10.1 C
València
Dilluns, 9 febrer, 2026

La gestió de la DANA, possibles ‘errors’ i la reconstrucció, claus de la compareixença de Mazón en Corts

El president acudix al parlament amb la incògnita de quan farà l'”adequació” de l’estructura del Consell a la realitat postDANA

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, compareixerà este dijous 14 de novembre al ple de Les Corts Valencianes per a informar de la gestió del Consell davant de l’emergència provocada per la DANA a la província de Valencia, que ha deixat fins al moment 215 víctimes mortals. En la seua intervenció, quan es complixen 17 dies de la catàstrofe, abordarà “tot l’ocorregut” el passat 29 d’octubre i exposarà com va actuar el seu govern amb la informació que disposava en este moment, segons ha anunciat al llarg d’esta setmana.

A més, la vista està posada en l’explicació dels motius de l’enviament de l’alerta massiva als telèfons mòbils de la població passades les 20.00 hores d’aquell dia, quan l’aigua ja havia inundat les zones afectades, així com la informació de la qual disposava el Consell per part d’organismes com la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) o l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet); en l’anàlisi de possibles “errors” en la gestió de l’emergència i en l’escenari de reconstrucció que arriba ara.

Mazón ha assegurat que este dijous serà el punt de partida per a “començar a parlar de política”, però no s’ha concretat el moment en el que parle d’una possible remodelació del seu executiu, una crisi de govern que ha anat lliscant durant els últims dies, per a afrontar les “noves circumstàncies i reptes” després de la catàstrofe de la DANA. “Estem treballant per a adequar tota l’estructura del Consell a les labors de reconstrucció” és el que ha vingut assenyalant el president.

En esta línia, tant Mazón com la vicepresidenta Susana Camarero han emplaçat en els últims dies a esta compareixença per a donar les pertinents explicacions sobre la gestió de la DANA. “Es va a detallar tot l’ocorregut el dia 29, cada hora, cada missatge, cada telefonada, cada informació rebuda i, per tant, com es va actuar a partir d’ací”, va avançar Camarero este dimarts. “És important explicar què va ocórrer el dia 29, però també informar sobre com es va a remodelar l’estructura del Consell” de cara a afrontar la “nova realitat” després de la DANA, va afegir.

Dies abans, la vicepresidenta havia descartat dimissions “en este moment” en el si del Govern valencià, que està ara centrat i “bolcat” en la “recuperació” i a donar resposta i ajudes als municipis i persones afectades.

Per la seua banda, el síndic del PP a Les Corts, Juanfran Pérez Llorca, va avançar que Mazón té intenció de remodelar “prompte” el seu govern: “M’ha comunicat que es donen noves circumstàncies, apareixen nous reptes i cal pensar en un altre tipus de Consell”.

L’OPOSICIÓ DEMANARÀ RESPONSABILITATS POLÍTIQUES

Des de l’oposició, el PSPV i Compromís centraran les seues intervencions a exigir responsabilitats polítiques a Mazón i el seu govern per la gestió de l’emergència, mentre que Vox, a més de criticar la “incompetència” del Consell, també posarà el focus en l’actuació del Govern d’Espanya, al que acusa d’haver tingut una “conducta criminal” en esta catàstrofe.

D’un costat, els socialistes subratllen que la compareixença de Mazón ha de servir perquè “assumisca la seua responsabilitat” i explique als valencians “què era més important que estar en l’emergència”. No obstant això, matisen que no pretenen “un ple de crispació, sinó d’unitat, que és el que necessiten ara les víctimes, les seues famílies i els municipis afectats”. Però, puntualitzen, esta unitat “no serà un xec en blanc” per al president de la Generalitat.

Mentre, Compromís augura que Mazón oferirà “excuses de mal pagador” en la seua compareixença però demana “no desviar el focus” de quin va ser la seua responsabilitat el passat 29 d’octubre. “El relat es reduïx a dues preguntes: on estava el president dels valencians el dia de la catàstrofe més gran que hem patit i per què l’alarma es va enviar a les huit de la vesprada i no dos o tres o quatre hores abans”, han sostingut des de la coalició.

Per la seua banda, Vox considera que Mazón “ha de donar moltes explicacions, reconèixer molts errors i assumir totes les responsabilitats per la incompetència” del Consell i li exigirà que “rectifique 180 graus” la seua gestió “incompetent i nefasta”. Al marge d’això, també denunciarà la “conducta criminal” del Govern d’Espanya i de Pedro Sánchez, al que acusa d’haver “traït i abandonat als valencians quan més necessitàvem la seua ajuda”.

No obstant això, des del PP asseguren que este dijous a Les Corts és “moment de parlar de recuperació, amb plans concrets, amb l’ajuda de tots, també amb la de l’Estat”, i creuen que en catàstrofes d’estes dimensions “ja no pot haver-hi color polític”, per la qual cosa apel·len a “deixar les diferències a un costat per a ajudar als afectats i tirar endavant”.

A més, davant de les crítiques a Mazón, defensen que el president valencià és “el primer dirigent polític al comandament d’una administració que va a comparèixer després de la DANA”, al contrari que el president del Govern. “No consta que Sánchez ho vaja a fer ni ho haja sol·licitat. Mazón acudirà a Les Corts per a adonar del treball realitzat, desmentir bulos i parlar de futur”, sostenen.

Últimes notícies

0-2: Carreras i Mbappé donen el triomf a un Reial Madrid gris a Mestalla

El Reial Madrid es va imposar 0-2 a Mestalla amb un golàs d'Álvaro Carreras i la sentència de Kylian Mbappé. El València no va provar a Courtois i la graderia es va desesperar.

Carreras obri el camí i Mbappé tanca el 0-2 del Reial Madrid a Mestalla

El Reial Madrid es va imposar 0-2 al València en un dol pla: Álvaro Carreras va decidir amb una acció individual en el 65 i Kylian Mbappé va rematar en l'afegit; Mestalla va assenyalar a Corberán

El València-Reial Madrid registra la millor entrada del curs a Mestalla amb 47.515 espectadors

Mestalla va reunir 47.515 aficionats al València-Reial Madrid, la major assistència del curs. La dada va superar el rècord setmanal marcat en Copa davant l'Athletic.

Dimitrievski sosté al València i frena a un Reial Madrid sense lluentor (0-0)

Dimitrievski ha sostingut al València amb parades a Mbappé i David Jiménez a Mestalla. El Reial Madrid no va desplegar un gran futbol i el partit va acabar 0-0.

El València ix amb tres centrals i el Reial Madrid alinea a Dani Jiménez en el lateral dret

El València jugarà a Mestalla amb tres centrals davant el Reial Madrid. En l'equip blanc, el canterano Dani Jiménez serà lateral dret en la seua primera titularitat de lliga.

El València aposta per tres centrals i el Reial Madrid alinea a Dani Jiménez en el lateral dret

El València jugarà a Mestalla amb tres centrals davant el Reial Madrid, que eixirà amb el canterano Dani Jiménez com a lateral dret en la seua primera titularitat de lliga.

El Carnestoltes de Torrevieja malbarata fantasia i color en un any clau cap a l’interés turístic nacional

Torrevieja ha viscut el seu gran desfile-concurs amb més de 1.500 comparsistas en 31 agrupacions. El festeig reforça la candidatura a interés turístic nacional en 2027.

Elgezabal lamenta que al Llevant se li va ser el partit en buscar l’empat en San Mamés

Elgezabal va marcar per a acostar al Llevant en San Mamés i va admetre que el resultat es va escapar en anar per l'empat amb un menys. Va reivindicar l'ADN competitiu de l'equip i la connexió amb l'afició.