Denuncien les “escandaloses” diferències de preu entre el camp i la distribució


La Unió de Llauradors ha elaborat un estudi en el qual es demostren les escandaloses diferències existents en els preus d’alguns productes hortofructícoles des de la seua eixida del camp en origen fins a l’arribada als lineals en destinació de la distribució, tot això en un context d’una alta inflació motivada en part per les altes cotitzacions dels aliments i també de l’energia.

L’organització agrària ha triat alguns productes hortofructícoles i ha comparat amb dades oficials el seu preu en origen en camp, posteriorment en els mercats majoristes (compres) i intermediaris i finalment en la distribució. Les dades revelen que, en aqueix augment desorbitat dels aliments, els productors són els que s’emporten la pitjor part.


En aquest sentit, es pot observar que els agricultors no es beneficien ni molt menys en la mateixa mesura que les altres baules de la cadena agroalimentària amb unes desigualtats bastant evidents entre els uns i els altres. L’augment es produeix entre els intermediaris i la distribució.

Si triem un dels productes de temporada dels quals més s’ha parlat aquestes últimes setmanes com és el meló d’Alger, el productor percep de mitjana 0,36 €/kg, en la fase d’intermediaris arriba als 0,93 €/kg i en la distribució es dispara fins als 2,20 €/kg.

La diferència entre camp i distribució del meló d’Alger és del 511%. Es pot comprovar en aquests moments com algunes cadenes de distribució importants estan llançant ofertes de melons d’Alger que no arriben als 0,90 €/kg, “la qual cosa posa de manifest que conformen els preus al seu antull, fa unes setmanes a preu d’or i ara ho devaluen amb ofertes de descompte”.

En meló succeeix més del mateix. En camp es paga de mitjana a 0,47 €/kg, en la fase d’intermediaris a 1,66 €/kg i en la distribució a 1,85 €/kg. La diferència entre camp i distribució és del 293%.

Quant a les taronges, els productors en una campanya realment horrorosa han cobrat de mitjana 0,11 €/kg, en el segment dels intermediaris ha arribat fins als 0,67 €/kg i en els lineals de la distribució s’ha trobat a una mitjana d’1,49 €/kg. La diferència entre origen i destinació ha sigut del 1.298%.

Una fruita d’estiu com la nectarina s’ha pagat en camp a una mitjana de 0,67 €/kg, en la fase d’intermediaris a 1,75 €/kg i en la distribució a 3,44 €/kg. El diferencial entre el pagat en el camp i el que adoben els consumidors és d’un 412%.

Si comparem una hortalissa de les més consumides com la creïlla, veiem que l’agricultor rep de mitjana 0,34 €/kg, en la part dels intermediaris no puja massa i arriba fins als 0,53 €/kg i on es dispara és en la distribució amb 1,37 €/kg. La conseqüència és un diferencial entre origen i destinació de més del 300%. Es poden consultar altres productes en la gràfica adjunta.

Davant aquesta situació, la Unió proposa l’establiment de procediments públics per al coneixement i formació dels marges comercials per part dels diferents agents econòmics que intervenen en la formació dels preus. També que s’instaure un sistema públic d’elaboració de costos de producció de referència per als contractes agroalimentaris obligatoris establits en la Llei de millora del funcionament de la cadena alimentària. En aquest sentit, aposta per la inclusió d’una clàusula en els contractes que permeta compartir els beneficis i costos generats en la cadena de valor en benefici dels productors.

D’altra banda, la Unió proposa una millor regulació dels mercats, així com vigilar i sancionar les concertacions de preus per part de la demanda en perjudici de l’agricultor i ramader.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València frustra el debut de Quique amb una remuntada agònica en el 99 (3-2)

Hugo Duro va decidir de penal en el 99 després de dos punts de Boyé i els empats de Javi Guerra i Cömert. El triomf va allunyar set punts el perill del descens.

3-2: El València remunta en el 99, amarga el debut de Quique i s’allunya del descens

El València va voltejar dos punts de Lucas Boyé i va decidir en el 99 amb un penal d'Hugo Duro, per a prendre aire i posar terra pel mig amb el descens.

El València firma la remuntada 3-2 davant l’Alabés amb un penal d’Hugo Duro en el 97

El València va guanyar 3-2 a l'Alabés a Mestalla amb un penal d'Hugo Duro en el 97 després d'empatar en el 90 amb Cömert. Boyé havia marcat dos per als visitants.

Un penal de Boyé en el 3 avança a l’Alabés a Mestalla (0-1)

Lucas Boyé va avançar a l'Alabés des del punt de penal en el minut 3 a Mestalla. El València, incòmode, va disposar d'ocasions per a igualar i no va encertar.

Ginés Marín i Aaron Palacio tallen una orella en una vesprada d’actitud a Castelló

Ginés Marín i Aaron Palacio han obert el capítol de trofeus en la Fira de la Magdalena amb una orella cada un. La correguda de La Quinta va resultar molt desigual i Javier Zulueta es va anar de buit.

El 8M a València rebutja la violència masclista i diu no a les guerres

Milers de persones han marxat a València en el 8M per a exigir igualtat real i mesures efectives contra la violència masclista, amb un missatge clar de no a les guerres.

Pedro Martínez subratlla l’equilibri del València Basket i refreda l’eufòria

El tècnic va valorar la folgada victòria davant UCAM Murcia i, després d'una altra bona imatge en Eurolliga, va demanar prudència: 'hem trobat l'equilibri, però no hi ha fórmula màgica'

110-84: el València Basket atropella al UCAM Murcia amb un Montero decisiu

El València Basket va dominar de principi a fi i va guanyar 110-84 al UCAM Murcia en el Roig Arena, impulsat pels 23 punts i 6 assistències de Jean Montero. Els taronja van arribar a manar per 30 i es van ensenyorir també del basket average.