7.9 C
València
Dimarts, 23 desembre, 2025

La Fibromiàlgia, la malaltia ‘desconeguda’ que pateixen 20.000 persones a la Comunitat

Este divendres 12 de maig se celebra el Dia Internacional de la Fibromiàlgia, una malaltia que pateixen al voltant de 20.000 persones a la Comunitat Valenciana, tal com ha detallat este diari Minerva Morales, presidenta de l’Associació Valenciana d’Afectats de Fibromiàlgia (AVAFI). 

Esta patologia afecta més les dones que els homes i es caracteritza per un dolor generalitzat intens i crònic, una fatiga que no millora ni amb el repòs i insomni i “altres molts símptomes”, detalla Manuela González, vocal d’esta entitat. Així mateix, és d’etiologia desconeguda i afecta principalment les parts toves, és a dir, músculs, lligaments i tendons. 

Així mateix, tal com explica González entre els factors que poden desencadenar esta malaltia es troba “tindre un part traumàtic, un accident, tindre algun familiar amb malaltia greu o que haja tingut una mort súbdita”. Tot i això detalla que “hi ha molts desencadenants perquè realment no hi ha cap factor clau per saber d’on procedeix, ja que no hi ha cap investigació que ho demostri”.

Per tant, com s’identifica? Tal com ha detallat Morales el metge de família ha de ser el que inicia el diagnòstic i després d’això, “derivarà el pacient a l’especialista corresponent”. Després d’això, es fa una exploració física i es té en compte la història del pacient, ja que no hi ha proves definitives ni de radiodiagnòstic objectives per arribar a l’origen, per tant se sol diagnosticar “eliminant altres patologies”.

Què fer si has estat diagnosticat?

Pel que fa a les pautes a seguir, des de l’associació assenyalen les següents

1. Acceptar el dolor: El primer pas que cal fer és acceptar-la i assumir que formarà part de la nostra vida. 

2. Controlar les emocions i evitar sentiments de culpa perquè no es convertisquen en un problema afegit.

3. Controlar l’estrés, ja que este és la resposta de l’organisme davant d’una situació de conflicte, tensió i perill en situacions de la nostra vida. 

4. Evitar la fatiga, cal evitar realitzar un nombre excessiu de tasques, però tampoc s’ha de romandre inactiu, l’equilibri és el millor. 

5. Fer exercici, este manté en forma els músculs i posa a punt el sistema cardiovascular, afavoreix el terra i disminueix l’ansietat o la depressió. Tot i això, el millor per al control d’esta malaltia és fer exercici aeròbic com caminar, córrer, bicicleta o natació.

7. Protegir la salut i evitar consumir tabac, cafeïna, alcohol, automedicació, sobre pes i manca d’exercici anteriorment esmentada. 

8. Usar en tot moment els medicaments prescrits amb el metge amb precaució, ja que molts dels símptomes de la fibromiàlgia es poden agreujar si no se’n fa un bon ús. No obstant això, la majoria se solen receptar els anticonvulsionants, antidepressius analgèsics i antiinflamatoris. 

Últimes notícies

Pérez Llorca demana negociar noves normes del transvasament Tajo-Segura i exigix inversions clau

El president ha reclamat al Govern reobrir la negociació sobre les regles del Tajo-Segura amb criteris tècnics i tracte igual per als regants. Ha lligat la petició a un paquet de mesures en finançament, aigua, infraestructures, vivenda, sanitat i fiscalitat per a la província d'Alacant i la Comunitat Valenciana.

Pérez Llorca demana negociar noves normes d’explotació del transvasament Tajo-Segura

El president ha sol·licitat al Govern obrir una negociació amb comunitats i regants per a revisar les regles del transvasament amb criteris tècnics. També ha reclamat modernitzar regadius del Tajo i ha anunciat avanços en simplificació administrativa i sanitat.

Cauen les màximes en la Comunitat Valenciana i el topall queda en 14,7 a Torreblanca

Les màximes han baixat de forma generalitzada respecte al diumenge: cap observatori ha aconseguit els 15 graus i el valor més alt ha sigut 14,7 a Torreblanca.

El Marq exposa per primera vegada restes de canibalisme ritual trobats en una cova d’Alacant

El Museu Arqueològic d'Alacant ha inaugurat la mostra 'Rituals de pastors' amb els resultats de les excavacions en la Cova del Randero, primer indici de canibalisme ritual neolític del Llevant. Les restes, interpretats com un ritu funerari no violent, s'han vinculat al dol en comunitats pastorals.

La Sindicatura de Comptes avala l’infrafinançament de la Generalitat en la seua auditoria

La Sindicatura de Comptes assenyala que els ingressos del sistema autonòmic són inferiors als d'un model equitatiu i recolza la reforma del finançament. L'informe afig dèficit estatal en dependència, gastos sanitaris no compensats i l'impacte de la DANA amb crèdits reembossables.

PP i Vox rebutgen activar la Zona de Baixes Emissions a València

El ple municipal ha rebutjat implantar immediatament la ZBE i ha aprovat demanar el cessament de Pilar Bernabé. L'oposició ha vist caure les seues mocions de mobilitat.

Quatre persones ateses per fum i cremades en un incendi de vivenda a València

Quatre persones han resultat ferides lleus per inhalació de fum i cremades en un incendi al carrer Rodríguez de Cepeda de València. Van ser assistides i traslladades a l'Hospital Clínic de València.

La Comunitat Valenciana s’emporta 47,35 milions en la Loteria de Nadal, només l’11% del gastat

La Comunitat Valenciana ha obtingut 47,35 milions en el sorteig de Nadal, a penes el 11,13% del gastat. L'absència de la Grossa ha limitat el retorn.