La Fibromiàlgia, la malaltia ‘desconeguda’ que pateixen 20.000 persones a la Comunitat

Este divendres 12 de maig se celebra el Dia Internacional de la Fibromiàlgia, una malaltia que pateixen al voltant de 20.000 persones a la Comunitat Valenciana, tal com ha detallat este diari Minerva Morales, presidenta de l’Associació Valenciana d’Afectats de Fibromiàlgia (AVAFI). 

Esta patologia afecta més les dones que els homes i es caracteritza per un dolor generalitzat intens i crònic, una fatiga que no millora ni amb el repòs i insomni i “altres molts símptomes”, detalla Manuela González, vocal d’esta entitat. Així mateix, és d’etiologia desconeguda i afecta principalment les parts toves, és a dir, músculs, lligaments i tendons. 

Així mateix, tal com explica González entre els factors que poden desencadenar esta malaltia es troba “tindre un part traumàtic, un accident, tindre algun familiar amb malaltia greu o que haja tingut una mort súbdita”. Tot i això detalla que “hi ha molts desencadenants perquè realment no hi ha cap factor clau per saber d’on procedeix, ja que no hi ha cap investigació que ho demostri”.

Per tant, com s’identifica? Tal com ha detallat Morales el metge de família ha de ser el que inicia el diagnòstic i després d’això, “derivarà el pacient a l’especialista corresponent”. Després d’això, es fa una exploració física i es té en compte la història del pacient, ja que no hi ha proves definitives ni de radiodiagnòstic objectives per arribar a l’origen, per tant se sol diagnosticar “eliminant altres patologies”.

Què fer si has estat diagnosticat?

Pel que fa a les pautes a seguir, des de l’associació assenyalen les següents

1. Acceptar el dolor: El primer pas que cal fer és acceptar-la i assumir que formarà part de la nostra vida. 

2. Controlar les emocions i evitar sentiments de culpa perquè no es convertisquen en un problema afegit.

3. Controlar l’estrés, ja que este és la resposta de l’organisme davant d’una situació de conflicte, tensió i perill en situacions de la nostra vida. 

4. Evitar la fatiga, cal evitar realitzar un nombre excessiu de tasques, però tampoc s’ha de romandre inactiu, l’equilibri és el millor. 

5. Fer exercici, este manté en forma els músculs i posa a punt el sistema cardiovascular, afavoreix el terra i disminueix l’ansietat o la depressió. Tot i això, el millor per al control d’esta malaltia és fer exercici aeròbic com caminar, córrer, bicicleta o natació.

7. Protegir la salut i evitar consumir tabac, cafeïna, alcohol, automedicació, sobre pes i manca d’exercici anteriorment esmentada. 

8. Usar en tot moment els medicaments prescrits amb el metge amb precaució, ja que molts dels símptomes de la fibromiàlgia es poden agreujar si no se’n fa un bon ús. No obstant això, la majoria se solen receptar els anticonvulsionants, antidepressius analgèsics i antiinflamatoris. 

Últimes notícies

Diana Morant agraïx a Ana Barceló la seua tasca després de renunciar a repetir com a alcaldessa d’Alacant

La ministra Diana Morant ha reconegut públicament el treball i el compromís d’Ana Barceló després que l’exconsellera de Sanitat haja anunciat que no repetirà com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027. La líder del PSPV ha destacat en xarxes socials la seua manera de fer política, centrada a millorar la vida de la gent.

Cullera activa un macrodispositiu amb 700 efectius per al festival Zevra

Cullera ha activat un dispositiu especial de més de 700 persones per garantir la seguretat del Zevra Festival, que espera més de 150.000 assistents en tres dies. L’Ajuntament remarca l’esforç de coordinació entre cossos policials i administracions per assegurar convivència i resposta ràpida davant emergències.

Les màximes es moderen al final de la tercera onada de calor però freguen encara els 40 graus

Les màximes han baixat fins a nou graus en la Comunitat Valenciana respecte a dijous, però moltes poblacions continuen acostant-se als 40. Requena, Beneixama, Teresa de Cofrentes i Alcoi han tornat a registrar valors molt alts.

PSPV i Compromís carreguen contra la deriva racista de PP i Vox en la llei d’acompanyament

PSPV i Compromís han acusat PP i Vox d’impulsar una deriva racista i xenòfoba en la llei d’acompanyament als pressupostos de la Generalitat i han anunciat mesures com un recurs d’inconstitucionalitat. Les crítiques se centren en la introducció del principi de prioritat nacional en normes socials com la Renda Valenciana d’Inclusió i la Llei de Serveis Socials.

Josan Ferrández seguirà un any més com a capità de l’Elx

L’Elx ha confirmat la renovació per una temporada del capità Josan Ferrández, que encadenarà així el seu desé curs al primer equip franjiverd.

PP i Vox blinden la ‘prioritat nacional’ en ajudes socials i funció pública

PP i Vox han pactat una trentena d'esmenes a la llei d'acompanyament perquè la 'prioritat nacional' regisca l'accés a prestacions socials i introduïxen noves obligacions en la funció pública, com treballar amb el rostre descobert.

El PP veu en el relleu de Barceló un intent del PSOE d’evitar un nou desastre electoral a Alacant

La portaveu del PP a Alacant, Mari Carmen de España, interpreta la renúncia d’Ana Barceló a repetir com a candidata a l’Alcaldia el 2027 com un moviment desesperat del PSOE per frenar un altre mal resultat a la ciutat.

El Consell rebutja la quita com a parxe i reclama una solució global a la infrafinançació

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, considera que la quita de 11.000 milions plantejada pel Govern central és només un parxe i reclama un nou model de finançament autonòmic pactat per totes les comunitats, amb un fons de nivellació.