Descobrixen un tractament per a evitar el creixement dels tumors més agressius i eliminar-los

IMIM

L’IMIM ha determinat un mecanisme que podria ser «clau» en el tractament dels tumors metastàtics   | IMIM

 

Un estudi liderat per investigadors de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques, l’IMIM, ha determinat per primera volta un mecanisme cel·lular que podria ser «clau» per al tractament dels tumors metastàtics. En un article publicat en la revista ‘Molecular Cell’, els investigadors relaten el paper d’una proteïna activada per les mutacions de dos oncògens, consistent en facilitar la reparació del dany en l’ADN de les cèl·lules tumorals que ha provocat el tractament de quimioteràpia, que les fa més resistents a l’acció d’estos fàrmacs.

 

Amb l’estudi, fet amb ratolins, es demostra que combinar l’acció d’un inhibidor d’un d’eixos oncògens –el BRAF– amb quimioteràpia desactiva i acaba amb el tumor.

 

La presència de mutacions dificulta el tractament

Segons Lluís Espinosa, director del Grup de Recerca de Mecanismes moleculars del càncer i les cèl·lules mare de l’IMIM, eixos oncògens, a més de convertir les cèl·lules normals en tumorals, fa que puguen reparar millor el dany que li provoquen els agents quimioteràpics o la radiació i les fa més resistents. És a dir, fan un «doble joc», facilitant la transformació tumoral i protegint el tumor del dany que imposen els quimioteràpics i la radiació.

 

La presència de les mutacions dificulta molt el tractament, segons Espinosa, però és un avantatge, ja que si gràcies a eixes mutacions, la cèl·lula tumoral és més resistent al dany, l’eliminació de la seua activitat amb fàrmacs que ja s’utilitzen la fan especialment sensible als tractaments. 

 

Volen iniciar un assaig amb pacients amb càncer

L’estudi s’ha fet amb ratolins als que se’ls havien implantat tumors de còlon de pacients humans que havien desenrotllat metàstasi i resistència al tractament. Els resultats de l’estudi van mostrar que els animals que no van rebre tractament –o només van ser tractats amb inhibidors de BRAF o quimioteràpia– van morir. Però els que van rebre un tractament que combinava eixos inhibidors amb quimioteràpia van sobreviure. És més, es va poder comprovar que les cèl·lules tumorals havien mort. Eixes dades també s’han pogut confirmar amb mostres in vitro.

 

Per això, els impulsors de l’estudi volen iniciar ara un assaig clínic en pacients amb càncer, aprofitant el fet que els medicaments utilitzats en l’estudi ja existixen i s’utilitzen en la pràctica clínica. Segons Clara Montagut, firmant del treball i cap de la secció d’Oncologia Digestiva del Servici d’Oncologia Mèdica de l’Hospital del Mar, creu que els resultats «nous i prometedors» obren noves vies de tractament per al càncer –que cal comprovar amb un assaig clínic– per a confirmar els reculats d’eficàcia i determinar els efectes secundaris en humans. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

La Fiscalia investiga si un diputat de Vox va rebre dades judicials secretes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana ha obert diligencies penals per aclarir una possible filtracio d’una fiscal de Nules al diputat de Vox David Munoz, que hauria fet servir dades d’un procediment secret per vincular inmigracio i delincuencia.

Els animals de Bioparc responen a l’eclipsi amb refugi, son i intents de còpula

L’eclipsi solar total ha alterat el comportament d’espècies de Bioparc València i Bioparc Fuengirola, que han buscat refugi, han avançat el descans i, en alguns casos, han incrementat la conducta sexual.

Dos persones moren en un xoc entre un cotxe i un camió a la CV-11 a Castelló

Dos persones han mort este dijous en un accident de trànsit entre un turisme i un camió a la CV-11, al terme de Sant Rafael del Riu (Castelló). El conductor del camió, de 37 anys, ha resultat il·lés físicament però ha sigut atés per una crisi d’ansietat.

Les autonomies del PP bloquegen un debat sobre menors migrants a Ceuta en la pròxima Sectorial

Les comunitats governades pel PP han impedit que la pròxima Conferència Sectorial d'Infància aborde la situació dels menors migrants no acompanyats a Ceuta. La trobada s'ha fixat per al 27 d'agost i Vox ja havia anunciat que no hi assistiria.

La inscripció de Buenavida amb les Lynx és una treta administrativa i jugarà la WNBA en 2027

La inscripció d’Elena Buenavida com a jugadora actual de Minnesota Lynx respon a una treta administrativa i no implica que jugue la WNBA en 2026, ja que el pla és que s’incorpore a la franquícia en 2027 i continue mentrestant al Valencia Basket.

250.000 euros en ajuda urgent de la Generalitat per a les víctimes del terratrémol de Colòmbia

La Conselleria de Serveis Socials, Família i Infància ha destinat 250.000 euros a ajuda humanitària urgent a Colòmbia després del terratrémol del 10 d’agost, amb especial atenció a la infància i a la cobertura de necessitats bàsiques. La Generalitat també ha impulsat un catàleg d’organitzacions fiables per a canalitzar les donacions de manera segura.

Alerta taronja per calor extrema en onze comarques valencianes

Sanitat ha activat per a este dijous el nivell de risc taronja per calor en municipis d’onze comarques de València i Castelló, mentres Emergències manté el risc extrem d’incendis a l’interior.

Vint atesos pel dispositiu de l’eclipsi a la Comunitat Valenciana i dotze trasllats a hospitals

El dispositiu especial per l’eclipsi solar a la Comunitat Valenciana ha atés 20 persones per incidències lleus, dotze de les quals han sigut traslladades a hospitals i centres de salut. La jornada s’ha desenvolupat amb normalitat gràcies a la coordinació d’emergències i al comportament de la ciutadania.