Fins al Covid-19, el PIB valencià creixia a pesar de «Gran Madrid»

Muntons de diners amb tiges al capdamunt

El progrés està condicionat al creixement del PIB | Pixabay

 

El Producte Interior Brut (PIB) pot ser definit com la riquesa que es genera en un territori (jornals, beneficis empresarials, etc.) i també el corrent de béns i servicis que es produïx en eixe lloc. El seguiment del creixement del PIB és la primera forma, i la més habitual, de valorar el creixement.

 

Entre l’any 2000 i 2018 hem assistit a tres períodes diferents:

 

  1. Del 2000 a 2008, un període d’expansió basat en el boom de crèdit i immobiliari.
  2. Del 2008 al 2013, un període de crisi profunda.
  3. Del 2013 al 2020, un període de recuperació lenta.

 

En el gràfic següent mostrem el creixement de les tres economies de l’Euroregió comparades amb el conjunt espanyol i la Comunitat de Madrid, que és la que més creix. L’observació general és que, en el conjunt del període, les tres economies de l’Euroregió Mediterrània (València, Catalunya i Balears) han crescut menys que la mitjana espanyola.

 

Gràfica amb el creixement econòmic de Madrid, València, Catalunya i Balears

El creixement econòmic de Madrid perjudica València | Fundació Vincle

 

La principal raó del major creixement de la mitjana espanyola és el creixement que manifesta la Comunitat de Madrid tant en l’època d’expansió com, en menor mesura, en la de recuperació, i especialment la menor caiguda durant l’etapa de crisi. Eixa situació, que ja analitzarem en articles posteriors, s’explica bàsicament perquè ‘el Gran Madrid’ actua com una gran aspiradora de recursos, talent i coneixement en detriment de bona part de la resta de territoris, com detallarem en articles successius.

 

Quant a l’economia valenciana, cal dir que en el moment del boom del crèdit (2000-2008) el seu creixement era un pèl inferior a la mitjana espanyola però superior al creixement de l’economia catalana i balear. En canvi, en el període de crisi (2008-2013) la caiguda de l’economia valenciana va ser superior a la catalana i a la balear a causa de l’impacte de la crisi en el sector constructor i immobiliari.

 

Tota esta informació la podeu trobar, més ampliada, en l’Informe EuroMedi. Es tracta d’una anàlisi de les potencialitats de l’Euroregió Mediterrània i de les limitacions que li són imposades, publicat per la Fundació Vincle i que es pot trobar en les llibreries. Podeu llegir la versió reduïda de l’informe ací.

Últimes notícies

Pérez Llorca diu que no li preocupa el seu futur sinó el dels valencians

Juanfran Pérez Llorca assegura en el debat de política general que no està preocupat per la seua candidatura sinó pel futur dels valencians i defensa els seus anuncis davant les crítiques de l’oposició.

Pradas afirma que no vol tapar ningú i reclama que es conega tota la veritat de la DANA

Salomé Pradas, exconsellera de Justícia i Interior imputada per la DANA de 2024, ha assegurat al Congrés que no vol tapar ningú, tampoc l’expresident Carlos Mazón, i que el seu objectiu és que es conega tota la veritat del que va passar.

Galán reclama a Europa un nou model energètic per reduir la dependència exterior

El president executiu d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, ha defensat a València que Europa necessita un nou model energètic per trencar la seua dependència exterior i ha reclamat més inversió en xarxes elèctriques i estabilitat reguladora. L'ex primer ministre italià Enrico Letta ha advertit també sobre la fragmentació europea i el domini nord-americà en banca i intel·ligència artificial.

L’humor de Javier Aguirre conquista Mestalla en la seua presentació

Javier Aguirre s’ha presentat com a nou entrenador del Valencia amb una roda de premsa plena d’humor, proximitat i frases espontànies, mantenint intacta la seua personalitat. El tècnic mexicà ha promés donar-ho tot per revertir la mala dinàmica esportiva de l’equip.

Vox defensa que els acords amb el PP fan als valencians millor i més segurs

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, ha defensat en el debat de política general que els acords del seu partit amb el PP han millorat la situació dels valencians i han augmentat la seua seguretat, sobretot en matèria d’immigració i vivenda. Ha advertit, no obstant això, que els pressupostos de 2026 només recullen una part del programa de Vox i que aspiren a anar més lluny si governen en solitari.

L’home acusat de matar la seua parella a Benidorm ix de la vivenda després de cinc hores amb la Policia

L’home detingut per l’assassinat masclista de la seua parella a Benidorm ha abandonat el domicili escortat per la Policia Nacional després de cinc hores dins de la vivenda. La víctima, una dona brasilera de 33 anys, no constava en el sistema Viogén i Benidorm ha decretat un dia de dol i una concentració de condemna.

El PP manté la gestora del partit a la Comunitat Valenciana i reserva decisions sobre candidats

El PP ha decidit prorrogar la gestora a la Comunitat Valenciana i ajornar la convocatòria del congrés autonòmic, mentre posa Sergio Sayas al capdavant de la gestora de Navarra després de la dimissió de Javier García.

Ford tanca el marge per a més concessions salarials a Almussafes fins a 2030

Ford Espanya ha comunicat a la plantilla d'Almussafes que el marge per a augmentar concessions o costos fins a 2030 s'ha esgotat i que presentarà esta setmana el document definitiu de l'Acord 2030 en una reunió final.