El Palau de la Música presenta l’estrena absoluta de l’òpera Medea de Sánchez-Verdú

El Palau de la Música de València estrena aquest divendres l’òpera Medea

El Palau de la Música de València estrena aquest divendres l’òpera Medea de José María Sánchez-Verdú, compositor resident de la temporada 2025/26, en un programa que s’obri amb la interpretació de la Simfonia núm. 1 en do major, op. 21, de Ludwig van Beethoven. La combinació d’un clàssic del repertori simfònic amb una creació contemporània busca subratllar el diàleg entre tradició i avantguarda en la programació de l’Orquestra de València.

L’estrena absoluta de Medea s’ha donat a conéixer en una presentació en la qual han participat el director gerent del Palau, Vicente Llimerá, la subdirectora de Música, Nieves Pascual, el director titular i artístic de l’Orquestra de València, Alexander Liebreich, el propi compositor José María Sánchez-Verdú i la soprano Ángeles Blancas, encarregada de donar vida al personatge protagonista. L’òpera ha sigut encarregada específicament pel Palau al compositor resident, la qual cosa reforça el suport institucional a la nova creació lírica.

Residència i compromís amb la creació contemporània

La residència de Sánchez-Verdú en el Palau de la Música es va iniciar amb l’estrena a Espanya de l’obra Mural en el primer concert d’abonament de la temporada, i va continuar amb la interpretació de Paradís tancat dins del cicle Cambra al Palau. Estes peces han anat mostrant al públic l’univers sonor del compositor abans de l’arribada de Medea, que es presenta com una fita dins d’esta col·laboració prolongada.

Vicente Llimerá ha destacat que esta òpera monodramática és una mostra del compromís del Palau amb la creació contemporània i amb la figura del compositor en residència, una figura que, segons subratlla, convertix a l’Orquestra de València en l’única a Espanya amb esta mena de vincle estable amb un creador actual. Este model permet desenrotllar projectes de llarg recorregut i estrenes concebudes específicament per a la formació i els seus espais.

Sánchez-Verdú ha explicat que Medea torna a situar-ho enfront de la tragèdia grega i naix d’un poemari actualitzat de Chantal Maillard, publicat en 2020, una obra enormement exigent a la qual ha donat forma a través de la veu d’Ángeles Blancas. L’elecció d’un text contemporani per a revisitar el mite clàssic reforça la idea de Medea com a figura atemporal, travessada per conflictes que continuen interpel·lant al present.

Segons detalla el compositor, l’òpera proposa una immersió profunda en el personatge de Medea. A més de l’Orquestra de València, intervé el kárnix, un instrument d’origen antic que utilitzaven els pobles cèltics en contextos bèl·lics i que en esta producció interpreta Abraham Cupeiro. La presència d’este timbre poc habitual afig una dimensió ritual i arcaica a la partitura, que dialoga amb la modernitat del llenguatge musical de Sánchez-Verdú.

El personatge de Medea, descriu l’autor, mira cap arrere des del futur i va canviant de paper al llarg de l’obra, configurant un autèntic melodrama. Sánchez-Verdú concep la música com una reflexió sobre l’espai i, en esta ocasió, l’orquestra no romandrà confinada a l’escenari tradicional. Molts instruments estaran repartits per la sala, canviaran de posició i contribuiran a integrar al públic en un ritual de moviment, de manera que l’experiència escènica s’estenga més enllà del fossat i l’escenari.

Activitat complementària

Com a activitat complementària a l’estrena, este dijous 14 de maig se celebraran a la Sala Lucrecia Bori, a les 13.30 hores, les Trobades de Composició amb alumnat dels tres conservatoris de València. Estes sessions permeten als estudiants conéixer de prop el procés creatiu i plantejar preguntes directament al compositor, afavorint l’intercanvi entre l’esfera professional i l’acadèmica.

Eixe mateix dia s’ha programat una xarrada prèvia a l’estrena de Medea a la Sala Rodrigo, a les 18.15 hores, en la qual participaran la subdirectora de Música, Nieves Pascual, i el crític musical Paco Yáñez. La trobada estarà oberta a tot el públic i servirà per a oferir claus d’escolta, comentar el context del mite de Medea i explicar les particularitats escèniques i sonores de la nova òpera abans de la seua presentació oficial en el Palau de la Música.

Últimes notícies

Dénia cancel·la les activitats a l’aire lliure per l’avís taronja de pluges intenses

Dénia ha suspés des de les 14 hores totes les activitats municipals a l’aire lliure i el mercat de divendres per l’avís taronja per pluges. Es reforcen els dispositius policials i s’activa un retén de Protecció Civil davant el risc d’episodis intensos a partir de la nit.

El Mundial 2030, una oportunitat per a impulsar ciutats més sostenibles

El president de la Diputació d'Alacant, Toni Pérez, defensa que el Mundial de 2030 pot actuar com a motor de polítiques urbanes sostenibles i de cohesió social en les ciutats seu. Ho ha explicat en un encontre celebrat al Cabildo de Gran Canaria amb representants institucionals i de Nacions Unides.

Noves comissions de servici per a docents: així serà el nou sistema

El Consell ha aprovat un decret que ordena les comissions de servici del professorat no universitari amb criteris públics i prioritat per a casos vulnerables. La norma busca més objectivitat, transparència i conciliació per al personal docent.

Sanitat ajorna operacions i cites mèdiques a València i Castelló per l’alerta roja per pluges

La Conselleria de Sanitat ha ajornat operacions no urgents, consultes i proves diagnòstiques a València i Castelló per l’alerta roja per pluges. Els centres de salut tanquen esta vesprada i l’activitat cancel·lada es reprogramarà prompte.

Wizz Air obrirà bases a Madrid, València i Santiago abans de final d’any

Wizz Air ha anunciat l’obertura de les seues primeres bases a Madrid, València i Santiago de Compostel·la abans de final d’any, amb noves rutes i més ocupació. València guanyarà connexions nacionals i internacionals com Brașov o Nàpols.

Alicante celebrarà el 8 d’octubre el debat sobre l’estat de la ciutat de 2026

L’alcalde Luis Barcala ha fixat per al 8 d’octubre, a les 9.30 hores, el ple extraordinari del debat sobre l’estat de la ciutat corresponent a 2026. Serà l’últim debat per a l’actual composició del ple abans de les municipals de 2027.

Maffeo destaca la intensitat d’Aguirre i confia a alçar el vol amb el Valencia CF

Pablo Maffeo ha elogiat la intensitat i la proximitat de Javier Aguirre, nou tècnic del Valencia CF, i s’ha mostrat convençut que l’equip revertirà la seua complicada situació en LaLiga EA Sports.

Els incendis forestals arrasen ja més de 300.000 hectàrees a Espanya en nou mesos

Els incendis forestals han cremat 300.998 hectàrees a Espanya en nou mesos, tres vegades la mitjana de vint anys, i el Govern ha demanat a la UE activar el Fons de Solidaritat per uns danys que superen els 3.500 milions d’euros.