Una de les causes del ball de xifres: Milers de morts per coronavirus en residències sense confirmar

 

Una de les armes que els polítics usen en les seues intervencions són les xifres de morts a conseqüència del Covid-19. El número de morts oscil·la, segons la font, entre els 28.000 que reconeix el Ministeri de Sanitat i els 48.000 que revela l’Institut Nacional d’Estadística, passant pels 43.000 que informen l’Institut Carlos III i el Registre Civil. El diferencial entre les diferents xifres ha provocat una gran polèmica entre els diferents actors polítics, convertint-se en un dels eixos principals del discurs del Partit Popular contra el govern de Pedro Sánchez

 

Este rellevant ball de xifres és conseqüència, en part, de la vaguetat d’alguns certificats de defunció en què s’insinua com a causa de la defunció el Covid-19, tot i que sense confirmar la malaltia com causant de la mort, ja que no s’ha fet cap prova PCR al pacient. D’eixa manera ho explica este divendres el diari ‘El Periódico’, en una informació que s’acompanya d’alguns informes.

 

Covid-19: «no confirmada», «possible» o «compatible»

Un d’ells és un certificat de defunció d’una dona ingressada en la residència de Doctor González Bueno de Madrid, a on van morir 110 dels 617 residents. Segons el document que publica ‘El Periódico’, la defunció registrada per un metge del SUMMA (Servei d’Urgències Mèdiques de Madrid) la matinada del 29 de març, recull com a ‘Causa immediata de la mort’ una «insuficiència respiratòria», mentres que com a ‘Causa principal de la mort’ especifica «infecció respiratòria. Covid-19. No confirmada».

 

Segons el relat del diari, durant els pitjors dies de la pandèmia de coronavirus, sobretot en residències de gent gran, la falta de tests diagnòstics va provocar que els metges encarregats de certificar les defuncions acompanyaren el diagnòstic del Covid-19 amb expressions com «possible», «compatible» o «no confirmada». De la mateixa forma, d’altres professionals van limitar-se a escriure simplement «pneumònia bilateral», sense citar la malaltia provocada pel coronavirus.

 

En estes circumstàncies, amb l’afegit que el govern espanyol i les autonomies usen diferents criteris en el recompte de defuncions a conseqüència del coronavirus, serà complicat donar una xifra definitiva, consensuada i real dels morts que ha produït la pandèmia en Espanya.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Quinze quilòmetres de retenció en l’A-3 a Requena en el retorn de Setmana Santa

La volta de les vacacions de Setmana Santa i Pasqua provoca fins a quinze quilòmetres de circulació lenta en l'A-3 a l'altura de Requena i complicacions en altres vies de la Comunitat Valenciana.

Atzeneta del Maestrat registra la temperatura màxima del Dilluns de Pasqua amb 23,7 graus

Atzeneta del Maestrat ha liderat les temperatures diürnes del Dilluns de Pasqua en la Comunitat Valenciana amb 23,7 graus, per davant de Xàtiva i Carcaixent. Les capitals de província s'han quedat entorn dels 20 graus i el dimarts s'esperen pocs canvis.

La Gladiadora de The VicBros s’imposa en The Champions Burger de la Platja de Sant Joan

L'hamburguesa La Gladiadora, del local alacantí The VicBros Burger, s'alça amb la victòria en The Champions Burger de la Platja de Sant Joan i encadena el seu tercer triomf parcial després de Múrcia i Sevilla.

La Generalitat arranca les obres de la nova depuradora de Parc Sagunt II

La Generalitat ha iniciat els treballs de desbrossament i excavació per a construir la nova depuradora de Parc Sagunt II, una infraestructura clau que donarà servici a l'àrea industrial i a diversos municipis de l'entorn.

L’Albufera marca rècord d’aus aquàtiques després de la dana amb 132.000 exemplars de 78 espècies

El cens hivernal al Parc Natural de L'Albufera aconseguix prop de 132.000 aus aquàtiques de 78 espècies, un 52,5% més que en 2025, i marca un màxim històric després de la dana de 2024.

El científic de la UPV Jaime Gómez-Hernández, primer espanyol premiat per InterPore per la seua carrera en mitjans porosos

L'investigador de la UPV Jaime Gómez-Hernández es convertix en el primer científic espanyol a rebre la Medalla InterPore a la Trajectòria Professional per la seua contribució internacional a l'estudi dels mitjans porosos i la hidrogeologia.

El PSPV acusa el Consell d’ocultar un informe clau sobre la presa de Buseo en la dana de 2024

El PSPV denuncia que el Consell es nega a entregar a la comissió d'investigació de la dana de 2024 un informe sobre la gestió en la presa de Buseo, al·legant que és prova en un procediment penal.

València remet a Fiscalia nous indicis de frau en empadronaments amb contractes de lloguer

L'Ajuntament de València ha traslladat a la Fiscalia Provincial nous indicis de possibles fraus en empadronaments basats en contractes de lloguer presumptament manipulats o falsificats, dins d'un expedient ja obert per fets similars.