8.5 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

Una de les causes del ball de xifres: Milers de morts per coronavirus en residències sense confirmar

 

Una de les armes que els polítics usen en les seues intervencions són les xifres de morts a conseqüència del Covid-19. El número de morts oscil·la, segons la font, entre els 28.000 que reconeix el Ministeri de Sanitat i els 48.000 que revela l’Institut Nacional d’Estadística, passant pels 43.000 que informen l’Institut Carlos III i el Registre Civil. El diferencial entre les diferents xifres ha provocat una gran polèmica entre els diferents actors polítics, convertint-se en un dels eixos principals del discurs del Partit Popular contra el govern de Pedro Sánchez

 

Este rellevant ball de xifres és conseqüència, en part, de la vaguetat d’alguns certificats de defunció en què s’insinua com a causa de la defunció el Covid-19, tot i que sense confirmar la malaltia com causant de la mort, ja que no s’ha fet cap prova PCR al pacient. D’eixa manera ho explica este divendres el diari ‘El Periódico’, en una informació que s’acompanya d’alguns informes.

 

Covid-19: «no confirmada», «possible» o «compatible»

Un d’ells és un certificat de defunció d’una dona ingressada en la residència de Doctor González Bueno de Madrid, a on van morir 110 dels 617 residents. Segons el document que publica ‘El Periódico’, la defunció registrada per un metge del SUMMA (Servei d’Urgències Mèdiques de Madrid) la matinada del 29 de març, recull com a ‘Causa immediata de la mort’ una «insuficiència respiratòria», mentres que com a ‘Causa principal de la mort’ especifica «infecció respiratòria. Covid-19. No confirmada».

 

Segons el relat del diari, durant els pitjors dies de la pandèmia de coronavirus, sobretot en residències de gent gran, la falta de tests diagnòstics va provocar que els metges encarregats de certificar les defuncions acompanyaren el diagnòstic del Covid-19 amb expressions com «possible», «compatible» o «no confirmada». De la mateixa forma, d’altres professionals van limitar-se a escriure simplement «pneumònia bilateral», sense citar la malaltia provocada pel coronavirus.

 

En estes circumstàncies, amb l’afegit que el govern espanyol i les autonomies usen diferents criteris en el recompte de defuncions a conseqüència del coronavirus, serà complicat donar una xifra definitiva, consensuada i real dels morts que ha produït la pandèmia en Espanya.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.