Denuncien les “escandaloses” diferències de preu entre el camp i la distribució


La Unió de Llauradors ha elaborat un estudi en el qual es demostren les escandaloses diferències existents en els preus d’alguns productes hortofructícoles des de la seua eixida del camp en origen fins a l’arribada als lineals en destinació de la distribució, tot això en un context d’una alta inflació motivada en part per les altes cotitzacions dels aliments i també de l’energia.

L’organització agrària ha triat alguns productes hortofructícoles i ha comparat amb dades oficials el seu preu en origen en camp, posteriorment en els mercats majoristes (compres) i intermediaris i finalment en la distribució. Les dades revelen que, en aqueix augment desorbitat dels aliments, els productors són els que s’emporten la pitjor part.


En aquest sentit, es pot observar que els agricultors no es beneficien ni molt menys en la mateixa mesura que les altres baules de la cadena agroalimentària amb unes desigualtats bastant evidents entre els uns i els altres. L’augment es produeix entre els intermediaris i la distribució.

Si triem un dels productes de temporada dels quals més s’ha parlat aquestes últimes setmanes com és el meló d’Alger, el productor percep de mitjana 0,36 €/kg, en la fase d’intermediaris arriba als 0,93 €/kg i en la distribució es dispara fins als 2,20 €/kg.

La diferència entre camp i distribució del meló d’Alger és del 511%. Es pot comprovar en aquests moments com algunes cadenes de distribució importants estan llançant ofertes de melons d’Alger que no arriben als 0,90 €/kg, “la qual cosa posa de manifest que conformen els preus al seu antull, fa unes setmanes a preu d’or i ara ho devaluen amb ofertes de descompte”.

En meló succeeix més del mateix. En camp es paga de mitjana a 0,47 €/kg, en la fase d’intermediaris a 1,66 €/kg i en la distribució a 1,85 €/kg. La diferència entre camp i distribució és del 293%.

Quant a les taronges, els productors en una campanya realment horrorosa han cobrat de mitjana 0,11 €/kg, en el segment dels intermediaris ha arribat fins als 0,67 €/kg i en els lineals de la distribució s’ha trobat a una mitjana d’1,49 €/kg. La diferència entre origen i destinació ha sigut del 1.298%.

Una fruita d’estiu com la nectarina s’ha pagat en camp a una mitjana de 0,67 €/kg, en la fase d’intermediaris a 1,75 €/kg i en la distribució a 3,44 €/kg. El diferencial entre el pagat en el camp i el que adoben els consumidors és d’un 412%.

Si comparem una hortalissa de les més consumides com la creïlla, veiem que l’agricultor rep de mitjana 0,34 €/kg, en la part dels intermediaris no puja massa i arriba fins als 0,53 €/kg i on es dispara és en la distribució amb 1,37 €/kg. La conseqüència és un diferencial entre origen i destinació de més del 300%. Es poden consultar altres productes en la gràfica adjunta.

Davant aquesta situació, la Unió proposa l’establiment de procediments públics per al coneixement i formació dels marges comercials per part dels diferents agents econòmics que intervenen en la formació dels preus. També que s’instaure un sistema públic d’elaboració de costos de producció de referència per als contractes agroalimentaris obligatoris establits en la Llei de millora del funcionament de la cadena alimentària. En aquest sentit, aposta per la inclusió d’una clàusula en els contractes que permeta compartir els beneficis i costos generats en la cadena de valor en benefici dels productors.

D’altra banda, la Unió proposa una millor regulació dels mercats, així com vigilar i sancionar les concertacions de preus per part de la demanda en perjudici de l’agricultor i ramader.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

L’AIReF preveu que la Comunitat Valenciana incomplisca la regla de gasto en 2025 i 2026

L'AIReF calcula que el gasto computable de la Comunitat Valenciana superarà els límits nacionals en 2025 i 2026 i avisa d'un dèficit del 1,9% del PIB en 2026.

El Govern ordena retirar l’escut feixista croat del panteó de Luburić a Carcaixent

El Govern inclou el panteó de Vjekoslav Luburić a Carcaixent en el catàleg de símbols contraris a la Memòria Democràtica i ordena retirar l'escut Ustaša i afegir panells explicatius sobre els seus crims.

Dansa València porta la dansa contemporània a L’Albufera i estrena una versió de Les filles de Bernarda Alba

Dansa València trau la creació contemporània al parc natural de L'Albufera amb peces site-specific i estrena una lectura actual de Les filles de Bernarda Alba, a més de noves propostes en La Mutant i el TEM.

La jutgessa que investiga la DANA de València cita com a testimoni a l’excap d’informatius d’À Punt

La magistrada que investiga la gestió de la DANA a València del 29 d'octubre de 2024 crida a declarar com a testimoni al llavors cap d'informatius d'À Punt i incorpora nous vídeos a la causa.

Les víctimes de la dana demanen a Bolaños més mitjans judicials i revisar els aforaments

Tres associacions de víctimes de la dana reclamen a Félix Bolaños més recursos per al jutjat de Catarroja, una justícia sense interferències polítiques i revisar l'ús dels aforaments.

El Consell retorna al seu lloc al tècnic que va visar les VPP d’Alacant però li canvia les funcions

El tècnic que va tramitar les vivendes públiques investigades a la Platja de Sant Joan torna al seu lloc per dret administratiu, però amb funcions distintes a les que van motivar la seua suspensió.

El Consell declara la Romeria de la Santa Faç Bé d’Interés Cultural immaterial

El Consell ha aprovat el decret que reconeix la Romeria de la Santa Faç d'Alacant com a Bé d'Interés Cultural immaterial, destacant el seu valor històric, religiós i festiu.

El Consell recorrerà la regularització d’immigrants en alertar de tensió en els servicis públics

El Consell anuncia que recorrerà la regularització d'immigrants impulsada pel Govern en considerar que generarà un efecte anomenada, una pressió afegida sobre la sanitat, l'educació i la vivenda, i que no arriba amb finançament extra.