La Comunitat Valenciana lidera la pujada del preu de la vivenda al costat de Cantàbria amb un 17,4% al febrer

El preu de la vivenda a la Comunitat Valenciana

El preu de la vivenda en la Comunitat Valenciana va augmentar un 17,4% al febrer, el que la situa com la segona autonomia amb major encariment, només per darrere de Cantàbria. Este fort repunt es produïx en un context en el qual el mercat residencial espanyol combina descensos en les compravendes amb pujades de preus i un lleuger increment del finançament hipotecari.

A nivell nacional, la compravenda de vivenda va caure al febrer un 7,7% interanual, encadenant el seu segon ajust en el que va d’any. Malgrat esta menor activitat, el preu mitjà de la vivenda en el conjunt del país va moderar el seu avanç, però va seguir a l’alça, amb una pujada del 5,4%. La concessió de préstecs per a la compra de vivenda va augmentar lleugerament un 0,2%, la qual cosa reflectix que encara hi ha demanda solvent que recorre al finançament bancari per a tancar operacions.

La caiguda de les transaccions no és un fenomen aïllat de febrer. La compravenda de vivendes acumula ja cinc mesos consecutius de descensos, una tendència que va començar a l’octubre de 2025 amb un ajust del 1,9% i que va continuar al novembre (-2,4%), desembre (-1%), gener (-11,4%) i febrer (-7,7%). Esta seqüència mostra un refredament progressiu del nombre d’operacions, encara que en paral·lel els preus segueixen tensionados.

Les xifres s’expliquen, en bona part, pel dèficit de vivenda disponible enfront d’una demanda creixent. Esta escassetat d’oferta, especialment en determinades zones urbanes i turístiques, contribuïx a encarir els preus i complica l’accés a una casa en propietat, sobretot per a jóvens i llars amb menys recursos, que veuen com l’esforç econòmic per a comprar s’incrementa malgrat la reducció del volum de compravendes.

Caiguda generalitzada de compravendes i diferències per comunitats

Al febrer, el nombre total de compravendes de vivenda a Espanya es va situar en 55.228 unitats. Les operacions sobre pisos van descendir un 9,4%, fins a 41.407 transaccions, mentres que les vivendes unifamiliars van retrocedir un 2,3%, fins a 13.821 unitats. Estes xifres mostren que l’ajust és més acusat en els pisos, que concentren la major part del mercat.

La compravenda de vivenda va caure en 14 comunitats autònomes. Els descensos més intensos es van registrar a les Illes Canàries, amb una baixada del 21%; Navarra, amb un 19,2% menys; illes Balears, amb una caiguda del 18,6%; i Astúries, on les operacions van disminuir un 17,6%. En estes regions, el retrocés de l’activitat és especialment significatiu i apunta a un mercat més contingut.

També es van registrar descensos, encara que de menor magnitud, a Aragó (-6,4%), Comunitat de Madrid (-6%), País Basc (-5,6%), Extremadura (-3,6%) i Castella i Lleó (-1%). Estes caigudes moderades indiquen una menor intensitat en la correcció, però confirmen que l’aturada de les compravendes és un fenomen estés.

Enfront d’este escenari predominant de descensos, només tres comunitats van mostrar increments en el nombre d’operacions: Castella-la Manxa, amb un augment del 14%; Cantàbria, amb un 6,5% més; i La Rioja, amb un avanç del 1,3%. En estes autonomies, l’activitat de compra de vivenda es va mantindre més dinàmica, en contrast amb la tendència general.

Pujada del preu per metre quadrat i primeres caigudes en diverses regions

Al febrer, el preu mitjà del metre quadrat de vivenda a Espanya es va situar en 1.977 euros, un 5,4% més que un any abans. Este creixement és més moderat que el registrat al gener, quan l’avanç va aconseguir el 9%, però consolida una senda d’encariment que es manté malgrat la menor activitat en el mercat.

El preu dels pisos es va incrementar un 7,7%, fins a una mitjana de 2.292 euros per metre quadrat. En les vivendes unifamiliars, el cost mitjà va aconseguir els 1.458 euros per metre quadrat, amb un augment del 2,6%. La diferència en els ritmes de pujada reflectix que la pressió de la demanda és major sobre els pisos, més habituals en àrees urbanes i metropolitanes.

En dotze comunitats autònomes es va registrar un encariment del preu de la vivenda, mentres que en les cinc restants es van produir descensos. És la primera vegada des d’agost de 2024 que s’observen caigudes interanuals de preus en cinc o més autonomies al mateix temps, una dada que suggerix uns certs ajustos locals malgrat la pujada general.

Les majors baixades de preus es van donar a Navarra, amb un descens del 13,7%; Extremadura, amb una caiguda del 3,5%; Murcia, on els preus van retrocedir un 2,8%; Galícia, amb un ajust del 2,5%; i les illes Balears, amb una reducció del 1,4%. Estes correccions apunten a mercats on la demanda està perdent força o on l’oferta comença a equilibrar-se.

En el costat contrari, els increments més intensos, tots de dos dígits, es van localitzar a Cantàbria, amb una pujada del 18,3%; Comunitat Valenciana, amb un 17,4%; Castella-la Manxa, amb un 11,6%; i Astúries, amb un augment del 11,4%. Al costat d’estes regions, també es van registrar pujades rellevants a Andalusia (9,8%), Castella i Lleó (9,6%), Comunitat de Madrid (9,3%), Aragó (7,4%), País Basc (6,8%), Catalunya (4,3%) i Illes Canàries (3,7%). En totes elles, l’accés a la vivenda resulta cada vegada més costós, especialment en els segments i ubicacions més demandats.

Hipoteques a l’alça i major quantia mitjana dels préstecs

Al febrer, els préstecs hipotecaris per a l’adquisició de vivenda van créixer un 0,2%, fins a un total de 30.109 operacions. Encara que l’avanç és lleuger, contrasta amb la caiguda de les compravendes i suggerix que una part important de les operacions realitzades es financen amb crèdit bancari. La quantia mitjana d’estos préstecs va augmentar un 6,3%, fins a 175.904 euros, la qual cosa reflectix preus més alts i un major import mitjà per operació.

El percentatge de compres de vivenda finançades mitjançant hipoteca es va situar en el 54,5%. En estes operacions amb finançament, la quantia del préstec va suposar de mitjana el 72,4% del preu de la vivenda, la qual cosa indica que els compradors continuen aportant una part rellevant de recursos propis, mentres el banc cobrix una mica més de dos terços del valor.

Les hipoteques per a l’adquisició de vivenda van créixer en huit comunitats autònomes. Els majors increments es van registrar a Castella-la Manxa, amb un 13,8% més; Cantàbria, amb una pujada del 7,3%; i Comunitat de Madrid, on els préstecs van augmentar un 6,6%. En estos territoris, el recurs al finançament bancari manté el seu dinamisme.

En canvi, les hipoteques van descendir en nou comunitats, amb caigudes més significatives a Navarra i Astúries, les dos amb un retrocés del 15,9%, i a les Illes Canàries, on els préstecs per a vivenda van baixar un 12,3%. Estes reduccions reforcen el panorama de desacceleració de l’activitat en bona part del país, en contrast amb el fort augment del preu de la vivenda en regions com la Comunitat Valenciana.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Passen al jutge els quatre detinguts pel crim de l’empresari Jesús Tavira

Els quatre detinguts pel crim de l'empresari alacantí Jesús Tavira declaren davant el jutge després de trobar-se el cos en un pou de Bacarot amb nombroses ferides d'arma blanca.

Torna a presó després de fugir d’un control i ser detingut amb més d’un quilo de cocaïna a Benifaió

Un intern en règim obert del centre penitenciari de Picassent torna a presó després de ser detingut a Benifaió amb 1.165 grams de cocaïna i més de 3.000 euros en efectiu després de fugir d'un control policial.

Mor un vianant atropellat de matinada en l’A-7 al seu pas per Orihuela

Un vianant ha mort de matinada després de ser atropellat per un vehicle en l'A-7, a l'altura del quilòmetre 545 en el terme municipal d'Orihuela.

Temps inestable i ruixats en la Comunitat Valenciana en el primer gran pont de maig

La Comunitat Valenciana afronta el primer cap de setmana llarg de maig amb inestabilitat, ruixats, possibles tempestes, pols en suspensió i temperatures sense grans canvis.

CaixaBank eleva el seu benefici trimestral a 1.572 milions, un 7% més per l’estirada comercial

CaixaBank tanca el primer trimestre amb un benefici net de 1.572 milions, un 7% més, impulsat per la major activitat comercial i els ingressos per servicis en un entorn d'incertesa geopolítica.

Hui és el millor dia per a triar on veure l’eclipsi total de Sol del 12 d’agost

Esta vesprada el Sol estarà quasi en la mateixa posició que durant l'eclipsi total del 12 d'agost, una oportunitat clau per a comprovar si el lloc triat oferix una visió buidada.

Els sindicats convoquen una vaga indefinida de docents en la Comunitat Valenciana des de l’11 de maig

Els sindicats d'ensenyança STEPV, CCOO i UGT convoquen una vaga indefinida del professorat valencià a partir de l'11 de maig, recolzada per una àmplia majoria de docents després d'una consulta interna.

Els sindicats docents convoquen una vaga indefinida en la Comunitat Valenciana des de l’11 de maig

Els sindicats STEPV, CCOO i UGT convoquen una vaga indefinida de docents en la Comunitat Valenciana a partir de l'11 de maig, recolzada per una àmplia majoria del professorat.