L’abstenció de Vox impedix que el Congrés aprove una moció del PP contra el finançament singular català

Els de Abascal faciliten que el Govern salve la primera votació en el Ple sobre finançament autonòmic després del seu pacte amb ERC

MADRID, 11 (EUROPA PRESS)

L’abstenció de Vox ha impedit este dimecres que el Congrés aprove una moció del PP que demanava que el finançament autonòmic es treballe des de la «multilateralitat», permetent així que el Govern salvara la primera votació que tenia lloc al Ple de la Càmera sobre esta qüestió des que va signar el seu pacte amb ERC per a un finançament singular per a Catalunya.

El text del PP s’havia registrat al juliol, abans que Esquerra i el PSC segellaren el seu acord, però s’ha votat en la primera sessió plenària del nou curs polític.

Així, la primera votació sobre este assumpte al Congrés s’ha saldat amb els 171 vots en contra de PSOE, Sumar, ERC, Bildu, PNB, Podem i BNG. A favor s’han posicionat el PP, CC i UPN (139 vots). Si els 33 de Vox hagueren recolzat el text, la moció s’hauria aprovat. Del seu costat, Junts no ha participat en la votació posat que els seus diputats han abandonat el Congrés per a participar a Catalunya en les mobilitzacions per la Diada, mentre que l’exministre socialista José Luis Ábalos s’ha abstingut.

EL SISTEMA ESTÀ CADUCAT

El sotssecretari d’Economia del PP, Juan Bravo, ha censurat les «cessions vergonyants» d’un PSOE que s’ha proposat «trencar» el sistema de finançament a canvi de mantenir-se en la cadira i ha reclamat que des del Govern «siguen honests» i no es «amaguen», perquè ERC ja ha deixat clar que l’acord pactat és un «concert» negociat de manera «bilateral» per a Catalunya.

Al fil d’esta qüestió, la diputada de CC, Cristina Valido, ha destacat l'»urgència» d’asseure’s a debatre una reforma del sistema de finançament «caducat» però ha advocat per fer-ho «junts» i des de la «multilateralitat» i la «transparència». «Òbriguen el debat amb valentia i no per la porta de darrere», ha reclamat.

També des de Vox, el diputat Jacobo Robatto ha recolzat que des del PP s’assenyale els «atropellaments» de Pedro Sánchez, no obstant això ha censurat que des de la bancada ‘popular’ critiquen el finançament singular de Catalunya però seguisquen defensant el ‘contingent basc’ perquè el principi d’igualtat ha de prevaldre «entre regions».

«ANTICATALANISME» DEL PP

En contra de la iniciativa, la diputada del PSOE Alicia Álvarez ha lamentat que el PP només faça «propostes buides» i ha posat com a exemple la falta de «solidaritat» del PP a l’hora de donar resposta a la crisi migratòria. «El compromís del Govern és ferm», ha reiterat Álvarez i ha recordat que el cap de l’Executiu li va proposar a l’inici de la legislatura al líder del PP la creació d’un grup de treball per a abordar la reforma del sistema de finançament i no van obtenir cap resposta.

De la seua part, la diputada d’ERC Teresa Jordà ha ratllat de «incendiària» dels ‘populars’ ja que, al seu juí, la qual cosa busca és carregar-se la possibilitat d’usar «la força de les urnes per a negociar i portar a acords». «Estem molt cansats del seu anticatalanisme com a motor electoral», ha retret i ha defensat l’acord aconseguit amb el PSC situant-ho com l’eina per a poder acabar amb la «injustícia del dèficit fiscal» que patix Catalunya.

La portaveu adjunta de Sumar i diputada de Compromís, Àgueda Micó, ha reivindicat la necessitat de treballar per un sistema de finançament que acabe amb la «desigualtat» que patixen algunes comunitats autònomes i que ni PP ni PSOE s’han atrevit a reformar per la «falta de voluntat» o de «valentia política». Així mateix, ha carregat contra el PP per intentar «confrontar uns territoris amb uns altres».

Últimes notícies

Pérez Llorca considera que la vaga de docents ja no té sentit en plena negociació

Juanfran Pérez Llorca afirma que la vaga del professorat valencià ha perdut sentit perquè la Generalitat manté la negociació oberta i mostra voluntat d'acord.

Pérez Llorca defén que els pròxims pressupostos faran justícia fiscal a la societat valenciana

Juanfran Pérez Llorca anuncia que els pròxims pressupostos de la Generalitat Valenciana inclouran una rebaixa fiscal i millores salarials per a docents, que, sosté, iniciaran una etapa de major justícia fiscal en la Comunitat.

Paco Roca denuncia el plagi d’un cartell seu i alerta de l’ús indegut de la IA

Paco Roca denuncia el plagi del cartell de la 60 Fira del Llibre de València en un anunci de la Fira del Llibre de San Martín de la Vega i advertix del risc d'usar IA vulnerant drets d'autor.

Educació i sindicats xoquen per les ràtios i la Conselleria prepara una nova proposta

La Conselleria d'Educació i els sindicats docents mantenen el seu desacord sobre la reducció de ràtios i l'administració es compromet a presentar una nova proposta mentres continua la vaga indefinida.

La regidora de Vox a València Cecilia Herrero serà jutjada per un delicte d’odi

L'Audiència de València manté el processament de la regidora de Vox Cecilia Herrero per un presumpte delicte d'odi per missatges reiterats contra migrants, col·lectiu LGTBI i persones amb discapacitat.

Educació precisa que la revisió salarial pactada amb ANPE i CSIF cobrirà els 200 euros fins a 2028

Educació aclarix en la taula sectorial que l'actualització conforme a l'IPC afectarà el total dels 200 euros de pujada del complement específic pactats amb ANPE i CSIF fins a 2028, i no sols a l'últim tram de 50 euros.

Dos nous crebalossos reforcen la reintroducció en la Tinença de Benifassà

Dos nous exemplars de crebalossos s'incorporen al projecte de reintroducció en la Tinença de Benifassà, que busca consolidar una població estable d'esta au en perill d'extinció.

Un bomber critica que en la dana no s’activara a tota la plantilla i solo es demanaren voluntaris

Un bomber de la Unitat de Xàtiva va declarar com a testimoni que, durant la dana en la qual van morir 230 persones, s'hauria d'haver activat a tota la plantilla i no sols haver demanat voluntaris.