Una de les causes del ball de xifres: Milers de morts per coronavirus en residències sense confirmar

 

Una de les armes que els polítics usen en les seues intervencions són les xifres de morts a conseqüència del Covid-19. El número de morts oscil·la, segons la font, entre els 28.000 que reconeix el Ministeri de Sanitat i els 48.000 que revela l’Institut Nacional d’Estadística, passant pels 43.000 que informen l’Institut Carlos III i el Registre Civil. El diferencial entre les diferents xifres ha provocat una gran polèmica entre els diferents actors polítics, convertint-se en un dels eixos principals del discurs del Partit Popular contra el govern de Pedro Sánchez

 

Este rellevant ball de xifres és conseqüència, en part, de la vaguetat d’alguns certificats de defunció en què s’insinua com a causa de la defunció el Covid-19, tot i que sense confirmar la malaltia com causant de la mort, ja que no s’ha fet cap prova PCR al pacient. D’eixa manera ho explica este divendres el diari ‘El Periódico’, en una informació que s’acompanya d’alguns informes.

 

Covid-19: «no confirmada», «possible» o «compatible»

Un d’ells és un certificat de defunció d’una dona ingressada en la residència de Doctor González Bueno de Madrid, a on van morir 110 dels 617 residents. Segons el document que publica ‘El Periódico’, la defunció registrada per un metge del SUMMA (Servei d’Urgències Mèdiques de Madrid) la matinada del 29 de març, recull com a ‘Causa immediata de la mort’ una «insuficiència respiratòria», mentres que com a ‘Causa principal de la mort’ especifica «infecció respiratòria. Covid-19. No confirmada».

 

Segons el relat del diari, durant els pitjors dies de la pandèmia de coronavirus, sobretot en residències de gent gran, la falta de tests diagnòstics va provocar que els metges encarregats de certificar les defuncions acompanyaren el diagnòstic del Covid-19 amb expressions com «possible», «compatible» o «no confirmada». De la mateixa forma, d’altres professionals van limitar-se a escriure simplement «pneumònia bilateral», sense citar la malaltia provocada pel coronavirus.

 

En estes circumstàncies, amb l’afegit que el govern espanyol i les autonomies usen diferents criteris en el recompte de defuncions a conseqüència del coronavirus, serà complicat donar una xifra definitiva, consensuada i real dels morts que ha produït la pandèmia en Espanya.

Últimes notícies

El Sevilla remunta un 2-0 inicial i arranca un valuós empat a Vila-real

El Vila-real es va avançar 2-0 amb punts de Gerard Moreno i Georges Mikautadze, però el Sevilla va reaccionar abans del descans i va rescatar un empat amb els gols d'Os i Kike Salas.

Sis mesos de presó per apropiar-se d’un cotxe encarregat per a la seua recollida i revendre’l

L'Audiència d'Alacant condemna a sis mesos de presó a un home que es va quedar amb un cotxe que havia d'arreplegar per a la seua propietària i el va registrar a nom d'una afí que ho va vendre a un tercer.

Educació eleva al 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga docent en la Comunitat

La Conselleria d'Educació situa en el 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga indefinida del professorat no universitari, mentres sindicats mantenen la pressió i acudixen a una nova taula de negociació.

Roca Rei, Morante i Manzanares encapçalen la fira de Fogueres d’Alacant 2026

La fira de Fogueres d'Alacant 2026 programa deu festejos taurins entre el 19 i el 27 de juny, amb Roca Rey, Morante de la Pobla i José María Manzanares com a grans reclams.

Importaco activa el seu pla de continuïtat després de l’incendi en la seua planta d’ametles a Castelló

Importaco manté actiu el seu pla de continuïtat després de l'incendi en la seua planta de processament d'ametles a la Vall d'Alba i garantix el subministrament als seus clients mentres treballa en la recuperació productiva.

Marciano Gómez resta importància a la denúncia del PSPV davant la Fiscalia per la circular sobre migrants

Marciano Gómez defén que la circular vigent de Sanitat facilita la regularització de migrants i minimitza la denúncia del PSPV davant la Fiscalia, que considera possible amb qualsevol document.

La Generalitat impulsa materials d’emergència accessibles per a persones amb discapacitat

La Generalitat ha presentat nous materials d'informació preventiva i d'autoprotecció davant inundacions i nevades adaptats a persones amb discapacitat, majors i col·lectius vulnerables.

Educació amplia l’oferta d’FP amb 19 nous cicles per al curs 2026-2027

La Conselleria d'Educació autoritza 70 cicles formatius i, després de desactivar 51, incrementa l'oferta de Formació Professional en 19 nous cicles adaptats al teixit productiu valencià.