Carlos Mazón, president en funcions de la Generalitat Valenciana, obri este dilluns les compareixences de responsables polítics davant la comissió d’investigació del Congrés sobre la DANA. La seua intervenció arriba marcada per les acusacions que la setmana passada van llançar familiars de víctimes, que li van assenyalar com a responsable de les morts registrades durant la catàstrofe.
El testimoniatge es produïx en un moment de transició en la Generalitat. PP i Vox negocien tancar la investidura del substitut de Mazón, amb el portaveu popular en Les Corts, Juanfran Pérez Llorca, com a candidat proposat, encara que l’acord entre les dos formacions encara no està tancat. El calendari polític i l’avanç de la comissió afigen pressió a un procés que condiciona la governabilitat en la Comunitat Valenciana.
Una compareixença marcada per la gestió de l’emergència
Mazón ja va oferir explicacions la setmana passada en Les Corts, en una compareixença que l’oposició va titllar d’insuficient. No va respondre a les preguntes del PSPV i de Compromís i va traslladar la responsabilitat sobre l’atenció a la població durant les inundacions al Govern central. Huit dies després de presentar la seua dimissió per la seua gestió de la catàstrofe, va sostindre que havia assumit les seues responsabilitats amb eixa renúncia i va retraure que l’Executiu central no l’haguera fet.
En el Congrés, la comissió indaga en la gestió d’una tragèdia amb entorn de 230 víctimes mortals, principalment a València. La declaració de Mazón està cridada a aclarir decisions concretes adoptades en les hores crítiques, la coordinació amb l’administració estatal i l’eficàcia dels protocols d’atenció a la ciutadania, aspectes que ja van centrar les crítiques dels familiars i dels grups de l’oposició.
Després de la seua intervenció, estan previstes les compareixences de la vicepresidenta de la Generalitat, Susana Camarero, i del president de la Diputació de València, Vicent Mompó, el 24 de novembre. La comissió preveu un total de 127 compareixences dins d’un pla de treball acordat per PSOE, Sumar i els seus socis parlamentaris, que inclou a més la sol·licitud de documentació i la incorporació de vídeos sobre l’ocorregut durant el dia de la tragèdia.
Les víctimes van inaugurar els treballs amb tres sessions repartides, situant el focus en les decisions preses abans i durant les pluges torrencials. Els seus relats van col·locar el llistó d’exigència en l’assumpció de responsabilitats polítiques i van donar pas a la citació dels màxims responsables institucionals, la versió dels quals serà clau per a depurar responsabilitats i avaluar possibles fallades en la coordinació.



