Una de les causes del ball de xifres: Milers de morts per coronavirus en residències sense confirmar

 

Una de les armes que els polítics usen en les seues intervencions són les xifres de morts a conseqüència del Covid-19. El número de morts oscil·la, segons la font, entre els 28.000 que reconeix el Ministeri de Sanitat i els 48.000 que revela l’Institut Nacional d’Estadística, passant pels 43.000 que informen l’Institut Carlos III i el Registre Civil. El diferencial entre les diferents xifres ha provocat una gran polèmica entre els diferents actors polítics, convertint-se en un dels eixos principals del discurs del Partit Popular contra el govern de Pedro Sánchez

 

Este rellevant ball de xifres és conseqüència, en part, de la vaguetat d’alguns certificats de defunció en què s’insinua com a causa de la defunció el Covid-19, tot i que sense confirmar la malaltia com causant de la mort, ja que no s’ha fet cap prova PCR al pacient. D’eixa manera ho explica este divendres el diari ‘El Periódico’, en una informació que s’acompanya d’alguns informes.

 

Covid-19: «no confirmada», «possible» o «compatible»

Un d’ells és un certificat de defunció d’una dona ingressada en la residència de Doctor González Bueno de Madrid, a on van morir 110 dels 617 residents. Segons el document que publica ‘El Periódico’, la defunció registrada per un metge del SUMMA (Servei d’Urgències Mèdiques de Madrid) la matinada del 29 de març, recull com a ‘Causa immediata de la mort’ una «insuficiència respiratòria», mentres que com a ‘Causa principal de la mort’ especifica «infecció respiratòria. Covid-19. No confirmada».

 

Segons el relat del diari, durant els pitjors dies de la pandèmia de coronavirus, sobretot en residències de gent gran, la falta de tests diagnòstics va provocar que els metges encarregats de certificar les defuncions acompanyaren el diagnòstic del Covid-19 amb expressions com «possible», «compatible» o «no confirmada». De la mateixa forma, d’altres professionals van limitar-se a escriure simplement «pneumònia bilateral», sense citar la malaltia provocada pel coronavirus.

 

En estes circumstàncies, amb l’afegit que el govern espanyol i les autonomies usen diferents criteris en el recompte de defuncions a conseqüència del coronavirus, serà complicat donar una xifra definitiva, consensuada i real dels morts que ha produït la pandèmia en Espanya.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Les màximes en la Comunitat Valenciana depassen els 30 graus i Xàtiva lidera amb 30,7

Les temperatures màximes en la Comunitat Valenciana han depassat els 30 graus en diversos municipis, amb Xàtiva al capdavant en aconseguir els 30,7 graus segons Avamet i 29,7 segons Aemet.

Un home atés per inhalació de fum després d’un incendi en una vivenda d’Alcoi

Un incendi originat presumptament en un calefactor en una vivenda d'Alcoi ha provocat una intensa fumera, el desallotjament preventiu de diversos veïns i l'atenció sanitària a un home per inhalació de fum.

Detonen de forma controlada una bomba de la Guerra Civil trobada en un solar de València

Una bomba d'aviació de més de 50 quilos de la Guerra Civil ha sigut trobada en un solar de València i detonada de manera controlada en una zona aïllada del port, després d'un operatiu coordinat entre Policia Nacional i Autoritat Portuària.

Paiporta s’alia amb el Teatre Nacional de Catalunya per a reforçar la seua reconstrucció cultural després de la dana

L'Ajuntament de Paiporta i el Teatre Nacional de Catalunya firmen un acord per a impulsar la reconstrucció cultural del municipi, reforçar les arts escèniques en català i acompanyar la reparació dels seus principals equipaments.

Pérez Llorca ressalta l’avanç de les obres de la futura Estació Central del TRAM d’Alacant

La Generalitat subratlla l'avanç de les obres de la futura Estació Central del TRAM d'Alacant, una infraestructura clau per a la intermodalitat que preveu entrar en servici a principis de 2029.

Justícia reforça el jutjat que instruïx la causa de la DANA a Catarroja

La Conselleria de Justícia garantix la continuïtat dels recursos humans en el jutjat de Catarroja que instruïx la causa de la DANA i convertix 200 reforços judicials en places estructurals a partir de juliol.

Emergències recomana a les persones asmàtiques usar màscara per l’alta concentració de pols en suspensió

La prevista màxima concentració de pols en suspensió entre la matinada del dissabte i la del diumenge porta a Emergències a aconsellar màscara i tancament de finestres a persones asmàtiques o amb problemes respiratoris.

El Llevant es juga la permanència davant el Getafe i busca el seu primer doble triomf a casa

El Llevant rep al Getafe en un dol clau per la permanència en el qual intentarà encadenar per primera vegada en la temporada dos victòries seguides en el Ciutat de València.