Els Pelegrins de Les Useres: Una Tradició de Fe i Identitat cap a Sant Joan del Penyagolosa

Les Useres viu aquest cap de setmana una de les festivitats més rellevants del seu calendari cultural i religiós: la peregrinació a Sant Joan de Penyagolosa. Aquesta tradició s’ha mantingut viva durant segles, i el darrer divendres d’abril, un grup de 13 homes, que representen la figura de Jesucrist i els seus 12 apòstols, encarnen la figura dels ‘Pelegrins’. Els pelegrins d’enguany són: Alejandro Cabrera Eugenio, Adrián Edo Castaño, Sergi Francisco Garcés, José Vicente Aymerich Forés, Manuel Ortiz Bellés, Joan B. Royo Gual, Pau Castillo Mateu, Jordi Royo Gual, Pau Sos Sánchez, Luis Puerto Martí, Óscar Górriz Solsona, Jesús Campos Rochera i Rául Branchadell Tomás.

Aquest any, les edats dels Pelegrins oscil·len entre els 22 i els 51 anys. Ells van acompanyats per tres cantores, el rector, un representant de l’Ajuntament de Les Useres, els clavaris, el dipositari, les promeses i el grup de les càrregues. El ritual va començar de matinada, on, després d’una missa solemne, els participants han recorregut descalços sobre un mantell d’heura i en silenci els carrers del poble fins arribar al Filador. Allà, s’han calçat de nou abans d’iniciar el seu recorregut de 35 quilòmetres, implorant amb fervor pluja, pau i salut.

Segons l’alcalde de Les Useres, Jaime Martínez, “aquesta peregrinació no és només una expressió de fe, sinó que representa un símbol d’identitat col·lectiva“. Annex a això, destaca l’esforç dels veïns que, any rere any, assumeixen aquest camí amb lliurament i humilitat per mantenir viva una tradició que els connecta amb la seva història i arrels.

Els orígens d’aquesta peregrinació es remunten al segle XIV, consolidant-se com una de les més emblemàtiques de la província. Així mateix, ha rebut la distinció al Mèrit Cultural de la Generalitat Valenciana i el camí, conegut com el Monument Natural del Camí dels Pelegrins, atrau cada any a més devots.

Després de la ruta del divendres, el moment culminant de la peregrinació es produirà el dissabte al matí amb la Cerimònia del Perdó al santuari. Aquesta cerimònia, que rememora una tradició ancestral, és un acte que s’ha de mantenir en secret segons el costum, i cap dels Pelegrins pot revelar els detalls.

Després d’aquesta cerimònia, la comitiva iniciarà el seu camí de retorn a Les Useres. A través de la ruta que passa per Xodos, els pelegrins entraran de nou al poble en un emotiu acte de processó, finalitzant a l’Església de la Transfiguració del Senyor.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Casa 47 impulsa 44 noves vivendes de lloguer assequible en l’antiga Caserna d’Enginyers de València

Casa 47 encarrega la redacció del projecte per a construir 44 vivendes de lloguer assequible en l'àmbit de l'antiga Caserna d'Enginyers de València, que preveu un total de 438 pisos protegits.

Morant acusa el PP d’assumir el marc ideològic de l’extrema dreta en els seus pactes amb Vox

Diana Morant acusa el PP d'assumir el marc ideològic de l'extrema dreta i denúncia els pactes amb Vox i les crítiques de Catalá al procés de regularització d'immigrants.

Morant retrau a Pérez Llorca que no la cride per a parlar de finançament autonòmic

Diana Morant considera que a Juanfran Pérez Llorca no li interessa cridar-la per a tractar la reforma del finançament autonòmic i defén el model que reconeix l'infrafinançament valencià.

Bustinduy advertix a PP, Vox i Junts que seran responsables si cau la pròrroga de lloguers

Pablo Bustinduy alerta que el rebuig al decret que prorroga els contractes de lloguer pot expulsar a centenars de milers de famílies de les seues vivendes i disparar les rendes.

La Generalitat impulsa a l’octubre la trobada juvenil en homenatge a Miguel Hernández

La Generalitat celebrarà a l'octubre la trobada cultural La joventut del poeta, homenatge a Miguel Hernández, per a acostar la seua obra al públic jove després de substituir la tradicional Senda del Poeta.

Bustinduy celebra el retorn de Mónica Oltra i la veu com a possible alcaldessa de València

Pablo Bustinduy celebra la volta de Mónica Oltra a la política activa, destaca la il·lusió que ha generat i la presenta com a referent per a una València centrada en els seus veïns.

Rocanrola 2026 porta el millor hip hop nacional a Alacant amb més de cent artistes

Rocanrola 2026 reunirà a Alacant a més de cent artistes de rap i hip hop en cinc escenaris i més de trenta hores de música en directe, consolidant a la ciutat com a capital del gènere.

València invertirà més de 800.000 euros per a renovar la imatge i la llum del Mercat Central

L'Ajuntament de València impulsa un projecte de més de 800.000 euros per a netejar i restaurar les façanes del Mercat Central, recuperar els seus colors originals i millorar la il·luminació de l'edifici modernista.