Polítics i societat civil defensen que és moment de recuperar el dret civil valencià


L’associació Juristes Valencians ha convocat una concentració aquest diumenge per a reivindicar la inclusió del dret civil valencià en la reforma constitucional que es tramitarà en el Congrés els pròxims dies 16 i 18 de gener i denunciar que PP i PSOE «donen l’esquena de manera constant» a «una qüestió que demanda tot el poble valencià». «És imperdonable», han lamentat.

Convocats per l’associació Juristes Valencians sota el lema “No voteu contra la nostra gent” i “Per un autogovern no subordinat”, els manifestants demanen que es recolze l’esmena a la reforma de la Constitució que es votarà la setmana que ve al Congrés per recuperar el dret civil valencià.

Es tracta d’una reclamació històrica, que es va incloure en l’Estatut d’Autonomia de 2006 i va donar lloc a tres lleis que van estar vigents durant huit anys, fins que el 2016 el Tribunal Constitucional les va anul·lar (una que establia la separació de béns; una altra sobre la custòdia compartida dels fills i una altra sobre les unions de fet).

El president de Juristes Valencians, José Ramón Xirivella, ha considerat que ha arribat el moment que este dret es reconega, i ha advertit que si hi ha un vot contrari a esta esmena “estaran atacant l’autogovern”.

Ha considerat “una vergonya” que en este moment el president del Govern, Pedro Sánchez, estiga donant «moltes contrapartides a molts territoris» i als valencians se’ls estiga negant una qüestió que està a l’Estatut, que es va aplicar durant huit anys i, sobretot, que els dóna uns drets civils que ja tenen 20 milions d’espanyols.

«Després de 45 anys de democràcia, els valencians som els pàries del conjunt de territoris històrics respecte a estes mancances en matèria de Dret Civil», ha lamentat, i ha advertit que «no hi ha cap mena d’excusa possible» per votar en contra que això s’introduïsca a la reforma constitucional.

Entre els assistents, s’han concentrat representants dels diversos partits polítics, com la diputada autonòmica del PP, Laura Chulià; el exconseller d’Hisenda Vicent Soler (PSPV); el síndic de Compromís, Joan Baldoví, i la diputada de Compromís-Sumar, Àgueda Micó, o la vicepresidenta primera de la Diputació de València, Natàlia Enguix (Ens Uneix), així com els secretaris generals de CCOO-PV i UGT-PV, Ana García i Ismael Sáez, respectivament.

La portaveu adjunta del PP a les Corts Laura Chuliá ha assegurat que el PP és on ha estat sempre, que és defensant el Dret Civil, l’autogovern i la història i tradicions de la Comunitat Valenciana, i ha assenyalat que quan es presenta al Congrés l’esmena l’estudiaran i analitzaran «minuciosament».

Des del PSPV, l’exconseller Vicent Soler ha assenyalat que «quan hi ha un pacte, hi ha un pacte», en referència a l’assoliment entre el PP i el PSOE per limitar la reforma constitucional a substituir el terme ‘disminuïts’ per ‘persones amb discapacitat’.

Tot i això, ha considerat que seria bo que en els dies que queden perquè això de debatre este pacte es pogués reformar perquè, segons ha dit, quan en un tema està tothom d’acord, això “no ha de crear més problemes”, però no sap què faran els socialistes en la votació.

El síndic de Compromís, Joan Baldoví, ha afirmat que «no hi ha excusa que valgui» per no donar suport al Congrés esta reivindicació, i ha advertit que si el PP i el PSOE voten en contra «estaran traint els seus votants, l’autogovern i la gent que vol que els valencians i les valencianes siguem ciutadans de primera”.

Alhora, ha avançat que este dilluns ha convocat el PP i el PSPV a una cimera conjunta perquè es comprometen de facto a votar a favor de l’esmena, encara que de moment no ha rebut una resposta positiva per part de cap de les dos formacions.

La Diputació de València ha estat representada per la vicepresidenta primera i portaveu d’Ens Uneix, Natàlia Enguix, que ha avançat que este dilluns la institució farà una declaració institucional, defensada el reconeixement del dret civil valencià. 

Últimes notícies

PP i Vox tomben totes les propostes de l’oposició i exhibixen fractura en immigració i finançament

PP i Vox han rebutjat totes les propostes de l’oposició en el debat sobre l’estat de la Comunitat Valenciana i han evidenciat discrepàncies en immigració i finançament autonòmic, tot i mantindre acords en matèria de vivenda.

Avís per fortes pluges des de dijous al migdia a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta des de dijous al migdia un episodi de pluges molt intenses i estàtiques, amb risc d’inundacions i barrancades, que pot arribar a nivell roig en punts de Castelló, València i nord d’Alacant.

Una desena de municipis valencians suspenen les classes per l’alerta per pluges intenses

Almenys deu municipis de la província de València han suspés per a dijous l’activitat lectiva per l’alerta taronja per pluges intenses i tempestes. L’avís afecta també Castelló i el litoral nord d’Alacant, amb recomanacions d’extremar la precaució fins divendres.

Presó provisional per a l’home detingut per matar la seua parella a Benidorm

El jutjat de Violència sobre la Dona de Benidorm ha ordenat l’ingrés a presó provisional, comunicada i sense fiança, per a l’home detingut per matar presumptament la seua parella al domicili comú. Altres dos arrestats queden en llibertat provisional, investigats per encobriment.

Jasiel Rivero es queda al Valencia Basket fins al final de temporada

El Valencia Basket ha ampliat fins al final de temporada el contracte mensual de Jasiel Rivero, que ha rendit a bon nivell en el seu retorn. El cubà disputarà així la seua tercera etapa al club taronja després del període 2021-2023.

Solís somia estrenar el Nou Mestalla jugant competició europea

El director general del València CF, Javier Solís, confia que el Nou Mestalla puga inaugurar-se en competició europea el curs 2027-28 i garantix que els abonaments mantindran preus similars o més baixos que l’actual estadi.

El Valencia es mostra molt confiat que el Nou Mestalla siga seu del Mundial 2030

El director general del Valencia, Javier Solís, s’ha mostrat molt optimista perquè València aculla partits del Mundial 2030 al Nou Mestalla, amb unes obres que avancen segons el calendari i una inauguració prevista per a l’estiu de 2027.

El PSPV portarà a Anticorrupció el dosier sobre Juanfran Pérez Llorca

Diana Morant anuncia que el PSPV presentarà una denúncia davant la Fiscalia Anticorrupció pel contingut del dosier sobre el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca. El cap del Consell es declara tranquil i insta que el porten al jutjat.