisió no pot (ni ha de) quedar suspesa fins a tant aquell considere arribat el moment oportú per a prestar la seua declaració voluntària”, diu el magistrat.

Puente exposa que “això no només donaria pàbul al sorgiment d’eventuals dilacions indegudes, sinó que podria perjudicar també seriosament l’eficàcia de la investigació, que només es podrà dirigir en termes inculpatoris respecte de la persona aforada a partir del moment en el qual el suplicatori resultara concedit per la Càmera de la qual l’aforat forma part”.

AVISA QUE AMB SUPLICATORI SERÀ OBLIGATORI QUE COMPAREGA

En el cas d’Ábalos, l’instructor subratlla que, si bé la decisió de demanar un ajornament de la seua declaració voluntària és “plenament legítima”, sí “disposa de còpia de la totalitat de l’actuat”, al que sumisca que “és raonable considerar que ve coneixent, com quasi qualsevol altre ciutadà espanyol, a través dels mitjans de comunicació, el traç gruixut dels fets que se li atribuïxen”.

I li advertix que, “d’esta manera, jutja preferible per als seus legítims interessos que l’instructor adopte la decisió d’elevar o no el corresponent suplicatori a la Presidència de la Càmera de la qual forma part, al fet que ho faça després de sentir-li voluntàriament en declaració en un moment que considera prematur”.

En este sentit, Puente avisa que, “si el suplicatori finalment es cursa i resulta atorgat, serà el senyor Ábalos anomenat a declarar, en este cas ja amb l’estatus ple de l’investigat en un procés penal i amb obligació de comparèixer”. “Podrà fer-ho, a més, amb este mateix estatus, a petició pròpia en cada ocasió que ho precise”, recorda.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Empleats de CaixaBank han parat una hora contra la pressió comercial

Empleats de CaixaBank han secundat un atur d'una hora en oficines de tota Espanya per a denunciar la pressió comercial i un mal clima laboral. Els sindicats xifren un 75% de seguiment i reclamen canvis en el model d'objectius.

El ministre d’Indústria francés ressalta la calma empresarial davant la pujada del preu de l’energia

Sébastien Martin ha assenyalat a Gandia que les empreses europees reaccionen amb calma davant la guerra a l'Iran i l'encariment energètic, que preveu que continue. La UE manté reunions diàries per a seguir la situació i reforçar la coordinació.

Catalá celebra la presència de Jordi Sabaté en les Falles i la seua primera mascletà

Jordi Sabaté ha viscut la seua primera mascletà a València després de demanar en X un espai accessible. Catalá ho ha convidat i ha destacat el valor inclusiu del gest.

Pradas demana al TSJCV el sobreseïment de la causa per la gestió de la DANA

La defensa de Salomé Pradas ha sol·licitat al TSJCV el sobreseïment lliure de la causa penal per la gestió de la DANA a Catarroja. De manera subsidiària, demana que l'alt tribunal assumisca tota la investigació si s'obri causa contra Carlos Mazón.

Argüeso demana al TSJCV assumir tota la causa si investiga a Mazón per la DANA

La defensa d'Emilio Argüeso ha sol·licitat que, si el TSJCV admet investigar a Carlos Mazón per la gestió de la DANA de 2024, atraga tot el procediment. També demana el sobreseïment si l'alt tribunal es declara competent.

Pradas demana al TSJCV el sobreseïment de la causa per la gestió de la dana

La defensa de Salomé Pradas ha sol·licitat al TSJCV l'arxiu lliure de la causa penal per la gestió de la dana instruïda a Catarroja. De manera subsidiària, demana que l'alt tribunal assumisca tota la causa si s'investiga a Carlos Mazón.

Catalá critica a Renfe per no habilitar autobusos des d’Albal durant la mascletà

Catalá ha criticat que Renfe no habilite autobusos des d'Albal durant la mascletà després del desviament temporal de Rodalia entre el 13 i el 19 de març. Delegació del Govern ha defés la mesura per seguretat i ha descartat els busos per falta de capacitat.

Víctimes de la DANA demanen investigar a Mazón a Catarroja i no aplicar-li l’aforament

L'associació de víctimes de la DANA ha demanat al TSJCV que no aplique l'aforament de Carlos Mazón i que siga investigat pel Jutjat de Catarroja. L'acusació invoca un precedent a Extremadura, denúncia un abús del fur i sol·licita, de manera subsidiària, que el tribunal inicie causa per homicidi i lesions per imprudència greu.