Nicolás Maduro promet l’inici d’un ‘període de pau’ en la presa de possessió com a president de Veneçuela

Assumix un nou mandat abrigallat per Daniel Ortega i Díaz-Canel, i representants de Putin i Xi Jingping

S’erigix com el “president poble” i acusa a l’oposició d’orquestrar “una conspiració mai abans vista” junt amb el “imperi”

MADRID, 10 (EUROPA PRESS)

El president de Veneçuela, Nicolás Maduro, ha pres possessió del càrrec este divendres en la seu de l’Assemblea Nacional iniciant així un tercer mandat que serà un “període de pau” però que arranca envoltat de polèmica després de les eleccions del passat 28 de juliol, en les quals l’oposició va denunciar frau en el recompte de vots i s’atribuïx la victòria.

En un acte encapçalat pel president de l’Assemblea Nacional, Jorge Rodríguez, Maduro ha jurat “per la memòria eterna” de l’expresident Hugo Chávez, i per “l’històric i noble aguerrit poble de Veneçuela” que complirà “totes les obligacions de la Constitució i les lleis de la República”.

“Este nou període presidencial serà el període de la pau, la prosperitat, la igualtat i la nova democràcia. Ho jure per la història, ho jure per la meua vida i així compliré i complirem. Ho jure”, ha manifestat Maduro poc abans de rebre la banda presidencial i el collaret amb la clau de l’arca que guarda el text fundacional.

L’acte, que ha arrancat prop de dos hores abans del previst, ha inclòs la signatura de l’acta de juramentació per part de Maduro i de la resta de representants dels Poders de l’Estat. A continuació, el president ha pujat a la tribuna d’oradors després d’abraçar-se amb el president de Nicaragua, Daniel Ortega.

En un al·legat contra la influència de governs estrangers, Estats Units i la dreta llatinoamericana, Maduro ha asseverat que es deu al poble “en vida completa, en cos i en ànima”. “No soc el president, no he sigut ni seré mai, de les oligarquies, dels cognoms, dels supremacismes ni dels imperialismes”, ha dit.

En els seus atacs a la dreta mundial i contra els líders sud-americans contraris al seu règim, Maduro ha destacat per damunt d’uns altres al president argentí, Javier Milei, a qui ha acusat de ser “un nazi sionista sàdic social” que lidera l'”extrema dreta” de la mà de l'”imperi nord-americà”. “Creu que li pot imposar a Veneçuela un president, a Veneçuela no li imposa un president ningú en este món”, ha dit.

També ha assegurat que “als febles, als covards i als pusil·lànimes no els respecta ningú”, moment en el qual ha esmentat directament a la situació a Panamà i també a Canadà, al primer ministre de la qual en funcions, Justin Trudeau, ha catalogat com “el ser més arrossegat”.

Durant el seu discurs s’ha erigit com “el president poble” i ha assegurat que “mai” trairà als veneçolans. “Vaig cap avant amb la força huracanada i volcànica d’un poble que vol pàtria, que vol futur, que vol pau. Que ningú es confonga amb el poble de Veneçuela”, ha vociferat.

“UNA CONSPIRACIÓ MAI ABANS VISTA”

En l’acte de presa de possessió de Maduro han acudit alguns dels seus escassos aliats internacionals, com el citat Ortega o el president de Cuba, Miguel Díaz-Canel; així com l’expresident hondureny Manuel Zelaya o representants del president xinés, Xi Jingping; o el rus Vladimir Putin.

Davant de la seua presència ha aprofitat per a acusar a l’oposició, d’ impulsada per “l’imperi” nord-americà, dur a terme “una conspiració mai abans vista” per a prendre el poder. Així, ha interpel·lat a Ortega i Díaz-Canel per a enaltir-los com a figures de “dècades de lluita contra la conspiració permanent de l’imperi”.

“Si estem ací és perquè l’Estat veneçolà en el seu conjunt, exercint el seu dret a la legítima defensa enfront d’una conspiració mundial, pública, evident, comunicacional del poder d’Estats Units i dels seus satèl·lits i esclaus a Amèrica Llatina i en el món van convertir l’elecció presidencial de Veneçuela en una elecció mundial”, ha lamentat.

En este punt, ha asseverat que “els Estats Units d’Europa”, el feixisme i l’oligarquia “estan derrotats” a pesar que tracten d’impulsar a Edmundo González –“un nou (Juan) Guaidó”– a la presidència. Així ha assegurat que l’oposició comptava amb “plans” per a prendre el poder, però que han sigut desarticulats pel govern.

L’oposició va convocar en la vespra manifestacions en gran part del país per a defensar la victòria de González en les eleccions de juliol i per a denunciar el frau perpetrat pel chavisme, així les detencions d’opositors al llarg dels últims mesos. La marxa a Caracas va estar encapçalada per la líder dissident María Corina Machado, que va ser breument detinguda pel règim.

La presa de possessió de Maduro ha estat envoltada de polèmica per les denúncies de l’oposició, a les quals s’ha sumat gran part de la comunitat internacional. González, per la seua banda, va assegurar que també acudiria este mateix divendres a Veneçuela per a prendre possessió, encara que l’últim que se sap d’ell és que en la vespra es trobava a República Dominicana, a més de 900 quilòmetres de distància.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Un xiquet de 2 anys ha resultat ferit amb politraumatisme en caure d’un balcó a Catarroja

Un xiquet de dos anys ha resultat ferit amb politraumatisme després de caure des del balcó d'un segon pis a Catarroja. Va ser atés pel SAMU i traslladat a la Fe.

Hondón de los Frailes registra un terratrémol de magnitud 2,5 sense danys

Un sisme de magnitud 2,5 s'ha registrat a Hondón de los Frailes a les 18.50 i a 4 km de profunditat. No s'han notificat danys i el 112 ha rebut una única crida

Marco Pérez obri la porta gran a València en el seu debut en una plaça de primera

El de Salamanca va tallar dos orelles a una seriosa correguda de Santiago Domecq i va eixir a coll en Falles. Víctor Hernández va destacar sense premi i Perera va tirar d'ofici.

Cau la rematada de la Falla Camí Nou d’Alzira, recentment guanyadora del primer premi

La rematada superior de la Falla Camí Nou d'Alzira s'ha desplomat i ha danyat diversos ninots hores després de guanyar el primer premi. No s'han registrat ferits.

S’ha desplomat la rematada de la falla Camí Nou d’Alzira, la més alta de la ciutat

La rematada superior de 19 metres del monument 'Avani' s'ha ensorrat cap a les 16.00 hores després de dos dies de ratxes de vent, danyant diversos ninots. No hi ha ferits.

La mascletá trenca cristalls de l’oficina de turisme de l’Ajuntament de València

La setzena mascletá de les Falles, a càrrec de Pirotècnia Mediterrani, ha trencat diversos cristalls de l'oficina de turisme de l'Ajuntament. El tret, amb 230 quilos durant set minuts i mig, ha estremit l'abarrotada plaça de l'Ajuntament.

0-1: els pals i el meta James van tancar el passe a semifinals al Vila-real juvenil

El Vila-real juvenil va caure 0-1 davant el PSG en quarts de la Lliga de Campions Juvenil després de dominar i sumar tres pals. James va firmar parades clau i va detindre un penal.

Sindicats i Sanitat seguixen rutes paral·leles en la segona setmana de la vaga de metges

Els metges mantenen un seguiment similar i el Ministeri activa mesures pactades amb el Fòrum de la Professió Mèdica, la qual cosa aprofundix el xoc amb el comité de vaga.