Descobrixen un tractament per a evitar el creixement dels tumors més agressius i eliminar-los

IMIM

L’IMIM ha determinat un mecanisme que podria ser «clau» en el tractament dels tumors metastàtics   | IMIM

 

Un estudi liderat per investigadors de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques, l’IMIM, ha determinat per primera volta un mecanisme cel·lular que podria ser «clau» per al tractament dels tumors metastàtics. En un article publicat en la revista ‘Molecular Cell’, els investigadors relaten el paper d’una proteïna activada per les mutacions de dos oncògens, consistent en facilitar la reparació del dany en l’ADN de les cèl·lules tumorals que ha provocat el tractament de quimioteràpia, que les fa més resistents a l’acció d’estos fàrmacs.

 

Amb l’estudi, fet amb ratolins, es demostra que combinar l’acció d’un inhibidor d’un d’eixos oncògens –el BRAF– amb quimioteràpia desactiva i acaba amb el tumor.

 

La presència de mutacions dificulta el tractament

Segons Lluís Espinosa, director del Grup de Recerca de Mecanismes moleculars del càncer i les cèl·lules mare de l’IMIM, eixos oncògens, a més de convertir les cèl·lules normals en tumorals, fa que puguen reparar millor el dany que li provoquen els agents quimioteràpics o la radiació i les fa més resistents. És a dir, fan un «doble joc», facilitant la transformació tumoral i protegint el tumor del dany que imposen els quimioteràpics i la radiació.

 

La presència de les mutacions dificulta molt el tractament, segons Espinosa, però és un avantatge, ja que si gràcies a eixes mutacions, la cèl·lula tumoral és més resistent al dany, l’eliminació de la seua activitat amb fàrmacs que ja s’utilitzen la fan especialment sensible als tractaments. 

 

Volen iniciar un assaig amb pacients amb càncer

L’estudi s’ha fet amb ratolins als que se’ls havien implantat tumors de còlon de pacients humans que havien desenrotllat metàstasi i resistència al tractament. Els resultats de l’estudi van mostrar que els animals que no van rebre tractament –o només van ser tractats amb inhibidors de BRAF o quimioteràpia– van morir. Però els que van rebre un tractament que combinava eixos inhibidors amb quimioteràpia van sobreviure. És més, es va poder comprovar que les cèl·lules tumorals havien mort. Eixes dades també s’han pogut confirmar amb mostres in vitro.

 

Per això, els impulsors de l’estudi volen iniciar ara un assaig clínic en pacients amb càncer, aprofitant el fet que els medicaments utilitzats en l’estudi ja existixen i s’utilitzen en la pràctica clínica. Segons Clara Montagut, firmant del treball i cap de la secció d’Oncologia Digestiva del Servici d’Oncologia Mèdica de l’Hospital del Mar, creu que els resultats «nous i prometedors» obren noves vies de tractament per al càncer –que cal comprovar amb un assaig clínic– per a confirmar els reculats d’eficàcia i determinar els efectes secundaris en humans. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Les víctimes de la dana de València envien un missatge de suport a Veneçuela pel terratrémol

Les principals associacions de víctimes de la dana de València han mostrat la seua solidaritat amb Veneçuela després del terratrémol, amb un manifest en què compartixen el dolor de les famílies i reclamen més ajuda humanitària internacional.

Mor un jove motorista de 20 anys en un accident a la CV-400 a Paiporta

Un jove de 20 anys ha mort després que el ciclomotor que conduïa ha col·lisionat per abast amb un turisme a la CV-400, a l’altura de Paiporta. El sinistre, ocorregut cap a les 16.40 hores, està sota investigació de la Guàrdia Civil.

Torres defensa Zapatero i reclama no interferir en les investigacions judicials

El ministre Angel Victor Torres assegura en Algemesi que, des que fa politica, no es fica ni prejuzga les investigacions judicials i reclama respectar la separacio de poders arran de la causa sobre les joies de José Luis Rodriguez Zapatero.

La Generalitat critica que els nous fons per a la dependència arriben tard i malament

La consellera de Serveis Socials, Elena Albalat, assegura que els 535 milions d’euros addicionals per a la dependència que rebrà la Comunitat Valenciana entre 2026 i 2027 són insuficients, arriben tard i no garantixen el finançament al 50 % que marca la llei.

Així canviarà el Batxillerat valencià per a adaptar-se a les PAU i a la norma estatal

El Consell ha modificat el currículum de Batxillerat per a harmonitzar-lo amb la normativa estatal i garantir la igualtat en les PAU, amb nous continguts i matèries i una aplicació progressiva a partir del curs 2026-2027.

Pérez Llorca replica que és incongruent exigir-li negociar un model de finançament rebutjat per 16 autonomies

Juanfran Pérez Llorca critica en Algemesí que Arcadi España li exigisca negociar un model de finançament autonòmic que, segons assegura, rebutgen 16 de les 17 autonomies.

El Suprem ratifica els quasi huit anys de presó per a Marcos Benavent en el primer juí d’Imelsa

El Tribunal Suprem ha confirmat la sentència de l’Audiència de València que imposa set anys i 10 mesos de presó a Marcos Benavent, l’autodenominat ‘yonqui del dinero’, en el primer juí del cas Imelsa, amb una reducció parcial només de costes i d’una de les penes als condemnats.

Els ajuntaments valencians esperen agilitzar 1.100 milions en obres posdana

El Govern d’Espanya ha validat 1.100 milions d’euros en obres municipals posdana de 2024, però el Consell reclama canvis normatius per a poder executar-les més ràpidament als ajuntaments valencians.