L’abstenció de Vox impedix que el Congrés aprove una moció del PP contra el finançament singular català

Els de Abascal faciliten que el Govern salve la primera votació en el Ple sobre finançament autonòmic després del seu pacte amb ERC

MADRID, 11 (EUROPA PRESS)

L’abstenció de Vox ha impedit este dimecres que el Congrés aprove una moció del PP que demanava que el finançament autonòmic es treballe des de la «multilateralitat», permetent així que el Govern salvara la primera votació que tenia lloc al Ple de la Càmera sobre esta qüestió des que va signar el seu pacte amb ERC per a un finançament singular per a Catalunya.

El text del PP s’havia registrat al juliol, abans que Esquerra i el PSC segellaren el seu acord, però s’ha votat en la primera sessió plenària del nou curs polític.

Així, la primera votació sobre este assumpte al Congrés s’ha saldat amb els 171 vots en contra de PSOE, Sumar, ERC, Bildu, PNB, Podem i BNG. A favor s’han posicionat el PP, CC i UPN (139 vots). Si els 33 de Vox hagueren recolzat el text, la moció s’hauria aprovat. Del seu costat, Junts no ha participat en la votació posat que els seus diputats han abandonat el Congrés per a participar a Catalunya en les mobilitzacions per la Diada, mentre que l’exministre socialista José Luis Ábalos s’ha abstingut.

EL SISTEMA ESTÀ CADUCAT

El sotssecretari d’Economia del PP, Juan Bravo, ha censurat les «cessions vergonyants» d’un PSOE que s’ha proposat «trencar» el sistema de finançament a canvi de mantenir-se en la cadira i ha reclamat que des del Govern «siguen honests» i no es «amaguen», perquè ERC ja ha deixat clar que l’acord pactat és un «concert» negociat de manera «bilateral» per a Catalunya.

Al fil d’esta qüestió, la diputada de CC, Cristina Valido, ha destacat l'»urgència» d’asseure’s a debatre una reforma del sistema de finançament «caducat» però ha advocat per fer-ho «junts» i des de la «multilateralitat» i la «transparència». «Òbriguen el debat amb valentia i no per la porta de darrere», ha reclamat.

També des de Vox, el diputat Jacobo Robatto ha recolzat que des del PP s’assenyale els «atropellaments» de Pedro Sánchez, no obstant això ha censurat que des de la bancada ‘popular’ critiquen el finançament singular de Catalunya però seguisquen defensant el ‘contingent basc’ perquè el principi d’igualtat ha de prevaldre «entre regions».

«ANTICATALANISME» DEL PP

En contra de la iniciativa, la diputada del PSOE Alicia Álvarez ha lamentat que el PP només faça «propostes buides» i ha posat com a exemple la falta de «solidaritat» del PP a l’hora de donar resposta a la crisi migratòria. «El compromís del Govern és ferm», ha reiterat Álvarez i ha recordat que el cap de l’Executiu li va proposar a l’inici de la legislatura al líder del PP la creació d’un grup de treball per a abordar la reforma del sistema de finançament i no van obtenir cap resposta.

De la seua part, la diputada d’ERC Teresa Jordà ha ratllat de «incendiària» dels ‘populars’ ja que, al seu juí, la qual cosa busca és carregar-se la possibilitat d’usar «la força de les urnes per a negociar i portar a acords». «Estem molt cansats del seu anticatalanisme com a motor electoral», ha retret i ha defensat l’acord aconseguit amb el PSC situant-ho com l’eina per a poder acabar amb la «injustícia del dèficit fiscal» que patix Catalunya.

La portaveu adjunta de Sumar i diputada de Compromís, Àgueda Micó, ha reivindicat la necessitat de treballar per un sistema de finançament que acabe amb la «desigualtat» que patixen algunes comunitats autònomes i que ni PP ni PSOE s’han atrevit a reformar per la «falta de voluntat» o de «valentia política». Així mateix, ha carregat contra el PP per intentar «confrontar uns territoris amb uns altres».

Últimes notícies

Fortes tempestes al nord d’Alacant i pluja feble a la zona de l’incendi de Tírig

Les pluges de la vesprada han deixat més de 50 litres per metre quadrat en punts d’Alacant i tempestes ara al nord de Castelló, amb pluja feble sobre la zona de l’incendi forestal de Tírig, ja estabilitzat.

Controlat l’incendi de Jalance i estabilitzat el d’Enguera després d’una evolució favorable

L’incendi forestal declarat a Jalance ja està controlat i el d’Enguera es troba estabilitzat, després d’unes hores de treball intens dels bombers i amb el suport de mitjans aeris.

El fort temporal causa danys materials a l’Alcoià i altres comarques d’Alacant

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant han fet 37 intervencions per forts vents i tempestes, amb Alcoy com a municipi més afectat. El temporal ha causat danys materials en tendals, teulades, cablejats i arbrat, així com problemes de circulació.

Tempestes molt intenses amb pedra i ratxes violentes en l’interior d’Alacant i València

L’interior nord d’Alacant i el sud de València han registrat esta vesprada tempestes molt breus però intenses, amb pedra i ratxes de vent que han arribat als 116 km/h a Villena.

El foc de Tírig queda estabilitzat després de cremar 810 hectàrees

L’incendi forestal declarat divendres a Tírig ha quedat estabilitzat este dilluns de vesprada, després d’afectar 810 hectàrees entre Tírig i Catí. Les persones desallotjades ja poden tornar a casa i la UME comença el repliegue cap a Bétera.

El València CF afegix un amistós contra el Teruel per l’ajornament de LaLiga

El València CF ha programat un nou amistós davant el Teruel este dimecres 12 d’agost a Paterna, després que s’haja retardat una setmana el seu debut en LaLiga davant el Betis. L’equip de Carlos Corberán aprofitarà així per sumar minuts i arribar amb més ritme a l’estrena oficial contra el Celta a Mestalla.

Condemna per l’agressió homòfoba a Benialí i suport a les menors atacades

La vicepresidenta Susana Camarero ha condemnat l’agressió homòfoba patida per diverses menors a Benialí, a la Vall de Gallinera, i ha oferit suport institucional, atenció especialitzada i acompanyament a les joves i a les seues famílies.

Els veïns de Catí desallotjats per l’incendi ja poden tornar a casa

Els veïns de Catí evacuats per l’incendi forestal han pogut tornar hui a les seues vivendes després de la bona evolució de l’extinció. La Generalitat recomana el retorn abans de les 17.00 hores per l’arribada de tempestes fortes a l’interior de Castelló i València.