10.8 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

Delictes d’autor?

Un jutge durant un judici.

Normalment, no es recorre a la ideologia per a explicar les causes d’un delicte   | Cedida

 

Hi ha una cosa que em crida molt l’atenció, i és que, normalment, no es recorre a la ideologia per a explicar les causes perquè es cometen delictes. M’explique: quan algú roba un banc, o una joieria, o assalta un xalet, del seu delicte no deduïxen que deu ser comunista i que és l’animadversió a la propietat privada la que l’ha dut a l’activitat criminal en qüestió.

 

O mirem els assassinats. Algú pensa que els assassins ho són perquè tenen una ideologia contrària a la vida? Perquè són anti humanistes i consideren que cal contribuir a l’extinció de l’espècie?

 

En lloc d’això, les causes solen buscar-se entre els factors més directament explicatius, com ara, que el lladre volia (o necessitava) diners per a pagar-se l’addicció a una droga o altra (o als cotxes esportius), o que l’assassí pretenia heretar, o quedar-se amb la caixa forta de la víctima. Tot això que forma part d’allò que es coneix com a ‘causes pròximes’, i que tots usem quan pretenem entendre qualsevol conducta, i no sols les delictives.

 

També hi ha qui, probablement amb més vocació sociològica, apel·laria a les desigualtats socials en la distribució dels recursos, per a trobar unes causes més llunyanes (‘causes últimes’), però també explicatives de les malifetes. Que si ha crescut en un barri pobre, en una família sense normes, o sense accés a una bona educació

 

¿El masclisme és la causa de l’assassinat?

A ningú, en canvi, ni per a les causes primeres ni per a les últimes, li passa pel cap acudir a la ideologia del corresponent malfactor. Ni qualifiquem de comunistes als lladres, ni d’anti vida als homicides. N’hi ha, això sí, una excepció, que es produïx quan el delicte és un homicidi i la víctima és una dona. ¡Ara sí que la causa és (i ho afirmen amb la boca ben plena) la ideologia masclista del perpetrador!

 

Home i dona en actitud hostil

Hi ha qui veu ideologia en segons quins delictes | Needpix

 

Poc importa que, en el moment en què emeten tan docta opinió, el ‘perpetrador’ potser només és –tècnicament, i d’acord amb les imprescindibles garanties processals– un sospitós. Els opinadors ja saben quina és la seua ideologia i saben també que, a diferència dels altres delictes, que no tenen res a vore amb això, és precisament la seua ideologia masclista la que l’ha dut a cometre tan execrable crim. I no confonguem les coses: ni eixe crim, ni els anteriors no són, de cap manera, justificables pel fet que les causes siguen unes o altres. En tots els casos, caldrà obrir una investigació, trobar proves del delicte i de qui l’ha comés, i aplicar la justícia, tal com correspon a un estat de dret.

 

Allò que xoca és que només en eixe cas es considere la ideologia (atribuïda al suposat autor, sense conéixer-lo de res, ni haver-li preguntat res) com el motiu principal del delicte. I encara més, però en la mateixa línia de profunds dots visionaris, també saben que si algú no ho veu d’eixa manera, i li passa pel cap tractar eixe delicte com es tracten els altres, i buscar causes alternatives per a entendre què ha passat (que no per a justificar-ho), no és que tinga una opinió diferent. No senyor! És que està a favor de l’assassinat de dones!

 

Imagen de archivo de los brazos de una persona con unas esposas puestas

Si algú no ho veu d’eixa manera, corre el risc de ser acusat d’estar a favor d’assassinar dones  | València Diari

 

Les interpretacions fantasioses no ens deixen trobar solucions

El problema principal és que, mentre obedientment tot el món accepta que la causa és la ideologia masclista, els recursos es destinaran a combatre tal ideologia (de la manera que siga, fonamentalment a través dels eslògans, els minuts de silenci i la reeducació), i no a investigar quines causes pròximes i últimes podrien ser identificades i –idealment– neutralitzades o minorades, per tal que hi haja menys víctimes d’homicidi. Si l’objectiu real fora reduir el volum de víctimes, el primer pas seria deixar de jurar fidelitat a interpretacions fantasioses i començar a estudiar quins factors poden canviar-se per tal d’aconseguir-ho. En continuarem parlant.

Últimes notícies

Mercedes Hurtado revalida la Presidència del Col·legi de Metges de València

Mercedes Hurtado ha sigut reelegida per a presidir quatre anys més el Col·legi de Metges de València, amb 1.696 vots enfront de 883 i una participació entorn del 13,5%. La nova Junta prendrà possessió al febrer.

Pedro Martínez lamenta el segon quart després de la derrota davant el Mònaco

València Basket va cedir davant Mònaco i el seu tècnic va subratllar que el segon quart va ser determinant per les pèrdues i l'encert rival. Spanoulis va destacar la solidesa defensiva i el repartiment de responsabilitats.

Sadiq arriba al València traspassat per la Reial Societat i firma fins a 2028

Umar Sadiq es va convertir este dijous en nou jugador del València després de l'acord de traspàs amb la Reial Societat. El davanter va firmar fins a 2028.

El PP acusa a Morant d’atacar a tot el partit perquè els seus alcaldes no avalen el relat de la reconstrucció

Fernando Pastor ha acusat a Diana Morant de carregar contra tot el PP al no aconseguir l'aval d'alcaldes socialistes al relat sobre la reconstrucció després de la dana. El síndic ha defés que les obres estan executades i ha criticat la judicialització del debat.

Rosa Peris presidirà la gestora del PSPV a Almussafes després de l’expulsió de l’alcalde per assetjament

El PSOE situarà a Rosa Peris al capdavant d'una gestora a Almussafes després de l'expulsió de Toni González. L'alcalde manté el càrrec des del grup mixt.

Carmen Martínez substituirà a Alejandro Soler com a coordinadora del PSPV en el Congrés

Carmen Martínez rellevarà a Alejandro Soler en la coordinació del PSPV en el Congrés. El PSPV ajustarà també la seua estructura en Les Corts amb canvis previstos i continuïtat.

Morant acusa el PP de deixar sense executar el 50% dels diners estatals per a la dana

Diana Morant ha denunciat que el Consell i el PP han deixat sense executar la mitat dels fons transferits pel Govern per a la recuperació després de la dana de 2024 en la Comunitat Valenciana. També ha defés el nou model de finançament i ha anunciat una conferència política del PSPV al maig a Alacant.

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demana la seua compareixença en un jutjat

Alberto Núñez Feijóo atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en el Congrés per la causa de la DANA, malgrat un recurs que demanava seu judicial pròxima. La magistrada va avalar la via telemàtica a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal.