Els Pelegrins de Les Useres: Una Tradició de Fe i Identitat cap a Sant Joan del Penyagolosa

Les Useres viu aquest cap de setmana una de les festivitats més rellevants del seu calendari cultural i religiós: la peregrinació a Sant Joan de Penyagolosa. Aquesta tradició s’ha mantingut viva durant segles, i el darrer divendres d’abril, un grup de 13 homes, que representen la figura de Jesucrist i els seus 12 apòstols, encarnen la figura dels ‘Pelegrins’. Els pelegrins d’enguany són: Alejandro Cabrera Eugenio, Adrián Edo Castaño, Sergi Francisco Garcés, José Vicente Aymerich Forés, Manuel Ortiz Bellés, Joan B. Royo Gual, Pau Castillo Mateu, Jordi Royo Gual, Pau Sos Sánchez, Luis Puerto Martí, Óscar Górriz Solsona, Jesús Campos Rochera i Rául Branchadell Tomás.

Aquest any, les edats dels Pelegrins oscil·len entre els 22 i els 51 anys. Ells van acompanyats per tres cantores, el rector, un representant de l’Ajuntament de Les Useres, els clavaris, el dipositari, les promeses i el grup de les càrregues. El ritual va començar de matinada, on, després d’una missa solemne, els participants han recorregut descalços sobre un mantell d’heura i en silenci els carrers del poble fins arribar al Filador. Allà, s’han calçat de nou abans d’iniciar el seu recorregut de 35 quilòmetres, implorant amb fervor pluja, pau i salut.

Segons l’alcalde de Les Useres, Jaime Martínez, «aquesta peregrinació no és només una expressió de fe, sinó que representa un símbol d’identitat col·lectiva«. Annex a això, destaca l’esforç dels veïns que, any rere any, assumeixen aquest camí amb lliurament i humilitat per mantenir viva una tradició que els connecta amb la seva història i arrels.

Els orígens d’aquesta peregrinació es remunten al segle XIV, consolidant-se com una de les més emblemàtiques de la província. Així mateix, ha rebut la distinció al Mèrit Cultural de la Generalitat Valenciana i el camí, conegut com el Monument Natural del Camí dels Pelegrins, atrau cada any a més devots.

Després de la ruta del divendres, el moment culminant de la peregrinació es produirà el dissabte al matí amb la Cerimònia del Perdó al santuari. Aquesta cerimònia, que rememora una tradició ancestral, és un acte que s’ha de mantenir en secret segons el costum, i cap dels Pelegrins pot revelar els detalls.

Després d’aquesta cerimònia, la comitiva iniciarà el seu camí de retorn a Les Useres. A través de la ruta que passa per Xodos, els pelegrins entraran de nou al poble en un emotiu acte de processó, finalitzant a l’Església de la Transfiguració del Senyor.

Últimes notícies

Juliol més càlid registrat a la Comunitat Valenciana i el més sec del segle

El juliol de 2026 ha sigut el més càlid registrat a la Comunitat Valenciana, amb 27,3 graus de mitjana, i el més sec del segle, amb només 2,5 litres per metre quadrat.

Els treballs continuen en l’incendi de la Vall d’Uixó, encara sense controlar

Bombers i brigades forestals continuen treballant a la zona de l’incendi de la Vall d’Uixó per consolidar el perímetre, huit dies després que quedara estabilitzat. L’objectiu és poder passar prompte a la fase de control, després que el foc haja cremat 9.568 hectàrees.

Huit morts menys a les carreteres en juliol però set víctimes a la Comunitat Valenciana

En juliol han mort 107 persones en 97 accidents de trànsit a Espanya, 7 d’elles a la Comunitat Valenciana, la mateixa xifra que en 2025. És el segon juliol amb menys morts de la sèrie històrica, malgrat l’augment dels desplaçaments de llarg recorregut.

Maximo Quiles afronta Silverstone amb fam de victòria però sense confiar-se

Maximo Quiles arriba al Gran Premi de Gran Bretanya com a sòlid líder de Moto3, amb 104 punts d’avantatge, i anuncia que no pensa relaxar-se a Silverstone.

El PPCV carrega contra els retalls al Tajo-Segura i reclama un pacte estatal per l’aigua

El PPCV ha denunciat els retalls al transvasament Tajo-Segura, que considera una injustícia per a la Comunitat Valenciana, i ha exigit un Pacte Nacional de l’Aigua que done estabilitat i criteris tècnics a la gestió hídrica.

El Valencia Basket femení arranca la pretemporada el 17 d’agost amb dos amistosos clau

El Valencia Basket femení començarà la pretemporada el 17 d’agost, farà només dos amistosos i arribarà a la Supercopa LF Endesa amb quasi tres setmanes de preparació.

Avís groc per fortes pluges, tronades i granís a l’interior nord de Castelló

Aemet ha activat l’avís groc este dimecres a la vesprada a l’interior nord de Castelló per pluges intenses, tronades, granís i ratxes molt fortes de vent, i manté també avisos per calor en punts de València i Alacant.

Quatre detinguts en desmantellar dos laboratoris de marihuana a la Marina Alta

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens i ha desmantellat dos laboratoris interiors de marihuana a la Marina Alta, amb registres a Oliva, Adsubia i la Vall de la Gallinera. Els arrestats estan investigats per delictes contra la salut pública, pertinença a grup criminal, armes i frau elèctric.
FILMOTECA D'ESTIU