Els Pelegrins de Les Useres: Una Tradició de Fe i Identitat cap a Sant Joan del Penyagolosa

Les Useres viu aquest cap de setmana una de les festivitats més rellevants del seu calendari cultural i religiós: la peregrinació a Sant Joan de Penyagolosa. Aquesta tradició s’ha mantingut viva durant segles, i el darrer divendres d’abril, un grup de 13 homes, que representen la figura de Jesucrist i els seus 12 apòstols, encarnen la figura dels ‘Pelegrins’. Els pelegrins d’enguany són: Alejandro Cabrera Eugenio, Adrián Edo Castaño, Sergi Francisco Garcés, José Vicente Aymerich Forés, Manuel Ortiz Bellés, Joan B. Royo Gual, Pau Castillo Mateu, Jordi Royo Gual, Pau Sos Sánchez, Luis Puerto Martí, Óscar Górriz Solsona, Jesús Campos Rochera i Rául Branchadell Tomás.

Aquest any, les edats dels Pelegrins oscil·len entre els 22 i els 51 anys. Ells van acompanyats per tres cantores, el rector, un representant de l’Ajuntament de Les Useres, els clavaris, el dipositari, les promeses i el grup de les càrregues. El ritual va començar de matinada, on, després d’una missa solemne, els participants han recorregut descalços sobre un mantell d’heura i en silenci els carrers del poble fins arribar al Filador. Allà, s’han calçat de nou abans d’iniciar el seu recorregut de 35 quilòmetres, implorant amb fervor pluja, pau i salut.

Segons l’alcalde de Les Useres, Jaime Martínez, «aquesta peregrinació no és només una expressió de fe, sinó que representa un símbol d’identitat col·lectiva«. Annex a això, destaca l’esforç dels veïns que, any rere any, assumeixen aquest camí amb lliurament i humilitat per mantenir viva una tradició que els connecta amb la seva història i arrels.

Els orígens d’aquesta peregrinació es remunten al segle XIV, consolidant-se com una de les més emblemàtiques de la província. Així mateix, ha rebut la distinció al Mèrit Cultural de la Generalitat Valenciana i el camí, conegut com el Monument Natural del Camí dels Pelegrins, atrau cada any a més devots.

Després de la ruta del divendres, el moment culminant de la peregrinació es produirà el dissabte al matí amb la Cerimònia del Perdó al santuari. Aquesta cerimònia, que rememora una tradició ancestral, és un acte que s’ha de mantenir en secret segons el costum, i cap dels Pelegrins pot revelar els detalls.

Després d’aquesta cerimònia, la comitiva iniciarà el seu camí de retorn a Les Useres. A través de la ruta que passa per Xodos, els pelegrins entraran de nou al poble en un emotiu acte de processó, finalitzant a l’Església de la Transfiguració del Senyor.

Últimes notícies

Diana Morant acusa a Pérez Llorca d’incompetència en la gestió de la vaga docent

Diana Morant critica la gestió de Juanfran Pérez Llorca i del Consell davant la vaga indefinida del professorat i reclama canvis urgents en la negociació.

Good Films rodarà vint pel·lícules en Ciutat de la Llum en la dècada vinent

Good Films Studios Spain es compromet a rodar vint pel·lícules en els estudis Ciutat de la Llum d'Alacant en els pròxims deu anys, amb una forta aposta per convertir el complex en un gran pol audiovisual europeu.

La jutgessa que investiga la dana de 2024 suspén una declaració per falta de seguretat

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestion de la dana de 2024 ha suspés una declaracion testifical prevista per al dilluns en considerar que no hi ha garantias de seguretat suficients després d'una recent concentracion davant el jutjat.

Bustinduy denuncia una agressió intolerable d’un policia a una professora en una protesta educativa

Pablo Bustinduy condemna l'agressió d'un agent de la Policia Nacional a una professora durant una protesta per l'educació pública valenciana i reclama que s'assumisquen responsabilitats. El ministre insistix en la defensa de l'escola pública i demana a les administracions sentit comuna i empatia.

La jutgessa de la DANA reclama a Utiel i Chiva que acrediten els avisos d’Emergències

La magistrada que investiga la gestió de la DANA demana a Utiel i Chiva que certifiquen els avisos del Centre d'Emergències dels dies 28 i 29 d'octubre de 2024 i rebutja noves testificals.

STEPV, CCOO i UGT seguiran amb les protestes fins que Educació arreplegue les seues peticions

STEPV, CCOO i UGT mantindran les accions de protesta del professorat mentres la Conselleria d'Educació no entregue el document base amb les seues aportacions i avanços en tots els temes.

Un expert alerta que les platges espanyoles retrocediran fins a 80 metres per a 2100

Les platges espanyoles podrien perdre entre 60 i 80 metres d'amplària d'ací a 2100 per la pujada del nivell de la mar i les obres que frenen el moviment natural de l'arena, segons advertix un expert en dinàmica costanera.

El Vila-real aposta per Íñigo Pérez i li firma tres temporades per a la seua banqueta

El Vila-real fitxa a Íñigo Pérez per tres temporades per a rellevar a Marcelino en la banqueta groguet després de la seua etapa en el Rayo Vallecano i amb debut en la Champions a la vista.