El TS cancel·la la declaració voluntària d’Ábalos i rebutja posposar-la obrint la porta al suplicatori

L’alt tribunal estudiarà ara si cursa el suplicatori davant del Congrés per a poder interrogar-ho

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

L’instructor del ‘cas Koldo’ en el Tribunal Suprem (TS), el magistrat Leopoldo Puente, ha suspès la declaració voluntària de l’ex ministre de Transports José Luis Ábalos que estava assenyalada per a dijous que ve, tal com havia demanat este, si bé s’ha negat a posposar-la, la qual cosa obri la porta al fet que curse l’obligat suplicatori davant del Congrés dels Diputats per a poder interrogar-ho.

L’alt tribunal va obrir causa contra Ábalos, sobre la base de l’exposició raonada enviada per l’Audiència Nacional (AN), que li atribuïa un paper principal en la presuntra trama, i li va oferir declarar voluntàriament, «amb caràcter previ a resoldre sobre la procedència d’elevar el corresponent suplicatori a la Presidència del Congrés dels Diputats», del que és membre.

En resposta, Ábalos va traslladar al Suprem el seu interès a comparèixer voluntàriament però poc després va sol·licitar ajornar la cita, fixada per al 12 de desembre, explicant que fins al passat dia 5 no havia tingut accés a tot l’investigat, a causa de problemes informàtics, per la qual cosa no li donava temps a estudiar la causa a fons abans de prestar declaració «amb garanties».

En una interlocutòria, emès este mateix dilluns, Puente indica que, efectivament, correspon a Ábalos la decisió de comparèixer o no davant del TS, per ser aforat i no haver-se cursat el corresponent suplicatori al Congrés dels Diputats, si bé aclarix que sixó no significa «que puga fer-ho en el moment que considere més oportú».

«S’entendrà fàcilment si es repara que, oferida la possibilitat de declarar de forma voluntària abans de procedir a adoptar la decisió pertinent sobre elevar o no el corresponent suplicatori, esta decisió no pot (ni ha de) quedar suspesa fins a tant aquell considere arribat el moment oportú per a prestar la seua declaració voluntària», diu el magistrat.

Puente exposa que «això no només donaria pàbul al sorgiment d’eventuals dilacions indegudes, sinó que podria perjudicar també seriosament l’eficàcia de la investigació, que només es podrà dirigir en termes inculpatoris respecte de la persona aforada a partir del moment en el qual el suplicatori resultara concedit per la Càmera de la qual l’aforat forma part».

AVISA QUE AMB SUPLICATORI SERÀ OBLIGATORI QUE COMPAREGA

En el cas d’Ábalos, l’instructor subratlla que, si bé la decisió de demanar un ajornament de la seua declaració voluntària és «plenament legítima», sí «disposa de còpia de la totalitat de l’actuat», al que sumisca que «és raonable considerar que ve coneixent, com quasi qualsevol altre ciutadà espanyol, a través dels mitjans de comunicació, el traç gruixut dels fets que se li atribuïxen».

I li advertix que, «d’esta manera, jutja preferible per als seus legítims interessos que l’instructor adopte la decisió d’elevar o no el corresponent suplicatori a la Presidència de la Càmera de la qual forma part, al fet que ho faça després de sentir-li voluntàriament en declaració en un moment que considera prematur».

En este sentit, Puente avisa que, «si el suplicatori finalment es cursa i resulta atorgat, serà el senyor Ábalos anomenat a declarar, en este cas ja amb l’estatus ple de l’investigat en un procés penal i amb obligació de comparèixer». «Podrà fer-ho, a més, amb este mateix estatus, a petició pròpia en cada ocasió que ho precise», recorda.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana s’oferix per a ajudar Colòmbia després del terratrémol

La Generalitat ha expressat les seues condolences per les víctimes del terratrémol de Colòmbia i s’ha posat a disposició per a col·laborar en la resposta humanitària, especialment a través de les ONG valencianes que treballen en el país.

Pinedo atura per l’eclipse les seues històriques Corregudes de Joies

La pedania de Pinedo està celebrant les seues Corregudes de Joies, una tradició de més de 180 anys que s’interromprà demà per l’eclipse i es reprendrà dijous a la platja.

Víctor Chust augura un Elche molt compacte i amb fam de LALIGA

El central valencià de l’Elche, Víctor Chust, assegura que es veurà un equip molt compacte i compromés i destaca el rècord de 27.000 abonats per a la nova temporada de LALIGA.

Més de la mitat dels jóvens de València no s’han pogut emancipar per culpa de la vivenda

Una enquesta municipal revela que el 55 % dels jóvens de València no s’han emancipat i que la vivenda és el seu principal problema, per davant de l’ocupació. Malgrat això, un 71 % es mostra satisfet amb la faena i amb el temps lliure.

El Valencia CF aprofita l’ajornament de Lliga amb un amistós contra el Teruel a Paterna

El Valencia CF jugarà este dimecres un amistós contra el CD Teruel a l’Estadi Antonio Puchades de Paterna per no perdre ritme després de l’ajornament del debut en Lliga davant el Betis, i Corberán repartirà minuts entre tota la plantilla i jugadors del Mestalla.

Compromís exigix l’enderroc de l’hotel Sidi Saler i la renaturalització de la Devesa

Compromís ha reclamat al Govern central que declare caducada la concessió de l’hotel Sidi Saler, en parc natural de l’Albufera, i inicie el seu enderroc per recuperar el cordó dunar de la Devesa.

La Comunitat activa 15.000 efectius i tanca parcs naturals pel gran eclipsi solar

La Comunitat Valenciana ha activat un macrodispositiu amb més de 15.000 efectius, 29 mitjans aeris i 40 drons per a garantir la seguretat durant l’eclipsi solar d’este dimecres, amb parcs naturals tancats i operatius especials en platges i zones d’alta afluència.

L’augment de carrapates al camp encén l’alarma sanitària entre els llauradors

AVA-ASAJA ha alertat d’un fort increment de carrapates en zones rurals valencianes i reclama mesures sobre camps abandonats i fauna salvatge per a reduir el risc per a persones i animals.