La UA desenvolupa un biosensor capaç d’indicar si un aliment fresc està en bon estat per al seu consum

Es tracta d’un sensor que canvia de color, fet a partir de deixalles alimentàries de taronja sanguina i de remolatxa

ALACANT, 30 (EUROPA PRESS)

El Grup d’Anàlisi de Polímers i Nanomateriales (Nanobiopol) de la Universitat d’Alacant (UA) ha desenvolupat una tecnologia que millora l’envasament d’aliments aprofitant les deixalles de la indústria agroalimentària. Es tracta d’un biosensor colorimètric, és a dir que canvia de color, a partir de residus de taronja sanguina, pròpia de la Comunitat Valenciana i amb una producció de desaprofitaments anual d’una tona, i de remolatxa.

Este nou material intel·ligent i biodegradable és una pel·lícula transparent que té la capacitat d’actuar com a sensor i oferir al consumidor una informació addicional sobre l’estat de l’aliment envasat, segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat.

«Quan un producte ric en proteïnes es comença a descompondre canvia la seua estructura química i es formen uns compostos volàtils nitrogenats en l’atmosfera de l’envàs, traduint-se en un canvi de color del material dissenyat», han explicat els investigadors de la UA María Carmen Garrigós i Alfonso Jiménez.

Els responsables de l’avanç han subratllat els colors rojos o rosats inicials indiquen que l’aliment fresc es troba «en perfectes condicions», però si el sensor passa a colors grocs o verdosos és perquè el producte està «en procés de deterioració».

Només amb incorporar una petita peça d’este sensor en l’envàs que continga l’aliment, tant les distribuïdores com els establiments que treballen amb productes frescos envasaments o venuts al pes poden oferir al consumidor una garantia de seguretat alimentària que complementa les dates de consum preferent, contribuint, a més, a disminuir el desaprofitament alimentari.

CARACTERÍSTIQUES

Els investigadors de la UA han seleccionat la taronja sanguina, caracteritzada per un color roig intens, i la remolatxa pels seus potencials característiques químiques. En concret, han obtingut extractes actius rics en polifenoles, antocianines o betalaines, utilitzant tècniques d’extracció ràpides, sostenibles i eficients basades en microones a partir de la pela i la polpa de la taronja, i de la tija i la pell de la remolatxa.

En el cas de les taronges sanguinas, aquestes són riques en antocianinas, substàncies antioxidants sensibles als canvis de pH que permeten monitorizar la degradació dels aliments rics en proteïnes tals com el pollastre, el peix o el marisc.

Així mateix, també s’han utilitzat betalaines, presents en la remolatxa, unes substàncies que també posseeixen un gran poder antioxidant i que responen tant als canvis de pH com als canvis de la temperatura.

«En este últim cas, si es trenca la cadena de fred durant el transport d’un aliment, el sensor detectaria si s’ha produït un canvi de temperatura brusc que puga alterar la qualitat i seguretat del producte fresc», han assenyalat els investigadors de la UA.

La troballa d’este sensor intel·ligent s’emmarca en el projecte ‘Nous materials multicapa per a sistemes d’envasament intel·ligent d’aliments amb biosensors sensibles a pH (Multisens)’, coordinat per les universitats d’Alacant i Politècnica de València, i finançat en la convocatòria 2020 de Projectes de R+D+i de l’Agència Estatal d’Investigació i el Ministeri de Ciència i Innovació.

El grup de recerca d’Anàlisi de Polímers i Nanomaterials de la UA es dedica a l’estudi de nous biomaterials procedents de fonts naturals i amb característiques biodegradables.

Des de la seua creació, l’equip de treball ha centrat els seus esforços en el desenvolupament de noves formulacions de sistemes actius per a l’envasament d’aliments, i ha anat articulant un àrea de biopolímers per a contribuir a la reducció de diferents tipus de residus generats, contribuint a l’economia circular.

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat un pressupost alternatiu per a 2026 que reorienta 753 milions a sanitat, educació, vivenda i serveis socials, i que fixa les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions previstos en el nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.