Els militars enderroquen al president de Guinea Conakri en un cop d’Estat

Guinea viu una convulsa jornada després que militars del Grup de Forces Especials de l’Exèrcit anunciaren la detenció del president Alpha Condé, i la dissolució de la Constitució i el Govern enmig d’un cop d’Estat.

El coronel Mamady Doumbouya, comandant d’este cos d’elit, va ser qui va informar la notícia a través d’un vídeo difós a xarxes socials.
 

 

“Després de capturar el president, que actualment està amb nosaltres, hem decidit dissoldre el Govern, dissoldre la Constitució en vigor, dissoldre les institucions i tancar les fronteres terrestres i aèries”, va afirmar el militar, al temps que va cridar als seus “germans d’armes a la unitat, a fi de satisfer les legítimes aspiracions de la vila de Guinea”.

En entrevista exclusiva amb la nostra cadena aliada France 24 en francés, Doumbouya ha assenyalat que el president Condé “està en un lloc segur” i que “va veure a un metge”. “Tenim totes les forces de seguretat amb nosaltres per acabar d’una vegada per totes amb la misèria de la vila guineana”, ha afegit.

Posteriorment, l’anunci va continuar a la televisió estatal, on Doumbouya va aparéixer juntament amb diversos soldats i portant la bandera de país sobre les espatlles. El militar va indicar que va ser creat el “Comité Nacional d’Agrupació i Desenvolupament” amb la finalitat “d’iniciar una consulta nacional per obrir una transició incloent i pacífica”.

En la seua al·locució, va justificar les seues accions i les dels seus companys basant-se en “la falta de respecte als principis democràtics, la politització excessiva de l’administració pública, la mala gestió financera, la pobresa endèmica i la corrupció”.

 

Confusió al mig de l’acció dels militars

 

En principi va regnar la confusió al país, ja que, a pesar de l’anunci dels militars, el Ministeri de Defensa va assegurar en un comunicat que “la Guàrdia Presidencial, recolzada per les forces de defensa i seguretat, lleials i republicanes, va contenir l’amenaça i va rebutjar al grup d’atacants”.

El text indicava a més que “les operacions de seguretat i recerca continuen per restaurar l’ordre i la pau”.

El cop d’Estat va iniciar a primera hora del matí, quan es van sentir trets al centre de Conakri, la capital, i soldats de l’Exèrcit es van situar a la zona. Els fets van passar al districte comercial de Kaloum, on hi ha el palau presidencial i diversos ministeris.

Els carrers van quedar deserts mentre es van desplegar vehicles blindats en direcció a palau presidencial. Posteriorment, nombrosos ciutadans van eixir als carrers de la ciutat en suport al cop amb l’arenga “Visca l’Exèrcit! Visca el cop d’Estat!”.

 

El parador del president Condé

 

Mitjans locals van publicar fotos i vídeos en els quals es veu al president Condé, de 83 anys, vestit amb una camisa estampada i jeans, i assegut en un sofà.

El seu rostre es veu notòriament seriós i està envoltat de soldats armats amb fusells. Pel que sembla, les imatges van ser preses este matí dins el palau presidencial a Conakri.

El mandatari es trobava al front de Govern des de 2010. Va arribar al poder el 21 de desembre d’este any, després del cop militar de desembre de 2008, que va ser perpetrat després de la mort del president Lansana Conté, qui dirigia el país des de 1984.

Entre 2008 i 2010, la junta militar, comandada pel capità Moussa Dadis Camara, va estar al front de Govern. Va ser llavors quan Condé va guanyar en la segona volta de les eleccions.

Des de llavors, va estar dos mandats al poder ia l’octubre passat, es va presentar als comicis presidencials a un tercer període, cosa que estava prohibit a la Constitució, però que es va poder realitzar gràcies a un referèndum en què es va aprovar canviar la Carta Magna.

Els resultats dels comicis, en els quals Condé va resultar vencedor, van generar una onada de violència que va deixar al voltant de 30 morts i més de 300 persones detingudes.

Condemna internacional al cop i a la detenció de Condé

 

 

El secretari general de Nacions Unides, António Guterres, va ser el primer a reaccionar a la situació a nivell internacional. El funcionari va expressar a través de Twitter que condemna “enèrgicament qualsevol presa de Govern per la força de les armes”, al mateix temps que va demanar “l’alliberament immediat” del cap d’Estat.

Posteriorment, tant la Unió Africana com la Comunitat Econòmica d’Estats d’Àfrica Occidental, bloc de què Guinea fa part, van reprovar la rebel·lió militar i també van exigir “l’alliberament immediat” de Condé.

A l’anomenat es va unir el Govern de França que, a través d’un comunicat de la Cancelleria, va demanar “la volta a l’ordre constitucional i l’alliberament immediat i sense condició de president Condé”.

Guinea, un país marcat per l’autoritarisme polític

 

Guinea és un país extremadament empobrit que des dela seua independència de França el 1958 ha viscut una successió de governs autoritaris o militars. El 2010, es van celebrar les primeres eleccions democràtiques de la seua història, en què Condé va ser elegit president. Esta designació va portar esperances a la nació africana sobre un futur democràtic, una cosa que es va anar diluint amb la intenció del president de continuar en el càrrec.

Durant el mandat de Condé, el creixement econòmic de Guinea va ser sostingut gràcies a l’exportació de metalls rars com la bauxita. No obstant això, este aparent creixement només ha beneficiat a uns pocs. El 2011, quan el líder guineà tot just portava un any en el poder, ja va patir un altre intent de cop d’Estat.

En les últimes setmanes, el malestar generalitzat va augmentar a causa d’una pujada d’impostos a les classes treballadores i un augment del preu del combustible d’un 20%, mesures preses per contenir el deute que té el país.

La corrupció sistèmica i la concentració de poder cada vegada més gran en la seua figura semblen fer estat les principals causes d’este cop d’Estat en una regió que recentment ha viscut situacions similars en països com Mali o Txad.

 

Últimes notícies

Marcelino fixa com a objectiu exigir al màxim el rendiment del Vila-real després d’assegurar la Champions

Marcelino subratlla que, després d'assegurar la classificació per a la Lliga de Campions, el Vila-real busca mantindre la màxima exigència, barallar per la tercera plaça i superar un exigent dol a Vallecas davant un Raig ja salvat.

Diana Morant urgix a Pérez Llorca a acudir a la negociació amb els sindicats docents i frenar la vaga

Diana Morant reclama al president de la Generalitat que s'assega el dilluns en la taula de negociació amb els sindicats docents per a frenar la vaga indefinida i l'acusa de desatendre la major crisi educativa recent en la Comunitat Valenciana.

Els taxistes col·lapsen el centre de València en una nova protesta contra les VTC

Els taxistes valencians realitzen una nova marxa lenta pel centre de València per a exigir una regulació més restrictiva de les VTC i denunciar el buit normatiu actual.

Experts alerten que eliminar el gluten per moda provoca dèficits nutricionals

El Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de la Comunitat Valenciana advertix que retirar el gluten sense diagnòstic mèdic pot causar dèficits nutricionals, empitjorar la relació amb el menjar i dificultar el diagnòstic de celiaquia.

Detingudes 31 persones en el major operatiu de la Guàrdia Civil contra la droga flakka a Espanya

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que distribuïa flakka per missatgeria des d'altres països europeus a València, amb 31 detinguts, dos a la presó preventiva, i quasi quatre quilos d'esta droga confiscats.

Integrar la salut mental en l’atenció a la inflamació crònica millora l’evolució dels pacients

La inclusió sistemàtica de la salut mental en l'atenció a persones amb malaltia inflamatòria intestinal millora la seua qualitat de vida, reforça l'adherència al tractament i augmenta l'eficàcia de les teràpies.

El sòl urbà en la Comunitat Valenciana tanca 2025 en 210 euros per metre quadrat

El sòl urbà en la Comunitat Valenciana va aconseguir els 210 euros per metre quadrat al tancament de 2025, per damunt de la mitjana estatal i en un context de repunt de preus i operacions després de la pandèmia.

Detinguts quatre membres d’un grup especialitzat en robatoris en vivendes a València

La Policia Nacional ha detingut a València a quatre hòmens que marcaven portes de vivendes per a planejar robatoris amb força. El grup, d'origen georgià i amb antecedents, ha quedat desarticulat després de la intervenció d'agents anara de servici.