Descobrixen un tractament per a evitar el creixement dels tumors més agressius i eliminar-los

IMIM

L’IMIM ha determinat un mecanisme que podria ser «clau» en el tractament dels tumors metastàtics   | IMIM

 

Un estudi liderat per investigadors de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques, l’IMIM, ha determinat per primera volta un mecanisme cel·lular que podria ser «clau» per al tractament dels tumors metastàtics. En un article publicat en la revista ‘Molecular Cell’, els investigadors relaten el paper d’una proteïna activada per les mutacions de dos oncògens, consistent en facilitar la reparació del dany en l’ADN de les cèl·lules tumorals que ha provocat el tractament de quimioteràpia, que les fa més resistents a l’acció d’estos fàrmacs.

 

Amb l’estudi, fet amb ratolins, es demostra que combinar l’acció d’un inhibidor d’un d’eixos oncògens –el BRAF– amb quimioteràpia desactiva i acaba amb el tumor.

 

La presència de mutacions dificulta el tractament

Segons Lluís Espinosa, director del Grup de Recerca de Mecanismes moleculars del càncer i les cèl·lules mare de l’IMIM, eixos oncògens, a més de convertir les cèl·lules normals en tumorals, fa que puguen reparar millor el dany que li provoquen els agents quimioteràpics o la radiació i les fa més resistents. És a dir, fan un «doble joc», facilitant la transformació tumoral i protegint el tumor del dany que imposen els quimioteràpics i la radiació.

 

La presència de les mutacions dificulta molt el tractament, segons Espinosa, però és un avantatge, ja que si gràcies a eixes mutacions, la cèl·lula tumoral és més resistent al dany, l’eliminació de la seua activitat amb fàrmacs que ja s’utilitzen la fan especialment sensible als tractaments. 

 

Volen iniciar un assaig amb pacients amb càncer

L’estudi s’ha fet amb ratolins als que se’ls havien implantat tumors de còlon de pacients humans que havien desenrotllat metàstasi i resistència al tractament. Els resultats de l’estudi van mostrar que els animals que no van rebre tractament –o només van ser tractats amb inhibidors de BRAF o quimioteràpia– van morir. Però els que van rebre un tractament que combinava eixos inhibidors amb quimioteràpia van sobreviure. És més, es va poder comprovar que les cèl·lules tumorals havien mort. Eixes dades també s’han pogut confirmar amb mostres in vitro.

 

Per això, els impulsors de l’estudi volen iniciar ara un assaig clínic en pacients amb càncer, aprofitant el fet que els medicaments utilitzats en l’estudi ja existixen i s’utilitzen en la pràctica clínica. Segons Clara Montagut, firmant del treball i cap de la secció d’Oncologia Digestiva del Servici d’Oncologia Mèdica de l’Hospital del Mar, creu que els resultats «nous i prometedors» obren noves vies de tractament per al càncer –que cal comprovar amb un assaig clínic– per a confirmar els reculats d’eficàcia i determinar els efectes secundaris en humans. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Jean Montero apunta a l’Eurolliga: guanyar un títol junts és el que li fa sentir-se especial

Jean Montero subratlla que, per damunt dels premis individuals, guanyar l'Eurolliga amb el València Basket seria el que realment li faria sentir-se especial. El dominicà arriba com a mVP dels quarts i afronta davant el Reial Madrid la històrica primera Final Four del club.

Mor un motorista després de xocar contra les barreres de l’AP-7 al Campello

Un motorista ha mort en l'AP-7 a l'altura del Campello després d'eixir-se de la via i xocar contra les barreres de protecció en un tram corb amb velocitat inadequada com a possible causa.

Educació situa en el 18,64% el seguiment del nové dia de vaga docent en la Comunitat Valenciana

La novena jornada de vaga indefinida del professorat valencià aconseguix un seguiment del 18,64% i es veu marcada per la dimissió massiva de directius i protestes davant Les Corts.

El Sindicat Mèdic manté les protestes després de reunir-se amb Sanitat

El Sindicat Mèdic de la Comunitat Valenciana mantindrà la vaga i la pressió sobre la Conselleria de Sanitat fins a aconseguir millores en jornades, guàrdies i sobrecàrrega assistencial.

Els termòmetres es disparen per damunt dels 32 graus a l’interior de València

Les màximes han arribat a 32,2 graus a Carcaixent i Xàtiva i han fregat els 32 graus en altres municipis de l'interior, amb valors més suaus en les capitals de província.

Quasi quinze anys d’internament psiquiàtric per a un home que va intentar matar als seus pares a Alacant

L'Audiència d'Alacant ordena quasi quinze anys d'internament en un centre psiquiàtric per a un home amb esquizofrènia paranoide que va atacar amb un ganivet i un atizador als seus pares en la vivenda familiar.

El Consell Valencià de Cultura recorda a Francisco Brines en el quint aniversari de la seua mort

El Consell Valencià de Cultura ha retut homenatge a Francisco Brines en el quint aniversari de la seua mort amb lectures de poemes, projecció d'un documental i una carta de Felip VI.

El Rototom Sunsplash tanca el cartell de la seua 31 edició amb una picada d’ullet a les arrels del reggae

El Rototom Sunsplash ultima el cartell de la seua 31 edició, del 16 al 22 d'agost a Benicàssim, amb un programa que recupera el roots reggae i combina clàssics jamaicans amb noves propostes urbanes.