16.4 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

Una terra de convivencia

El pintor valencià més universal es queixava de la “pobra misèria dels colors” per a poder plasmar en els seus quadres la mar, el cel, les veles onejant en els barcos i els vestits de les dones que passejaven a la platja, baix del sol. Joaquín Sorolla va haver d’inventar-se els colors en el silenci del seu taller, en la fusta de la seua paleta, mesclant els pigments fins a trobar uns colors únics, que va exportar al mon sencer des dels llenços pintats al Mediterrani.

Sorolla representa el caràcter valencià: minuciós en el seu treball i ambiciós en la projecció. Des d’eixe esperit és com hem de celebrar el 9 d’Octubre, el dia de la Comunitat Valenciana.

Vivim en una terra construïda per l’esforç dels seus ciutadans, que sempre han sabut adaptar-se a qualsevol situació històrica amb creativitat, talent i determinació. Existim com a nacionalitat història, com reconeix el nostre Estatut d’Autonomia, des de la fundació com a entitat singular pel rei Jaume I, però els trets de fortalesa que ens caracteritzen són la suma de tots els pobles anteriors que ens marcaren amb el seu geni, i de tots els que ara ens han escollit per a viure. El temperament, l’energia, la fermesa i l’apertura són senyes de la nostra personalitat com a poble, a les que no volem renunciar.

Espanya travessa per un moment polític turbulent. A l’horitzó s’albiren amenaces a la convivència social que no compartim, i deplorem. No permetrem la consagració dels privilegis, ni que la igualtat depenga del lloc de naixement. El nostre, la Comunitat Valenciana, és igual de valuós que qualsevol atre de la geografia espanyola.

Alçarem la veu per a defendre la nostra terra, i ho farem amb respecte i lleialtat al projecte comú, i en el marc de la Constitució. La Comunitat Valenciana treballa per sumar, mai per a restar; per a unir i no per a dividir; per tal d’arribar a acords en lloc d’alimentar els conflictes. Anem a reivindicar que es salden els nostres deutes: el de l’aigua per a regar els nostres camps, el financer per a què l’economia prospere, i l’històric per a que es reconega la nostra cultura i llengua: el valencià.

Volem ser atesos en les nostres demandes, que caminen en paral·lel al nostre progrés. Des del Consell hem començat a construir la Comunitat que ens mereixem. En el moment d’assumir la responsabilitat de president de la Generalitat, em vaig comprometre a reduir la càrrega fiscal de treballadors i contribuents. En només dos mesos s’ha eliminat l’impost de successions i donacions, congelat les taxes universitàries, prorrogada la gratuïtat del transport públic, reduïda l’estructura administrativa, i s’han inclòs desgravacions en la renda per tal d’incrementar la salut i el benestar dels ciutadans.

Com que volem atraure inversions, estem agilitzant els tràmits burocràtics i bonifiquem l’assentament d’empreses en els nostres polígons industrials. Hem de ser competitius i produir dins de la sostenibilitat mediambiental. La creació de riquesa s’ha d’invertir en prestacions per als ciutadans. Gestionarem amb eficàcia, oferint una òptima qualitat dels servicis: els pares podran escollir lliurement l’educació dels seus fila, la sanitat ha de ser immediata i no col·lapsada com ara, els servicis socials han d’atendre els majors i les persones que ho necessiten, i als joves hem de facilitar-los l’accés a la vivenda.

Eixa és la nostra manera d’entendre el govern. Sense imposicions ni sectarismes. Volem que els ciutadans milloren en la seua qualitat de vida, que la societat torne a respirar i que les nostres pobles i ciutats recuperen el dinamisme.

Som un poble modern, capaç de generar espais de tolerància, de promoure un entorn acollidor, de produir riquesa i exportar-la. Hui, dia de la Comunitat Valenciana, celebrem tot això i molt més. I ho fem des del respecte a les nostres tradicions, a les arrels, a la nostra identitat com a poble mediterrani i pensant en una terra de convivència.

Carlos Mazón és President de la Generalitat Valenciana

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

L’alcalde de Manises, hospitalitzat després de patir un infart

L'alcalde de Manises, Javier Mansilla, està hospitalitzat després de patir un infart de miocardi este divendres. Arriben missatges de suport des del PSPV-PSOE i la Generalitat.

Pérez Llorca acusa el PSPV d’inventar ‘relats’ i de voler frenar el Pla Viu

Pérez Llorca ha acusat el PSPV-PSOE d'inventar 'relats' sobre vivenda i d'intentar parar el Pla Viu, que, segons defén, ja té 4.800 vivendes en marxa.

Bendodo avisa a Rufián que quan mire arrere descobrirà que no li seguix tanta gent

Elías Bendodo ha advertit a Gabriel Rufián, impulsor d'una proposta per a unir a l'esquerra, que 'quan mire arrere' veurà que no li seguix tanta gent. En un acte del PP a Dénia, ha criticat al Govern de Sánchez i ha posat en valor mesures de l'Executiu valencià.

La UPV ret homenatge al gremi d’artistes fallers amb un mural

La UPV dedica un mural al gremi d'artistes fallers que recrea un taller tradicional i combina ciència, falles i divulgació amb perspectiva de gènere. L'obra, inspirada en ninots premiats de La Ciència als Falles, acompanya la tercera edició del concurs, obert fins al 14 de març.

Presó per a tres hòmens per robar i enviar cascall a Espanya i els Estats Units

Detinguts tres hòmens i ingressats a la presó per enviar càpsules seques de cascall a Màlaga, Àvila, Mallorca i els Estats Units. La Guàrdia Civil va confiscar 527 quilos robats en plantacions legals d'Albacete i va destapar la xarxa en l'operació Guru25.

Dos menors i deu dones assassinades en l’arrancada de 2026; sis casos tenien denúncies prèvies

L'inici de 2026 se salda amb 10 dones assassinades i dos crims vicaris contra menors. En sis casos hi havia denúncies prèvies, però la protecció va fallar.

Dos anys de l’incendi de Campanar: l’edifici avança en la seua reconstrucció integral

El residencial de Campanar complix dos anys de l'incendi amb les obres de rehabilitació ja encarrilades. Els veïns commemoren a les víctimes i miren al retorn a casa.

Relleva, la primera incubadora d’agricultors cooperativistes

Anecoop impulsa Relleva, un programa pioner que professionalitza a jóvens agricultors en cooperatives valencianes amb plans de negoci, mentoria i comunitat. Tres històries mostren que del camp es pot viure amb gestió i visió empresarial.