10.3 C
València
Diumenge, 28 desembre, 2025

La Fibromiàlgia, la malaltia ‘desconeguda’ que pateixen 20.000 persones a la Comunitat

Este divendres 12 de maig se celebra el Dia Internacional de la Fibromiàlgia, una malaltia que pateixen al voltant de 20.000 persones a la Comunitat Valenciana, tal com ha detallat este diari Minerva Morales, presidenta de l’Associació Valenciana d’Afectats de Fibromiàlgia (AVAFI). 

Esta patologia afecta més les dones que els homes i es caracteritza per un dolor generalitzat intens i crònic, una fatiga que no millora ni amb el repòs i insomni i “altres molts símptomes”, detalla Manuela González, vocal d’esta entitat. Així mateix, és d’etiologia desconeguda i afecta principalment les parts toves, és a dir, músculs, lligaments i tendons. 

Així mateix, tal com explica González entre els factors que poden desencadenar esta malaltia es troba “tindre un part traumàtic, un accident, tindre algun familiar amb malaltia greu o que haja tingut una mort súbdita”. Tot i això detalla que “hi ha molts desencadenants perquè realment no hi ha cap factor clau per saber d’on procedeix, ja que no hi ha cap investigació que ho demostri”.

Per tant, com s’identifica? Tal com ha detallat Morales el metge de família ha de ser el que inicia el diagnòstic i després d’això, “derivarà el pacient a l’especialista corresponent”. Després d’això, es fa una exploració física i es té en compte la història del pacient, ja que no hi ha proves definitives ni de radiodiagnòstic objectives per arribar a l’origen, per tant se sol diagnosticar “eliminant altres patologies”.

Què fer si has estat diagnosticat?

Pel que fa a les pautes a seguir, des de l’associació assenyalen les següents

1. Acceptar el dolor: El primer pas que cal fer és acceptar-la i assumir que formarà part de la nostra vida. 

2. Controlar les emocions i evitar sentiments de culpa perquè no es convertisquen en un problema afegit.

3. Controlar l’estrés, ja que este és la resposta de l’organisme davant d’una situació de conflicte, tensió i perill en situacions de la nostra vida. 

4. Evitar la fatiga, cal evitar realitzar un nombre excessiu de tasques, però tampoc s’ha de romandre inactiu, l’equilibri és el millor. 

5. Fer exercici, este manté en forma els músculs i posa a punt el sistema cardiovascular, afavoreix el terra i disminueix l’ansietat o la depressió. Tot i això, el millor per al control d’esta malaltia és fer exercici aeròbic com caminar, córrer, bicicleta o natació.

7. Protegir la salut i evitar consumir tabac, cafeïna, alcohol, automedicació, sobre pes i manca d’exercici anteriorment esmentada. 

8. Usar en tot moment els medicaments prescrits amb el metge amb precaució, ja que molts dels símptomes de la fibromiàlgia es poden agreujar si no se’n fa un bon ús. No obstant això, la majoria se solen receptar els anticonvulsionants, antidepressius analgèsics i antiinflamatoris. 

Últimes notícies

Rescatat un escalador en desprendre’s una cornisa en el Racó de Bonança d’Orihuela

Un escalador ha sigut rescatat amb ferides en el turmell en el Racó de Bonança després de desprendre's una cornisa. Els bombers han descendit per terreny escarpat i ho han entregat a una ambulància SVB per al seu trasllat a l'hospital.

Aemet eleva a taronja l’avís per pluges del diumenge a la província de València

Aemet ha elevat a taronja l'avís per pluges en tota la província de València per a este diumenge. L'episodi estarà actiu de 7 a 24 hores i deixarà acumulats molt intensos.

Les pluges del dissabte deixen fins a 76,8 l/m² en l’Albufera i 68 a Benicarló

La jornada ha deixat acumulats destacats en la Comunitat Valenciana, amb el major registre en l'Albufera. Aemet eleva a taronja l'avís a l'interior de València este diumenge.

El futbol es bolca amb Fernando Martín després del naufragi a Indonèsia

RFEF, LaLiga i nombrosos clubs han expressat el seu pesar per l'entrenador del València femení B i tres dels seus fills després d'un naufragi a Indonèsia. El rescat continua en marxa.

Desapareixen en un naufragi a Indonèsia un exfutbolista valencià i tres dels seus fills

Els quatre desapareguts després de l'enfonsament prop de l'illa de Padar són Fernando Martín Carreras, de 44 anys, i tres dels seus fills. La mare i una altra filla van ser rescatades i continua un operatiu de busca de 3 a 4 dies.

Luís Castro arriba al Llevant amb convicció i sense exigir fitxatges

El nou tècnic del Llevant firma fins a 2027 i fixa la permanència com a objectiu. Confia en la plantilla, no imposa reforços i incorpora a Vicente Iborra al seu cos tècnic.

Indonèsia reprendrà el diumenge la busca d’un espanyol i tres dels seus fills després d’un naufragi

Els equips de rescat reprendran el diumenge la busca d'un espanyol i tres dels seus fills desapareguts després del naufragi d'una embarcació prop de l'illa de Padar, a l'est de Bali. Les operacions s'han vist limitades per ones, corrents i pluges.

Quatre membres d’una família valenciana, desapareguts després d’un naufragi a Indonèsia

Quatre espanyols de València seguixen desapareguts després de l'enfonsament d'una embarcació turística prop de l'illa de Padar. Exteriors fa costat a les famílies i el rescat continua.