Naix en Bioparc València un dels primats més amenaçats d’Àfrica

bioparc

Cria de mandril | Bioparc València
 

Aquest estiu està sent especialment il·lusionant per a tot l’equip de BIOPARC, perquè continuen succeint-se naixements realment importants. En aquesta ocasió ha sigut Abuja, una de les dues femelles adultes del grup reproductor de dril (Mandrillus leucophaeus), qui ha donat l’alegria en parir una nova cria.

 

La nombrosa família de deu membres la completa el mascle dominant Rafiki, la femella Kianja i la prole. Amb la seua participació en el programa europeu d’espècies en perill (EEP), el parc valencià s’ha consolidat en aquests anys com a referent en la conservació d’aquesta amenaçada espècie.

 

El dril és un dels primats en major perill d’extinció d’Àfrica. Inclòs en la llista roja de la UICN (Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa), es tem que, amb una població inferior a 4.000 individus i amb tendència descendent, la seua 
situació passe a considerar-se “crítica”. Principalment preocupant és la seua extremada fragmentació, la pèrdua d’hàbitat i la caça furtiva, així que cada naixement representa un èxit cap a la seua supervivència.

 

bioparc

Cria de mandril amb la seua mare en Bioparc | Bioparc València

 

En una de les seues principals col·laboracions de conservació in situ, la Fundació BIOPARC actua sobre el bosc d’Ebo (Camerun). En aquesta valuosa zona, a més de protegir els goril·les, s’està afavorint el desenvolupament dels grups de mandrils que l’habiten.

 

Aquest primat africà poc conegut, té un aspecte molt peculiar amb un marcat dimorfisme sexual i amb una estructura social liderada per un mascle reproductor. 

 

Notablement més grans que les femelles, els mascles desenvolupen un acolorit marcatge blau porpra en les natges i roig intens en la zona genital i al costat del llavi inferior. Igualment característic de l’espècie és el seu rostre; completament clar en nàixer, s’enfosqueix fins a semblar una màscara d’un negre intens que, juntament amb els prominents ullals que mostren en badallar, els aporta un aspecte fer.

 

Després que l’equip tècnic comprovarà que la criança es desenvolupa amb total normalitat, en BIOPARC ja podem contemplar a tota la família en un dels recintes multiespècie més atractius del parc: la zona que recrea els boscos de ribera de la 
zona d’Àfrica Equatorial, en el recinte «multiespècie” on conviuen amb altres espècies d’animals com hipopòtams pigmeus, talapoines i oques del Nil.

Últimes notícies

Catalá acusa Bernabé de acovardar-se i de posar-se de perfil davant l’acampada docent a la plaça de la Verge

La alcaldessa de València, María José Catalá, critica durament la delegada del Govern, Pilar Bernabé, a qui acusa d’estar acovardada després de l’incident de diumenge i de no intervindre en l’acampada de docents a la plaça de la Verge en ple 700 aniversari del Corpus.

Morant acusa Pérez Llorca de rebutjar la bilateral sobre finançament per a guanyar punts amb Feijóo

Diana Morant acusa Juanfran Pérez Llorca de renunciar a una reunió bilateral amb Hisenda sobre el nou model de finançament autonòmic per a agradar a Alberto Núñez Feijóo. La líder del PSPV critica també la maniobra de Feijóo amb Junts i PNV i detecta una pulsió de canvi polític en la Comunitat Valenciana.

Importaco supera els 1.000 milions de facturació i eleva el benefici un 36,8 % en 2025

Importaco tanca 2025 amb una facturació rècord de 1.012 milions d’euros i un benefici net de 41,4 milions, un 36,8 % més que en 2024, impulsada pels negocis de fruits secs i aigua mineral.

Bernabé reclama al PP que parle amb el professorat acampat a la plaça de la Verge de València

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, insta la Generalitat i l'Ajuntament de València, governats pel PP, a dialogar amb els professors acampats a la plaça de la Verge en el marc de la vaga indefinida de l'ensenyament públic no universitari, i alerta que el conflicte es pot agreujar si no s'assumixen responsabilitats polítiques.

Barrachina defensa uns pressupostos que complixen amb l’agricultura valenciana en lloc de perseguir-la

El conseller d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, Miguel Barrachina, defensa en Les Corts uns comptes de 2026 de fins a 765 milions, que qualifica de favorables al camp valencià, mentres PSPV i Compromís els consideren insuficients i critiquen la falta de gestió.

Un exassessor del PP de València s’asseurà al banc dels acusats per mentir en el cas Imelsa

El Jutjat d’Instrucció 12 de València obri juí oral contra l’exassessor del PP Jesús Gordillo, a qui la Fiscalia acusa de fals testimoni per canviar la seua declaració sobre les suposades corrupteles d’Alfonso Grau en el cas Imelsa.

Avís groc dijous al litoral de València per temperatures màximes de 36 graus

Aemet activa per a dijous l’avís groc al litoral de la província de València per temperatures màximes que poden arribar als 36 graus entre les 14 i les 20 hores.

Deting per tres robatoris de cablejat de coure valorats en 30.000 euros a Bunyol i Alborache

La Guàrdia Civil ha detingut un home de 50 anys per tres delictes de furt i un de robatori amb força de cablejat d’enllumenat públic a Bunyol i Alborache, amb danys valorats en 30.000 euros que van afectar un polígon industrial i un centre educatiu.