10.5 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

Delictes d’autor?

Un jutge durant un judici.

Normalment, no es recorre a la ideologia per a explicar les causes d’un delicte   | Cedida

 

Hi ha una cosa que em crida molt l’atenció, i és que, normalment, no es recorre a la ideologia per a explicar les causes perquè es cometen delictes. M’explique: quan algú roba un banc, o una joieria, o assalta un xalet, del seu delicte no deduïxen que deu ser comunista i que és l’animadversió a la propietat privada la que l’ha dut a l’activitat criminal en qüestió.

 

O mirem els assassinats. Algú pensa que els assassins ho són perquè tenen una ideologia contrària a la vida? Perquè són anti humanistes i consideren que cal contribuir a l’extinció de l’espècie?

 

En lloc d’això, les causes solen buscar-se entre els factors més directament explicatius, com ara, que el lladre volia (o necessitava) diners per a pagar-se l’addicció a una droga o altra (o als cotxes esportius), o que l’assassí pretenia heretar, o quedar-se amb la caixa forta de la víctima. Tot això que forma part d’allò que es coneix com a ‘causes pròximes’, i que tots usem quan pretenem entendre qualsevol conducta, i no sols les delictives.

 

També hi ha qui, probablement amb més vocació sociològica, apel·laria a les desigualtats socials en la distribució dels recursos, per a trobar unes causes més llunyanes (‘causes últimes’), però també explicatives de les malifetes. Que si ha crescut en un barri pobre, en una família sense normes, o sense accés a una bona educació

 

¿El masclisme és la causa de l’assassinat?

A ningú, en canvi, ni per a les causes primeres ni per a les últimes, li passa pel cap acudir a la ideologia del corresponent malfactor. Ni qualifiquem de comunistes als lladres, ni d’anti vida als homicides. N’hi ha, això sí, una excepció, que es produïx quan el delicte és un homicidi i la víctima és una dona. ¡Ara sí que la causa és (i ho afirmen amb la boca ben plena) la ideologia masclista del perpetrador!

 

Home i dona en actitud hostil

Hi ha qui veu ideologia en segons quins delictes | Needpix

 

Poc importa que, en el moment en què emeten tan docta opinió, el ‘perpetrador’ potser només és –tècnicament, i d’acord amb les imprescindibles garanties processals– un sospitós. Els opinadors ja saben quina és la seua ideologia i saben també que, a diferència dels altres delictes, que no tenen res a vore amb això, és precisament la seua ideologia masclista la que l’ha dut a cometre tan execrable crim. I no confonguem les coses: ni eixe crim, ni els anteriors no són, de cap manera, justificables pel fet que les causes siguen unes o altres. En tots els casos, caldrà obrir una investigació, trobar proves del delicte i de qui l’ha comés, i aplicar la justícia, tal com correspon a un estat de dret.

 

Allò que xoca és que només en eixe cas es considere la ideologia (atribuïda al suposat autor, sense conéixer-lo de res, ni haver-li preguntat res) com el motiu principal del delicte. I encara més, però en la mateixa línia de profunds dots visionaris, també saben que si algú no ho veu d’eixa manera, i li passa pel cap tractar eixe delicte com es tracten els altres, i buscar causes alternatives per a entendre què ha passat (que no per a justificar-ho), no és que tinga una opinió diferent. No senyor! És que està a favor de l’assassinat de dones!

 

Imagen de archivo de los brazos de una persona con unas esposas puestas

Si algú no ho veu d’eixa manera, corre el risc de ser acusat d’estar a favor d’assassinar dones  | València Diari

 

Les interpretacions fantasioses no ens deixen trobar solucions

El problema principal és que, mentre obedientment tot el món accepta que la causa és la ideologia masclista, els recursos es destinaran a combatre tal ideologia (de la manera que siga, fonamentalment a través dels eslògans, els minuts de silenci i la reeducació), i no a investigar quines causes pròximes i últimes podrien ser identificades i –idealment– neutralitzades o minorades, per tal que hi haja menys víctimes d’homicidi. Si l’objectiu real fora reduir el volum de víctimes, el primer pas seria deixar de jurar fidelitat a interpretacions fantasioses i començar a estudiar quins factors poden canviar-se per tal d’aconseguir-ho. En continuarem parlant.

Últimes notícies

El PSPV convocarà un Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant

El PSPV-PSOE convocarà el seu Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant per a abordar la crisi oberta després de la dimissió de Carlos Mazón. El partit exigirà eleccions i acusa PP i Vox de decidir el relleu 'furtant la voluntat democràtica'.

La Federació Veïnal demana responsabilitat política per a desbloquejar la zona de baixes emissions a València

La Federació d'Associacions de Veïns de València ha sol·licitat reunions d'urgència amb Alcaldia i l'oposició per a tancar un acord sobre la ZBE i evitar perdre 150 milions. L'entitat ha anomenat a la responsabilitat de tota la corporació davant l'imminent termini legal.

Calero renuncia a les excuses abans del derbi i crida a competir: ‘Si entres plorant, eixiràs igual’

El tècnic del Llevant va evitar queixes pel calendari i per la falta d'entrenaments dels seus internacionals i va apel·lar a la convicció per a trencar la mala ratxa davant el València. Va confirmar que Arriaga i Ryan estaran en principi disponibles i va demanar a l'afició no sentir-se inferior.

Els bombers forestals demanen a la Generalitat assumir la gestió directa del cos

Sis sindicats han exigit al Consell eliminar els encàrrecs als consorcis provincials i que la Generalitat gestione de manera directa als bombers forestals. Denuncien mala praxi, falta de mobilització i un ús abusiu d'hores extra.

Garay: ‘Tant de bo Lim es vaja del València pel bé del club’

Ezequiel Garay va carregar contra la gestió del València i va desitjar que Peter Lim abandone el club pel bé de l'entitat. Va reivindicar la seua etapa, va criticar decisions després de la seua lesió i va elogiar a Marcelino.

La UPV alerta de nous riscos d’avingudes a Torrent després de la DANA

Un informe de la UPV sobre els danys de la DANA a Torrent conclou que els sediments acumulats en diversos barrancs incrementen el risc de desbordaments. La reposició d'infraestructures es valora en 98 milions d'euros.

València ha retirat 140 m³ de residus de l’Albufera després de la DANA

L'Ajuntament ha retirat 140 m³ de residus de l'Albufera amb un pla d'ocupació després de la DANA i ha reforçat dunes i séquies amb plantacions. Compromís critica la gestió de la palla de l'arròs pel seu impacte en les aigües negres.

#QuieroCorredor suma obres hídriques i demana acords per a accelerar el Corredor Mediterrani

El moviment #QuieroCorredor va ampliar la seua agenda amb obres hídriques per a evitar noves danes i va cridar a acords d'Estat per a culminar el Corredor Mediterrani. En el seu últim gran acte, va advertir de la lentitud i de colls de botella com el túnel passant de València.