20.1 C
València
Dijous, 13 novembre, 2025

Naix en Bioparc València un dels primats més amenaçats d’Àfrica

bioparc

Cria de mandril | Bioparc València
 

Aquest estiu està sent especialment il·lusionant per a tot l’equip de BIOPARC, perquè continuen succeint-se naixements realment importants. En aquesta ocasió ha sigut Abuja, una de les dues femelles adultes del grup reproductor de dril (Mandrillus leucophaeus), qui ha donat l’alegria en parir una nova cria.

 

La nombrosa família de deu membres la completa el mascle dominant Rafiki, la femella Kianja i la prole. Amb la seua participació en el programa europeu d’espècies en perill (EEP), el parc valencià s’ha consolidat en aquests anys com a referent en la conservació d’aquesta amenaçada espècie.

 

El dril és un dels primats en major perill d’extinció d’Àfrica. Inclòs en la llista roja de la UICN (Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa), es tem que, amb una població inferior a 4.000 individus i amb tendència descendent, la seua 
situació passe a considerar-se “crítica”. Principalment preocupant és la seua extremada fragmentació, la pèrdua d’hàbitat i la caça furtiva, així que cada naixement representa un èxit cap a la seua supervivència.

 

bioparc

Cria de mandril amb la seua mare en Bioparc | Bioparc València

 

En una de les seues principals col·laboracions de conservació in situ, la Fundació BIOPARC actua sobre el bosc d’Ebo (Camerun). En aquesta valuosa zona, a més de protegir els goril·les, s’està afavorint el desenvolupament dels grups de mandrils que l’habiten.

 

Aquest primat africà poc conegut, té un aspecte molt peculiar amb un marcat dimorfisme sexual i amb una estructura social liderada per un mascle reproductor. 

 

Notablement més grans que les femelles, els mascles desenvolupen un acolorit marcatge blau porpra en les natges i roig intens en la zona genital i al costat del llavi inferior. Igualment característic de l’espècie és el seu rostre; completament clar en nàixer, s’enfosqueix fins a semblar una màscara d’un negre intens que, juntament amb els prominents ullals que mostren en badallar, els aporta un aspecte fer.

 

Després que l’equip tècnic comprovarà que la criança es desenvolupa amb total normalitat, en BIOPARC ja podem contemplar a tota la família en un dels recintes multiespècie més atractius del parc: la zona que recrea els boscos de ribera de la 
zona d’Àfrica Equatorial, en el recinte “multiespècie” on conviuen amb altres espècies d’animals com hipopòtams pigmeus, talapoines i oques del Nil.

Últimes notícies

Controlat l’incendi en les obres de l’hospital de la Vila Joiosa sense ferits

L'incendi en l'annex en obres de l'hospital de la Vila Joiosa ha sigut controlat sense ferits ni danys en l'edifici principal. Els accessos es limiten a Urgències de manera preventiva.

El circuit Ricardo Tormo torna a l’elit després de la DANA i encara el GP de la Comunitat Valenciana amb ple total

Després de la DANA de 2024, el Ricardo Tormo va reconstruir accessos, va millorar el drenatge i va recuperar el seu calendari. El GP 2025 de la Comunitat Valenciana registrarà un ple.

Policies de València ajuden una jove a donar a llum a la seua casa del Cabanyal

Agents de la Policia Local han assistit a una jove de 25 anys que acabava de donar a llum en la seua vivenda del Cabanyal. Mare i bebé van ser traslladats a l'Hospital Clínic i es troben en bon estat.

Marcelino complix dos anys d’un retorn que va rellançar al Vila-real

Es complixen dos anys del retorn de Marcelino a la banqueta del Vila-real. Primer va allunyar a l'equip del descens i al curs següent el va retornar a la Lliga de Campions; hui és tercer i competix en Champions i Copa.

Bragarnik celebra la presència de Leo Messi en el Martínez Valero i l’impuls per a Elx

El propietari de l'Elx va valorar com a històric l'entrenament de l'Argentina en el Martínez Valero i l'orgull d'acollir a Messi davant més de 20.000 aficionats. El club va obrir l'estadi durant la sessió per a evitar revenda i facilitar l'accés.

l’Argentina i Messi convertixen un entrenament en un espectacle davant 20.000 aficionats a Elx

Amb Messi al capdavant, l'Argentina va reunir 20.085 persones en el Martínez Valero en una sessió oberta que va semblar un partit. Va haver-hi càntics, pancartes i seguretat reforçada.

Mor un xiquet de 2 anys a València per ennuegada

Un xiquet de 2 anys ha mort a València després d'ennuegar-se en un parc. Malgrat la RCP avançada i al desplegament de recursos, va morir camí de La Fe.

Paiporta preveu reobrir en dos setmanes el Pont Nou arrasat per la DANA

Paiporta preveu reobrir en dos setmanes el Pont Nou, destruït per la dana, amb dos carrils i dos voreres —una ciclopedestre— i millores d'accessibilitat i seguretat.