Descobrixen un tractament per a evitar el creixement dels tumors més agressius i eliminar-los

IMIM

L’IMIM ha determinat un mecanisme que podria ser «clau» en el tractament dels tumors metastàtics   | IMIM

 

Un estudi liderat per investigadors de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques, l’IMIM, ha determinat per primera volta un mecanisme cel·lular que podria ser «clau» per al tractament dels tumors metastàtics. En un article publicat en la revista ‘Molecular Cell’, els investigadors relaten el paper d’una proteïna activada per les mutacions de dos oncògens, consistent en facilitar la reparació del dany en l’ADN de les cèl·lules tumorals que ha provocat el tractament de quimioteràpia, que les fa més resistents a l’acció d’estos fàrmacs.

 

Amb l’estudi, fet amb ratolins, es demostra que combinar l’acció d’un inhibidor d’un d’eixos oncògens –el BRAF– amb quimioteràpia desactiva i acaba amb el tumor.

 

La presència de mutacions dificulta el tractament

Segons Lluís Espinosa, director del Grup de Recerca de Mecanismes moleculars del càncer i les cèl·lules mare de l’IMIM, eixos oncògens, a més de convertir les cèl·lules normals en tumorals, fa que puguen reparar millor el dany que li provoquen els agents quimioteràpics o la radiació i les fa més resistents. És a dir, fan un «doble joc», facilitant la transformació tumoral i protegint el tumor del dany que imposen els quimioteràpics i la radiació.

 

La presència de les mutacions dificulta molt el tractament, segons Espinosa, però és un avantatge, ja que si gràcies a eixes mutacions, la cèl·lula tumoral és més resistent al dany, l’eliminació de la seua activitat amb fàrmacs que ja s’utilitzen la fan especialment sensible als tractaments. 

 

Volen iniciar un assaig amb pacients amb càncer

L’estudi s’ha fet amb ratolins als que se’ls havien implantat tumors de còlon de pacients humans que havien desenrotllat metàstasi i resistència al tractament. Els resultats de l’estudi van mostrar que els animals que no van rebre tractament –o només van ser tractats amb inhibidors de BRAF o quimioteràpia– van morir. Però els que van rebre un tractament que combinava eixos inhibidors amb quimioteràpia van sobreviure. És més, es va poder comprovar que les cèl·lules tumorals havien mort. Eixes dades també s’han pogut confirmar amb mostres in vitro.

 

Per això, els impulsors de l’estudi volen iniciar ara un assaig clínic en pacients amb càncer, aprofitant el fet que els medicaments utilitzats en l’estudi ja existixen i s’utilitzen en la pràctica clínica. Segons Clara Montagut, firmant del treball i cap de la secció d’Oncologia Digestiva del Servici d’Oncologia Mèdica de l’Hospital del Mar, creu que els resultats «nous i prometedors» obren noves vies de tractament per al càncer –que cal comprovar amb un assaig clínic– per a confirmar els reculats d’eficàcia i determinar els efectes secundaris en humans. 

 

També pots llegir…

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Protecció Civil prova el sistema ÉS-Alert en municipis pròxims a centrals nuclears

Protecció Civil realitzarà un simulacre del sistema ÉS-Alert en 61 municipis situats al voltant de centrals nuclears per a comprovar la resposta dels plans d'emergència.

Busquen a un agressor sexual de Castelló que havia d’haver ingressat a la presó a principis d’abril

Les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat busquen a un home de 45 anys, condemnat per agressions sexuals i coaccions, que no va ingressar a la presó a principis d'abril i el parador del qual es desconeix.

Detingut a Cullera un professor per una presumpta agressió sexual a una alumna de 5 anys

Un professor de Cullera ha sigut detingut per una presumpta agressió sexual a una alumna de 5 anys i ha quedat en llibertat amb mesures cautelars mentres continua la investigació judicial.

Pérez Llorca defén prioritzar el finançament enfront del dia institucional de Les Corts

Juanfran Pérez Llorca contraposa la decisió de no celebrar el dia institucional de Les Corts el 25 d'abril amb la necessitat d'aconseguir més finançament per a la Comunitat Valenciana, que vincula a més servicis públics.

Catalá planteja reduir este estiu els festivals sorollosos a la Ciutat de les Arts i les Ciències

L'alcaldessa de València anticipa que este estiu es limitaran els festivals amb alta contaminació acústica a l'entorn de la Ciutat de les Arts i les Ciències i defén la ZAS de Russafa com un terme mitjà entre veïns i hostalers.

El València lliga el futur de David Otorbi, extrem del filial

El València ha renovat el contracte de David Otorbi, extrem de 18 anys del filial, que va debutar amb el primer equip amb només 16 anys i és internacional sub-18 amb Espanya.

Conviure Russafa rebutja la ZAS i reivindica el model de consens en el barri

La plataforma Conviure Russafa rebutja la futura declaració de Zona Acústicament Saturada en el barri i defén el model de consens aconseguit entre veïns i hostalers com a via per a compatibilitzar descans i activitat econòmica.

La reclamació patrimonial per la dana queda bloquejada a l’espera de la causa penal

La reclamació patrimonial de 58 milions d'euros per la dana en lHorta Sud està pràcticament paralitzada fins que el jutjat de Catarroja concloga la instrucció penal sobre la gestió de l'emergència.