12.6 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

La Fibromiàlgia, la malaltia ‘desconeguda’ que pateixen 20.000 persones a la Comunitat

Este divendres 12 de maig se celebra el Dia Internacional de la Fibromiàlgia, una malaltia que pateixen al voltant de 20.000 persones a la Comunitat Valenciana, tal com ha detallat este diari Minerva Morales, presidenta de l’Associació Valenciana d’Afectats de Fibromiàlgia (AVAFI). 

Esta patologia afecta més les dones que els homes i es caracteritza per un dolor generalitzat intens i crònic, una fatiga que no millora ni amb el repòs i insomni i “altres molts símptomes”, detalla Manuela González, vocal d’esta entitat. Així mateix, és d’etiologia desconeguda i afecta principalment les parts toves, és a dir, músculs, lligaments i tendons. 

Així mateix, tal com explica González entre els factors que poden desencadenar esta malaltia es troba “tindre un part traumàtic, un accident, tindre algun familiar amb malaltia greu o que haja tingut una mort súbdita”. Tot i això detalla que “hi ha molts desencadenants perquè realment no hi ha cap factor clau per saber d’on procedeix, ja que no hi ha cap investigació que ho demostri”.

Per tant, com s’identifica? Tal com ha detallat Morales el metge de família ha de ser el que inicia el diagnòstic i després d’això, “derivarà el pacient a l’especialista corresponent”. Després d’això, es fa una exploració física i es té en compte la història del pacient, ja que no hi ha proves definitives ni de radiodiagnòstic objectives per arribar a l’origen, per tant se sol diagnosticar “eliminant altres patologies”.

Què fer si has estat diagnosticat?

Pel que fa a les pautes a seguir, des de l’associació assenyalen les següents

1. Acceptar el dolor: El primer pas que cal fer és acceptar-la i assumir que formarà part de la nostra vida. 

2. Controlar les emocions i evitar sentiments de culpa perquè no es convertisquen en un problema afegit.

3. Controlar l’estrés, ja que este és la resposta de l’organisme davant d’una situació de conflicte, tensió i perill en situacions de la nostra vida. 

4. Evitar la fatiga, cal evitar realitzar un nombre excessiu de tasques, però tampoc s’ha de romandre inactiu, l’equilibri és el millor. 

5. Fer exercici, este manté en forma els músculs i posa a punt el sistema cardiovascular, afavoreix el terra i disminueix l’ansietat o la depressió. Tot i això, el millor per al control d’esta malaltia és fer exercici aeròbic com caminar, córrer, bicicleta o natació.

7. Protegir la salut i evitar consumir tabac, cafeïna, alcohol, automedicació, sobre pes i manca d’exercici anteriorment esmentada. 

8. Usar en tot moment els medicaments prescrits amb el metge amb precaució, ja que molts dels símptomes de la fibromiàlgia es poden agreujar si no se’n fa un bon ús. No obstant això, la majoria se solen receptar els anticonvulsionants, antidepressius analgèsics i antiinflamatoris. 

Últimes notícies

La regidora que va insultar a Sánchez ha demanat disculpes i assumix la seua responsabilitat

Belén Navarro, regidora del PP a Vallanca, ha demanat disculpes després d'insultar a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol i ha assumit la seua responsabilitat. Ha admés que les seues paraules no van estar a l'altura del respecte degut en el debat polític.

El PSPV denuncia que la dona expulsada per insultar a Sánchez en un míting és regidora del PP

El PSPV-PSOE ha assenyalat que l'assistent que va anomenar 'fill de puta' a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol és una edil del PP de Vallanca. Els socialistes reclamen una condemna immediata i mesures al Partit Popular.

Un home es puja al sostre d’un avió a Manises i retarda dos hores un vol a Amsterdam

Un jove de 24 anys es va pujar al sostre d'un avió de Vueling en l'aeroport de Manises. L'aeronau, amb destinació Amsterdam, va enlairar dos hores més tard.

Fernando Esteso serà vetlat demà a València i l’enterrament serà a Saragossa

La capella ardent s'obrirà el dilluns a les 11.00 en el tanatori Mémora de València. L'enterrament serà a Saragossa en la més estricta intimitat, a petició de la família.

Fornals decidix en el 88 i el Betis venç 2-1 al València en La Cartoixa

El migcampista, que va entrar després del descans, va culminar una carrera de Deossa per a segellar un triomf que semblava escapar-se. La victòria col·loca als verd-i-blancs en la quinta posició.

Fornals decidix en el 88 i dona al Betis un triomf clau davant el València

El Betis va véncer 2-1 al València en La Cartoixa amb un gol de Pablo Fornals en el minut 88, després d'una cavalcada de Deossa, i es va ajudar a pujar a la quinta plaça.

Luis Rioja lamenta la derrota davant el Betis després del seu gol inicial

L'extrem del València va lamentar la derrota 2-1 en el camp del Betis malgrat obrir el marcador. Va destacar que l'equip va competir bé i va demanar quedar-se amb el positiu.

101-65: el València Basket va arrasar al Hiopos Lleida amb una pluja primerenca de triples

El València Basket va firmar 12 triples al descans (55%) i va deixar el partit vist per a sentència abans de l'intermedi. El Lleida, sense Diagne en la segona part, va claudicar.