11 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

Detecten restes de coronavirus de fa més d’un any en Barcelona

 

Els investigadors del Grup de Virus Entèrics de la Universitat de Barcelona, en col·laboració amb Aigües de Barcelona, han detectat la presència de coronavirus en mostres d’aigües residuals de la ciutat arreplegades i congelades el març del 2019. Estos resultats indiquen que la infecció estava present en la capital catalana molt abans de què es tinguera constància de cap cas de Covid-19 en el món. 

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

 

Casos emmascarats amb la grip

Des del passat 13 d’abril, els investigadors han analitzat setmanalment mostres obtingudes de dos grans plantes de tractament d’aigües residuals de Barcelona, amb l’objectiu de detectar el virus i facilitar l’adopció de mesures immediates davant de possibles rebrots. El president de la Societat Espanyola de Virologia i catedràtic del Departament de Microbiologia de la Universitat de Barcelona, Albert Bosch, explicava que «els nivells del genoma del SARS-CoV-2 van coincidir clarament amb l’evolució dels casos de Covid-19 en la població». 

 

Posteriorment es va passar a l’anàlisi de mostres congelades dels mesos anteriors a l’inici del mostreig sistemàtic, i els resultats mostraven com hi havia genomes de SARS-CoV-2 entre principis de gener i principis de març del 2020. En concret, es van trobar restes de coronavirus el 15 de gener, 41 dies abans de què es detectara el primer cas en Espanya. «Als infectats se’ls podria haver assignat erròniament un diagnòstic de grip en l’atenció primària, contribuint a la transmissió comunitària abans de què es prengueren mesures de salut pública», manifestava Bosch. 

 

Estos resultats van portar als investigadors a analitzar altres mostres des del gener del 2018 fins al desembre del 2019. «Totes les mostres van resultar negatives per la presència de genomes de SARS-CoV-2 a excepció de la del 12 de març de 2019, en la que els nivells de SARS-CoV-2 eren molt baixos, però van donar clarament positiu per PCR i, a demés, utilitzant dos dianes diferents», explicava l’investigador. 

 

«Barcelona rep molts visitants per motius turístics o professionals i és més que probable que una situació similar s’haja produït en altres llocs del món. Com que la majoria de casos de Covid-19 mostren una simptomatologia similar a la grip, els primers devien quedar emmascarats com casos de grip sense diagnosticar», conclou Albert Bosch. 

 

Restes en ciutats italianes

Barcelona no és l’única ciutat europea a on s’han trobat restes de coronavirus abans de què s’escoltara parlar d’ell. En alguns punts d’Itàlia, concretament en les ciutats de Milà i Torí, també s’ha pogut demostrar que el virus hi circulava des del desembre del 2019. Després de més investigacions, s’ha trobat la presència de patògens en Bolonya el gener del 2020

Últimes notícies

Presó provisional per al detingut per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un jutjat ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al sospitós de l'incendi d'un edifici a Crevillent. La causa està oberta per incendi, assassinat i lesions.

Mor Enric Mestre als 89 anys, referent de la ceràmica contemporània

L'Ajuntament d'Alboraia va anunciar la defunció del ceramista als 89 anys. La seua obra geomètrica va deixar empremta en espais públics del municipi i la seua última aparició va ser al novembre amb un premi a l'excel·lència.

Un incendi en un edifici de Paiporta deixa 11 ferits, cinc traslladats a l’hospital

Onze persones d'entre 3 i 79 anys han sigut ateses després d'un incendi en un edifici del carrer l'Horta. Cinc han sigut traslladades, quatre per fum i una per cremades.

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.