La vida d’Ana Julia en la presó: Companyes «ombra» cobren 30 euros per a que no se suïcide o la maten

Ana Julia Quezada

Ana Julia Quezada viu en la presó amb una companya de cel·la que és la seua ombra | València Diari

 

Ana Julia Quezada va ingressar en una presó fa més de 500 dies acusada d’haver matat Gabriel Cruz, de només 8 anys. Va ser detinguda el març de 2018 per estrangular-lo, quan encara era la parella del pare del xiquet, dies després que desapareguera. Des d’eixe moment, espera a ser jutjada entre fortes mesures de seguretat.  

 

Institucions Penitenciàries va determinar que era necessari que una presa «ombra» visquera amb esta dominicana de 45 anys. María, nom fictici, és l’última companya de moltes que fa mesos que vetlen per a que Ana Julia no siga agredida o se suïcide. Cada nit una funcionària pregunta per l’estat de la interna i la seua companya espera poder contestar: «Tot bé, senyora». 

 

Des que va entrar en el centre penitenciari del Acebuche, Quezada va ser víctima de múltiples amenaces: «En la presó li tenen ganes, és evident». Funcionaries, explicaven en ‘El Español’,  que abans que María «no va ser fàcil que altres preses es mostraren voluntàries per a estar amb ella». Tot es va complicar també quan la nit de Cap d’Any es va intentar suïcidar. La van trobar amb uns xicotets talls en els avantbraços en el mòdul d’aïllament, a estava després de barallar-se amb una altra dona. 

 

Una «refugiada» dins de la presó

Per la seua condició, Ana Julia viu baix un règim especial arreplegat en l’article 75.2 del Reglament Penitenciari. Per tal de protegir la seua integritat física, se li aplica el conegut com a «règim del refugiat». A més de tindre una «ombra» al seu costat, no pot participar en tallers, cursets o tindre contacte amb unes altres internes en les zones comunes. 

 

Fa més de 500 dies que està interna en la presó del Acebuche | Ideal

 

Només abandona la seua cel·la quan la resta descansen havent dinat, de dos a cinc de la vesprada. A més, ha de ser un funcionari qui li duga l’esmorzar, el dinar i el sopar. Això i la seua actitud la mantenen pràcticament aïllada. No rep visites, excepte la del seu advocat, i no telefona a l’exterior. Pràcticament, l’únic contacte que manté és amb María, que després de fer un curs, cobra 30 euros per a procurar que continue amb vida. 

 

Però esta situació de solitud no ha afectat gens al seu caràcter o personalitat. Continua mostrant-se amb el personal de la presó de manera «educada, tranquil·la», fins i tot, freda. Dins del centre, no es diria en cap moment que està penedida del que va fer. 

 

El juí començarà el 9 de setembre

Serà el pròxim 9 de setembre quan eixira per primera volta de la presó d’Almeria a on ha viscut l’últim any i mig. Eixe dia començarà el juí per l’assassinat de Gabriel, que s’espera que s’allargue fins al 18 del mateix mes. 

 

Les acusacions demanaran que se la condemne a Presó Permanent Revisable. Consideren provat que el dia que se’l va endur de casa de la seua iaia, en Las Hortichuelas, tenia una clara intenció de matar-lo. Hauria decidit posar fi a la seua vida per gelosia. A més, no va dubtar en ser al costat d’Ángel Cruz, pare del xiquet, durant els dies de la suposada desaparició, tot i ser l’única persona coneixedora del final tràgic del menut. 

 

La intenció de la seua defensa és que siga condemnada per un homicidi involuntari o dolós, que comportaria una pena de 2 a 10 anys de presó. Argumenten que ella va discutir amb el xiquet perquè jugava amb una destral i, que si el va matar, va ser en tapar-li la boca, provant que deixara de cridar i d’insultar-la. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Trobeu la documentació de la jove desapareguda a Sueca prop del cadàver localitzat a Llaurí

La Guàrdia Civil ha localitzat la documentació de la jove de 25 anys desapareguda a Sueca a escassa distància del cadàver trobat a Llaurí, encara pendent d’identificació oficial.

El calcer espanyol cau al 23é lloc mundial amb un 14,2 % menys de producció

El sector del calcer espanyol ha produït uns 60 milions de parells en 2025, un 14,2 % menys que en 2024, i baixa del 19é al 23é lloc del rànquing mundial, amb només el 0,24 % de la producció global.

Les compres de vivenda per estrangers es disparen un 31 % a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes per estrangers ha crescut un 31 % a la Comunitat Valenciana entre abril i juny, en un context de caiguda general del mercat i preus en màxims històrics a Espanya.

Mor ofegat un jove de 29 anys al riu Túria a Manises

Agents del GEO de la Policia Nacional han localitzat este matí el cos sense vida d’un home de 29 anys al riu Túria, al terme de Manises, després de desaparèixer ahir de vesprada quan es banyava en esta zona.

Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó rebran entre 4.000 i 6.000 euros per hectàrea agrícola, fins a 15.000 per explotació ramadera i compensacions per pèrdua d’animals i danys en equipament.

Porcelanosa redueix el benefici a 13 milions en 2025 per l’alça de l’Impost de Societats

Porcelanosa ha guanyat 13 milions d’euros en 2025, un 55 % menys que en 2024, per l’increment del tipus efectiu de l’Impost de Societats fins al 54 %. Tot i això, el grup ha mantingut la facturació entorn dels 863 milions i ha reforçat la seua expansió internacional.

André Almeida continua al marge mentre el València espera la seua decisió

André Almeida s ha tornat a entrenar dos dies seguits al marge del grup a Paterna mentre València CF i Swansea ja tenen un acord pel seu traspàs i esperen la decisió final del migcampista portugués.

CSIF exigix començar el curs amb totes les plantilles cobertes i aules condicionades

El sindicat CSIF insta Educació a garantir que l’1 de setembre tots els llocs docents estiguen coberts i que els centres educatius tinguen infraestructures i climatització en condicions adequades.
FILMOTECA D'ESTIU