10.6 C
València
Dijous, 18 desembre, 2025

Denuncien les “escandaloses” diferències de preu entre el camp i la distribució


La Unió de Llauradors ha elaborat un estudi en el qual es demostren les escandaloses diferències existents en els preus d’alguns productes hortofructícoles des de la seua eixida del camp en origen fins a l’arribada als lineals en destinació de la distribució, tot això en un context d’una alta inflació motivada en part per les altes cotitzacions dels aliments i també de l’energia.

L’organització agrària ha triat alguns productes hortofructícoles i ha comparat amb dades oficials el seu preu en origen en camp, posteriorment en els mercats majoristes (compres) i intermediaris i finalment en la distribució. Les dades revelen que, en aqueix augment desorbitat dels aliments, els productors són els que s’emporten la pitjor part.


En aquest sentit, es pot observar que els agricultors no es beneficien ni molt menys en la mateixa mesura que les altres baules de la cadena agroalimentària amb unes desigualtats bastant evidents entre els uns i els altres. L’augment es produeix entre els intermediaris i la distribució.

Si triem un dels productes de temporada dels quals més s’ha parlat aquestes últimes setmanes com és el meló d’Alger, el productor percep de mitjana 0,36 €/kg, en la fase d’intermediaris arriba als 0,93 €/kg i en la distribució es dispara fins als 2,20 €/kg.

La diferència entre camp i distribució del meló d’Alger és del 511%. Es pot comprovar en aquests moments com algunes cadenes de distribució importants estan llançant ofertes de melons d’Alger que no arriben als 0,90 €/kg, “la qual cosa posa de manifest que conformen els preus al seu antull, fa unes setmanes a preu d’or i ara ho devaluen amb ofertes de descompte”.

En meló succeeix més del mateix. En camp es paga de mitjana a 0,47 €/kg, en la fase d’intermediaris a 1,66 €/kg i en la distribució a 1,85 €/kg. La diferència entre camp i distribució és del 293%.

Quant a les taronges, els productors en una campanya realment horrorosa han cobrat de mitjana 0,11 €/kg, en el segment dels intermediaris ha arribat fins als 0,67 €/kg i en els lineals de la distribució s’ha trobat a una mitjana d’1,49 €/kg. La diferència entre origen i destinació ha sigut del 1.298%.

Una fruita d’estiu com la nectarina s’ha pagat en camp a una mitjana de 0,67 €/kg, en la fase d’intermediaris a 1,75 €/kg i en la distribució a 3,44 €/kg. El diferencial entre el pagat en el camp i el que adoben els consumidors és d’un 412%.

Si comparem una hortalissa de les més consumides com la creïlla, veiem que l’agricultor rep de mitjana 0,34 €/kg, en la part dels intermediaris no puja massa i arriba fins als 0,53 €/kg i on es dispara és en la distribució amb 1,37 €/kg. La conseqüència és un diferencial entre origen i destinació de més del 300%. Es poden consultar altres productes en la gràfica adjunta.

Davant aquesta situació, la Unió proposa l’establiment de procediments públics per al coneixement i formació dels marges comercials per part dels diferents agents econòmics que intervenen en la formació dels preus. També que s’instaure un sistema públic d’elaboració de costos de producció de referència per als contractes agroalimentaris obligatoris establits en la Llei de millora del funcionament de la cadena alimentària. En aquest sentit, aposta per la inclusió d’una clàusula en els contractes que permeta compartir els beneficis i costos generats en la cadena de valor en benefici dels productors.

D’altra banda, la Unió proposa una millor regulació dels mercats, així com vigilar i sancionar les concertacions de preus per part de la demanda en perjudici de l’agricultor i ramader.

Últimes notícies

La Diputació de València inaugura en el MuVIM l’exposició de Luis Vidal Corella

La Diputació de València ha inaugurat en el MuVIM una gran mostra dedicada a Luis Vidal Corella amb 200 imatges, 80 inèdites, sobre guerra i postguerra. L'exposició s'estructura en tres seccions i incorpora objectes originals, i podrà visitar-se fins al 29 de març de 2026.

El Racing tomba al Vila-real i es fica en octaus (2-1)

El Racing de Santander va véncer 2-1 al Vila-real en El Sardiner amb un doblet d'Arana i va segellar el seu passe a octaus de la Copa del Rei. Ayoze va retallar al final sense premi.

Emergències entrega a la jutgessa el primer esborrany del Es-Alert del dia de la DANA

La Subdirecció d'Emergències va remetre al jutjat l'esborrany del Es-Alert del 29 d'octubre de 2024, amb fitxa tècnica i mapa. L'avís final es va difondre a les 20.11 després del debat en el Cecopi.

1-0: la Cultural torna a octaus cinc anys després després d’eliminar al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa va superar al Llevant per 1-0 i tornarà als octaus de final cinc anys després. Un gol de Rafa Tresaco i la falta d'encert granota van decidir.

De Mònaco a Granada: la Volta 2026 combina alta muntanya i una crono llarga

La ronda es disputarà del 22 d'agost al 13 de setembre, amb eixida a Mònaco i arribada a Granada. Hi haurà set finals enlaire i una crono de 32 km.

El Racing elimina al Vila-real amb un doblet d’Arana (2-1)

El Racing de Santander va superar al Vila-real per 2-1 i va avançar a octaus de la Copa del Rei gràcies a dos gols d'Arana. El conjunt groc va quedar fora després d'un arreón final insuficient.

La Cultural torna a octaus cinc anys després amb un 1-0 al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa tornarà als octaus de la Copa del Rei cinc anys després després del 1-0 al Llevant. Bañuz va sostindre el triomf i el rival va perdonar.

Martínez Mus fixa 2026 per a tindre en marxa el 100% del Pla Endavant postdana

El vicepresident tercer ha assegurat que en el primer semestre de 2026 estaran iniciades totes les actuacions del Pla Endavant després de la dana de 2024. Ha detallat inversions en depuració, transport i medi ambient i ha obert un encreuament de retrets amb l'oposició en Les Corts.