Nicolás Maduro promet l’inici d’un ‘període de pau’ en la presa de possessió com a president de Veneçuela

Assumix un nou mandat abrigallat per Daniel Ortega i Díaz-Canel, i representants de Putin i Xi Jingping

S’erigix com el “president poble” i acusa a l’oposició d’orquestrar “una conspiració mai abans vista” junt amb el “imperi”

MADRID, 10 (EUROPA PRESS)

El president de Veneçuela, Nicolás Maduro, ha pres possessió del càrrec este divendres en la seu de l’Assemblea Nacional iniciant així un tercer mandat que serà un “període de pau” però que arranca envoltat de polèmica després de les eleccions del passat 28 de juliol, en les quals l’oposició va denunciar frau en el recompte de vots i s’atribuïx la victòria.

En un acte encapçalat pel president de l’Assemblea Nacional, Jorge Rodríguez, Maduro ha jurat “per la memòria eterna” de l’expresident Hugo Chávez, i per “l’històric i noble aguerrit poble de Veneçuela” que complirà “totes les obligacions de la Constitució i les lleis de la República”.

“Este nou període presidencial serà el període de la pau, la prosperitat, la igualtat i la nova democràcia. Ho jure per la història, ho jure per la meua vida i així compliré i complirem. Ho jure”, ha manifestat Maduro poc abans de rebre la banda presidencial i el collaret amb la clau de l’arca que guarda el text fundacional.

L’acte, que ha arrancat prop de dos hores abans del previst, ha inclòs la signatura de l’acta de juramentació per part de Maduro i de la resta de representants dels Poders de l’Estat. A continuació, el president ha pujat a la tribuna d’oradors després d’abraçar-se amb el president de Nicaragua, Daniel Ortega.

En un al·legat contra la influència de governs estrangers, Estats Units i la dreta llatinoamericana, Maduro ha asseverat que es deu al poble “en vida completa, en cos i en ànima”. “No soc el president, no he sigut ni seré mai, de les oligarquies, dels cognoms, dels supremacismes ni dels imperialismes”, ha dit.

En els seus atacs a la dreta mundial i contra els líders sud-americans contraris al seu règim, Maduro ha destacat per damunt d’uns altres al president argentí, Javier Milei, a qui ha acusat de ser “un nazi sionista sàdic social” que lidera l'”extrema dreta” de la mà de l'”imperi nord-americà”. “Creu que li pot imposar a Veneçuela un president, a Veneçuela no li imposa un president ningú en este món”, ha dit.

També ha assegurat que “als febles, als covards i als pusil·lànimes no els respecta ningú”, moment en el qual ha esmentat directament a la situació a Panamà i també a Canadà, al primer ministre de la qual en funcions, Justin Trudeau, ha catalogat com “el ser més arrossegat”.

Durant el seu discurs s’ha erigit com “el president poble” i ha assegurat que “mai” trairà als veneçolans. “Vaig cap avant amb la força huracanada i volcànica d’un poble que vol pàtria, que vol futur, que vol pau. Que ningú es confonga amb el poble de Veneçuela”, ha vociferat.

“UNA CONSPIRACIÓ MAI ABANS VISTA”

En l’acte de presa de possessió de Maduro han acudit alguns dels seus escassos aliats internacionals, com el citat Ortega o el president de Cuba, Miguel Díaz-Canel; així com l’expresident hondureny Manuel Zelaya o representants del president xinés, Xi Jingping; o el rus Vladimir Putin.

Davant de la seua presència ha aprofitat per a acusar a l’oposició, d’ impulsada per “l’imperi” nord-americà, dur a terme “una conspiració mai abans vista” per a prendre el poder. Així, ha interpel·lat a Ortega i Díaz-Canel per a enaltir-los com a figures de “dècades de lluita contra la conspiració permanent de l’imperi”.

“Si estem ací és perquè l’Estat veneçolà en el seu conjunt, exercint el seu dret a la legítima defensa enfront d’una conspiració mundial, pública, evident, comunicacional del poder d’Estats Units i dels seus satèl·lits i esclaus a Amèrica Llatina i en el món van convertir l’elecció presidencial de Veneçuela en una elecció mundial”, ha lamentat.

En este punt, ha asseverat que “els Estats Units d’Europa”, el feixisme i l’oligarquia “estan derrotats” a pesar que tracten d’impulsar a Edmundo González –“un nou (Juan) Guaidó”– a la presidència. Així ha assegurat que l’oposició comptava amb “plans” per a prendre el poder, però que han sigut desarticulats pel govern.

L’oposició va convocar en la vespra manifestacions en gran part del país per a defensar la victòria de González en les eleccions de juliol i per a denunciar el frau perpetrat pel chavisme, així les detencions d’opositors al llarg dels últims mesos. La marxa a Caracas va estar encapçalada per la líder dissident María Corina Machado, que va ser breument detinguda pel règim.

La presa de possessió de Maduro ha estat envoltada de polèmica per les denúncies de l’oposició, a les quals s’ha sumat gran part de la comunitat internacional. González, per la seua banda, va assegurar que també acudiria este mateix divendres a Veneçuela per a prendre possessió, encara que l’últim que se sap d’ell és que en la vespra es trobava a República Dominicana, a més de 900 quilòmetres de distància.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Deu comunitats en avís per vent, onatge, pluja i neu, amb Catalunya i Castelló en risc important

Deu comunitats mantenen avisos per vent, onatge, pluja i neu, amb Catalunya i Castelló en nivell taronja per ratxes molt fortes i ones que poden aconseguir els 10 metres.

Les dones continuen entropessant amb vetos en la Setmana Santa malgrat dècades d’avanços

La participació de les dones en la Setmana Santa ha avançat amb confraries mixtes i quadrilles femenines, però persistixen vetos i plets que aconseguixen fins i tot a Estrasburg.

Quart dia de busca de l’home desaparegut en el llogaret de Casas del Riu a Requena

El dispositiu de rescat manté per quart dia consecutiu la busca d'un home desaparegut en el llogaret de Casas del Riu, a Requena, amb mitjans terrestres i drons.

Carlos Mazón evita valorar la seua citació judicial per respecte al procés de la DANA

Carlos Mazón refusa comentar la seua citació com a testimoni per la gestió de la DANA de València de 2024, en la qual van morir 230 persones, al·legant respecte al procés judicial.

El València Basket defén el seu paper de favorit davant el Ensino Lugo en la Copa de la Reina

El València Basket arriba als quarts de final de la Copa de la Reina davant el Ensino Lugo amb l'etiqueta de favorit i l'oportunitat de rescabalar-se després de l'eliminació del passat any. El conjunt taronja busca trobar en el torneig estabilitat i un impuls anímic en una temporada marcada pels alts i baixos.

L’oposició exigix a Mazón que diga la veritat en el seu testifical per la dana

PSPV i Compromís celebren que la jutgessa cite com a testimoni a Carlos Mazón per la gestió de la dana i li recorden que està obligat a dir la veritat, mentres PP i Vox demanen respecte a les decisions judicials.

PP i Vox reivindiquen l’alleujament fiscal de les noves deduccions enfront de les acusacions de populisme

El ple de Les Corts debat la convalidació de dos decrets que amplien les deduccions fiscals en la Comunitat Valenciana per gastos sanitaris i de música, mesures que PP i Vox presenten com a alleujament per a la classe mitjana i que l'oposició titlla de populisme fiscal i regal a les rendes altes.

PSPV i Compromís qüestionen el trasllat de la parella de Pérez Llorca a la Diputació de València

PSPV i Compromís denuncien la contractació en comissió de servicis de la parella del president Juanfran Pérez Llorca per la Diputació de València, mentres PP i Vox defenen la legalitat i normalitat del trasllat.