Pedrós (CVC) espera que el Consell done ‘marxa arrere’ a la Llei de Concòrdia després de la negociació amb el Govern

Insta a una «escolta activa i respectuosa» en la comissió bilateral

VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)

La presidenta en funcions del Consell Valencià de Cultura (CVC), Dolors Pedrós, ha afirmat que la Generalitat podria donar «marxa arrere» a la Llei de Concòrdia, aprovada per PP i Vox fa uns mesos en Les Corts, a partir de les negociacions que obrirà pròximament el Govern per a negociar les seues discrepàncies amb esta norma.

Després de lliurar la memòria del CVC del 2023 a la Mesa de Les Corts, Pedrós ha defensat l’informe que va realitzar la institució que presidix fa uns mesos respecte a la Llei de Concòrdia i a altres normes aprovades per PP i Vox com la de Llibertat Educativa o la d’À Punt.

Segons ha explicat, estos informes van ser els que van despertar un major «conflicte intern» en el CVC entre els realitzats l’any passat, ja que diversos consellers van arribar a alçar-se de la taula. Ara bé, ha posat l’accent que la «responsabilitat» de la institució és pronunciar-se «quan hi ha una llei que pot afectar a qualsevol aspecte de la cultura i, sobretot, als ciutadans».

En el cas de la Llei de Concòrdia, s’ha mostrat «orgullosa» de l’informe aprovat el juny passat, en el qual es va denunciar que suposa «una ofensa cap a unes víctimes i els seus descendents», que «contravé els Drets Humans» i que «nega la Memòria Democràtica».

Un informe, ha subratllat, «molt respectuós, però molt bé argumentat i documentat i molt sòlid». «No caldria tornar a fer-ho: està en mans de qui legisla», ha remarcat respecte a si tenen previst emetre un nou dictamen.

«INVOLUCIÓ»

Pedrós ha apuntat que l’informe va concloure que la Llei de Concòrdia suposa «una involució» respecte a la de Memòria Democràtica del 2017, a més de «barrejar termes per a confondre a la gent» i generar «desesperança» en els familiars de les víctimes.

«En una societat avançada com la nostra no podem tornar arrere», ha reivindicat, i ha descartat que el que va passar en la dictadura franquista siga comparable amb la Segona República, època a la qual es retrotrae la norma de PP i Vox.

Per tot això, la presidenta del CVC ha valorat positivament que el Ministeri haja decidit obrir una comissió bilateral, en la qual al seu judici el Consell ha d'»asseure’s a parlar i fer una escolta activa i respectuosa».

«El Govern està on està possiblement perquè la llei és anticonstitucional», ha afegit, si bé ha remarcat que no és lletrada.

A més, ha sostingut que el PP ha canviat la seua posició respecte a la memòria democràtica amb esta llei. És una cosa que ha lliscat que va tenir a veure amb l’entrada de Vox dels governs autonòmics, dels quals este partit va eixir al juliol per diferències sobre l’acolliment de menors migrants.

Últimes notícies

Maria Schneider, Esperanza Spalding i Lizz Wright lideren el Festival de Jazz de València 2026

El Festival de Jazz de València celebrarà la seua 29 edició entre el 24 de juny i el 26 de juliol amb quinze concerts i grans figures internacionals com Maria Schneider, Esperanza Spalding, Joe Lovano, Włodek Pawlik i Lizz Wright, a més d'una àmplia representació del jazz valencià.

La jutgessa que investiga la dana crida a declarar a la diputada provincial de Carreteres

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana de 2024 cita com a testimoni a la diputada provincial de Carreteres i reclama els registres de trucades vinculats a l'emergència.

Compromís acusa el govern de Catalá d’ocultar durant tres anys dades de contaminació a València

Compromís fa públiques dades d'una xarxa de sensors ambientals que, segons el grup municipal, el govern de María José Catalá ha mantingut ocults durant tres anys, mentres l'Ajuntament defén que només són vàlids els registres oficials.

València destina 16 milions a rehabilitar els trams X i XI del Jardí del Túria

L'Ajuntament de València ha aprovat la rehabilitació integral dels trams X i XI del Jardí del Túria, amb una inversió de 16 milions, i la reparació de la xarxa de col·lectors de La Torre, dotada amb 4 milions.

Pablo Berger expressa el seu desig de rodar la seua pròxima pel·lícula en Ciutat de la Llum

Pablo Berger, guanyador del Premi Ciutat de la Llum 2026 del Festival de Cinema d'Alacant, expressa el seu desig de rodar el seu pròxim projecte en els estudis alacantins i repassa la seua trajectòria.

La Universitat de València reivindica el llegat democràtic i científic de Joan Baptista Peset

La Universitat de València ha retut homenatge a Joan Baptista Peset Aleixandre en el 85 aniversari del seu afusellament, destacant el seu compromís democràtic, la seua labor científica i el seu paper com a referent de la memòria històrica.

Controlat l’incendi a l’Hospital de Torrevieja, amb un ferit greu en l’UCI

L'incendi declarat en la segona planta de l'Hospital de Torrevieja ha sigut controlat després de la intervenció de diverses dotacions de bombers. Una persona roman ingressada en l'UCI per inhalació de fum i diverses més han resultat afectades.

José María Ángel es mostra tranquil després de declarar davant el jutge per la presumpta falsificació del seu títol

José María Ángel, excomisionado del Govern per a la DANA, declara com investigat per la presumpta falsificació d'un títol universitari amb el qual hauria promocionat com a funcionari i assegura que ha intentat traslladar la seua veritat al jutge.