Els Pelegrins de Les Useres: Una Tradició de Fe i Identitat cap a Sant Joan del Penyagolosa

Les Useres viu aquest cap de setmana una de les festivitats més rellevants del seu calendari cultural i religiós: la peregrinació a Sant Joan de Penyagolosa. Aquesta tradició s’ha mantingut viva durant segles, i el darrer divendres d’abril, un grup de 13 homes, que representen la figura de Jesucrist i els seus 12 apòstols, encarnen la figura dels ‘Pelegrins’. Els pelegrins d’enguany són: Alejandro Cabrera Eugenio, Adrián Edo Castaño, Sergi Francisco Garcés, José Vicente Aymerich Forés, Manuel Ortiz Bellés, Joan B. Royo Gual, Pau Castillo Mateu, Jordi Royo Gual, Pau Sos Sánchez, Luis Puerto Martí, Óscar Górriz Solsona, Jesús Campos Rochera i Rául Branchadell Tomás.

Aquest any, les edats dels Pelegrins oscil·len entre els 22 i els 51 anys. Ells van acompanyats per tres cantores, el rector, un representant de l’Ajuntament de Les Useres, els clavaris, el dipositari, les promeses i el grup de les càrregues. El ritual va començar de matinada, on, després d’una missa solemne, els participants han recorregut descalços sobre un mantell d’heura i en silenci els carrers del poble fins arribar al Filador. Allà, s’han calçat de nou abans d’iniciar el seu recorregut de 35 quilòmetres, implorant amb fervor pluja, pau i salut.

Segons l’alcalde de Les Useres, Jaime Martínez, «aquesta peregrinació no és només una expressió de fe, sinó que representa un símbol d’identitat col·lectiva«. Annex a això, destaca l’esforç dels veïns que, any rere any, assumeixen aquest camí amb lliurament i humilitat per mantenir viva una tradició que els connecta amb la seva història i arrels.

Els orígens d’aquesta peregrinació es remunten al segle XIV, consolidant-se com una de les més emblemàtiques de la província. Així mateix, ha rebut la distinció al Mèrit Cultural de la Generalitat Valenciana i el camí, conegut com el Monument Natural del Camí dels Pelegrins, atrau cada any a més devots.

Després de la ruta del divendres, el moment culminant de la peregrinació es produirà el dissabte al matí amb la Cerimònia del Perdó al santuari. Aquesta cerimònia, que rememora una tradició ancestral, és un acte que s’ha de mantenir en secret segons el costum, i cap dels Pelegrins pot revelar els detalls.

Després d’aquesta cerimònia, la comitiva iniciarà el seu camí de retorn a Les Useres. A través de la ruta que passa per Xodos, els pelegrins entraran de nou al poble en un emotiu acte de processó, finalitzant a l’Església de la Transfiguració del Senyor.

Últimes notícies

Chelva i Utiel freguen els 40 graus en una nova jornada de calor extrema

Les màximes han arribat hui fins als 39,8 graus en municipis de linterior de la província de València, en una jornada amb avís taronja dAemet per calor extrema. Ademuz ha tornat a batre el seu rècord de temperatura més alta en un mes de setembre.

Els col·lectius valencianistes criden a buidar Mestalla fins al minut 19 contra Lim

Diversos col·lectius d’aficionats del València CF han demanat que els abonats no entren a Mestalla davant del Barcelona fins al minut 19, en una nova protesta contra la gestió de Peter Lim i Meriton.

El nou finançament autonòmic tira avant amb el suport de Catalunya i Canàries

El Consell de Política Fiscal i Financera ha aprovat la proposta de reforma del finançament autonòmic de Hisenda amb el suport de Catalunya i Canàries, que preveu 20.975 milions d’euros addicionals per a les comunitats autònomes en 2027.

La companyia valenciana La Hongaresa celebra 30 anys amb l’estrena de ‘Coro’ a Buenos Aires

La Hongaresa, companyia de teatre de Puerto de Sagunto, complix 30 anys d’escenari i ho celebra a Buenos Aires amb l’estrena absoluta de ‘Coro’, després d’una intensa residència artística amb tres muntatges en cartell.

El PP exige que l’alcalde de Villena explique en Les Corts el robatori del tresor del museu

El PP ha sol·licitat que l’alcalde de Villena comparega en la comissió d’Educació i Cultura de Les Corts per detallar el robatori del tresor del MUVI i les mesures de seguretat del museu.

El Vila-real busca la primera victòria en La Ceràmica davant un Deportivo invicte

El Vila-real juga este dissabte el primer partit en La Ceràmica contra un Deportivo invicte i recent ascendit, amb la baixa sensible de Juan Foyth i el dubte de diversos titulars en tots dos equips.

TJ Shorts es presenta com a nou líder del vestidor del Valencia Basket

El base nord-americà amb passaport de Macedònia del Nord TJ Shorts s’ha presentat amb el Valencia Basket amb l’objectiu de liderar el projecte ‘taronja’ i reforçar la química del vestidor des del primer dia.

La jutgessa de la DANA nega una investigació prospectiva sobre Mazón

La jutgessa de Catarroja que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha rebutjat que existisca una investigació prospectiva sobre Carlos Mazón, recordant que és una persona aforada com a diputat autonòmic.