11.4 C
València
Divendres, 12 desembre, 2025

Una de les causes del ball de xifres: Milers de morts per coronavirus en residències sense confirmar

 

Una de les armes que els polítics usen en les seues intervencions són les xifres de morts a conseqüència del Covid-19. El número de morts oscil·la, segons la font, entre els 28.000 que reconeix el Ministeri de Sanitat i els 48.000 que revela l’Institut Nacional d’Estadística, passant pels 43.000 que informen l’Institut Carlos III i el Registre Civil. El diferencial entre les diferents xifres ha provocat una gran polèmica entre els diferents actors polítics, convertint-se en un dels eixos principals del discurs del Partit Popular contra el govern de Pedro Sánchez

 

Este rellevant ball de xifres és conseqüència, en part, de la vaguetat d’alguns certificats de defunció en què s’insinua com a causa de la defunció el Covid-19, tot i que sense confirmar la malaltia com causant de la mort, ja que no s’ha fet cap prova PCR al pacient. D’eixa manera ho explica este divendres el diari ‘El Periódico’, en una informació que s’acompanya d’alguns informes.

 

Covid-19: «no confirmada», «possible» o «compatible»

Un d’ells és un certificat de defunció d’una dona ingressada en la residència de Doctor González Bueno de Madrid, a on van morir 110 dels 617 residents. Segons el document que publica ‘El Periódico’, la defunció registrada per un metge del SUMMA (Servei d’Urgències Mèdiques de Madrid) la matinada del 29 de març, recull com a ‘Causa immediata de la mort’ una «insuficiència respiratòria», mentres que com a ‘Causa principal de la mort’ especifica «infecció respiratòria. Covid-19. No confirmada».

 

Segons el relat del diari, durant els pitjors dies de la pandèmia de coronavirus, sobretot en residències de gent gran, la falta de tests diagnòstics va provocar que els metges encarregats de certificar les defuncions acompanyaren el diagnòstic del Covid-19 amb expressions com «possible», «compatible» o «no confirmada». De la mateixa forma, d’altres professionals van limitar-se a escriure simplement «pneumònia bilateral», sense citar la malaltia provocada pel coronavirus.

 

En estes circumstàncies, amb l’afegit que el govern espanyol i les autonomies usen diferents criteris en el recompte de defuncions a conseqüència del coronavirus, serà complicat donar una xifra definitiva, consensuada i real dels morts que ha produït la pandèmia en Espanya.

Últimes notícies

Pérez Llorca, Tellado i Mompó han acompanyat a Catalá en el sopar de Nadal del PP de València

Mig miler d'afiliats han acudit al sopar de Nadal del PP de València, en la qual Pérez Llorca, Tellado i Mompó han abrigallat a Catalá. L'alcaldessa ha reivindicat unitat, ha fet balanç de gestió i ha carregat contra el PSOE.

Enric Mas competirà en la Challenge Mallorca 2026 després de la seua operació de varices

Enric Mas ja entrena després de passar per quiròfan i fixa la seua reaparició en la Challenge Mallorca 2026. Movistar presenta el seu projecte per a 2026 amb Uijtdebroeks com a aposta de lideratge.

Enric Mas confia a tornar millor després de la seua operació de varices

El mallorquí es va mostrar optimista en la presentació del Movistar Team: després d'operar-se de varices a la cama esquerra, ja entrena i apunta a iniciar 2026 amb bon peu.

Unzué apunta a Uijtdebroeks com a líder del Movistar per a 2026

Movistar va presentar els seus equips i el seu full de ruta per a 2026. Unzué confia a impulsar a Cian Uijtdebroeks com a referent i reforçar el bloc masculí i femení.

El cap de gabinet de Mazón va atestar que no sabia de confinaments i va remetre la decisió a un assessor

José Manuel Cuenca va declarar que desconeixia l'encaix legal d'un confinament durant la dana i va traslladar el dubte a un altre membre del gabinet. Els missatges amb Salomé Pradas il·lustren el debat intern i motiven una nova citació judicial.

Ford renova per sis mesos l’ERTO Xarxa d’Almussafes amb les mateixes condicions

La planta d'Almussafes ha renovat per sis mesos l'ERTO Xarxa amb les regles vigents en 2025: 4.152 afectats de manera rotativa, 996 llocs diaris en regulacion i el 90% del salari amb el 100% de complements.

El sector agroalimentari reclama més innovació per a ser sostenible i competitiu

La IV Trobada Renowagro ha posat el focus en la tecnologia i l'I+D com a palanques per a guanyar rendibilitat, sostenibilitat i competitivitat. Administracions, indústria i científics han defés regles clares per a accelerar l'adopció de solucions en el camp.

La Diputació preveu reobrir la Plaça de Bous de València abans de la Fira de Falles de 2026

La Diputació de València ha avançat al 90% la renovació integral de la il·luminació de la Plaça de Bous i preveu reobrir el cus abans de la Fira de Falles de 2026. L'actuació millora eficiència, seguretat i estàndards per a retransmissió en alta definició.