La nova Llei del sòl agilita els tràmits urbanístics i dona més seguretat jurídica

El ple del Consell ha aprovat este divendres l’avantprojecte de la nova Llei del sòl de la Comunitat Valenciana, una normativa que reforça la protecció del territori, simplifica els tràmits urbanístics i dona més seguretat jurídica a ajuntaments, empreses i ciutadania, amb la declaració responsable com a mecanisme ordinari.

Així ho ha explicat en roda de premsa el vicepresident tercer i conseller de Medio Ambiente, Infraestructuras, Territorio y de la Recuperación, Vicente Martínez Mus, que ha presentat la norma com una de les reformes més rellevants de la legislatura.

Segons ha indicat, el text recupera ‘el sentit comú’ en la planificació territorial i urbanística després d’uns ‘anys de reformes parcials’ que han provocat retards en les aprovacions de plans, tramitacions ‘interminables’, inseguretat jurídica i ‘oportunitats perdudes’.

Canvis clau en la planificació territorial

Martínez Mus ha detallat que l’avantprojecte reforça el paper de la planificació territorial i aposta per instruments més àgils i flexibles. L’objectiu és que els municipis puguen tramitar el seu planejament amb menys càrrega burocràtica i amb procediments més clars.

La llei configura el nou Pla General com un instrument estratègic i directiu. La regulació detallada del sòl passarà al planejament de desenvolupament, cosa que permetrà aprovar, revisar i adaptar els plans d’ordenació amb més rapidesa.

A més, es crea el Pla Urbanístic Simplificat, pensat per a municipis menuts o en risc de despoblació. Este pla tindrà menys exigència tècnica i uns tràmits proporcionats als seus recursos i necessitats, per a facilitar-los la gestió urbanística.

La norma també regula les edificacions preexistents fora d’ordenació. Es farà mitjançant ordres individualitzades de minimització, que exigiran condicions de seguretat, salubritat i integració paisatgística.

Més oferta residencial i habitatge protegit

En matèria d’habitatge, l’avantprojecte fixa reserves d’edificabilitat residencial alineades amb la legislació bàsica estatal. Estableix una reserva del 40 % en sòl urbanitzable i del 20 % en actuacions de reforma o renovació en sòl urbà.

Segons el Consell, estes previsions busquen augmentar l’oferta d’habitatge, també protegit, i donar un marc estable tant als promotors com als ajuntaments que planifiquen el creixement dels seus municipis.

Un altre eix destacat són els Proyectos de Interés Autonómico (PIA), concebuts per a agilitzar la implantació de projectes considerats estratègics. Martínez Mus ha subratllat que es reduïxen terminis ‘sense rebaixar cap exigència ambiental i urbanística’.

Els PIA podran aprovar-se en un termini de sis mesos quan requerisquen llicència ambiental. Si necessiten Autorización Ambiental Integrada, el termini serà de nou mesos, sempre amb un acord previ del Consell.

Menys burocràcia i més seguretat jurídica

Per al conseller, la norma ‘posa fi a dècades de burocràcia‘. El Consell espera que l’avantprojecte entre en tramitació en Les Corts en el mes de setembre.

La nova llei substituirà íntegrament el Text Refós de la Llei d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge, aprovat mitjançant el Decret Legislatiu 1/2021, de 18 de juny (TRLOTUP). Este marc procedix de la Llei d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge de 2014 i de les seues nombroses modificacions, que han generat una regulació fragmentada i complexa, segons ha indicat la Generalitat.

El nou text precisa també el règim del sòl no urbanitzable. Distinguix entre sòl comú i sòl protegit i incorpora fórmules més flexibles de gestió urbanística.

Estes fórmules inclouen la col·laboració públic-privada, la gestió directa municipal i la gestió promoguda pels mateixos propietaris, amb la idea de facilitar el desenvolupament ordenat del sòl segons cada cas.

Pel que fa a la intervenció administrativa, la llei aclarix la diferència entre llicències urbanístiques i declaracions responsables. A més, incorpora la figura de la llicència bàsica o d’aspectes essencials per a agilitzar, en determinats supòsits, l’activitat edificatòria.

Es manté també la col·laboració de les entitats col·laboradores urbanístiques en la tramitació de llicències, amb la finalitat de reduir terminis i evitar colls de botella en els ajuntaments.

Control urbanístic i protecció del territori

La disciplina urbanística es reforça amb el paper de l’Agencia Valenciana de Protección del Territorio. Segons el Consell, este organisme ha de garantir una aplicació homogènia de la normativa i una resposta més eficaç davant d’actuacions il·legals.

D’esta manera, la Generalitat pretén que la nova Llei del sòl combine la simplificació administrativa amb una major protecció del territori i una regulació més clara per a tots els actors implicats en el desenvolupament urbanístic a la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

Elx mostra a Londres el seu ‘Mediterranean Oasis’ per conquistar el turisme britànic

Elx ha presentat al Instituto Cervantes de Londres la seua oferta turística ‘Mediterranean Oasis’ davant d’un centenar de professionals britànics per reforçar el seu atractiu com a destinació singular del Mediterrani.

Falsos lloguers en línia deixen més de 20.000 euros estafats en diverses ciutats, entre elles València

La Guàrdia Civil ha detingut en Almería i Alcantarilla un home i una dona acusats d’estafar més de 20.000 euros amb falsos lloguers en internet en ciutats com València, dins d’una investigació iniciada a San Vicente del Raspeig.

La jutgessa del cas de la dana exigix totes les telefonades d’Emergències amb ajuntaments de matinada

La jutgessa que investiga la DANA ha demanat a l’AVSRE totes les comunicacions del Centre d’Emergències amb ajuntaments de la província de València el 29 d’octubre de 2024, així com aclarir qui va fer i atendre diverses cridades clau i citar una periodista com a testimoni.

València destina 100.000 euros a ajuda humanitària per a les víctimes del terratrémol de Veneçuela

LAjuntament de València ha aprovat una línia especial de 100.000 euros per a projectes durgència en Veneçuela després del terratrémol de juny, i reforça alhora ajudes socials en la ciutat.

Les morts per calor a la Comunitat Valenciana en mitat juliol superen ja totes les de juliol de 2025

Les morts per calor a la Comunitat Valenciana entre l’1 i el 16 de juliol de 2026 arriben a 160, per damunt de tot juliol de 2025, quan se’n van comptar 155. La província d’Alacant concentra més de la mitat de les defuncions estimades pel sistema MoMo.

El Levante UD cau amb bona imatge davant el Sheffield United en el segon amistós (1-2)

El Levante UD ha perdut 1-2 contra el Sheffield United en el seu segon amistós de pretemporada, en un partit on ha deixat bones sensacions malgrat la derrota.

L’exposició del Oriol enceta les festes de Moros i Cristians d’Oriola amb Pérez Llorca present

L’exposició pública de l’ensenya del Oriol ha obert enguany les festes de Moros i Cristians d’Oriola, en un acte nocturn presidit per Juanfran Pérez Llorca.

Tanquen fins dimarts una piscina municipal d’Elx per restes de femta a l’aigua

La piscina gran del complex esportiu municipal d’El Pla, a Elx, ha tancat fins dimarts 21 de juliol després de detectar-se femta a l’aigua i aplicar un tractament de xoc de desinfecció.