Una vintena de consellers no executius de Banco de Valencia i Bancaja han quedat exonerats este dimarts en el juí pel cas Grand Coral, relacionat amb operacions immobiliàries a Mèxic, després que la Fiscalia Anticorrupció i l’Advocacia de l’Estat hagen retirat totes les acusacions contra ells.
La causa se centra en l’operació de Banco de Valencia a Mèxic a través del grup Grand Coral. La investigació s’ha obert arran d’una denúncia presentada per Bankia Habitat a finals de 2013. En eixa denúncia s’assenyalaven operacions d’aportació de capital i finançament de Bancaja entre 2005 i 2009.
Segons Anticorrupció, aquelles operacions haurien ocasionat un perjuí econòmic estimat de 750 milions d’euros per a les entitats implicades. Estos moviments afectaven especialment Bancaja i Banco de Valencia, integrats posteriorment en el grup Bankia, hui CaixaBank.
Admissió de fets per part dels principals acusats
En la primera sessió del juí, que va començar dilluns, diversos dels principals acusats van reconéixer els fets. Es tracta de l’ex conseller delegat de Banco de Valencia, Domingo Parra, dels empresaris Juan Vicente Ferri Guardiola i José Salvador Baldó Llorens, i de l’ex director general de Bancaja, Aurelio Izquierdo.
Este dimarts, els quatre han ratificat la seua conformitat amb els fets descrits en l’escrit d’acusació. A més, han defensat el paper dels consellers no executius, que també figuraven inicialment com a acusats en la causa.
Segons han explicat davant el tribunal, la vintena de consellers no executius no estaven al corrent dels detalls concrets de les operacions immobiliàries investigades. Per això han insistit que no participaven en la gestió diària ni en la definició tècnica d’estes inversions.
Aurelio Izquierdo ha detallat que la informació de què disposaven els consellers no executius ‘era el que els presentava el comitè de Riscos’. Ha afegit que estos membres del consell no coneixien les particularitats de cada operació ni les condicions específiques dels préstecs concedits.
Després d’estes explicacions i de la conformitat dels principals acusats, la Fiscalia Anticorrupció ha decidit retirar les acusacions contra els consellers no executius. L’Advocacia de l’Estat s’ha sumat a esta decisió i també ha retirat tots els càrrecs contra ells.
Operacions sota sospita en el cas Grand Coral
Entre les operacions considerades sospitoses en el cas Grand Coral es troben el Projecte Zacatón i Piedras Bolas. Segons la investigació, estes operacions es van saldar amb una plusvàlua considerada injustificada de 138,8 milions de dòlars.
Este benefici es va finançar amb fons de Bancaja i Banco de Valencia, que van aportar els recursos necessaris per a la compra i el desenvolupament dels actius. A continuació, els diners s’haurien transferit a comptes situats a Andorra.
Els investigadors apunten que eixa trasferencia massiva de fons a Andorra podria ser constitutiva d’un delicte de blanqueig de capitals. Per este motiu, la causa ha posat el focus en la responsabilitat penal dels directius i empresaris que van admetre els fets.
Amb la retirada de càrrecs contra la vintena de consellers no executius, el juí continua centrat en el paper dels principals directius i promotors empresarials. Estes persones han reconegut les irregularitats en les operacions vinculades a Grand Coral i assumixen la seua responsabilitat davant el tribunal.







