‘Les probabilitats són reduïdes però no zero’: Guàrdia Civil busca de nou un desaparegut per la dana a Quart

VALÈNCIA, 24 (EUROPA PRESS)

Un dispositiu de la Guàrdia Civil integrat per personal del Grup de Reserva i Seguretat (GRS), del servici de Muntanya, el Cinològic i drons s’han desplaçat este divendres de nou cap a la zona del barranc del Poyo, a l’altura del polígon industrial de Loriguilla, al terme de Quart de Poblet, per a buscar de nou a una de les tres persones que romanen desaparegudes després de la dana.

Així ho ha explicat en declaracions als mitjans de comunicació el capità cap del Seprona de València, Carlos Domínguez, qui lidera l’equip de recerca de la Guàrdia Civil i del que també formen part el sergent Nacho –destinat en la Comandància de València– i el guàrdia civil Manuel.

Són tres les zones principals en les quals la Guàrdia Civil continua buscant als tres desapareguts: el barranc del Poyo, el riu Magre i el riu Túria. En l’actualitat, després de comptabilitzar-se 224 víctimes mortals, romanen desaparegudes tres persones: José Javier, un home de Pedralba que es trobava junt amb la seua filla, una jove amb síndrome de Down, el cos de la qual sense vida sí va ser trobat; Elizabeth, desapareguda quan circulava en el seu vehicle junt amb la seua mare prop de l’Hotel La Carreta de Xiva; i Francisco, el iaio que va salvar als seus dos nets després de situar-los en el sostre del vehicle quan els va enxampar la riuada per Montserrat.

La Guàrdia Civil es va desplaçar fa dos setmanes a la zona de Pedralba per a fer una batuda on van obtenir noves dades de geolocalitzacions que els indicaven que un dels desapareguts podia trobar-se en la zona. No obstant això, de moment, no hi ha hagut resultat.

Este divendres, els agents especialitzats s’han traslladat a la zona de Quart de Poblet on, entre camps de tarongers, busquen a una altra possible víctima. Simultàniament existixen altres dispositius de recerca en la zona de l’Albufera, amb personal d’activitats subaqüàtiques i, en la platja, amb personal també de Servici Marítim amb patrullers i embarcacions de la Guàrdia Civil. «Hi ha desapareguts que els rius han desembocat en el mar i és factible també que pogueren estar allí», ha apuntat el capità cap.

En el cas de la recerca en la zona de Quart, pròxima al barranc, és «de gran complexitat» perquè l’aigua va arribar a pujar fins a més de dos metres i es tracta d’una zona molt extensa i amb gran força d’arrossegament i tarongers que fa que existisca més acumulació de canyes i calga treballar amb maquinària pesada. «Són extensions molt grans i molt complexes a l’hora de buscar. També col·laborem amb la Unitat Militar d’Emergències (UME) i la resta de personal de les Forces Armades, encara que dirigeix recerca la Guàrdia Civil», ha postil·lat.

«DESCANSAR EN PAU»

El capità cap ha insistit que l’objectiu de l’equip de recerca és trobar a les víctimes: «És una tasca molt difícil però hem de seguir sense parar en l’obstinació perquè puguen descansar en pau», ha dit.

Preguntat per les probabilitats que hi ha de trobar als tres desapareguts, ha respost: «Són reduïdes, ha passat temps, però seguim buscant. Les probabilitats són reduïdes però ací estan les probabilitats. És una zona molt complexa, una tasca molt àrdua, però ací estan les probabilitats i, com no són zero, la Guàrdia Civil va a seguir buscant».

En este punt, interpel·lat fins a quan continuarà la recerca, el capità cap ha indicat: «Fins que no els trobem anem a seguir buscant. Han passat tres mesos i seguim buscant amb dispositius simultanis», ha insistit.

Ha assenyalat que hi ha trams que els efectius ja han rastrejat fins a quatre o cinc vegades però «cada cas és diferent», ha puntualitzat. És el cas, per exemple, de la zona en la qual es troben hui els efectius.

«Esta zona –ha afirmat– ja l’hem repassat diverses vegades però és cert que va haver-hi una altra persona ací desapareguda que, havent passat dos o tres vegades, va aparèixer després a causa de la seua posició quasi enterrada. És on hi ha major probabilitat», ha asseverat.

LA DENÚNCIA, EL PUNT DE PARTIDA

El capità cap ha explicat que la Guàrdia Civil, després de tenir constància de la denúncia d’algun desaparegut, en este cas per la dana, elabora sobre el terreny la llera on es podria trobar i les possibilitats de recerca.

Seguidament efectuen una informació «més adequada» per a buscar a la persona desapareguda –a través de telefonia o dispositius de Google– i, després d’analitzar la documentació, s’actua amb la recerca.

Per a concretar la recerca, els agents de l’equip es desplacen fins al terreny i veuen on hi ha hagut acumulació de canyes, la qual cosa indica la força d’arrossegament de l’aigua que és suficient per a moure un cos o un vehicle. I ja, amb els efectius disponibles i competents, treballen sobre el terreny. La recerca continua.

Últimes notícies

Un velatori-concentració a València reclama llevar l’aforament a Mazón per la dana

Centenars de persones s’han concentrat davant el Palau de la Generalitat, en un acte-velatori, per exigir que es retire l’aforament a Carlos Mazón per la seua gestió de la dana que va causar 231 morts fa 21 mesos.

Nit decisiva a la Vall d’Uixó: l’incendi continua actiu i manté el perímetre

L'incendi forestal de la Vall d'Uixó continua actiu però manté el perímetre de 82 quilòmetres i unes 9.300 hectàrees afectades, mentre els equips d'emergències es preparen per a una nit clau per a la seua possible estabilització. Es mantenen evacuacions, confinaments i recomanacions sanitàries en diversos municipis de Castelló.

Golejada del Vila-real en el seu debut en el Torneig de Como (3-0)

El Vila-real ha debutat en el Torneig de Como amb un contundent 3-0 davant l’Al-Ula Club, gràcies a un doblet d’Ayoze i un gol de Cardona en un duel de 45 minuts totalment dominat pels grocs.

Ajudes urgents de fins a 100.000 euros als pobles afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

La Diputació de Castelló ha activat una línia extraordinària d’ajudes de fins a 100.000 euros per a municipis amb terreny cremat i fins a 5.000 per a pobles que han assumit gastos per evacuacions arran de l’incendi forestal de la Vall d'Uixó.

Vox rebutja compareixences immediates i reclama centrar tots els esforços en l’incendi de la Vall d’Uixó

El portaveu de Vox en Les Corts, José María Llanos, defensa que ara toca prioritzar l’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó i respon les crítiques sobre una suposada retallada en prevenció d’incendis als pressupostos de la Generalitat.

Fer Niño reforça la davantera de lElx com a primer fitxatge

El davanter andalús Fer Niño sincorpora a lElx com a primer fitxatge per al retorn a Primera Divisió, amb contracte fins a juny de 2030.

Pastor nega que Morant puga aspirar a la Generalitat per avalar indults a afins al PSOE

Fernando Pastor assegura que Diana Morant, com a ministra que ha participat en indults a condemnats afins al Govern de Sánchez, no pot presidir la Generalitat Valenciana. El síndic del PP també critica el debat sobre la nova financació i acusa Compromís de falta de coherència pel seu paper en els incendis forestals.

Morant insta el PP a assumir el canvi climàtic i a pactar mesures d’Estat

La ministra Diana Morant defensa a València que existeixen eines per a frenar el canvi climàtic, reclama al PP que deixe de negar-lo i demana un pacte d’Estat mentre visita els afectats per l’incendi de la Vall d'Uixó.
FILMOTECA D'ESTIU