Descobrixen un tractament per a evitar el creixement dels tumors més agressius i eliminar-los

IMIM

L’IMIM ha determinat un mecanisme que podria ser «clau» en el tractament dels tumors metastàtics   | IMIM

 

Un estudi liderat per investigadors de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques, l’IMIM, ha determinat per primera volta un mecanisme cel·lular que podria ser «clau» per al tractament dels tumors metastàtics. En un article publicat en la revista ‘Molecular Cell’, els investigadors relaten el paper d’una proteïna activada per les mutacions de dos oncògens, consistent en facilitar la reparació del dany en l’ADN de les cèl·lules tumorals que ha provocat el tractament de quimioteràpia, que les fa més resistents a l’acció d’estos fàrmacs.

 

Amb l’estudi, fet amb ratolins, es demostra que combinar l’acció d’un inhibidor d’un d’eixos oncògens –el BRAF– amb quimioteràpia desactiva i acaba amb el tumor.

 

La presència de mutacions dificulta el tractament

Segons Lluís Espinosa, director del Grup de Recerca de Mecanismes moleculars del càncer i les cèl·lules mare de l’IMIM, eixos oncògens, a més de convertir les cèl·lules normals en tumorals, fa que puguen reparar millor el dany que li provoquen els agents quimioteràpics o la radiació i les fa més resistents. És a dir, fan un «doble joc», facilitant la transformació tumoral i protegint el tumor del dany que imposen els quimioteràpics i la radiació.

 

La presència de les mutacions dificulta molt el tractament, segons Espinosa, però és un avantatge, ja que si gràcies a eixes mutacions, la cèl·lula tumoral és més resistent al dany, l’eliminació de la seua activitat amb fàrmacs que ja s’utilitzen la fan especialment sensible als tractaments. 

 

Volen iniciar un assaig amb pacients amb càncer

L’estudi s’ha fet amb ratolins als que se’ls havien implantat tumors de còlon de pacients humans que havien desenrotllat metàstasi i resistència al tractament. Els resultats de l’estudi van mostrar que els animals que no van rebre tractament –o només van ser tractats amb inhibidors de BRAF o quimioteràpia– van morir. Però els que van rebre un tractament que combinava eixos inhibidors amb quimioteràpia van sobreviure. És més, es va poder comprovar que les cèl·lules tumorals havien mort. Eixes dades també s’han pogut confirmar amb mostres in vitro.

 

Per això, els impulsors de l’estudi volen iniciar ara un assaig clínic en pacients amb càncer, aprofitant el fet que els medicaments utilitzats en l’estudi ja existixen i s’utilitzen en la pràctica clínica. Segons Clara Montagut, firmant del treball i cap de la secció d’Oncologia Digestiva del Servici d’Oncologia Mèdica de l’Hospital del Mar, creu que els resultats «nous i prometedors» obren noves vies de tractament per al càncer –que cal comprovar amb un assaig clínic– per a confirmar els reculats d’eficàcia i determinar els efectes secundaris en humans. 

 

També pots llegir…

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana farà obligatòria la formació en emergències en tots els centres educatius des de 2026-2027

La Conselleria d'Educació implantarà un pla obligatori de formació en emergències de protecció civil en tots els centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana a partir del curs 2026-2027, amb hores mínimes anuals per a l'alumnat i un ampli programa de capacitació docent.

El València Basket blinda a Brancou Badio amb un nou contracte fins a 2029

El València Basket ha millorat i ampliat el contracte de l'escorta senegalés Brancou Badio fins a 2029, consolidant-li com a peça clau del projecte i jugador amb el vincle més llarg del club.

Un tècnic municipal qüestiona la rapidesa i canvis en la promoció pública Els Naus a Alacant

Un tècnic jurídic jubilat de l'Ajuntament d'Alacant ha mostrat la seua sorpresa per la rapidesa amb la qual l'empresa adjudicatària va presentar la seua oferta per a les vivendes públiques Els Naus i per les diferències entre els plecs publicats i els inicials.

Adif designa a Joan Calabuig com a nou coordinador del Corredor Mediterrani

Adif ha nomenat a Joan Calabuig nou coordinador del Corredor Mediterrani, un lloc clau per a impulsar l'execució, el seguiment i la interlocució institucional d'esta infraestructura estratègica.

El Palau de les Arts estrena el drama coreogràfic Les filles de Bernarda el 17 d’abril

El Palau de les Arts acollirà el 17 d'abril l'estrena absoluta de Les filles de Bernarda, una coproducció de dansa que reinterpreta l'univers de Bernarda Alba des de la coreografia, la música en directe i el llenguatge documental.

Dansa València alça el teló amb Ultimàtum de Led Silhouette en el Teatre Principal

Dansa València inaugura la seua nova edició en el Teatre Principal amb Ultimàtum de Led Silhouette i una jornada que combina estrenes, flamenc contemporani, pensament i divulgació.

Pradas recorre la prova cal·ligràfica sobre la nota del missatge És-Alert

La defensa de Salomé Pradas apel·la la decisió judicial de mantindre una prova cal·ligràfica sobre una nota manuscrita amb indicacions per al missatge És-Alert durant la DANA.

Catalá, investigada per prevaricació, defén la legalitat de l’actuació de l’Ajuntament de València

María José Catalá assegura que l'actuació de l'Ajuntament de València va ser legal i transparent després de conéixer-se que Anticorrupció la investiga per presumpta prevaricació i tràfic d'influències en la recol·locació de personal.