L’abstenció de Vox impedix que el Congrés aprove una moció del PP contra el finançament singular català

Els de Abascal faciliten que el Govern salve la primera votació en el Ple sobre finançament autonòmic després del seu pacte amb ERC

MADRID, 11 (EUROPA PRESS)

L’abstenció de Vox ha impedit este dimecres que el Congrés aprove una moció del PP que demanava que el finançament autonòmic es treballe des de la «multilateralitat», permetent així que el Govern salvara la primera votació que tenia lloc al Ple de la Càmera sobre esta qüestió des que va signar el seu pacte amb ERC per a un finançament singular per a Catalunya.

El text del PP s’havia registrat al juliol, abans que Esquerra i el PSC segellaren el seu acord, però s’ha votat en la primera sessió plenària del nou curs polític.

Així, la primera votació sobre este assumpte al Congrés s’ha saldat amb els 171 vots en contra de PSOE, Sumar, ERC, Bildu, PNB, Podem i BNG. A favor s’han posicionat el PP, CC i UPN (139 vots). Si els 33 de Vox hagueren recolzat el text, la moció s’hauria aprovat. Del seu costat, Junts no ha participat en la votació posat que els seus diputats han abandonat el Congrés per a participar a Catalunya en les mobilitzacions per la Diada, mentre que l’exministre socialista José Luis Ábalos s’ha abstingut.

EL SISTEMA ESTÀ CADUCAT

El sotssecretari d’Economia del PP, Juan Bravo, ha censurat les «cessions vergonyants» d’un PSOE que s’ha proposat «trencar» el sistema de finançament a canvi de mantenir-se en la cadira i ha reclamat que des del Govern «siguen honests» i no es «amaguen», perquè ERC ja ha deixat clar que l’acord pactat és un «concert» negociat de manera «bilateral» per a Catalunya.

Al fil d’esta qüestió, la diputada de CC, Cristina Valido, ha destacat l'»urgència» d’asseure’s a debatre una reforma del sistema de finançament «caducat» però ha advocat per fer-ho «junts» i des de la «multilateralitat» i la «transparència». «Òbriguen el debat amb valentia i no per la porta de darrere», ha reclamat.

També des de Vox, el diputat Jacobo Robatto ha recolzat que des del PP s’assenyale els «atropellaments» de Pedro Sánchez, no obstant això ha censurat que des de la bancada ‘popular’ critiquen el finançament singular de Catalunya però seguisquen defensant el ‘contingent basc’ perquè el principi d’igualtat ha de prevaldre «entre regions».

«ANTICATALANISME» DEL PP

En contra de la iniciativa, la diputada del PSOE Alicia Álvarez ha lamentat que el PP només faça «propostes buides» i ha posat com a exemple la falta de «solidaritat» del PP a l’hora de donar resposta a la crisi migratòria. «El compromís del Govern és ferm», ha reiterat Álvarez i ha recordat que el cap de l’Executiu li va proposar a l’inici de la legislatura al líder del PP la creació d’un grup de treball per a abordar la reforma del sistema de finançament i no van obtenir cap resposta.

De la seua part, la diputada d’ERC Teresa Jordà ha ratllat de «incendiària» dels ‘populars’ ja que, al seu juí, la qual cosa busca és carregar-se la possibilitat d’usar «la força de les urnes per a negociar i portar a acords». «Estem molt cansats del seu anticatalanisme com a motor electoral», ha retret i ha defensat l’acord aconseguit amb el PSC situant-ho com l’eina per a poder acabar amb la «injustícia del dèficit fiscal» que patix Catalunya.

La portaveu adjunta de Sumar i diputada de Compromís, Àgueda Micó, ha reivindicat la necessitat de treballar per un sistema de finançament que acabe amb la «desigualtat» que patixen algunes comunitats autònomes i que ni PP ni PSOE s’han atrevit a reformar per la «falta de voluntat» o de «valentia política». Així mateix, ha carregat contra el PP per intentar «confrontar uns territoris amb uns altres».

Últimes notícies

Cauen nou detinguts i 40 armes requisades en una xarxa d’armes liderada des de presó

Els Mossos d'Esquadra han desarticulat una banda de tràfic d’armes dirigida des d’una presó de Barcelona, amb nou detinguts i més de quaranta armes decomissades.

Morant tanca files amb Mascarell i denuncia l’“assetjament” del PP al PSPV

Diana Morant referma el seu suport a Vicent Mascarell després que un jutjat haja obert juí oral contra ell per presumptes calúmnies al PP i critica el clima d’odi en la política espanyola.

Un pescador salva una tortuga marina enredada en una boia davant Port de Sagunt

Una tortuga marina ha sigut rescatada davant la costa de Port de Sagunt gràcies a l’avís d’un pescador recreatiu, després d’aparéixer enredada en una boia i diversos caps. L’animal ha ingressat a l’ARCA del Mar de l’Oceanogràfic de València amb lesions al coll i a les aletes, però sense danys ossis aparents.

Aemet activa l’avís roig per 42 graus al sud del litoral de València i Alacant este dijous

Aemet ha activat per a este dijous l’avís roig al litoral sud de València i d’Alacant per màximes de fins a 42 graus, amb altres avisos taronja i grocs per calor extrema i tempestes a tot el territori valencià.

Gonzalo Villar confia en un Elx fort per a iniciar LaLiga amb garanties

El migcampista de lElx Gonzalo Villar remarca la duresa de la pretemporada amb Martín Anselmi per a arribar en les millors condicions a LaLiga i mantindre la mentalitat guanyadora del tram final del curs passat.

Dos jugadors del València Basket, citats amb Espanya per a la finestra del Mundial 2027

Álvaro Cárdenas i Mario Saint-Supéry formen part de la llista de quinze jugadors que ha cridat Chus Mateo per a la finestra de classificació del Mundial 2027 del mes dagost.

Més de la mitat dels bebés menors d’un any ja està escolaritzada a Espanya

Gairebé huit de cada deu xiquets menors de dos anys estan escolaritzats a Espanya i el 52 % dels bebés d’un any acuden a escoles infantils, mentres el Ministeri d’Educació prepara una llei per a dignificar la professió de les educadores.

Pérez Llorca anuncia per a dijous una gran notícia per al futur de Ford Almussafes

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha avançat que este dijous es coneixerà una gran notícia per al futur de la planta de Ford a Almussafes, en una jornada en què està prevista també la visita de Pedro Sánchez.