Nicolás Maduro promet l’inici d’un ‘període de pau’ en la presa de possessió com a president de Veneçuela

Assumix un nou mandat abrigallat per Daniel Ortega i Díaz-Canel, i representants de Putin i Xi Jingping

S’erigix com el «president poble» i acusa a l’oposició d’orquestrar «una conspiració mai abans vista» junt amb el «imperi»

MADRID, 10 (EUROPA PRESS)

El president de Veneçuela, Nicolás Maduro, ha pres possessió del càrrec este divendres en la seu de l’Assemblea Nacional iniciant així un tercer mandat que serà un «període de pau» però que arranca envoltat de polèmica després de les eleccions del passat 28 de juliol, en les quals l’oposició va denunciar frau en el recompte de vots i s’atribuïx la victòria.

En un acte encapçalat pel president de l’Assemblea Nacional, Jorge Rodríguez, Maduro ha jurat «per la memòria eterna» de l’expresident Hugo Chávez, i per «l’històric i noble aguerrit poble de Veneçuela» que complirà «totes les obligacions de la Constitució i les lleis de la República».

«Este nou període presidencial serà el període de la pau, la prosperitat, la igualtat i la nova democràcia. Ho jure per la història, ho jure per la meua vida i així compliré i complirem. Ho jure», ha manifestat Maduro poc abans de rebre la banda presidencial i el collaret amb la clau de l’arca que guarda el text fundacional.

L’acte, que ha arrancat prop de dos hores abans del previst, ha inclòs la signatura de l’acta de juramentació per part de Maduro i de la resta de representants dels Poders de l’Estat. A continuació, el president ha pujat a la tribuna d’oradors després d’abraçar-se amb el president de Nicaragua, Daniel Ortega.

En un al·legat contra la influència de governs estrangers, Estats Units i la dreta llatinoamericana, Maduro ha asseverat que es deu al poble «en vida completa, en cos i en ànima». «No soc el president, no he sigut ni seré mai, de les oligarquies, dels cognoms, dels supremacismes ni dels imperialismes», ha dit.

En els seus atacs a la dreta mundial i contra els líders sud-americans contraris al seu règim, Maduro ha destacat per damunt d’uns altres al president argentí, Javier Milei, a qui ha acusat de ser «un nazi sionista sàdic social» que lidera l'»extrema dreta» de la mà de l'»imperi nord-americà». «Creu que li pot imposar a Veneçuela un president, a Veneçuela no li imposa un president ningú en este món», ha dit.

També ha assegurat que «als febles, als covards i als pusil·lànimes no els respecta ningú», moment en el qual ha esmentat directament a la situació a Panamà i també a Canadà, al primer ministre de la qual en funcions, Justin Trudeau, ha catalogat com «el ser més arrossegat».

Durant el seu discurs s’ha erigit com «el president poble» i ha assegurat que «mai» trairà als veneçolans. «Vaig cap avant amb la força huracanada i volcànica d’un poble que vol pàtria, que vol futur, que vol pau. Que ningú es confonga amb el poble de Veneçuela», ha vociferat.

«UNA CONSPIRACIÓ MAI ABANS VISTA»

En l’acte de presa de possessió de Maduro han acudit alguns dels seus escassos aliats internacionals, com el citat Ortega o el president de Cuba, Miguel Díaz-Canel; així com l’expresident hondureny Manuel Zelaya o representants del president xinés, Xi Jingping; o el rus Vladimir Putin.

Davant de la seua presència ha aprofitat per a acusar a l’oposició, d’ impulsada per «l’imperi» nord-americà, dur a terme «una conspiració mai abans vista» per a prendre el poder. Així, ha interpel·lat a Ortega i Díaz-Canel per a enaltir-los com a figures de «dècades de lluita contra la conspiració permanent de l’imperi».

«Si estem ací és perquè l’Estat veneçolà en el seu conjunt, exercint el seu dret a la legítima defensa enfront d’una conspiració mundial, pública, evident, comunicacional del poder d’Estats Units i dels seus satèl·lits i esclaus a Amèrica Llatina i en el món van convertir l’elecció presidencial de Veneçuela en una elecció mundial», ha lamentat.

En este punt, ha asseverat que «els Estats Units d’Europa», el feixisme i l’oligarquia «estan derrotats» a pesar que tracten d’impulsar a Edmundo González –«un nou (Juan) Guaidó»– a la presidència. Així ha assegurat que l’oposició comptava amb «plans» per a prendre el poder, però que han sigut desarticulats pel govern.

L’oposició va convocar en la vespra manifestacions en gran part del país per a defensar la victòria de González en les eleccions de juliol i per a denunciar el frau perpetrat pel chavisme, així les detencions d’opositors al llarg dels últims mesos. La marxa a Caracas va estar encapçalada per la líder dissident María Corina Machado, que va ser breument detinguda pel règim.

La presa de possessió de Maduro ha estat envoltada de polèmica per les denúncies de l’oposició, a les quals s’ha sumat gran part de la comunitat internacional. González, per la seua banda, va assegurar que també acudiria este mateix divendres a Veneçuela per a prendre possessió, encara que l’últim que se sap d’ell és que en la vespra es trobava a República Dominicana, a més de 900 quilòmetres de distància.

Últimes notícies

El Consell reafirma el seu suport a les víctimes de l’accident de Metrovalencia en el 20é aniversari

El Consell ha expressat el seu afecte, respecte i proximitat a les famílies de les 43 víctimes mortals i als 47 ferits de l’accident de Metrovalencia, en el 20é aniversari de la tragèdia.

Banyar-se al Mediterrani és segur: la UV descarta un risc general per la bactèria carnívora

La Universitat de València afirma que banyar-se al Mediterrani és segur per a la població sana i que el risc associat a la bactèria Vibrio vulnificus és molt baix, tot i la seua expansió estacional en aigües salobres.

14 milions d’euros per a reduir la bretxa salarial en la Generalitat fins a 2027

El Consell ha aprovat repartir 14 milions d’euros entre Sanitat, Educació, Justícia i Funció Pública per a continuar fins a 2027 el programa contra la bretxa salarial en la Generalitat.

Feijóo acusa Sánchez d’usar la llei de néts i la regularització per a fer “enginyeria social”

Alberto Núñez Feijóo ha acusat Pedro Sánchez a Castelló de fer una “enginyeria social” sense “objectius innocents” amb la regularització d’immigrants i la coneguda com a llei de néts, i l’ha acusat de no planificar recursos ni actuar amb transparència.

Pedro Martínez explica per què deixa el València Basket per a fitxar pel Reial Madrid

L’entrenador del València Basket Pedro Martínez ha detallat que assumix el repte del Reial Madrid per provar-se en un projecte de màxima ambició i pressió, després de rebre una oferta de tres temporades i valorar la seua eixida amb el club taronja.

Les primeres 210 ajudes a familiars de víctimes mortals de la DANA ja estan resoltes

La Generalitat ha resolt de manera definitiva 210 ajudes a familiars de 89 víctimes mortals de la DANA, quasi la mitat de les sol·licituds presentades per defunció.

Traslladen al quarter de la Guàrdia Civil l’home detingut per l’assassinat masclista de la seua dona i filla a Alacant

L’home de 53 anys detingut per l’assassinat a ganivetades de la seua dona i una filla a la Cañada del Fenollar ha rebut l’alta mèdica i ha sigut traslladat al quarter de la Guàrdia Civil, mentres continua la investigació com a possible crim masclista.

Una directora de centre de dia conta com va decidir evacuar 35 majors abans de la dana

La responsable del centre de dia Lloc del Major de Picanya ha explicat a la jutgessa de Catarroja que va tancar per decisió pròpia i va avisar les famílies per a arreplegar 35 residents hores abans que la riada arrasara l’edifici.