12.8 C
València
Dissabte, 27 desembre, 2025

Nicolás Maduro promet l’inici d’un ‘període de pau’ en la presa de possessió com a president de Veneçuela

Assumix un nou mandat abrigallat per Daniel Ortega i Díaz-Canel, i representants de Putin i Xi Jingping

S’erigix com el “president poble” i acusa a l’oposició d’orquestrar “una conspiració mai abans vista” junt amb el “imperi”

MADRID, 10 (EUROPA PRESS)

El president de Veneçuela, Nicolás Maduro, ha pres possessió del càrrec este divendres en la seu de l’Assemblea Nacional iniciant així un tercer mandat que serà un “període de pau” però que arranca envoltat de polèmica després de les eleccions del passat 28 de juliol, en les quals l’oposició va denunciar frau en el recompte de vots i s’atribuïx la victòria.

En un acte encapçalat pel president de l’Assemblea Nacional, Jorge Rodríguez, Maduro ha jurat “per la memòria eterna” de l’expresident Hugo Chávez, i per “l’històric i noble aguerrit poble de Veneçuela” que complirà “totes les obligacions de la Constitució i les lleis de la República”.

“Este nou període presidencial serà el període de la pau, la prosperitat, la igualtat i la nova democràcia. Ho jure per la història, ho jure per la meua vida i així compliré i complirem. Ho jure”, ha manifestat Maduro poc abans de rebre la banda presidencial i el collaret amb la clau de l’arca que guarda el text fundacional.

L’acte, que ha arrancat prop de dos hores abans del previst, ha inclòs la signatura de l’acta de juramentació per part de Maduro i de la resta de representants dels Poders de l’Estat. A continuació, el president ha pujat a la tribuna d’oradors després d’abraçar-se amb el president de Nicaragua, Daniel Ortega.

En un al·legat contra la influència de governs estrangers, Estats Units i la dreta llatinoamericana, Maduro ha asseverat que es deu al poble “en vida completa, en cos i en ànima”. “No soc el president, no he sigut ni seré mai, de les oligarquies, dels cognoms, dels supremacismes ni dels imperialismes”, ha dit.

En els seus atacs a la dreta mundial i contra els líders sud-americans contraris al seu règim, Maduro ha destacat per damunt d’uns altres al president argentí, Javier Milei, a qui ha acusat de ser “un nazi sionista sàdic social” que lidera l'”extrema dreta” de la mà de l'”imperi nord-americà”. “Creu que li pot imposar a Veneçuela un president, a Veneçuela no li imposa un president ningú en este món”, ha dit.

També ha assegurat que “als febles, als covards i als pusil·lànimes no els respecta ningú”, moment en el qual ha esmentat directament a la situació a Panamà i també a Canadà, al primer ministre de la qual en funcions, Justin Trudeau, ha catalogat com “el ser més arrossegat”.

Durant el seu discurs s’ha erigit com “el president poble” i ha assegurat que “mai” trairà als veneçolans. “Vaig cap avant amb la força huracanada i volcànica d’un poble que vol pàtria, que vol futur, que vol pau. Que ningú es confonga amb el poble de Veneçuela”, ha vociferat.

“UNA CONSPIRACIÓ MAI ABANS VISTA”

En l’acte de presa de possessió de Maduro han acudit alguns dels seus escassos aliats internacionals, com el citat Ortega o el president de Cuba, Miguel Díaz-Canel; així com l’expresident hondureny Manuel Zelaya o representants del president xinés, Xi Jingping; o el rus Vladimir Putin.

Davant de la seua presència ha aprofitat per a acusar a l’oposició, d’ impulsada per “l’imperi” nord-americà, dur a terme “una conspiració mai abans vista” per a prendre el poder. Així, ha interpel·lat a Ortega i Díaz-Canel per a enaltir-los com a figures de “dècades de lluita contra la conspiració permanent de l’imperi”.

“Si estem ací és perquè l’Estat veneçolà en el seu conjunt, exercint el seu dret a la legítima defensa enfront d’una conspiració mundial, pública, evident, comunicacional del poder d’Estats Units i dels seus satèl·lits i esclaus a Amèrica Llatina i en el món van convertir l’elecció presidencial de Veneçuela en una elecció mundial”, ha lamentat.

En este punt, ha asseverat que “els Estats Units d’Europa”, el feixisme i l’oligarquia “estan derrotats” a pesar que tracten d’impulsar a Edmundo González –“un nou (Juan) Guaidó”– a la presidència. Així ha assegurat que l’oposició comptava amb “plans” per a prendre el poder, però que han sigut desarticulats pel govern.

L’oposició va convocar en la vespra manifestacions en gran part del país per a defensar la victòria de González en les eleccions de juliol i per a denunciar el frau perpetrat pel chavisme, així les detencions d’opositors al llarg dels últims mesos. La marxa a Caracas va estar encapçalada per la líder dissident María Corina Machado, que va ser breument detinguda pel règim.

La presa de possessió de Maduro ha estat envoltada de polèmica per les denúncies de l’oposició, a les quals s’ha sumat gran part de la comunitat internacional. González, per la seua banda, va assegurar que també acudiria este mateix divendres a Veneçuela per a prendre possessió, encara que l’últim que se sap d’ell és que en la vespra es trobava a República Dominicana, a més de 900 quilòmetres de distància.

Últimes notícies

Aemet eleva a taronja l’avís per pluges del diumenge a la província de València

Aemet ha elevat a taronja l'avís per pluges en tota la província de València per a este diumenge. L'episodi estarà actiu de 7 a 24 hores i deixarà acumulats molt intensos.

Les pluges del dissabte deixen fins a 76,8 l/m² en l’Albufera i 68 a Benicarló

La jornada ha deixat acumulats destacats en la Comunitat Valenciana, amb el major registre en l'Albufera. Aemet eleva a taronja l'avís a l'interior de València este diumenge.

El futbol es bolca amb Fernando Martín després del naufragi a Indonèsia

RFEF, LaLiga i nombrosos clubs han expressat el seu pesar per l'entrenador del València femení B i tres dels seus fills després d'un naufragi a Indonèsia. El rescat continua en marxa.

Desapareixen en un naufragi a Indonèsia un exfutbolista valencià i tres dels seus fills

Els quatre desapareguts després de l'enfonsament prop de l'illa de Padar són Fernando Martín Carreras, de 44 anys, i tres dels seus fills. La mare i una altra filla van ser rescatades i continua un operatiu de busca de 3 a 4 dies.

Luís Castro arriba al Llevant amb convicció i sense exigir fitxatges

El nou tècnic del Llevant firma fins a 2027 i fixa la permanència com a objectiu. Confia en la plantilla, no imposa reforços i incorpora a Vicente Iborra al seu cos tècnic.

Indonèsia reprendrà el diumenge la busca d’un espanyol i tres dels seus fills després d’un naufragi

Els equips de rescat reprendran el diumenge la busca d'un espanyol i tres dels seus fills desapareguts després del naufragi d'una embarcació prop de l'illa de Padar, a l'est de Bali. Les operacions s'han vist limitades per ones, corrents i pluges.

Quatre membres d’una família valenciana, desapareguts després d’un naufragi a Indonèsia

Quatre espanyols de València seguixen desapareguts després de l'enfonsament d'una embarcació turística prop de l'illa de Padar. Exteriors fa costat a les famílies i el rescat continua.

Indonèsia reprendrà el diumenge la busca d’un espanyol i tres dels seus fills després d’un naufragi

Els equips de rescat reprendran el diumenge la busca d'un ciutadà espanyol i tres dels seus fills desapareguts després del naufragi d'una embarcació prop de l'illa de Padar. L'esposa i una altra filla van ser rescatades, al costat de quatre tripulants i un guia.