Delictes d’autor?

Un jutge durant un judici.

Normalment, no es recorre a la ideologia per a explicar les causes d’un delicte   | Cedida

 

Hi ha una cosa que em crida molt l’atenció, i és que, normalment, no es recorre a la ideologia per a explicar les causes perquè es cometen delictes. M’explique: quan algú roba un banc, o una joieria, o assalta un xalet, del seu delicte no deduïxen que deu ser comunista i que és l’animadversió a la propietat privada la que l’ha dut a l’activitat criminal en qüestió.

 

O mirem els assassinats. Algú pensa que els assassins ho són perquè tenen una ideologia contrària a la vida? Perquè són anti humanistes i consideren que cal contribuir a l’extinció de l’espècie?

 

En lloc d’això, les causes solen buscar-se entre els factors més directament explicatius, com ara, que el lladre volia (o necessitava) diners per a pagar-se l’addicció a una droga o altra (o als cotxes esportius), o que l’assassí pretenia heretar, o quedar-se amb la caixa forta de la víctima. Tot això que forma part d’allò que es coneix com a ‘causes pròximes’, i que tots usem quan pretenem entendre qualsevol conducta, i no sols les delictives.

 

També hi ha qui, probablement amb més vocació sociològica, apel·laria a les desigualtats socials en la distribució dels recursos, per a trobar unes causes més llunyanes (‘causes últimes’), però també explicatives de les malifetes. Que si ha crescut en un barri pobre, en una família sense normes, o sense accés a una bona educació

 

¿El masclisme és la causa de l’assassinat?

A ningú, en canvi, ni per a les causes primeres ni per a les últimes, li passa pel cap acudir a la ideologia del corresponent malfactor. Ni qualifiquem de comunistes als lladres, ni d’anti vida als homicides. N’hi ha, això sí, una excepció, que es produïx quan el delicte és un homicidi i la víctima és una dona. ¡Ara sí que la causa és (i ho afirmen amb la boca ben plena) la ideologia masclista del perpetrador!

 

Home i dona en actitud hostil

Hi ha qui veu ideologia en segons quins delictes | Needpix

 

Poc importa que, en el moment en què emeten tan docta opinió, el ‘perpetrador’ potser només és –tècnicament, i d’acord amb les imprescindibles garanties processals– un sospitós. Els opinadors ja saben quina és la seua ideologia i saben també que, a diferència dels altres delictes, que no tenen res a vore amb això, és precisament la seua ideologia masclista la que l’ha dut a cometre tan execrable crim. I no confonguem les coses: ni eixe crim, ni els anteriors no són, de cap manera, justificables pel fet que les causes siguen unes o altres. En tots els casos, caldrà obrir una investigació, trobar proves del delicte i de qui l’ha comés, i aplicar la justícia, tal com correspon a un estat de dret.

 

Allò que xoca és que només en eixe cas es considere la ideologia (atribuïda al suposat autor, sense conéixer-lo de res, ni haver-li preguntat res) com el motiu principal del delicte. I encara més, però en la mateixa línia de profunds dots visionaris, també saben que si algú no ho veu d’eixa manera, i li passa pel cap tractar eixe delicte com es tracten els altres, i buscar causes alternatives per a entendre què ha passat (que no per a justificar-ho), no és que tinga una opinió diferent. No senyor! És que està a favor de l’assassinat de dones!

 

Imagen de archivo de los brazos de una persona con unas esposas puestas

Si algú no ho veu d’eixa manera, corre el risc de ser acusat d’estar a favor d’assassinar dones  | València Diari

 

Les interpretacions fantasioses no ens deixen trobar solucions

El problema principal és que, mentre obedientment tot el món accepta que la causa és la ideologia masclista, els recursos es destinaran a combatre tal ideologia (de la manera que siga, fonamentalment a través dels eslògans, els minuts de silenci i la reeducació), i no a investigar quines causes pròximes i últimes podrien ser identificades i –idealment– neutralitzades o minorades, per tal que hi haja menys víctimes d’homicidi. Si l’objectiu real fora reduir el volum de víctimes, el primer pas seria deixar de jurar fidelitat a interpretacions fantasioses i començar a estudiar quins factors poden canviar-se per tal d’aconseguir-ho. En continuarem parlant.

Anuncios

Últimes notícies

Pérez Llorca reforça la integració de les arts a les aules com a via d’inclusió de l’alumnat

Juanfran Pérez Llorca destaca el programa Innov@arts i el seu projecte Innova@cant com a exemple de com la música i les arts impulsen creativitat, inclusió i desenrotllament integral de l'alumnat.

Óscar Puente visita la nova passarel·la de Picanya reconstruïda després de la dana amb 2,1 milions

La nova passarel·la de María Cambrils a Picanya ha entrat en servici després de ser arrasada per la dana, amb una inversió de 2,1 milions i un disseny més resilient davant futurs temporals.

Sumar es desmarca del PSOE pel cas Ábalos i presumix de no tindre corrupció

Ernest Urtasun reclama que la Justícia investigue fins al final el cas Ábalos, es distancia del PSOE i reivindica que l'espai de Sumar no ha estat afectat per casos greus de corrupció.

El PP vincula el juí del cas Koldo amb la suposada implicació de Pedro Sánchez

El PP sosté que les declaracions en el juí del cas Koldo en el Suprem reforcen la idea d'una implicació de Pedro Sánchez i apunten a un presumpte finançament il·legal del PSOE.

Ábalos nega que els folis anaren bitllets i acusa un juí mediàtic pel cas Koldo

Ábalos es defén en el Suprem pel cas Koldo negant que els folis al·ludiren a diners, rebutjant haver intervingut en contractes públics i denunciant un juí ja condemnat mediàticament.

El Barça es creua amb el Recol·lectes Valladolid i l’Enforne Alacant amb el Bada Huesca en els quarts de la Copa del Rei

El sorteig de la Copa del Rei d'handbol definix uns quarts de final amb un Barça-Recol·lectes Atlètic Valladolid i un Enforne Alacant-Bada Huesca com a creus estel·lars en el Centre de Tecnificació.

Barcala rep a les noves belleas del foc i els reconeix com a símbol de les Fogueres

L'alcalde d'Alacant i la corporació municipal han rebut oficialment a les noves belleas del foc adulta i infantil i a les seues dames, als qui han reconegut com a ambaixadores de les Fogueres durant tot l'any.

Robatori de 800 metres de línia elèctrica deixa sense enllumenat a la pedania del Escorratel a Orihuela

El robatori d'uns 800 metres de cablejat elèctric, entre línies subterrànies i aèries, ha deixat sense enllumenat públic a la pedania del Escorratel, a Orihuela, mentres l'Ajuntament treballa per a reposar el servici amb caràcter d'urgència.