Una investigació liderada per la UV conclou que el Nen del Cerro El Plomo va morir en un sacrifici ritual inca

Un equip internacional liderat per la Universitat de València (UV) ha determinat que el Nen del Cerro El Plomo, trobat en la regió metropolitana de Santiago (Xile) i conservat al Museo Nacional de Historia Natural de Xile, no va morir d’hipotèrmia, com s’havia cregut durant dècades, sinó a conseqüència d’un sacrifici ritual vinculat a la cerimònia inca de la Capacocha.

Des del descobriment del Nen del Cerro El Plomo en 1954, a més de 5.400 metres d’altitud, la comunitat científica havia explicat la seua mort principalment com un cas d’hipotèrmia produïda durant una cerimònia de culte de muntanya alta.

Ara, l’ús de tomografia computada i l’anàlisi forense ha permés identificar evidències compatibles amb un trauma cranial. Segons l’estudi, este dany es va produir en el context d’un sacrifici ritual propi de la cerimònia de la Capacocha, tal com es descriu en un article publicat a la revista ‘Science Advances’, ha informat la universitat.

La Capacocha va ser una de les cerimònies més rellevants del Tawantinsuyu, nom que rep en quítxua l’Imperi inca. En estes pràctiques, seleccionaven xiquets, xiquetes i dones jóvens per a oferir-los a les muntanyes sagrades, anomenades apus, en un procés que combinava sacrifici, peregrinatge, poder polític, religió i expansió imperial.

El Nen del Cerro El Plomo és el cos liofilitzat de manera natural d’un xiquet d’uns huit anys, segons descriu el Museo Nacional de Historia Natural de Xile en la seua pàgina web.

Una mirada nova a un ritual estatal de llarga duració

La investigació està liderada per Verónica Silva Pinto, investigadora doctoral del Departament de Prehistòria, Arqueologia i Història Antiga de la UV, i per Domingo C. Salazar-García, professor titular del mateix departament i director de la tesi de Silva.

L’equip ha reconstruït peregrinatges rituals que es van allargar diversos mesos i ha mostrat que la Capacocha no va ser només una cerimònia puntual de muntanya alta. Segons conclouen, es tractava d’un procés ritual estatal de llarga duració, estretament vinculat a l’expansió política i simbòlica del Tawantinsuyu als Andes meridionals.

Silva Pinto ha explicat que este estudi ha permés ‘tornar a mirar contextos patrimonials extraordinàriament importants amb noves preguntes, noves tecnologies i criteris ètics de conservació’.

En relació amb el Nen del Cerro El Plomo, la investigadora ha assenyalat que ‘l’evidència ens va portar a revisar una interpretació sostinguda durant dècades i a proposar una explicació distinta sobre les circumstàncies de la seua mort’.

Revisió del cas de Cerro Esmeralda

L’article també revalua el cas de Cerro Esmeralda, where estudis anteriors havien plantejat que les dos jóvens trobades en eixe jaciment havien mort per estrangulament.

Les marques visibles al coll d’estes víctimes són, segons el nou treball, més compatibles amb una compressió causada per tèxtils o per peces de vestimenta. A més, la tomografia computada va mostrar que els ossos hioides es mantenien preservats, en posició anatòmica i sense fractura ni desplaçaments, fet que qüestiona la hipòtesi d’estrangulament directe.

Al mateix temps, els investigadors reconeixen que la causa exacta de la mort d’estes jóvens no es pot establir de manera concloent. Esta dificultat deriva d’alteracions ocorregudes després del descobriment, d’autòpsies realitzades en el passat i de la pèrdua d’algunes estructures anatòmiques.

La recerca ha integrat metodologies molt diverses: tomografia computada, anàlisi bioantropològic i forense, dermatologia, histologia, modelatge biomecànic, anàlisi d’elements finits, estudis d’isòtops estables i datació radiocarbònica.

Per a Domingo C. Salazar-García, un dels principals avanços del treball és l’aplicació dels anàlisis isotòpics. Segons destaca, ‘els isòtops estables permeten accedir a informació molt fina sobre la vida de les persones en el passat, especialment sobre dieta, mobilitat i canvis ocorreguts durant els últims mesos de vida’.

A més de la Universitat de València, l’estudi ha rebut finançament del Fondo de Apoyo a la Investigación Patrimonial (FAIP) del Servicio Nacional del Patrimonio Cultural de Chile, a través del Museo Nacional de Historia Natural de Chile.

El projecte també ha comptat amb la col·laboració científica d’institucions nacionals i internacionals, entre les quals la Clínica Alemana de Santiago, l’Institut Max Planck d’Antropologia Evolutiva, a Alemanya, i la University of Bradford, al Regne Unit.

Últimes notícies

Toni Francés deixa l’alcaldia d’Alcoi en 2027 després de quinze anys i obri la porta a Lorena Zamorano

L’alcalde d’Alcoi, Toni Francés, ha anunciat que no repetirà com a candidat del PSPV-PSOE en 2027 després de quinze anys governant, i ha obert la porta perquè Lorena Zamorano encapçale la candidatura socialista.

La Justícia avala l’Ajuntament d’Alacant i permet seguir disparant mascletaes en la plaça dels Luceros

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana ha estimat el recurs de l’Ajuntament d’Alacant i ha conclòs que l’associació Salvem el Nostre Patrimoni no estava legitimada per a impugnar les bases del concurs de mascletaes en la plaça dels Luceros.

PP i Vox tomben les esmenes a la totalitat de PSPV i Compromís a la llei d’acompanyament

La majoria de PP i Vox en Les Corts ha rebutjat les esmenes a la totalitat de PSPV i Compromís a la llei d’acompanyament dels pressupostos de la Generalitat de 2026, en un debat marcat per les acusacions creuades sobre la “prioritat nacional” i el model fiscal.

La plantilla de Lladró manté els paros contra el descuelgue salarial del conveni

Els treballadors de Lladró, Arte y Porcelanas i Daisa han fet un nou paro de dos hores per oposar-se al descuelgue de la part econòmica del conveni i advertixen que les mobilitzacions seguiran si no es garantixen els drets salarials.

La plantilla de Lladró manté les aturades contra el descuelgue salarial del conveni

Els treballadors de Lladró, Arte y Porcelanas i Daisa han fet un nou paro de dos hores en protesta pel descuelgue del conveni en la part econòmica i advertixen que les mobilitzacions continuaran si no es garantixen els seus drets salarials.

Alicant amplia fins divendres el dispositiu per calor extrema i atén 55 persones sense llar en el CAUS

L’Ajuntament d’Alacant ha ampliat fins divendres el dispositiu especial per l’ola de calor per a persones sense llar, amb 55 atesos en el CAUS i reforç d’atenció a majors i dependents.

Multes a Vila-real per usar targetes de discapacitat de persones mortes per aparcar

La Policia Local de Vila-real ha detectat en els últims quatre mesos 23 casos d’ús irregular de targetes d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, incloses fotocòpies i targetes de persones mortes.

Alicant amplia fins divendres el dispositiu per calor extrema i atén 55 persones sense llar al CAUS

L’Ajuntament d’Alacant ha ampliat fins divendres el dispositiu especial per l’ona de calor per a persones sense llar, amb 55 usuaris atesos al CAUS i controls reforçats als col·lectius més vulnerables.