El preu de la llum comença a afectar el turisme, hostaleria i alimentació

 

Com no podia ser d’una altra manera, les progressives pujades del preu de l’electricitat, el butà i els carburants se segueixen traduint en un significatiu increment de l’IPC en el que va d’este any 2021, especialment en les partides de transport (8,2%) i habitatge (9,7 %), Tal com acaba de publicar l’Institut Nacional d’Estadística en les dades desagregades d’agost.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) considera que les enormes pujades del cost de l’energia pogueren haver afectat també al cost del turisme i l’hostaleria: de gener a agost el seu IPC s’ha incrementat un 2,9% (amb una pujada del 0,7% respecte al juliol); i, més preocupant, al cost dels productes alimentaris: des de gener de 2021, l’IPC dels aliments i les begudes no alcohòliques s’ha incrementat un 1,7% (amb una pujada del 0,3% l’últim mes).

En concret, diversos aliments de primera necessitat han patit ja importants pujades de preus: els olis i greixos (22%), encara que tot apunta a un augment provocat per una mala collita, la fruita fresca (5,3%), els ous (4,0, 2,8%) i la carn d’au (2,8%). De moment és només una tendència, però si els preus de l’energia seguiren alts, el comerç no tindria més remei que traslladar el sobrecost de producció i transport al consumidor final.

OCU adverteix que estes pujades no han afectat per igual a totes les regions. Entre les que més han patit l’increment de preus destaquen Galícia (2,9%), Cantàbria (2,5%) i Astúries (2,4%), a més de Melilla (3,4%). Mentre que s’ha sentit una mica menys a les Canàries (1,2%), Múrcia (1,3%) i La Rioja (1,4%), així com la ciutat de Ceuta (1,1%).

Últimes notícies

Nou anys de presó per agredir un home que orinava al costat del seu cotxe en un pàrquing de Gandia

La Fiscalia demana nou anys de presó per a un home acusat de deixar greument ferit un altre al qual va sorprendre orinant al costat del seu cotxe en un aparcament de Gandia. La mateixa setmana, l’Audiència de València jutjarà altres casos per exhibicionisme, revelació de secrets, robatori amb violència i agressió sexual.

Cap de setmana d’inici de tardor amb sol i màximes a la baixa a la Comunitat Valenciana

El primer cap de setmana de tardor arribarà a la Comunitat Valenciana amb cels poc nuvolosos, boires costaneres i temperatures màximes en descens, segons l’Aemet. El vent bufarà fluix i variable, amb predomini del component est i sud-est a les vesprades.

Les Corts afronten l’últim debat de política general a huit mesos de les autonòmiques

Les Corts Valencianes celebraran la setmana que ve l’últim debat sobre l’estat de la Comunitat Valenciana de la legislatura, marcat per l’habitatge, la sanitat, l’educació i la gestió de la dana de 2024. El cara a cara servirà també per a escenificar la pugna entre el Consell de Juanfran Pérez Llorca i una oposició que es reivindica com a alternativa a huit mesos de les eleccions autonòmiques.

Fira Hàbitat, Textilhogar, Cuina i 360 by Cevisama encenen des de dilluns el motor de l’interiorisme a València

Feria Valencia reunix des de dilluns i durant quatre dies les fires Hàbitat, Textilhogar, Espacio Cocina SICI i 360 by Cevisama, amb més de 1.200 marques i 110.000 m² dedicats a l’interiorisme. El nou saló 360 by Cevisama incorpora per primera vegada una àrea específica de bany i revestiments ceràmics.

El projecte VIBRA acosta la música a les persones sordes des de València

El projecte VIBRA, impulsat des de l’àrea HumanTech de la UPV, investiga recursos multisensorials perquè les persones sordes puguen viure concerts de manera inclusiva. Artistes, científics, sanitaris i entitats de la Comunitat Valenciana s’han sumat a esta iniciativa.

Rebuig veïnal a Tavernes de la Valldigna per les agressions racistes a dos jóvens

Uns 200 veïns de Tavernes de la Valldigna s’han concentrat davant l’Ajuntament per condemnar dues agressions racistes del cap de setmana passat contra un jove magribí i un altre senegalés, que han sigut gravades i difoses a xarxes socials.

Un avió de Swiss Air aterra d’emergència a Manises i provoca 5 desviaments

Un avió A-320 de Swiss Air procedent de Zúrich ha aterrat d’emergència este divendres a l’aeroport de Manises i ha obligat a desviar cinc vols mentre la pista romania bloquejada. Aena ha confirmat que, resolta la incidència, l’aeroport ha représ la seua operativa amb normalitat.

Un jutjat d’Alacant obliga el Sabadell a tornar 6,5 milions a la Fundació Mediterráneo

Un tribunal d’Alacant ha condemnat el Banco Sabadell a restituir prop de 6,5 milions d’euros a la Fundació Mediterráneo per les quantitats abonades a afectats per les quotes participatives de la CAM, després de quasi 14 anys de litigi.